Идва краят на сезона (отново)

За огромно наше съжаление, краят на сезона във Формула 1 е по-близо, отколкото го очаквахме. Много ни се искаше да тръпнем до следващия старт, но Господ и Себастиян Фетел не са навити на тази идея. 
Световната титла при пилотите не е решена, но пък е доста сериозно предрешена. Преоблякла се е в един син гащеризон преди няколко сезона и не желае да го хвърли, въпреки че е сериозно вмирисан и има нужда от пране.
Но първите неща – първо, както казват англоговорящите. 
В Гран при на Сингапур напълно очаквано, напълно неоспорвано, напълно концентрирано, напълно безапелационно и напълно убивайки интригата победи … хайде сетете се сами!? Себастиян Фетел! От това събитие - освен да бъде регистрирано от сеизмологичния институт към БАН, като микроземен трус, от тези които се случват на всеки няколко часа – друго не може да се извади. Най-малко, защото ви предупреждавах за това – но който чел – чел…
Ако още има неразбрали как победи Световният шампион в Малайзия да потретим – за трети пореден път в шампионата и за трети пореден път на пистата Марина Бей. Статистиките от състезанието показват за какво „убийство” на съперници става въпрос. Както се казваше един филм - анализирай това!
Дали има смисъл да се обяснява графика, от която е видно, че само един пилот е водил през цялото състезание и когато поради различни причини (кола на сигурността, смяна на гуми) е допускал съперниците си близо до себе си, това е било много за кратко и твърде контролирано. Всъщност „убийствата” на съперниците се извършваха бавно и методично в най-бавната част на пистата – третия сектор. Точно там Себастиян Фетел бе недостижим. 


Колкото и странно да изглежда – най-бавният сектор осигури най-бързото представяне. 

След като има убийство... много често следствието е разследване. Всяко разследване започва с хипотези. Първо, слушатели на странни звуци от двигателя на Фетел изказаха "теорията за тракшън-контрола". Тя често се появява на дневен ред, когато един пилот върши убийства по пистата. Следователският отдел на Формула 1 бе оглавен от една малко позабравена фигура - Джанкарло Минарди. Той откровено постави въпроса за предимството на Фетел в Сингапур. Хипотезата за тракшън-контрола бе подхваната и разнищена до най-малкия детайл. И да се чудиш как на фона на тези разкрития техническият отдел на ФИА (FIA Formula One Technical Department) мълчи, като български катаджия с пълни джобове пред началника на полицията. Всички сочат виновника с пръст, а началникът гледа в друга посока. Появиха се и други хипотези - карти на двигатели, нелегални обтичания и обдухвания, летящи чинии, извънземни... 
Следователят Джанкарло Минарди 
Едно е сигурно - докато не се докаже нищо - Световните титли на Михаел Шумахер от 1994 и 1995 година са си негови, тази на Бенетон - също! 
Малко или много - ровенето в мръсното бельо на Ред Бул има основание - интригата в сезона е напълно мъртва. Това бе и първият (макар и не по време) симпотм за приключването на състезателната година. Краят на сезона е далеч, но финалът за решаването на титлите - твърде близо. Ако е останала някаква надежда за съперниците - тя е в това да се докаже, че Себастиян Фетел кара нелегална кола. Така, след като шумкарите от Ред Бул хванат гората, за да си пият лимонадата с чевермета и отмъкнато сирене от държавния резерв - лудите ще се налудуват и ще подскачат поне час-два с някой надуваем трофей - я световна купа за пилотите, я тази за конструкторите. 

Но в Сингапур всичко интересно бе по три. Постиженията на Фетел вече споменахме. Съмнителна или не - победата си е победа. Затова да се обърнем към останалите двама. Фернандо Алонсо използва три чифта гуми, последният от които късметлийски. Алонсо влезе в бокса при излизането на кола на сигурността на трасето и това му осигури второто място на финала. Двукратният световен шампион в поредно състезание прави всичко, което се изисква от него, но не успява да победи Главния съперник. Тази безпомощност прелива в емоции от пълна трагичност до истеричен смях. На Ферари обаче ще им е трудно да се смеят последни. Или поне докато не станат първи...
Отличната стратегия при смяната на гуми за Алонсо и Райконен не им помогна да победят Фетел
Екипът на скудерията вече се насочи към работата по болида за 2014 година, а това искат или не означава, че са се отказали от борбата за титлата през тази година. Стефано Доменикали дори подчерта, че те не са идиоти, за да си мислят, че титлата е постижима, освен ако отмъстителната съдба не сполети Себастиян Фетел само с отпадания до края на сезона.

Кими Райконен, който се завърна директно на подиума след две поредни състезания извън точките, бе третият изключително представящ се пилот на Марина Бей. Ако Алонсо успя да се придвижи с 5 места напред от стартовата си позиция, то Кими го направи двойно. От тринадесети до трети с правилна стратегия и добро отношение към гумите.

Много трудно след края на надпреварата е да се каже, кой бе пилотът на Гран при на Сингапур. Аз лично бих ги отличил и тримата - Фетел, Алонсо и Райконен.

Традиционните фойерверки, отбелязващи финала на първото и засега единствено нощно състезание в календара на Формула 1, започнаха 30 секунди преди предвиденото. Огнените езици се появиха първо от двигателя на Ред Бул-а, пилотиран от Марк Уебър, а малко по-късно феерията от светлини се пренесе в небето над Сингапур.

Вторият симптом, заради който обявихме преждевременния край на сезона бе именно в това, че никой не се поинтересува сериозно от въпроса кой е най добрият на пистата. Вниманието не бе насочено върху победата на Фетел, доброто представяне на Алонсо и Райконен, а в съпровождащите случки на трасето и извън него. Това е показател, че шампионатът при пилотите вече не представлява интерес. Коментатори, зрители, фенове… на практика всички се захванаха веднага след състезанието за Гран при на Сингапур да спорят и да говорят по темата „Такси 5“.  Фернандо Алонсо спря на трасето и качи по един доста опасен начин Марк Уебър. След това го закара до бокса. И понеже ситуацията бе наистина опасна, комисарите наложиха най-малкото наказание на двамата пилоти - предупреждение. За Уебър обаче, то бе трето, което автоматично се превърна в едно от неприятните наказания – 10 места назад в следващият старт.
…и започна един рев, един вой. Не остана неизказал се партиен функционер по темата. За, против, въздържал се… Напълно безсмислени коментари, запълващи напълно отсъстващият интерес към самата надпревара и резултатите от нея. Отказвам да се произнасям по темата имаше ли нарушение и заслужено ли бе наказано то, ако го имаше! Този, който се е возил преди години на болид по същия „опасен“ начин - Дерек Уоруик - се произнесе. Точка.
Третият симптом, издаващ края на сезона, е продължаващата с пълна пара търговия на пазара на товарните магарета, извинете - пилоти. Фелипе Маса продължава да се надява на място в Лотус. Последните индикации от екипа на Ерик Булие и Жерар Лопес са в посока – този който плати най-много. Отборът е напълно безпомощен поради липсата на достатъчно спонсори, за да заложи просто на добър пилот. Така, че наддаването продължава. Разбира се в центъра на събитията от този характер се развихри най-вече дъртият джамбазин Еди Джордан. Както е известно, той е дилърът на пазара на пилоти и купува, и продава на кило…



Заниманията извън трасето продължиха с окончателното подписване и влизане в сила на договора Конкорд, одобряването на календара за 2014 година, макар и с три висящи дати…, а излизането на екран на Филма Rush – „С пълна газ“ сезонът окончателно може да се счита за закрит. Шампион е Джеймс Хънт, а Ники Лауда продължава да не се притеснява от белезите си – през сезон 1976 годна, разбира се.

В неделя големият керван се пренася в Корея. Има нещо сбъркано в тази писта - Korea International Circuit. През тази година вече се надявам да разбера какво!
---------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Red Bull, Lotus, Pirelli
Графики: f1fanatic.co.uk, Pirelli

Още по темата "Тракшън контрол" и други подобни теории от инж. Иван Тенчев:

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!