Отборни заповеди - Унгария 2010

В няколко поредни текста ще се върнем към сезон 2010 година. Така ще позапълним със спомени времето до следващото състезание - Гран при на Индия на 27.10.2013 г.
Започваме с надпреварата за Гран при на Унгария 2010. Изборът на състезание бе направен от Мартин Тодоров, на когото благодарим, че ни върна към този толкова наситен и интересен сезон във Формула 1.

Унгария 2010 бе доста противоречиво състезание. Ще го припомним с няколко изречения преди коментара, който бе подготвен за предаването "Автохоризонт", излъчено на 01.08.2010 година по БНР. Следва да се има предвид и фактът, че коментарът представлява радиотекст писан в промеждутъка от края на състезанието (около 16.45 и 17.30 в същия ден).

На старта на Гран при на Унгария стартовата решетка е в следния вид:
Фетел потегля отлично от първата си стартова позиция, а Уебър е изпреварен от Алонсо. Всичко се развива нормално до 15-та обиколка. Фетел има преднина от 10 секунди пред ферарито на Алонсо. Инцидент между Витантонио Лиуци и Себастиан Буеми води до откъснато предното крило на Форс-Индия-та, което пада на опасно място - в завой 11 на Хунгароринг. На пистата се появява кола на сигурността (SC). Фетел влиза в бокса веднага след новината за новия лидер на колоната Берт Майлендер. Много от пилотите зад него го следват и в бокса настава хаос. Адриан Сутил и Роберт Кубица се блъскат след опасно освобождаване от бокса на поляка. Задната лява гума от болида на Нико Розберг поема по самостоятелен път и само по чудо не убива някого. Задържана е от механиците на Уилямс.
След колата на сигурността, колоната от болиди води Марк Уебър. Втори е Себастиан Фетел, който след смяната на гуми не е изпреварен от нито един пилот. Следват Алонсо, Хамилтън, Маса, Баричело (който не е спирал в бокса). Кобаяши и Петров (който също е с гумите си от старта). Зад колата за сигурност, колоната се разделя на две. Мерцедесът (Mercedes-Benz SLS AMG) и Ред Бул-ът на Марк Уебър са първата част, а втората част от колоната се води от Себастиан Фетел на около 2 секунди изоставане. При рестартирането на надпреварата разликата между първия и втория е точно 2.279 сек. Марк Уебър трупа преднина, а Себастиан Фетел му пази гърба, до момента, в който му е наложено наказание - преминаване през бокса, за това, че е нарушил правилото да не се допуска разстояние - повече от десет болида дължина до предния болид, в случай на SC.
Ръкомахайки, Фетел преминава през бокса, а Уебър остава на пистата, с гумите от старта, до 43-та обиколка (от общо 70). При единственото си посещение в бокса - той остава начело на колоната и в крайна сметка печели състезанието. Алонсо е втори, а ядосаният Фетел - трети.
Състезанието бе белязано и от инцидент, в който Михаел Шумахер притисна с Мерцедес-а си Уилямс-а на Рубенс Баричело до стената на стартфиналната права, но всичко приключи без летящ карбон.

Ето и текста от 01.08.2010 г. без промени:

Гран при на Унгария - 01.08.2010 г.
Крайно време беше да се завърнем към заповедите от бокса. Така е хем по-справедливо, хем е по-безопасно. Пък и да е ясно - кой е пилот номер едно и кой пилот номер две.
Но какво стана всъщност в Гран при на Германия миналата седмица, и какво стана днес в Унгария? Лично моето мнение е, че заповеди от бокса имаше и в двете надпревари. Или поне така изглеждаше на непредубедения наблюдател. И в двата случая победител бе пилотът, който със сигурност не получи заповед. На Фелипе Маса (в Гран при на Германия) много внимателно и много ясно пред всички му бе казано, че Алонсо е по-бърз от него. Този епизод бе толкова дълго дискутиран през седмицата, че едва ли има нужда да говорим за това. Маса намали – Алонсо победи. Много по-интересно е, какво всъщност се случи днес в Унгария. Кой и какво каза на Себастиан Фетел, докато криволичеше зад колата за сигурност? Много е вероятно от бокса да са го помолили да осигури предимство на съотборника си Уебър, но са пропуснали факта, че това води до наказание. След състезанието Фетел твърдеше, че радиото му било развалено и той не разбрал кога излиза колата за сигурността, но тази версия вероятно е прикриване на заповедта от бокса. Разбира се, Фетел не е и очаквал, че Уебър ще спечели състезанието с късно влизане в бокса, но това си е за негова сметка.
Колата на сигурността със сигурност не беше точно това, за което е предназначена. Именно излизането на бавещия автомобил на пистата, доведе до куп инциденти, а прибирането му бе съпроводено със странното поведение на Фетел, заради което му се наложи да се сърди на финала.
Но нищо, опитът учи и Себастиан сигурно и днес е научил нещо от правилника за движение по пистите.

Видя се и какво е научил и Рубенс Баричело за всичките си 298 състезания и най-вече  от престоя си във Ферари. Научил се е да се ужасява от Михаел Шумахер – при това с пълно основание. Седемкратният световен шампион продължава да вдъхва ужас на бившия си съотборник и продължава да го поставя на мястото му – там, до стената!

И въпреки всички нечисти номера, с които си служеха отборите и пилотите през последната седмица, един от тях бе над всички останали и в коментарите си, и в надпреварите. Марк Уебър не просто победи в Унгария, но и оглави класирането при пилотите след 12 кръг. Победата днес бе четвъртата му за тази година, като по този показател Уебър също превъзхожда всички останали. Видя се, че Ферари също са отново в играта, но Ред Бул са доста по-бързи на бавните писти.

Най-интересното във Формула 1 през този сезон, за наша радост, предстои, въпреки че и това, което отмина не беше лошо. Аз съм доволен – дори и от заповедите от бокса – за вас не знам!
-------------------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Wikipedia, Internet
Графики: 
Wikipedia

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн