Как "фал старта" на Валтери Ботас не беше фал старт за ФИА

Както вече подробно обяснихме в страницата Формула 1 е страст, Валтери Ботас бе засечен да мръдва, макар и минимално болида си при червени светлини на светофарите на старта на Гран при на Австрия. Това бе забелязано от Себастиан Фетел, който веднага поиска финландецът да бъде разследван. 

Анализът на старта, който Валтери Ботас направи в Гран при на Австрия, кадър по кадър, показва че Себастиан Фетел е имал основание да смята, че пилота на мерцедес е стартирал преди светлините да угаснат. 
Какво обаче всъщност се случи на старта: 


На снимка 1 е показан кадърът преди Валтери да реагира на старта и болида му е в покой. Забележете светлините на волана му и положението на дясната гумата линията и надписа P - Zero.
На снимка 2 е кадърът с първата реакция на Валтери - той отпуска съединителя и светлините на волана му угасват, докато светофарът пред него продължава да свети в червено. Отместването е минимално - вижте изместването на линията и надписа P - Zero, но в същото време гумата на болида все още е зад жълтата линия. 
На последния кадър (снимка 3) се вижда и самото потегляне след угасване на червените светлини. Болидът преминава жълтата линия точно на време за да не бъде отчетен "фал-старт". 
Според правилата на ФИА фал старт се засича от специална система - транспондер монтиран в болида на всеки от пилотите. Правилото е фиксирано в спортния правилник за Формула 1 в чл. 36.13 и гласи: "Всяка една от санкциите, предвидени в член 38.3 c) или г), се налага за фалстарт, информация за което се доставя на FIA от транспондер, който трябва да се монтира в колата, както е посочено."  
Ако транспондерът отчете движение преди угасването на светлините, той сигнализира на рейс контрола. В този случай транспондерът е отчел реакция на Ботас от 0.201 сек. след угасване. Но защо? 

Ето и обясненията на рейс-контрола и стюардите на ФИА за този случай. 
Според официалната позиция на ФИА не е нарушение, (фал старт) защото "някои движения преди угасването на светлините се допускат, поради нуждата от време на време пилотите да направят корекция на съединителя си в този важен момент преди началото на състезанието."
Тази система работи във Формула 1 от 20 години и е приета от всички отбори.
ФИА умишлено не разкрива каква толерантност е разрешена. Това се прави поради страх, че ако екипите са наясно какво е позволено, те ще започнат да използват това, за да извлекат предимство.
Говорител на ФИА заяви, че всяко движение, наблюдавано в колата на Ботас между времето когато светлините са включени и момента на угасването им, е в рамките на тази допустима граница - затова не се смята, че финландецът е направил нещо нередно.
"В днешния случай Валтери ботас не надхвърли този (много малък) лимит преди старта", заяви говорителят. Иначе казано: той направи изключително точна, но доста случайна реакция, уцелвайки момента, в който светлините изгасват. Всяко негово движение преди момента, в който светлините угаснаха, беше в рамките на допустимото отклонение." - заявява говорителя на ФИА цитиран от множество моторни издания. 

------------------------------
Източник: Моторспорт, Аутоспорт;
Снимки: Sky

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн