Go home f1.com you're drunk!

Хмм, дааа...
С много малка изненада установяваме, че хората от официалната страница на Формула 1 не са чели внимателно спортния правилник за провеждане на състезания (или са били инструктирани да не го правят). Изненадата наистина е нищожна, защото от два дни един текст от спортния правилник се цитира половинчато: "Лидерът определя темпото след като колата на сигурността се отправи към боксовете." 
Няма спор - така пише! 
Но дали умишлено, или не се пропуска следващото изречение от правилата за движение зад прибираща се в бокса кола на сигурността (КС): "За да се избегне вероятността от инциденти, преди КС да се върне в алеята на боксовете, от момента, в който са изключени светлините на КС, пилотите трябва да се движат с темпо, което не включва рязко ускорение или спиране, нино каквато и да е друга маневра, с която могат да застрашат другите пилоти..." (чл. 39.13, изр. четвърто от Спортния правилник за 2017 г.).

Днес f1.com разпространи видео (виж връзката) представляващо нещо като "анализ на ситуацията" от втория рестарт на състезанието в Баку, в което изрично се казва: "Хамилтън неочаквано намали в 15-ти завой преди второто рестартиране на състезанието." Това си звучи напълно като нарушение на цитирания текст от спортния правилник, но такъв извод, в текста прочетен зад кадър, липсва. Обратното - казва се, че комисарите намерили, че телеметрията от движението на Хамилтън не показва отклонение в движението му. Е, кое от двете е вярно? Дали, че лидера неочаквано е намалил, с което е влязъл в противоречие с правилника или, че телеметрията не показва рязко намаляване? 
Телеметрията отчита статистически данни за движението, които за стюардите явно нямат пряка връзка с конкретното място на намаляване на скоростта. Във видеото ясно се вижда, че Хамилтън намалява първият път преди завой 15, и излиза бавно, но с нормално темпо, което е напълно предвидимо предвидимо за пилота отзад. При втория рестарт - Фетел е плътно зад Хамилтън преди завоя. В този случай намаляването преди завоя е нормално, но след излизането от кривата първата кола продължава да намалява, което води до инцидента. 

Важно е да се отбележи, че във видеото нито за секунда не се обсъжда цитираното по-горе правило за безопасно движение зад прибираща се в бокса кола на сигурността. Приема се по подразбиране, че стюардите разглеждащи инцидента са прави. Вероятно са прави изобщо да не четат спортния правилник в тази му част, защото тя доста отдавна не отразява реалните действия на лидера на колоната. При почти всички възстановявания на състезания зад КС, рестартиращият от първа позиция намалява рязко, а при абсолютно всички - той ускорява рязко, малко по-късно. И в същото време - "лидерът на колоната определя темпото". Това правило очевидно е в противоречие със себе си, но едва сега му се обръща внимание. Пък и кой да очаква, че Хамилтън ще намали рязко и неочаквано точно на изхода от завой 15-ти в Баку...

Всъщност, коментарът от видеото на f1.com е напълно очакван - няма как официалният сайт да направи критичен анализ на поведението на стюардите, взели решение за наказание единствено относно нелепото поведение на Себастиан Фетел след инцидента. Нормално е и да няма нито дума за това, движил ли се е Хамилтън "с темпо, което не включва рязко ускорение или спиране, както каквато и да е друга маневра, с която може да се застраши други пилоти". В крайна сметка акцентът от случилото се бе изпратен на друго място. 
И този акцент ни заля от страниците на всички британски медии. Всички британски журналисти до един се възмутиха от бабаитското поведение на Фетел и никой не обели дума за това, дали намаляването на изхода от 15-ти завой не е била една лошо премерена провокация, или просто липса на правилна преценка за събитията в чело на колоната от пилота на лидерска позиция. Факт е, че Джеки Стюарт, Жак Вилньов и Бърни Екълстоун се изказаха в полза на Себастиан Фетел, но потокът от едностранчиви отзиви срещу него ги заглуши. 
Нашата позиция е по-различна. Не защитаваме нито Хамилтън нито Фетел.
Доста често пилоти със самочувствието на Хамилтън и Фетел забравят, че не са сами на пистата. Те винаги очакват останалите да се съобразяват с тях, вероятно защото са многократни шампиони.
А шампионите трябва да бъдат за пример. Тези, за съжаление служат само за лош пример... 

Такава позиция, че и двамата пилоти са допринесли за случилото се на трасето не чухме нито във видеото, нито извън него, от официалната страница. 
Изводът: отлично подготвен материал и гледни точки към всеки един важен момент от събитието от f1.com и пълна липса на обективен анализ... (що ли не се учудвам). 
So! Go home f1.com you're drunk! 😵
---------------------------------------------------------
P.S. Няколко часа по-късно спорното видео е свалено и монтирано отново. Спорното изречение "Хамилтън неочаквано намали в 15-ти завой преди второто рестартиране на състезанието" вече не се чува във видеото.  Но, ние разполагаме с първоначалната версия! Сигурно ще я унищожат за минути, след като я пуснем, затова бъдете бързи и слушайте внимателно!
---------------------------------------------------------

#F1isPassion

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн