НЕНОРМАЛНИЯТ СЕЗОН

Сезонът във Формула 1 се развива добре …за Мерцедес. За останалите борбата е жестока. Керванът се завърна в Европа. Многократно в специализираните издания повтаряха мантрата: „Каквото покажеш на пистата Каталуня – така ще премине и останалата част от сезона ти.“ Това изтъркано клише може би има смисъл във всеки нормален сезон. Но сезон 2014 година е всичко друго, но не и нормален.
Не е нормален в хубавия смисъл на думата. Сезонът е преломен и за това вече сме говорили преди време. Поради това е много вероятно и да продължи да ни изненадва с неочаквани събития до късната есен в Абу Даби. А там, изненадата на двойните точки, може да съдейства за един ненормален финал на сезона. И колкото и да изглежда невероятно, сезонът може да се окаже ненормално доминиран от един отбор, който изглежда готов да спечели всички състезания, нещо което Ален Прост и Аертон Сена пропуснаха да направят за Макларън през 1988 година.

Ако някой се е съмнявал, че Мерцедес ще победят в Гран при на Испания, значи не е наясно какво се случва в съвременната Формула 1. Мерцедес не са пред останалите – те са на светлинни години пред тях. Това, което Ред Бул и в частност Фетел правеха в края на всеки от предходните три сезона сега го прави Мерцедес, но още от самото начало. Ярък пример за това са следните факти от Гран при на Испания на пистата Каталуня (онова същото - показателното и емблематичното):
- Разликата между двата Мерцедес-а и третия финиширал – Даниел Рикардо с Ред Бул - е 49 секунди. Даниел стартира трети – в началото на състезанието остана четвърти, и е възможно Валтери Ботас да е провалил частично стратегията му да се бори за по-малко изоставане от Мерцедес-ите, но едва ли Ред Бул-а можеше да е реална заплаха за летящите напред сребърни стрели.
- Разликата между Мерцедес и останалите автомобили на финала на надпреварата бе повече от секунда на обиколка.
- И двата Мерцедеса успяха да изпреварят с обиколка 10 автомобила класирали се след шестия Фернандо Алонсо, а болидите на Маруся и Катерам бяха затворени с две обиколки.
Много важно е да се отбележи и фактът, че на трасето имаше още шест автомобила с двигател от Мерцедес, но единствено Валтери Ботас от тях, с Уилямс, успя да се бори за място в челото и не бе затворен с обиколка. Финландският пилот на Уилямс Мартини-Рейсинг се класира пети, докато двата болида на Форс Индия, двата на Макларън и съотборникът на Ботас - Фелипе Маса останаха зад двете Ферарита и Лотуса на Ромейн Грожан.
Очевидно е, че целият отбор от Бракли работи перфектно, а не само двигателят на Мерцедес. Работи ненормално добре на фона на останалите. Това, което екипът ръководен от Рос Браун направи в последните няколко години сега дава своите сладки плодове. Всъщност, ако има отбор, за който този сезон е напълно нормален – от гледна точка на положените усилия и постигнатите резултати – това е именно отборът на Мерцедес. Освен предимството на скоростта, Мерцедес се ползват и от изключителната стабилност на своите агрегати. Двигателният отсек, скоростните кутии, елементите от електрониката и шаситата на болидите при тях са почти безупречни (ако изключим злополучното първо състезание на Люис Хамилтън). Битката вътре в отбора обаче е на друго ниво. Люис Хамилтън има предимство в броя на победите, но дори една малка грешка от негова страна може да му коства, спечеленото с толкова усилия лидерство в шампионата. Нико Розберг дебне зад ъгъла и може да вземе победата във всяко състезание. Особено следващото в Монако.
След надпреварата в Испания, на въпрос за последните обиколки в състезанието, когато Розберг бе съвсем близо до британеца, Люис Хамилтън бе категоричен: "Казах си - внимавай да не объркаш нещо! Събери се, концентрирай се и много внимавай!"
Хамилтън вече май не е толкова уверен, че ще може винаги да удържа съотборника си…
Ред Бул се утвърдиха като втория отбор в ненормалния сезон 2014. Потенциалът на болида на по-техничните трасета вече пролича. В завоите на пистата Каталуня Рикардо и Фетел (особено Фетел) показаха, че австрийският отбор ще може да се бори за победа в някои от състезанията през сезона (например в Монако и Унгария). Друг е въпросът, че на правите дори и с отворено задно крило Ред Бул не успяваха да достигнат нито болид на Ферари, нито на такъв с двигател Мерцецес.
Световният шампион успя да натрие носовете на много от съперниците и зложелателите си, като успя да спечели цели 11 позиции в Гран при на Испания. Но повечето от изпреварванията, извършени от Фетел бяха в завой №10, а не на старт-финалната права. Много ще е трудно Ред Бул да се бори за титлата, ако не постигне по-висока скорост на правите. И доколкото развитието на двигателите е замразено, то шансът за успех за Ред Бул е минимален. Всъщност той се изразява главно във възможността ФИА да разреши корекция на изпускателните устройства на болидите, с цел увеличаване на звука от двигателите. Мерцедес са против подобно нарушаване на предварително зададените правила. Но и в предишни години сме наблюдавали допускането на неприемливи за един от отборите промени, в името на повишаване на конкуренцията на пистата. Ще поживеем – ще видим, както казват сънародниците на Даниил Квят.
В представянето на Ферари на пистата Каталуня имаше доста емблематични моменти. На първо място стана ясно, че скудерията е способна да натрупа около една обиколка, или около 90 секунди изоставане за едно състезание от 305 км. Изоставането е толкова трагично, колкото бе ужасяваща за съперниците им доминацията от началото на 21-ви век. Това, което Шумахер причиняваше на останалите пилоти като и ги унижаваше, затваряйки ги с обиколка по трасетата, сега се случва с обратен знак на пилотите на Ферари.
Най-унизеният на трасето край красивия град Барселона бе Кими Райконен. Финландецът студено и мълчаливо преглъщаше гнева си след надпреварата, в която съотборникът му го изпревари заради различна стратегия с гумите, а лидерите на колоната го затвориха с обиколка. Не е сигурно кое ядоса повече Кими – синият шлем в червения болид, който го задмина, или сините флагове, които маршалите се наложи да му развяват. След състезанието журналистите срещнаха една голяма буца Айсберг. А на въпросите им се отговаряше с „Не знам“, с тон който очевидно казваше „Не ми пука“. Но както е известно 90% от хората употребяващи фразата „не ми пука“ са изключително подразнени и всъщност доста „им пука“, но просто няма на кого да си излеят гнева…
В ненормалния сезон Фелипе Маса стана нормален пилот. Но след като в Уилямс Мартини Рейсинг си извоюва правото да се бори със съотборника си Валтери Ботас, младият финландец започна да го побеждава във всяко второ състезание. И не само това. Ботас е спечелил точки във всичките 5 състезания от началото на сезона и има почти три пъти повече точки от Фелипе Маса. Именно заради Фелипе Маса отборът изостава в класирането от Форс Индия.
Мексиканецът Перес се представя доста по-убедително от бразилския вицешампион от 2008 година. За да не стане съвсем за резил, Маса побърза да се застрахова преди Гран при на Монако, като подчерта, че болидите с турбото и нестабилната задница ще се удрят в мантинелите по улиците на Монте Карло като блъскащи се колички в лунапарк. Към него се присъедини и бившият му съотборник във Ферари - Кими Райконен. Неделята не е далече, така че ще видим дали всички пилоти от Формула 1 са толкова неумели, колкото Пастор Малдонадо.
И като заговорихме за най-бързия пилот в тестовете и най-бавния в състезанията – Пастор Малдонадо, да си кажем думата и за Ромейн Грожан, който неочаквано в Испания се пребори за точки. Французинът от швейцарски произход работеше като часовник по трасето, но от онези старите, руските, които изоставаха с по минута-две на всеки 24-часа. Така от пети на стартовата решетка Грожан стигна осми на финала и точките му се стопиха като снега на Витоша през май...

Все пак е весело, че Жул Биянки и Макс Чилтън оформиха едно доста конкурентно дуо в края на колоната и отнесоха грозните зелени чудовища, като куцо пиле – краставица. Но тази борба е титанична. За нея друг път.
Гран при на Монако със сигурност е нещо напълно ненормално. Състезанието, както казва и Маса няма да е лесно, но във Формула 1 е така – лесно няма! Дори и да си от отбора на Мерцедес АМГ Петронас и да пилотираш болид-хибрид.
------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!