Големият дуел

15 септември 1985 

Днес, когато всички са обърнали взора си към великолепните за Формула 1 сблъсъци на трасето от средата на 70-те години, преминали под силното влияние на Ники Лауда и съперника му Джеймс Хънт, ние изместваме вниманието малко по-напред във времето. Ще се опитаме да ви направим непреки свидетели на едно от най-запомнящите се съперничества от 80-те и началото на 90-те години на миналия век -

ДУЕЛЪТ: ПРОСТ срещу СЕНА.  


Започваме с една близка дата - 15-ти септември. По интересно стечение на обстоятелствата денят през 1985-та е неделя, както и през 2013 година.


На тази дата се провежда Гран при на Белгия. Пистата "Спа Франкошампс" се завръща в календара. Предният сезон - 1984 година, трасето "Золдер", в провинция Лимбург (Фландрия) е домакин на белгийската "Гран при". Но след реконструкция трасето в белгийските Ардени отново е готово да приеме състезания от Формула 1.
"Спа" винаги е предизвикателство за пилотите. Ако е мокра - предизвикателството е двойно. През 1985-та година Ален Прост е пилот на Макларън-ТАГ, а Аертон Сена е за първи сезон с отбора на Лотус, като в началото на сезона вече е спечелил първата си победа в Португалия...

През 80-те години двигателите на болидите се развиват главоломно. Турбо ерата е в разцвета си. Интересно е да се отбележи, от днешна гледна точка, че повечето от двигателите на болидите от Формула 1 през сезон 1985 са били с обем от 1,5 литра V6 - турбо. Единствено Тирел и Минарди използват в началото на сезона разработката на Косуърт Ford Cosworth DFY 3.0 V8, но бързо се отказват от нея и преминават към турбо-двигатели. Щом през 1985-та от 1,5 литров турбодвигател инженерите са успявали да изстискат мощност, която да победи трилитровия атмосферен, то днес няма защо да се притесняваме, че 1,6 литровите турбо-двигатели през следващия сезон ще бъдат по-слаби от сегашните 2,4 литрови. 

Но, да се върнем в онази паметна 1985-та година. Необичайните стечения на обстоятелствата са не едно и две. Събитията с непредвиден характер следват едно след друго.
Снимка от свободните тренировки на "Спа" през Юни 1985 - състезанието не е проведено заради настилката на пистата

Състезанието за Гран при на Белгия не се връща лесно на "Спа". Първоначално датата на събитието е трябвало да бъде 2-ри юни, но новоположената настилка се напуква и трасето трябва да бъде поправено. Така, след преместването на датата през септември, в състезанието следва да участва и шампионът от 1980-та година Алън Джоунс. Той е единственият пилот на дебютиралия на пистата Монца на 8-ми септември, американски отбор на Хаас-Лола (които използват шаси на Лола и двигател на Харт). Но въпреки, че хронологично Гран при на Белгия следва състезанието в Италия, отборът не е допуснат до участие, заради факта, че оригиналната дата на състезанието е била през юни. (Един WC по-малко.) 
По време на свободната тренировка в петък Ники Лауда, който е пилот на Макларън и съотборник на Ален Прост си наранява китката. Поради тази причина действащият Световен шампион не участва нито в квалификациите, нито в състезанието. 
И така двама Световни шампиони отпадат, а състезанието още не е започнало.
Квалификациите на "Спа" принадлежат на Ален Прост. И в първата, и във втората най-доброто време е на Прост, като той се класира на първа редица с времето си от втората квалификация. Аертон Сена е зад него на по-малко от 1 десета от секундата. Интересен факт, преди да започнат квалификациите, е че Прост остава единственият пилот на Макларън, след като опита на Рон Денис да включи Джон Уотсън като втори пилот е посрещнат на нож от съперниците и замяната на Лауда не е осъществена.  
Преди състезанието в неделя вали дъжд. Малко преди старта дъждът спира, но понеже на "Спа" никой не желае да рискува - пилотите потеглят с гуми за мокър асфалт. Разбира се на места пистата е суха, но на това не може да се разчита. Сена изпреварва Прост още на старта...
Но най-добре чуйте разказа му за състезанието от първо лице: 

