Защо Хамилтън не е Сена

Нико Розберг спечели Гран при на Монако в неделя. Всъщност той спечели състезанието в събота, както обикновено се случва в надпреварата по улиците на Монте Карло. Нико обаче спечели квалификацията по начин, който остави съмнения за нечиста игра. Розберг водеше в класирането преди последните опити на пилотите да запишат бърза обиколка в последната част на квалификацията за място. След това изпусна завоя Мирабо и предизвика жълти флагове. Това опропасти бързите обиколки на съперниците му и Нико остана на първа стартова позиция. Най-засегнат от случката беше Люис Хамилтън. Пилотът на Мерцедес отлично знаеше какво означава това - почти сигурна загуба на първото място в състезанието. Люис със сигурност разбра точно как се е чувствал Фернандо Алонсо през 2006 година…
В състезанието за Гран при на Монако се случи точно това, което се очакваше, това което се е случвало толкова много пъти през годините – спечели пилотът тръгнал от първа позиция. Нико Розберг повтори успеха си от миналата година и отново оглави класирането при пилотите. Състезанието бе много интересно като за Гран при на Монако, но полемиката около него бе насочена от пилота на Мерцедес Люис Хамилтън в една друга плоскост – сравнението му със Сена. За пореден път британският пилот постави в едно изречение собствената си личност и тази на трикратният световен шампион от Бразилия – легендарният Аертон Сена, загинал на пистата Имола през 1994 година. И понеже Хамилтън сам постави въпроса, ние предлагаме нашият отговор:
Защо Хамилтън не е Сена?
Причините, които изреждаме са основните. Те вероятно са повече и феновете, които помнят Аертон Сена могат сами да добавят още и още към този текст. Разбира се, може да се говори и за много прилики между двамата, но Хамилтън не е Сена и трябва да се спре със заиграванията по тази тема. Със сигурност по-зрелите фенове на Формула, са наясно, но за по-младите понякога звучи странно защо Хамилтън непрекъснато е сравняван със Сена. И този въпрос си има отговор – защото британските журналисти и самият Хамилтън не са спрели да правят това сравнение вече 8 години.
На първо място Хамилтън никога няма да бъде Сена, защото му липсва Прост. Аертон имаше своя голям съперник и двубоите им бяха от такъв характер, че ще се помнят още много години. Двамата пилоти бяха като ин и ян – двете страни на едно цяло, черният и белият, добрият и злият, победителят и победеният, (без да правим разграничение кой от двамата бе добрият или лошият, което оставяме на феновете на двамата пилоти), но винаги двама в битката. Дори и когато печелеха други пилоти, по-интересно беше какво правят Сена и Прост в това време.
Хамилтън няма свой антагонист. Това твърдение веднага може да бъде оборено, като се каже, че Фернандо Алонсо всъщност е първият „Прост“ за Хамилтън. Двамата бяха в ситуация, в която Алонсо бе двукратен световен шампион и съотборник на Люис в Макларън. Да. Ситуацията през 2007 година всъщност бе причината Хамилтън да започне да бъде сравняван с Аертон Сена. Именно противоборството между младия пилот и привлечения в отбора на Макларън вече утвърден пилот и шампион Алонсо, даде основания да се смята, че Хамилтън ще бъде едно ярко повторение на онези славни години в края на 90-те, когато Прост и Сена направиха толкова много за популярността на Формула 1. Но Алонсо не спечели нито една титла с Макларън, напротив след като усети, че не е привилегированият пилот в отбора, той напусна. Хамилтън остана сам (е – разбира се в компанията на Хейки Ковалайнен, за който мнозина се сетиха едва когато прочетоха името му тук, но дори не помнят има ли Хейки победа или не). Противоборството между Хамилтън и Алонсо потъна в скандалите на Макларън от 2007 и 2008 година. В крайна сметка първият „Прост“ на Хамилтън остана неосъществен, защото след убежището в Рено, Алонсо потъна в неделното време на скудерия Ферари и започна сам да търси своят „Прост“ в лицето на Фетел (но намери по-скоро своя „Фанджо“, а в себе си откри Стърлинг Мос.) 
Вторият „Прост“ за Хамилтън можеше да бъде именно Себастиан Фетел. Но след шампионската си титла през 2008 година, Люис постепенно се потопи в лични и медийни проблеми, към които могат да се прибавят и тези на Макларън, които го отдалечиха от борбата за титлата. По-често се замесваше в скандали и инциденти, отколкото в борбата за титлата. В това време Себастиан Фетел стана четирикратен Световен шампион – какъвто е и Ален Прост, но Хамилтън дори не беше претендент. Това е нещо, което Сена никога не допусна да се случи – малко или много той всеки сезон, след първата си титла, бе замесен в борбата за първото място при пилотите в края на сезона.
Ситуацията днес – след Гран при на Монако, сочи нов „Прост“ за Хамилтън – отново съекипник – Нико Розберг. През миналата година Розберг спечели по-малко точки от съотборника си, затова през тази година Хамилтън се почувства пилот №1 в тима от Бракли. Само че, колкото и малко да е немският характер на Нико, той си го има. Никога не се отказва – като истински германец. В отношенията си Нико е доста директен и не показва слабости. Свикнал е да понася загубите (нещо, което не бе в характера на Прост). Беше съотборник на Михаел Шумахер, а това за никого не е било лесна задача. Нико не е „Прост“ за Хамилтън, колкото и на чернокосия пилот на мерцедес да му се иска да е „Сена“ за Нико.
