Парчета гума

В края на състезанието за Голямата награда на Китай по пистата Шанг се стелеха парчета гума, "изхвърлени" от колите извън състезателната траектория. Отделените топчета затрудняваха изпреварванията по време на състезанието. На няколко пъти пилоти напускаха трасето след контакт с черните остатъци. Гумите на Пирели буквално се разпадаха при по-дълго използване и се превърнаха в основния фактор, който реши състезанието на много пилоти. Разбирането за използването и работата на двата вида гуми от отборите, правилно проведената стратегия за смяната им и оптималното им съхраняване, бяха факторите които разпределиха точките в Китай.

Ще се опитаме да анализираме представянето на водещите пилоти, тяхната стратегия при смените на гуми и по-този начин ще потърсим причините за постигнатите резултати.

Стратегията на Нико Розберг
 отворете графиката като изображение за да се уголеми
Нико Розберг финишира пръв. Затова много внимателно трябва да погледнем към неговата стратегия. Два стопа - изпълнени в края на 13-та и 34-та обиколки. Три серии - 13 обиколки с "меките" гуми, 21 обиколки с единия комплект "медиум" и 22 с другия. Хирургическа точност в използването на всеки от комплектите. Сравнително равномерни времена във всеки от стинтовете. 
Най-голямата разлика във времената, при влошаване на представянето на гумите бе във втория прозорец, като в началото гумите даваха възможност да се запишат времена от 1.42.5, които в края на живота на гумите спаднаха до 1.43.8 (при олекващ болид). Третият комплект гуми, осигури сравнително постоянно представяне, в рамките на времена от 1.41.1 до 1.41.8 и само последната обиколка бе по-слаба. Можете, обаче да си спомните, че на финала Нико почти спря, за да поздрави екипа си, защото имаше преднина от 20 секунди пред следващия го Макларън.

След състезанието Мартин Уитмарш - шефът на Макларън каза, че не е очаквал Нико Розберг да посети бокса само два пъти през състезанието. Това изказване характеризира настроенията, които витаеха из силно замърсения въздух в покрайнините на Шанхай. Всички в падока смятаха, че Мерцедес няма да могат да останат начело на колоната дълго време. Износването на гумите в първите две надпревари при тях бе толкова осезаемо, че в Китай, едва ли не се говореше, не дали, а кога точно Нико и Михаел ще започнат да губят скорост. Шумахер остана втори в класирането до края на 12-тата обиколка, когато влезе за фаталната за него, смяна на гуми. Продуктът на Пирели обозначен с жълтия цвят, с които двата Мерцедеса стартираха осигури възможност на Нико и Михаел да контролират състезанието. Едва в 9-та обиколка третият - Дженсън Бътън успя да се приближи до Михаел Шумахер, но за кратко. В този момент изглеждаше, че Шумахер се бави умишлено и осигурява възможност на съотборника си, но вероятно вторият Мерцедес в това време просто бе износил меките гуми, каквото всъщност се случваше с почти всички болиди пистата.

Първото влизане в бокса беше изключително важно. То трябваше да бъде осъществено в точния момент, нито по-рано, нито по късно. За Михаел и Нико това бяха съответно краят на 12 и 13-та обиколки. Очевидно стратегията на двамата пилоти на Мерцедес бе сходна. Времената на Шумахер след деветата обиколка започнаха да стават по-слаби и бе очевидно, че той пръв трябва да смени меките гуми. В същото време Нико все още продължаваше да увеличава разликата до следващите го болиди, като задаваше равномерно темпо от 1.43.6 в обиколки 9,10 и 11 - до влизането си в бокса.

Сравнение Нико Розберг - Марк Уебър
Пръв сред пилотите от челото в бокса влезе Марк Уебър. Още в края на шестата си обиколка Уебър премина на гуми тип "медиум". Погледнато от ъгъла на приключилото състезание, това изглежда като очевидна грешка. Но може би бе правилното решение за австралиеца. Първо, защото пилотът не успяваше да напредне, след като Хамилтън, Алонсо и Перес го изпревариха в началото, второ защото с мекия тип гуми болида на Ред Бул показваше слабостите, които миналата година тормозеха Ферари почти през цялата година, но с по-твърдите типове смеси на Пирели. За да е още по-категорично това решение на Ред Бул, следва да се отбележи, че в същата 6-тата обиколка дойде и сигналът на Фетел по тийм-радиото, че на правите колата няма скорост. Дали това се дължеше единствено на гумите не е ясно, но по-късните обиколки на двата синьо-червени болида, с "медиумите", показа, че всъщност колата не е толкова отчайваща с гумите, оцветени в бяло. Самият Фетел следваше стратегия с две влизания в бокса. Разположението на смените му във времето, също се оказа грешка, но малко по-различна от тази на Уебър. При него проблемът дойде с ранния втори стоп (в 31 обиколка). Ред Бул надцениха ресурса на "медиумите" като поискаха от Фетел, той да остане на пистата цели 25 обиколки с един комплект. Очаквано, гумите започнаха да се разпадат и Фетел остана пети на финала след като последователно Бътън и Хамилтън, а и обиколка преди края и съотборника му Уебър, го изпревариха.

Сходна стратегия, като тази на Фетел имаха в Лотус за Кими Райконен. Стартиралият отлично финландец смени меките си гуми в 10-тата обиколка. В идеалния вариант, може би следваше това да стане обиколка, или две по-късно. Но и неговите гуми с жълт маркер започнаха да изхвърлят твърде много парчета извън идеалната линия. И ако първото влизане за смяна на гуми на Райконен беше почти навреме, то вторият бокс определено бе твърде подранил. В 28-та обиколка болида на Лотус получи едни карани вече гуми, с които трябваше да завърши състезанието. Всички знаем какво започна да се случва в 48-та обиколка. Точно 20 обиколки гумите на Райконен бяха конкурентни, но за негово съжаление, състезанието продължи цели 56 обиколки, а Райконен завърши 14-ти.

Сравнение Нико Розберг - Дженсън Бътън
Интересно е, че трима от първите четирима в класирането имаха стратегия с 3 стопа. Двата Макларъна и Марк Уебър заложиха на по-честите смени. Болидите на Макларън използваха два комплекта меки гуми за началото на състезанието. Това обаче не им донесе очакваното предимство. И Бътън и Хамилтън отстъпваха с няколко десети на обиколка с меките гуми на темпото определено от Нико Розберг. След поставянето на по-твърдата смес и двамата пилоти на Макларън записваха времена с по секунда и повече от секунда по-бързи от тези на Нико Розберг, особено в края на втория му стинт с "медиумите". Точно тогава състезателният инженер на Бътън му прошепна, че има шанс за победата, но пък механиците в бокса опропастиха тотално тази идея. Друг е въпросът, че след поставянето на новите медиуми върху болида на Нико Розберг, той започна да дава по-добри времена от пилотите на Макларън още в 36-тата обиколка (преди Бътън да влезе за смяна в 38-та) и в крайна сметка, и без забавянето в бокса Бътън вероятно щеше да финишира втори. Групата пилоти пред Дженсън при последното му излизане на пистата не ни позволяват да преценим колко бърз би могъл да бъде с новите гуми "медиум". Наистина в последните 3 обиколки британецът започна да показва времена от по секунда по-добри от тези на Розберг, но пък за разлика от случая Райконен, бихме могли да кажем, че състезанието имаше само 56 обиколки, и Бътън очевидно нямаше кога да стопи огромната преднина на Нико.

Хамилтън, въпреки по-задната си стартова позиция, също следваше стратегията начертана за Бътън, но стоповете му бяха изместени с обиколка (а при втората смяна с две) преди Дженсън. Тези ранни стопове неизбежно го пращаха по-назад в класирането и Хамилтън трябваше да се бори с множество пилоти с износени гуми, да търси начин да ги изпреварва и така да напредва, което отново идва да ни покаже, че разликата между чистата скорост на Нико Розберг и тази на Макларъна на Хамилтън трудно би могла да бъде съпоставена.



Сравнение Нико Розберг - Фернандо Алонсо
Стратегията на Ферари изглежда най-разхвърляна на фона на показаното от съперниците. В бокса механиците в червено може и да са перфектни, но трудът им отиде на вятъра, заради слабия болид, за който е трудно да се измислят правилни стратегии при използването на гумите. Алонсо направи три стопа. Първоначално бе на пистата с карани меки гуми. Извлече максимума от тях, като следваше времената на Нико Розберг с изоставане от около 5-6 десети. Последва серия от обиколки с употребявани "медиум" гуми - доста равномерна и обещаваща, която му донесе възможността да бъде дори трети за кратко преди влизането за втори път в бокса. Неочаквано, на фона на останалите стратегии, в 27-та обиколка Алонсо получи "меки" гуми, като комплекта отново не бе чисто нов. Времената му в този кратък прозорец се доближаваха до най-бързите обиколки, регистрирани от Дженсън Бътън и Бруно Сена, и превъзхождаха с около 9 десети обиколките на Нико Розберг. Постигнатите в състезанието позиции - трета при втория стинт и четвърта при третия, бяха недостижими в края на надпреварата за Алонсо, който с последните "медиуми" стъпи върху парчетата гума и излетя за кратко от трасето. И като се има предвид, че и последните гуми вече бяха употребявани на пистата, може да се отбележи, че Алонсо бе единственият пилот, който не използва нови гуми в надпреварата. В крайна сметка деветото място в крайното класиране съвсем точно отразява изоставането на Ферари от фаворитите.

Най-трудна за разбиране бе стратегията на Фелипе Маса. Той започна с гумите "медиум", при първия бокс повтори упражнението и едва в края получи "меките" гуми, с които финишира на една позиция под тази, от която бе стартирал. Поради закъснелите стопове при него (в 18 и в 41 обиколки), Маса при всяко връщане на пистата изоставаше с едно или две места под това, от което тръгна на старта. Явно бе, че проблемът на Ферари бе не толкова стратегията, колкото липсата на скорост на червения болид. Поради различните стратегии двата червени болида се подредиха в 28-та обиколка по неочаквания начин - Маса отпред, Алонсо отзад. Скудерията отново влезе в обективите на любителите на конспирациите. Маса получи съобщение, че Алонсо е с различна стратегия от него, което категорично означаваше - пропусни го. Сигурно тази реплика нямаше да предизвика реакции, ако не бяха практиките от миналото на червения отбор да разменят местата на пилотите си, според статута им във Ферари. Но този път "Fernando is faster" наистина бе плод на различни стратегии и Фелипе правилно не протестираше и нямаше нужда да му се извиняват, както в миналото.

Заубер също имаха "шарена" стратегия. Серхио Перес остана доста по-дълго на пистата с меки гуми в началото на състезанието. Но въпреки добрата временна позиция след 20-та обиколка, той загуби шансове за добро представяне, защото времената му с разпадащите се меки гуми бяха доста по-слаби от тези на пилотите с новите "медиум". При него първият бокс закъсня твърде много. Стратегията на Камуи Кобаяши беше сходна с тази на Алонсо и му донесе сходен резултат. 

Графика сравнение Нико Розберг, Бруно Сена, Ромейн Грожан
Най-близки до стратегията на победителя бяха двама от пилотите класирали се в точките. Бруно Сена, с възродения Уилямс, направи два стопа. Вторият бе 5 обиколки по-рано от бокса на победителя, но въпреки това вторият комплект гуми "медиум" не го предаде преди финала, като разпадащите се гуми на Фетел и Райконен. Сена достигна 7-та позиция още в 39-тата обиколка и въпреки критичната 48-ма обиколка в която Райконен започна да губи места, успя да запази тази позиция до края (разбира се и благодарение на изоставането на Кими).
Другият пилот, който разчиташе на стратегия сходна на тази на Мерцедеса - победител, бе Ромейн Грожан. За разлика от рисковата тактика, приложена при Райконен, от Лотус дадоха доста повече сигурност на французина. Той влезе в бокса два пъти, като стратегията му бе абсолютно идентична с тази на Нико Розберг изместена с две обиколки по-рано. Ако не бе стъпил извън състезателната линия на трасето, вероятно мястото му щеше да бъде дори по-високо от реализираното шесто.

И като споменахме Грожан, да се върнем на темата с парчетата гума, разпилени по пистата. Алонсо, Грожан и Уебър могат да разкажат ясно за преживяването да стъпиш върху остатъците от продукта на Пирели. И тримата направиха неприятни разходки извън трасето, които им костваха позиции. Вярно е, че състезанието стана интересно поради разпадащите се гуми, но пък благодарение на това пистата се бе превърнала в бойно поле. В края на надпреварата, само използваната от всички пилоти състезателна линия бе чиста и всяко трето изпреварване бе заплашено от риска парчетата гума да те пратят в тревата. 

И в края на анализа да се върнем към най-важното. Защо победи Нико Розберг в Китай. 
На първо място, заради перфектно извоюваното първо място на стартовата решетка. В квалификацията намесата на уникалната разработка Супер-ДРС даде предимство на Нико и Михаел. Трябва да се отбележи, че по време на състезанието системата почти не влезе в употереба, защото само с някои отделни изключения, пред Мерцедеса на Нико нямаше болиди в обсега от 0.99 секунди. От графиката на скоростта на спийд-трапа (най-долу), показана в състезанието ясно се вижда, че много пилоти използващи системата си ДРС са постигнали по-висока скорост от Розберг. В класацията той е едва 13-ти с изоставане от 8.6 км/ч от най-бързия в неделя Серхио Перес. Скоростта от 313.8 км/ч бе далеч от максималните стойности на Мерцедесите, постигнати в петък. (От графиката за най-високите скорости се виждат и други интересни тенденции, които лесно могат да бъдат анализирани.) На второ място поставям перфектния старт на Розберг. На трето - отличната стратегия, ликвидирала шансовете най-вече на съперниците от Макларън да напреднат достатъчно, за да се превърнат в заплаха за Нико. Много важен фактор за победата на Мерцедес бе времето. Макларън сигурно щяха да са доста по-конкурентни, ако температурата на пистата бе по-висока. От друга страна, ако времето бе по-горещо, вероятно отново щяхме да видим как Мерцедесите губят скорост при по-продължителните серии от обиколки, въпреки, че Норберт Хауг се изказа, след състезанието, че Мерцедес били готови да се справят и при по-топло време. Още тази седмица в Бахрейн ще си проличи дали решението на проблема с износването на гумите от Мерцедеса е трайно, или бе просто добро стечение на обстоятелствата. И на последно място, Нико победи заради парчетата гума, които се отделяха от гумите на съперниците и се стелеха по пистата в Китай, но този фактор е с пренебрежимо малко влияние относно състезанието, но не и относно този текст. :)


Пол Хембъри допълва в кратко интервю (публикувано днес - 18.04.2012 г.) информацията изложена горе. 


Стефано Доменикали прави разбор на състезанието в Китай. Обръща внимане на доброто представяне на Маса, въпреки липсата на точки. Посочва проблема с липсата на скорост и лошо изградена стратегия в Китай. Очаква по-добри резултати в Бахрейн. 

Отворете картината за да видите пълния й размер

Отворете картината за да видите пълния й размер

Графики: http://f1.f-e-n.net/, Dimitroff
Снимки: f1 zoom

Коментари

  1. 313.8 км/ч е максималната скоротст на Розберг и от събота, също така лидерите като затварят болид с обиколка и са на по-малко от 1 сек. зад него в зоната за засичане могат след това да ползват ДРС!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за коментара. Забележката е взета предвид. Най-високите скорости Мерцедесите регистрираха в петък. Вероятно "...защото само с някои отделни изключения, пред Мерцедеса на Нико нямаше болиди в обсега от 0.99 стотни." в прав текст казва, че изключения е имало. Те обаче можеха да бъдат твърде малко. От една страна, защото само 5 болида бяха затворени с обиколка и само един с две. Част от тях бяха изпреварени по време на боксовете, друга част на различно място от ДРС зоната, така, че всичко е взето предвид.
      Моля, в случай, че намерите тема за размисъл по другите текстове да оставите своя отпечатък и там. Ще бъде приятно и забавно.;)

      Изтриване
    2. Ето и времената от ПЕТЪК за които става дума.
      Speed trap: Second practice

      # Driver Car Max speed (kph) Gap
      1 Schumacher Mercedes 320.8
      2 Nico Rosberg Mercedes 320.7 0.1
      3 Kimi Raikkonen Lotus 320 0.8
      4 Sergio Perez Sauber 319.6 1.2
      5 Vitaly Petrov Caterham 319.3 1.5

      .....
      Нали, не смятаме, че Мерцедес може да изостава точно в този параметър?!

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!