Превъзходството на Сена в дъжда е изключително. За да оценим случилото се, следва да имаме предвид следните статистически данни:

Аертон Сена печели състезанието с преднина пред втория - Найджъл Менсъл от 28,422 секунди, третия - Ален Прост е на 55,109 секунди (двамата са бъдещи световни шампиони). Световният шампион от 1982 година Кеке Розберг с Уилямс е четвърти на минута и 15 секунди, а всички останали са затворени (на "Спа"! - дълга цели 7 км.) с една обиколка. След тези "всички останали" са двукратният (към онзи момент) Световен шампион Нелсън Пикет с Брабъм-БМВ, Дерек Уоруик с Рено, Герхард Бергер с Ероуз, Марк Сюрер с Брабъм-БМВ и Филип Щрайф с Лижие, Тиери Бутсен със своя Ероуз е на цели три обиколки назад, а Пиер Луйджи Мартини и Мартин Брандъл изостават с по 5 обиколки...
Своенравният Аертон Сена печели едва втората си победа във Формула 1, но вече започва да проявява характер. След финала на състезанието организаторите отклоняват болидите веднага след старт-финалната права към боксовете. Сена заобикаля махащите с флагове маршали и прави парадна обиколка на трасето.


Това е втората победа на Аертон Сена във Формула 1. Пилот на Лотус. Първата е през същия сезон на португалската писта Ещорил и за нея ще разкажем друг път. 
В първия сезон от "Големият двубой", Аертон Сена печели седем първи стартови позиции. В същото време той отпада седем пъти, като в три от случаите заради повреда в двигателя и веднъж поради повреда на електрониката. John Player Special Team Lotus, след смъртта на Колин Чапман в края на 1982 година, е оглавяван от Питър Уор. Доста нетърпелив и непрозорлив в определени моменти за англичанин, Уор е автор на забележителната фраза за Найджъл Менсъл: "Той няма да спечели състезание, докато аз имам дупка в задника си!" Но пък за сметка на това успява да спечели с привличането на Аертон Сена. Всъщност още през 1984-та година Уор иска Сена в отбора си, но от спонсора - "Империъл Табако" (собственик на марката цигари JPS) настояват Менсъл да остане в отбора.
В първия сезон от Големия двубой категорично печели Ален Прост. Изключително амбициран от факта, че през 1984-та година титлата му се изплъзва с половин точка и е спечелена от съотборника му Ники Лауда, Прост печели сезон 1985-та година с 23 точки преднина пред втория - пилота на Ферари Микеле Алборето. След същата тази надпревара за Гран при на Белгия, която е 13-то състезание в сезона с общо 16 старта Прост остава без реална конкуренция. Алборето отпада във всички стартове до края, а Кеке Розберг и Аертон Сена са с недостатъчен брой точки от началото на сезона, за да го догонят. След Белгия, Розберг и неговият Уилямс вървят по възходяща крива. На Брандс Хеч в Гран при на Европа финландецът е трети, в Южна Африка - втори, а на финала на сезона в Австралия печели втората си победа през сезона. Това обаче е достатъчно едва за третото място в крайното класиране. Аертон Сена, след победата си в Белгия печели първа стартова позиция на Брандс Хеч, но на финала е втори зад Уилямса на Нейджъл Менсъл. В този момент грозното пророчество на Питър Уор се разпада на парчета. Менсъл печели първата си, при това великолепна победа, пред собствена публика. В това състезание Ален Прост официално вече е Световен шампион с 19 точки преднина пред Алборето. 
Прост постига това, което му се изплъзва цели два сезона - шампионската титла. 

Прост е Световен шампион във Формула 1. Съотборникът му - трикратният Световен шампион - Ники Лауда вече не е фактор, но на пистата има един много бърз млад бразилец, който ще се превърне в най-големият кошмар за Прост - Аертон Сена!  

-------------------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева и Александър Драганов
Снимки: facebook.com
Видео: youtube.com



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн