НЕНОРМАЛНИЯТ СЕЗОН
Сезонът във Формула 1 се развива добре …за Мерцедес. За
останалите борбата е жестока. Керванът се завърна в Европа. Многократно в
специализираните издания повтаряха мантрата: „Каквото покажеш на пистата
Каталуня – така ще премине и останалата част от сезона ти.“ Това изтъркано
клише може би има смисъл във всеки нормален сезон. Но сезон 2014 година е
всичко друго, но не и нормален.
Не е нормален в хубавия смисъл на думата. Сезонът е
преломен и за това вече сме говорили преди време. Поради това е много вероятно
и да продължи да ни изненадва с неочаквани събития до късната есен в Абу Даби.
А там, изненадата на двойните точки, може да съдейства за един ненормален финал
на сезона. И колкото и да изглежда невероятно, сезонът може да се окаже
ненормално доминиран от един отбор, който изглежда готов да спечели всички
състезания, нещо което Ален Прост и Аертон Сена пропуснаха да направят за
Макларън през 1988 година.

- Разликата между двата Мерцедес-а и третия финиширал –
Даниел Рикардо с Ред Бул - е 49 секунди. Даниел стартира трети – в началото на състезанието
остана четвърти, и е възможно Валтери Ботас да е провалил частично стратегията
му да се бори за по-малко изоставане от Мерцедес-ите, но едва ли Ред Бул-а
можеше да е реална заплаха за летящите напред сребърни стрели.
- Разликата между Мерцедес и останалите автомобили на финала
на надпреварата бе повече от секунда на обиколка.
- И двата Мерцедеса успяха да изпреварят с обиколка 10
автомобила класирали се след шестия Фернандо Алонсо, а болидите на Маруся и
Катерам бяха затворени с две обиколки.
Много важно е да се отбележи и фактът, че на трасето имаше още шест автомобила с
двигател от Мерцедес, но единствено
Валтери Ботас от тях, с Уилямс, успя да се бори за място в челото и не бе
затворен с обиколка. Финландският пилот на Уилямс Мартини-Рейсинг се класира
пети, докато двата болида на Форс Индия, двата на Макларън и съотборникът на Ботас - Фелипе Маса
останаха зад двете Ферарита и Лотуса на Ромейн Грожан.
Очевидно е, че целият отбор от Бракли работи перфектно, а не
само двигателят на Мерцедес. Работи ненормално добре на фона на останалите. Това,
което екипът ръководен от Рос Браун направи в последните няколко години сега
дава своите сладки плодове. Всъщност, ако има отбор, за който този сезон е
напълно нормален – от гледна точка на положените усилия и постигнатите
резултати – това е именно отборът на Мерцедес. Освен предимството на скоростта,
Мерцедес се ползват и от изключителната стабилност на своите агрегати.
Двигателният отсек, скоростните кутии, елементите от електрониката и шаситата на болидите при тях са почти
безупречни (ако изключим злополучното първо състезание на Люис Хамилтън).
Битката вътре в отбора обаче е на друго ниво. Люис Хамилтън има предимство в броя
на победите, но дори една малка грешка от негова страна може да му коства,
спечеленото с толкова усилия лидерство в
шампионата. Нико Розберг дебне зад ъгъла и може да вземе победата във всяко
състезание. Особено следващото в Монако.
След надпреварата в Испания, на въпрос за последните
обиколки в състезанието, когато Розберг бе съвсем близо до британеца, Люис
Хамилтън бе категоричен: "Казах си - внимавай да не объркаш нещо! Събери
се, концентрирай се и много внимавай!"
Хамилтън вече май не е толкова уверен, че ще може винаги да удържа съотборника си…
Хамилтън вече май не е толкова уверен, че ще може винаги да удържа съотборника си…
Ред Бул се утвърдиха като втория
отбор в ненормалния сезон 2014. Потенциалът на болида на по-техничните трасета вече пролича. В завоите на пистата Каталуня Рикардо и Фетел (особено Фетел)
показаха, че австрийският отбор ще може да се бори за победа в някои от
състезанията през сезона (например в Монако и Унгария). Друг е въпросът, че на
правите дори и с отворено задно крило Ред Бул не успяваха да достигнат нито
болид на Ферари, нито на такъв с двигател Мерцецес.
Световният шампион успя да натрие носовете на много
от съперниците и зложелателите си, като успя да спечели цели 11 позиции в Гран при на Испания. Но
повечето от изпреварванията, извършени от Фетел бяха в завой №10, а не на
старт-финалната права. Много ще е трудно Ред Бул да се бори за титлата, ако не
постигне по-висока скорост на правите. И доколкото развитието на двигателите е
замразено, то шансът за успех за Ред Бул е минимален. Всъщност той се изразява
главно във възможността ФИА да разреши корекция на изпускателните устройства на
болидите, с цел увеличаване на звука от двигателите. Мерцедес са против подобно
нарушаване на предварително зададените правила. Но и в предишни години сме
наблюдавали допускането на неприемливи за един от отборите промени, в името на
повишаване на конкуренцията на пистата. Ще поживеем – ще видим, както казват
сънародниците на Даниил Квят.
В представянето на Ферари на пистата Каталуня имаше доста
емблематични моменти. На първо място стана ясно, че скудерията е способна да
натрупа около една обиколка, или около 90 секунди изоставане за едно състезание
от 305 км. Изоставането е толкова трагично, колкото бе ужасяваща за съперниците
им доминацията от началото на 21-ви век. Това, което Шумахер причиняваше на
останалите пилоти като и ги унижаваше, затваряйки ги с обиколка по трасетата, сега се
случва с обратен знак на пилотите на Ферари.
Най-унизеният на трасето край
красивия град Барселона бе Кими Райконен. Финландецът студено и мълчаливо
преглъщаше гнева си след надпреварата, в която съотборникът му го изпревари
заради различна стратегия с гумите, а лидерите на колоната го затвориха с обиколка. Не е сигурно кое ядоса повече Кими – синият шлем в червения болид,
който го задмина, или сините флагове, които маршалите се наложи да му развяват.
След състезанието журналистите срещнаха една голяма буца Айсберг. А на
въпросите им се отговаряше с „Не знам“, с тон който очевидно казваше „Не ми
пука“. Но както е известно 90% от хората употребяващи фразата „не ми пука“ са
изключително подразнени и всъщност доста „им пука“, но просто няма на кого да
си излеят гнева…

В ненормалния сезон Фелипе Маса
стана нормален пилот. Но след като в Уилямс Мартини Рейсинг си извоюва правото
да се бори със съотборника си Валтери Ботас, младият финландец започна да го
побеждава във всяко второ състезание. И не само това. Ботас е спечелил точки
във всичките 5 състезания от началото на сезона и има почти три пъти повече
точки от Фелипе Маса. Именно заради Фелипе Маса отборът изостава в класирането
от Форс Индия.
Мексиканецът Перес се представя
доста по-убедително от бразилския вицешампион от 2008 година. За да не стане
съвсем за резил, Маса побърза да се застрахова преди Гран при на Монако, като
подчерта, че болидите с турбото и нестабилната задница ще се удрят в
мантинелите по улиците на Монте Карло като блъскащи се колички в лунапарк. Към него се присъедини и бившият му съотборник във Ферари - Кими Райконен. Неделята не е далече, така че ще видим дали всички пилоти от Формула 1 са
толкова неумели, колкото Пастор Малдонадо.
И като заговорихме за най-бързия
пилот в тестовете и най-бавния в състезанията – Пастор Малдонадо, да си кажем
думата и за Ромейн Грожан, който неочаквано в Испания се пребори за точки.
Французинът от швейцарски произход работеше като часовник по трасето, но от
онези старите, руските, които изоставаха с по минута-две на всеки 24-часа. Така
от пети на стартовата решетка Грожан стигна осми на финала и точките му се
стопиха като снега на Витоша през май...
Все пак е весело, че Жул Биянки и
Макс Чилтън оформиха едно доста конкурентно дуо в края на колоната и отнесоха
грозните зелени чудовища, като куцо пиле – краставица. Но тази борба е
титанична. За нея друг път.
------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet
Коментари
Публикуване на коментар