На второ място Хамилтън не е Сена, защото му липсват уменията да кара на мокро. Има емблематични състезания, в които Аертон Сена унищожаваше съперниците си, когато на трасето бе мокро – първият му подиум – Гран при на Монако (1984 г.), първата му победа в Португалия (1985 г.), забележителната първа обиколка на Донингтън парк (Гран при на Европа 1993 г.)… 
Сена летеше по пистата при нулева видимост и минимално сцепление и в много от случаите с по-слаб болид от съперниците. Хамилтън не се отличава с нещо повече от съперниците си на мокро. Британецът има колкото успехи, толкова и разочарования от дъжда на трасето. Достатъчно е да си спомним състезанието в Канада през 2011 година и въпроса на Дженсън Бътън : „Какво прави тоя?!“ зададен към бокса и отнасящ се за съотборника му Хамилтън, който се заби в болида на Бътън на мокрото трасе край Монреал.
Успехите на Хамилтън на мокро са общо два. Една много трудна победа – в Гран при на Япония 2007 г., и една великолепна победа в Гран при на Великобритания през 2008 г., в която направи много малко грешки и победи с преднина от над минута пред втория.  Но след Силвърстоун 2008-ма Хамилтън участва в общо 6 мокри състезания и не печели нито една победа.
Интересно е едно друго състезание, което Хамилтън спечели. То стартира като мокро и завърши на сухо: Единствената победа на Люис в Гран при на Монако през 2008 година. След състезанието Хамилтън заяви: „Това следва да бъде връхната точка на кариерата ми и аз съм сигурен, че тя ще продължи да бъде най-голямото събитие в живота ми. Спомням си за последните няколко обиколки когато си мислех, че Аертон Сена е спечелил тук толкова много пъти. Да се спечели тук е невероятно...“
В тези изречения са събрани два важни елемента от отговора на въпроса защо Хамилтън не е и никога няма да бъде Сена. Защото непрекъснато е сравняван (и по-удивителното – сам се сравнява) с трикратния световен шампион. Жълтият шлем не те прави Сена. Повтарянето, че можеш да повториш успехите му – не те прави Сена. Изобщо, желанието да ПОВТАРЯШ някой друг, а не да бъдеш себе си, е нещо което Сена никога не би приел. Ако можеше, днес вероятно Аертон щеше да посъветва Люис да бъде себе си, а не да се опитва да бъде втори Сена…
И последното и доста показателно е сравнението на резултатите на Сена и Хамилтън в Гран при на Монако. Сена има удивителните 6 победи за десет сезона, като седмата победа му се изплъзна на два пъти – първо заради факта, че през 1984 година състезанието бе прекратено преди края му, и през 1989 година заради една от много малкото грешки на Сена в Монте Карло. В 66-та обиколка Аертон води убедително (с преднина от около 50 секунди) на втория – Прост, но след разговор с Рон Денис по радиото, Сена губи концентрация и отпада. 
За осем сезона Люис Хамилтън има само една победа в Монако. Тя е през 2008 година, същата тази, която го кара да говори за Сена след състезанието. Вероятно тогава Хамилтън си е представял как ще печели на това трасе, също като идола си – година след година. За съжаление Хамилтън не е Сена и до ден днешен няма втора победа в Гран при на Монако.
И на финала, доста важната разлика между характерите на Сена и Хамилтън. Всеки удар срещу Аертон Сена го правеше още по-амбициран, още по-концентриран и устремен към победата. През 1989 година той бе лишен от правото да се бори за световната титла. Тогавашното ръководство ФИА прие решение да го дисквалифицира в Гран при на Япония и да му отнеме 10-те точки от победата. В следващите два сезона Аертон Сена стана шампион. Резултатите и поведението на Хамилтън след спечелването на първата му титла през 2008 година са ясни – пети през 2009-та, четвърти през 2010-та, пети през 2011-та (съпроводено с много лични скандали), 2012-та четвърти и 2013 - четвърти. Всеки неуспех разочароваше Хамилтън. През годините характерът му малко по малко се закаляваше, но той така и не се излекува от синдрома на загубата. Вече и на малките деца им е ясно, че Хамилтън не може да губи!
Така отново стигаме до Гран при на Монако. Вярно е, че Нико Розберг направи нужното да обърка мислите на Хамилтън. Германецът използва точно тази тънка струна в характера на опонента си, за да го разколебае. И успя! Люис Хамилтън потъна в скръбни мисли по изгубената първа стартова позиция в състезанието, в което тя значи наполовина спечелено състезание.
   А толкова много искаше като Сена – да печели в Монако отново и отново…
И все пак! Люис Хамилтън е великолепен пилот – бърз, агресивен, модерен, харесван (2 209 180 харесвания във Фейсбук и №1 в класацията на SportsPro и "Евроспорт" за спортистите с най-голям маркетингов потенциал!) Британецът има неоспорим талант и качества, които са уникални – негови! Но всеки път, когато каже, че ще постъпи като Сена, ще омаловажава чудесните си постижения и отличния си потенциал. Защото бъдещето все още принадлежи на Хамилтън, но миналото днес е на страната на Сена.



------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet




Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн