Гран при на Белгия - 200 за Люис Хамилтън

Пистата Спа отново бе арена за една от най-добрите надпревари през сезона. Състезанието за Гран при на Белгия ни предложи много емоции и забавни моменти. Определено ще е едно от запомнящите се тази година.
Люис Хамилтън успя да извлече максимума от своя болид - и по време на квалификацията, и по време на състезанието. Той победи, постигайки успеха за 58-ми път в кариерата си. Победата го приближи на 7 точки в борбата за световната титла с пилота на Ферари - Себастиан Фетел.
Други числа обаче бяха по-важни в кариерата на Хамилтън на Спа. 



Пилотът на Мерцедес успя да постигне 68 първа стартова позиция за днешното състезание и това го изравни с най-високото постижение в този сектор - на Михаел Шумахер, който в дългата си кариера постигна точно 68 първи стартови позиции. Този рекорд вероятно след няколко състезания (може би още след Гран при на Италия) ще принадлежи еднолично на Хамилтън. "Рекордите са за това - за да бъдат подобрявани" - казваше Михаел и ако би могъл да разбере за постижението на Хамилтън със сигурност би се усмихнал. Това е силата на големите - да могат да оставят по-младите от тях да ги побеждават и да бият рекордите им. Малко или много това състезание бе в почит на Михаел Шумахер и 25-годишнината от първата му победа - именно на пистата Спа. 

За Хамилтън това беше състезание 200 и победата в него има голяма стойност, защото успя да удържи първата позиция в края на надпреварата, въпреки доста силните атаки на Себастиан Фетел, постигайки трета победа на това трасе в кариерата си.


Люис Хамилтън напълно заслужи аплодисментите на всички след финала, защото напрежението, на което го беше поставил Себастиан Фетел бе доста сериозно. След инцидента между Есебан Окон и Серхио Перес, и появилата се кола на сигурността, Хамилтън и Фетел запазиха позициите си, след като и двамата посетиха бокса в една и съща обиколка. Мерцедес заложиха на най-твърдите гуми предоставени от Пирели (софт), а Ферари на най-меките (ултра софт). На теория, това следваше да донесе полза на Фетел, но на практика мерцедеса беше по-бърз от ферарито, въпреки избора на гуми. Именно това донесе победата на Хамилтън, защото болидът му имаше оптималната смес на Пирели за края на надпреварата.
Себастиан Фетел направи нужното да затрудни Хамилтън, но определено скоростта на мерцедес на бързата писта Спа не бе в негова полза. Представянето на Фетел бе достойно и на предела на възможностите на болида, но победата бе извън тези възможности, със съперник като Хамилтън в неговия Мерцедес. Все пак Себастиан Фетел ще може да се утеши с факта, че най-бързата обиколка на Спа по време на състезание отново е негова. В обиколка №41 Фетел записа време - 1:46.577 и подобри собственият си рекорд от 2009-та година. След състезанието Фетел заяви, за представянето си, че "хубавите състезания все още предстоят". 

Отлично състезание направи Дани Рикардо с Ред Бул, който финишира трети и отново бе на подиума (след принудителното прекъсване в Унгария). Също толкова постоянен вече е съотборникът му Макс Верстапен, но в отпаданията - 6 от 12. "За съжаление четвърти цилиндър в двигателя на Рено поставен в болида на Верстапен дефектира" - потвърди Кристиан Хорнер след финала.


По думите на Макс след състезанието, той няма да понесе още много отпадания за да преосмисли бъдещето си във Формула 1 с тима на Ред Бул. 


Кими Райконен - титулуван от феновете си като "Кралят на Спа" имаше своите запомнящи се моменти днес. Кими завърши четвърти, потегляйки четвърти, но състезанието му изобщо не премина гладко. Райконен бе наказан от стюардите за това, "че не е намалил при двойни жълти флагове" в зоната след комплекса "червената вода". Там извън трасето бе позициониран спрелият болид на Макс Верстапен. Както каза Кими - "той беше извън пистата". Наказанието от 10 секунди престой в бокса определено бе пресилено, защото както сподели след инцидента Мартин Брандъл (коментатора на Скай Спортс) "какво значение има дали на тази права ще караш с 324 км/ч или ще "намалиш" до 310 км/ч?" 

Наказанието си е наказание - Кими си го отнесе, но колата за сигурност му даден нов шанс да се бори с пилотите пред него. Валтери Ботас беше наказан в тази борба. Финландския пилот на мерцедес изгуби битката с Дани Рикардо и Кими Райконен след подновяването на надпреварата и премина през зона за сигурност, което го прати на петото място.

Изключително интересна и "кървава" бе борбата между двамата пилоти на Форс Индия. Още след старта Серхио Перес притисна съотборника си до стената, в началото на завоя "червената вода". 

При този инцидент имаше и трети замесен - пилота на Рено Нико Хюлкенберг, който бе вляво от Перес, а преминаващият отдясно Естебан Окон бе с "малка липса" от място между съотборника си и стената. Перес пое вината за този първи инцидент, но отказа да приеме, че е виновен за втория, заради който се появи и колата за сигурност. Там ситуацията бе почти идентична. Началото на маневрата, с която Окон се опита да заеме вътрешната позиция (до стената), бе малко на малко по-ранен етап. Затова и Перес реши, че оставянето на място до стената за съотборника му е ненужно. Опита му да "затвори" Окон, обаче доведе до контакт между двамата и до спукана гума, както и до потрошено задно крило за Перес. След състезанието стана ясно, че от ръководството на отбора са забранили на двамата си пилоти от тук до края на сезона да се борят помежду си. Окон посрещна тази новина с голямо неудовлетворение, главно поради това, че се чувстваше напълно прав в конфликтната ситуация от "червената вода" и поради факта, че явно битките му доставят огромно удоволствие, което е отличен атестат за всеки пилот. 
Това е положението на Спа!
(някои просто са на процедури в "червената вода")

Фернандо Алонсо също имаше блестящи моменти на Спа, но за съжаление те се измерваха с първите две обиколки. След това двукратния световен шампион изпадна в ситуация: "Да спечелиш четири места на старта, но няколко обиколки по-късно да обясняваш по радиото на хората в бокса, че е "голяма излагация" да те изпреварват като опашкар..."

Унижението, на което бе подложен Алонсо на трасето приключи 19 обиколки преди края на състезанието, когато двигателят на Хонда напълно изгуби мощност и пилота паркира в гаража...

Състезанието на Спа постави нови въпросителни относно борбата за титлата при пилотите. Себастиан Фетел има 220 точки в генералното класиране, но Люис Хамилтън вече е само на 7 от него - с 213 точки. 

Останалите пилоти - Ботас, Рикардо и Райконен вече са на прилично разстояние от двамата лидери и вероятно съотборниците от тук до края на сезона ще имат само една единствена задача - да помагат! 

-----------------
Д. Димитров

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!