Гласът на експерта: Дейвид Култард


Дейвид Култард беше страхотен пилот, но така и не стана шампион. Бях на състезанието, в което напълно бе унищожена кариерата на Шотландският боец. Михаел Шумахер просто го размаза на Хунгароринг през 2001 година, като за последно. А DC тъкмо бе поел лидерското място в Макларън след напускането на Мика Хакинен. Култард не стана Световен шампион във Формула 1, но пък беше и винаги ще си остане един страхотен човек с голяма челюст и приятна усмивка. Днес, Дейвид Култард е коментатор на ВВС и списва колонка на страницата на медията в интернет. Неговото мнение винаги е интересно. Тази седмица в рубриката ни Гласът на експерта ви предлагаме мнението му за "гражданската война" в Мерцедес. Преводът е на Антраник Титизян под редакцията на Димитър Димитров. 

Хамилтън срещу Розберг – това е страхотно за Формула 1.

Засега Мерцедес се справят с пиперливата ситуацията, възникнала между пилотите им Люис Хамилтън и Нико Розберг, доколкото могат.
Проблем между двамата пилоти очевидно има и той пролича най-добре в Гран При на Монако.
Мерцедес открито коментират проблемите си в медиите. Медиите пък, се надяват съвсем скоро емоциите да ескалират до експлозия. От отбора твърдят, че правят всичко възможно, за да опазят отношенията между Нико и Люис в нормални граници, като непрекъснато ги съветват да внимават и да не се блъскат един в друг. Но и двамата са преди всичко състезатели, и трябва да бъдат оставени да се състезават помежду си. В Мерцедес много добре знаят, че това може да създаде проблеми, но предпочитат да се сблъскат с такъв тип проблеми, отколкото да се чудят как да накарат колата да се движи по-бързо, като останалите отбори в решетката.
Все пак един от директорите в Мерцедес е Ники Лауда. Той винаги е бил последователен и логичен в постъпките и в думите си, освен това е видял какво ли не във Формула 1 и също е минал по подобен път в битката за титлата с Ален Прост през 1984.
Босовете на тима Пади Лоу и Тото Волф имат два варианта.
Единия е, да се опитат да се справят със ситуацията, като заблудят медиите, че няма никакво напрежение и нищо не се случва, както са правили други отбори в миналото. Другия вариант е да вдигнат високо ръце и да кажат: „Вижте, те са момчета, които обичат конкуренцията. Плаща им се, за да се състезават, но трябва да уважават отбора и да внимават да не блъскат. За всичко останало имат нашата благословия.“  И това е и най-разумния подход.
Истината е, че конфронтация от типа Сена срещу Прост, ще е много по-печеливша за отбора на Мерцедес и техните партньори, отколкото скучна доминация до края на сезона. Единствения проблем би бил, ако изгубят титлата, заради тази конфронтация. Но това няма как да се случи. Един от двамата ще спечели – всички са наясно с това.

За тима червената лампа светна през този уикенд.

По всичко личи, че в Монако, Розберг искаше да си върне на Хамилтън, заради използването на повече мощност в Испания, въпреки че на Каталуня заповедите от бокса бяха и двамата да се въздържат от това.  Хамилтън се оправда, че Розберг го е направил пръв – още в Гран при на Бахрейн. Все пак, да забраниш на пилот да използва пълната мощ на болида си, е като да дадеш сладолед на дете и да му кажеш да не ближе от него. Може да го заставиш да не го прави, можеш да го накажеш, но всички знаем, че би било доста разочароващо, ако пилотите подтиснат инстинктите си, а децата оставят сладоледа да изтече на пода.
Така е при пилотите… Не може да очаквате от един роден победител, да не използва всеки инструмент, всеки трик, който му е на разположение, стига това да е законно. 
Не съм изненадан от разрива в отношенията между двамата. Изненадан съм, че се случи толкова рано. Това само показва, колко бързо може да нарасне напрежението, когато се бориш за титлата само със съотборника си.  Когато сте само двамата, с толкова голяма преднина пред останалите, залога е много по-голям.
В този случай отсъства общият враг, който да отвлече вниманието на двамата съотборници. Пилотите няма къде да се скрият. Те са изправени един срещу друг. Губещия от двамата не може да се оправдае, че победителя е имал по-добра кола.
В Монако, Хамилтън беше очевидно раздразнен от действията на Розберг в последната част на квалификацията, макар и да не го обвини директно, че е съсипал бързата му обиколка.
Хамилтън предпочете да пренесе спора в публичното пространство, нещо което Розберг не приема. Той би предпочел проблемите между съотборниците да не се тиражират в медиите. В крайна сметка само Розберг знае дали е причинил ситуацията нарочно. Ние можем само да гадаем.
Хамилтън и неговите инженери, трябва да си зададат въпроса, защо Розберг винаги напуска питлейн-а пръв. Стратегията на германеца е винаги да е първа кола на пистата през целия уикенд, от първата тренировка до квалификацията. Нико Розберг винаги излиза преди Хамилтън на пистата и изчисленията са много прости: Ако остават две минути до края на квалификацията и ти вече си спечелил пол-позишън, трябва просто да предизвикаш жълти флагове и играта за съперника ти/съотборник е приключила.

Хамилтън вероятно е бил бесен от факта, че не можа да противодейства на плана на Розберг. Може би си е мислил, че в края на сесията пистата ще бъде по-бърза и ще успее да направи възможно най-добрата обиколка, но в Монако нямаш право да разсъждаваш по този начин. Винаги трябва да се стремиш да си най-бърз, независимо дали е в началото или в края на сесията.
Ако теглим чертата на битките между двамата съотборници, се вижда следното: Хамилтън караше на лимита на възможностите си по време на Гран при на Бахрейн. Тогава се бореше да запази позицията си от Розберг преди първите влизания в бокса и използва всички възможни прийоми за защита. Розберг също беше на границата на правилата с това, което направи в квалификацията в събота преди Гран при на Монако. Резултата засега е 1-1 от гледна точка на хвърлените ръкавици в лицето на съперника. Със сигурност боря им ще се увеличи още в следващото състезание в Канада на 8 юни.
След ГП на Монако, Хамилтън беше категоричен, че ще отиде в Канада и ще остави скоростта му да говори вместо него. Ако отбора се управлява добре, подобни закачки не биха повлияли сериозно на атмосферата. Инженерите са достатъчно зрели, за да си свършат работата и да направят най-доброто за техните пилоти.
Всъщност предизвикателството към отбора е да се справи с медиите, а не с пилотите си, защото те не биха си позволили да застрашат интересите на отбора.
А ние просто трябва да се наслаждаваме. Това е страхотно  за Формула 1.  Подобни битки има веднъж на няколко десетилетия и ние трябва просто да се отпуснем удобно в креслата и да гледаме как двама невероятни пилоти дават най-доброто от себе си и мачкат всичко по пътя си към целта - да бъдат най-добрите.

------------------
Източник: BBC F1
Снимки: Wikipedia, Safety-car.es, Mercedes, Internet

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта