Полетът на ...Икарус (?) Гран при на Европа - 2010

Икарус. На български Икар. Герой от гръцката митология. Първият летец-инженер. Сам си проектирал крила - сам си ги изпитвал, сам се провалил...

Винаги съм се чудел, как такова тромаво червено и набръчкано чудовище, което съобразно соц-реалностите и вицовете за него се клати-клати - пък вземе, че се изпразни, може да се нарича Икарус. Полетът при него изглежда толкова абсурден, колкото и при червеите...

Но, на дневен ред имаме друга тема, нали!  - Сезон 2010 година във Формула 1. 
Ако си мислите, че горните разсъждения не могат да имат нищо общо с Формула 1 - помислете пак. Състезанието е за Голямата награда на Европа. Да, онази същата, за която древните гърци ни разказват, че била отвлечена на Бял Бик. През 2010 бикът обаче беше червен! ;)

Гран при на Европа. Валенсия - улична писта. 

Оригинално име: Circuit Urbà de València. Дата: 27.06.2010 г.


Какво означава да полетиш във Формула 1?
Най-малко две неща. Видяхме и двете проявления на глагола във Валенсия, в надпреварата за Голямата награда на Европа.
За негово съжаление, пръв полетя Марк Уебър – пилотът с две поредни победи през сезона. Полетът му бе един от най-стряскащите в новата история на Формула 1. Но старото куче Марк показа, че вече се е научил да лети с автомобил или болид, без да си причинява сериозни физически травми. При него управляването на велосипед определено е по-опасно от прелитането по въздуха на 80 метра с болид от Формула 1. Припомням, че през 1999 година в състезанието 24-те часа на Льо Ман Уебър си предизвика почти същия инцидент, с тази разлика, че колата му полетя във въздуха без съприкосновение с Tойота-та пред него. Марк се издигна във въздуха, преобърна се и падна сред дърветата, но въпреки това оцеля, както и в състезанието във Валенсия.
През цялото състезание обаче, пред всички летеше съотборникът на Марк Уебър – Себастиaн Фетел. Младият германец не остави дори и съмнение, че ще бъде победител в надпреварата за Голямата награда на Европа. Фетел контролираше надпреварата от първата до последната обиколка, а колата на сигурността, влязла след инцидента на Уебър, не само не попречи на представянето му, но дори и му помогна.
Всъщност колата на сигурността донесе най-сериозния скандал в състезанието. При появата й на пистата Люис Хамилтън направи нещо, за което дори Михаел Шумахер не би се сетил. Той намали скоростта си, след като видя Мерцедеса на Берт Майлендер – забави пилотите зад себе си - след което се изстреля напред, лишавайки Фернандо Алонсо от възможността също да остане пред колата на сигурността. За действията си Хамилтън бе наказан, но толкова късно, че в бокса на Ферари съвсем справедливо отчетоха, че наказанието на пилота от Макларън не бе достатъчно справедливо. Алонсо си позволи дори да твърди, че състезанието е било манипулирано, но това не му донесе нито позитиви, нито наказание, като второто задължително щеше да се случи, ако начело на ФИА бе Макс Мозли, а не Жан Тод.
Но полетът на мисълта няма граници. Никой вече не може да спре пилотите от Формула 1 да говорят това, което мислят. Въпросът обаче е – дали не говорят повече, отколкото пилотират…

Следващата седмица ще видим и ще чуем дали високите скорости, или големите приказки са по-важни за Макларън, Ферари, Ред Бул и останалите.
Както ми каза един приятел през седмицата, натрапеният извод от състезанието във Валенсия е един – „Ред Бул дава крила – на едни за полет във въздуха, а на други за полет към финала." Дали ще е така до края на сезона – ще видим, начело в генералното класиране и при пилотите, и при конструкторите все още са Макларън.  

-------------------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Wikipedia, Internet
Графики: 
Wikipedia


Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн