Публикации

Полетът на ...Икарус (?) Гран при на Европа - 2010

Изображение
Икарус. На български Икар. Герой от гръцката митология. Първият летец-инженер. Сам си проектирал крила - сам си ги изпитвал, сам се провалил... Винаги съм се чудел, как такова тромаво червено и набръчкано чудовище, което съобразно соц-реалностите и вицовете за него се клати-клати - пък вземе, че се изпразни, може да се нарича Икарус. Полетът при него изглежда толкова абсурден, колкото и при червеите... Но, на дневен ред имаме друга тема, нали!  -  Сезон 2010 година във Формула 1.  Ако си мислите, че горните разсъждения не могат да имат нищо общо с Формула 1 - помислете пак. Състезанието е за Голямата награда на Европа. Да, онази същата, за която древните гърци ни разказват, че била отвлечена на Бял Бик. През 2010 бикът обаче беше червен! ;) Гран при на Европа. Валенсия - улична писта.  Оригинално име: Circuit Urbà de València. Дата: 27.06.2010 г. Какво означава да полетиш във Формула 1? Най-малко две неща. Видяхме и двете проявления на глагола във Валенсия,

Отборни заповеди - Унгария 2010

Изображение
В няколко поредни текста ще се върнем към сезон 2010 година. Така ще позапълним със спомени времето до следващото състезание - Гран при на Индия на 27.10.2013 г. Започваме с надпреварата за Гран при на Унгария 2010. Изборът на състезание бе направен от Мартин Тодоров , на когото благодарим, че ни върна към този толкова наситен и интересен сезон във Формула 1. Унгария 2010 бе доста противоречиво състезание. Ще го припомним с няколко изречения преди коментара, който бе подготвен за предаването "Автохоризонт", излъчено на 01.08.2010 година по БНР. Следва да се има предвид и фактът, че коментарът представлява радиотекст писан в промеждутъка от края на състезанието (около 16.45 и 17.30 в същия ден). На старта на Гран при на Унгария стартовата решетка е в следния вид: Фетел потегля отлично от първата си стартова позиция, а Уебър е изпреварен от Алонсо. Всичко се развива нормално до 15-та обиколка. Фетел има преднина от 10 секунди пред ферарито на Алонсо. Инцидент между

Годината на Себастиан

Изображение
Да станеш трикратен Световен шампион, когато всички са против теб, е едно. Да станеш четирикратен, когато всички са с теб – съвсем друго.   Пилотът на Ред Бул Себастиан Фетел победи в Гран при на Япония и със сигурност вече е Световен шампион за 2013 година. В борбата за титлата, чисто математически, остана само Фернандо Алонсо с Ферари. Той обаче, трябва да спечели всичките четири оставащи в календара състезания, а в това време, Фетел трябва да събере по-малко от 10 точки. И двете събития изглеждат абсурдни. - Първото, защото Алонсо не е печелил от деня на изборите за Народно събрание у нас – 12 май и едва ли изобщо ще хване ръка до края на сезона, особено сред съперниците, които има на пистата и … особено с болида, който пилотира. - Второто – защото Фетел в пет поредни надпревари печели по 25 точки. И освен това,  както и на Сузука ярко се видя - просто няма кой да го спре! Защо все Себастиан? От доста време насам моторните спортове са зациклили „китайския си ка

Идва краят на сезона (отново)

Изображение
За огромно наше съжаление, краят на сезона във Формула 1 е по-близо, отколкото го очаквахме. Много ни се искаше да тръпнем до следващия старт, но Господ и Себастиян Фетел не са навити на тази идея.  Световната титла при пилотите не е решена, но пък е доста сериозно предрешена. Преоблякла се е в един син гащеризон преди няколко сезона и не желае да го хвърли, въпреки че е сериозно вмирисан и има нужда от пране. Но първите неща – първо, както казват англоговорящите.  В Гран при на Сингапур напълно очаквано, напълно неоспорвано, напълно концентрирано, напълно безапелационно и напълно убивайки интригата победи … хайде сетете се сами!? Себастиян Фетел! От това събитие - освен да бъде регистрирано от сеизмологичния институт към БАН, като микроземен трус, от тези които се случват на всеки няколко часа – друго не може да се извади. Най-малко, защото ви предупреждавах за това – но който чел – чел… Ако още има неразбрали как победи Световният шампион в Малайзия да потретим –

Състезанието за живота / Състезанието за смъртта

Изображение
Годината е 1976. Двама млади мъже – от онези лудите, които се въртят в кръг, пилотирайки мощни автомобили, пълни с високооктаново гориво, търсещи смъртта във всеки завой, или по-точно казано – избягващи смъртта във всеки завой – са се вкопчили един в друг. Ники Лауда и Джеймс Хънт са главните герои във филма „ RUSH ” на режисьора Рон Хауърд („С пълна газ” - в България разпространяван от „Тандем Филм"). Двамата са като китайските ин и ян, като огъня и леда, като шумното парти и аскетичното самовглъбяване. Противоположностите, които се привличат, но толкова много не си приличат. Характерите, които се ненавиждат, но всъщност в крайна сметка се обичат (е, или поне се уважават). Темата за дуализма във филма на Хауърд е до такава степен майсторски втъкана в сюжета, че в един момент си задаваш въпроса: "Кой от двамата герои ми е по-симпатичен?" Дали онзи, който всички обичат? Харизматичният, чаровният, вдъхновеният от живота на ръба, подиграващият се на смъртта и п

Големият дуел

Изображение
15 септември 1985  Днес, когато всички са обърнали взора си към великолепните за Формула 1 сблъсъци на трасето от средата на 70-те години, преминали под силното влияние на Ники Лауда и съперника му Джеймс Хънт, ние изместваме вниманието малко по-напред във времето. Ще се опитаме да ви направим непреки свидетели на едно от най-запомнящите се съперничества от 80-те и началото на 90-те години на миналия век - ДУЕЛЪТ: ПРОСТ срещу СЕНА.   Започваме с една близка дата - 15-ти септември. По интересно стечение на обстоятелствата денят през 1985-та е неделя, както и през 2013 година. На тази дата се провежда Гран при на Белгия. Пистата "Спа Франкошампс" се завръща в календара. Предният сезон - 1984 година, трасето "Золдер", в провинция Лимбург (Фландрия) е домакин на белгийската "Гран при". Но след реконструкция трасето в белгийските Ардени отново е готово да приеме състезания от Формула 1. "Спа" винаги е предизвикателство за пилотит