Публикации

Големият дуел

Изображение
15 септември 1985  Днес, когато всички са обърнали взора си към великолепните за Формула 1 сблъсъци на трасето от средата на 70-те години, преминали под силното влияние на Ники Лауда и съперника му Джеймс Хънт, ние изместваме вниманието малко по-напред във времето. Ще се опитаме да ви направим непреки свидетели на едно от най-запомнящите се съперничества от 80-те и началото на 90-те години на миналия век - ДУЕЛЪТ: ПРОСТ срещу СЕНА.   Започваме с една близка дата - 15-ти септември. По интересно стечение на обстоятелствата денят през 1985-та е неделя, както и през 2013 година. На тази дата се провежда Гран при на Белгия. Пистата "Спа Франкошампс" се завръща в календара. Предният сезон - 1984 година, трасето "Золдер", в провинция Лимбург (Фландрия) е домакин на белгийската "Гран при". Но след реконструкция трасето в белгийските Ардени отново е готово да приеме състезания от Формула 1. "Спа" винаги е предизвикателство за пилотит

Somebody stop me!

Изображение
„Някой да ме спре!” Спомняте ли си героя от филма „Маската” и най-вече изражението на Маската, докато произнасяше тази запомняща се реплика?  Е, същото изражение можеше да се види на лицето на Световния шампион във Формула 1 – Себастиян Фетел - след състезанието на пистата Монца в Италия. Somebody stop me!  Себастиян отново победи. За шести път през този сезон. От тук до края на сезона определено няма кой да го спре. Единственият негов противник за световната титла може да бъде единствено техниката. Ако болидът на Ред Бул продължи да бъде толкова бърз, колкото бе на Монца, и толкова издръжлив, колкото бе в 90% от състезанията, то Себастиян Фетел неизбежно ще бъде четирикратен световен шампион. Неизменният атрибут Тази увереност идва от факта, че за Гран при на Италия на пистата Монца, Ред Бул не бяха сочени за фаворити. А какво би било на писти, на които не са губили от години, а те тепърва предстоят в календара. 12 състезания, шест победи. Ако от оставащите 7 стар

Гран при на Италия

Изображение
Себастиян Фетел отново победи – за шести път през сезона. Този път на Монца! Гран при на Италия премина напълно под контрола на световния шампион. От тук до края на сезона определено няма кой и как да го спре. Единственият негов противник за световната титла може да бъде единствено техниката. Ако болидът на Ред Бул продължи да бъде толкова бърз, колкото бе на Монца, то Себастиян Фетел неизбежно ще бъде четирикратен световен шампион. Тази увереност идва от факта, че именно на Монца Ред Бул не бяха сочени за фаворити. Какво би било на писти , на които не са губили от години, а те тепърва предстоят в календара. 12 състезания, шест победи. Ако от оставащите 7 старта Фетел победи в поне три – не се учудвайте. Конкуренцията не е победена, тя просто е унищожена. Ето какво се случи със съперниците на Фетел. Фернандо Алонсо успя да опази втората позиция до финала, пред напиращия (но всъщност отиващия си) Марк Уебър.  Проблемите на Фернандо Алонсо в състезанието бяха далеч по-ма

Гран при на Белгия – стратегии, сметки, рекорди и факти

Изображение
Състезанието Себастиян Фетел спечели петата си победа за сезона във Формула 1. На пистата Спа в Гран при на Белгия пилотът на Ред Бул затвърди преднината си начело на класирането при пилотите в шампионата. Победата бе 31-ва за Фетел. С нея той изравни броя на победите на Найджъл Менсъл. Още една и ще изравни и броя на победите на Фернандо Алонсо, който е на четвърто място във вечната класация. Испанския пилот на Ферари се пребори за второто място на Спа. За доброто представяне на първия и втория най-важен бе стартът. Фетел тръгна от втора позиция, но още в първата обиколка изпревари Мерцедеса на Люис Хамилтън. В същото време, стартирайки от 9-та позиция. Фернандо Алонсо успя да изпревари два Лотуса, Форс Индия-та на Пол ди Реста и стартиралият ужасно Марк Уебър с Ред Бул. Състезанието бе доста напрегнато, въпреки че доминацията на Фетел ни лиши от интрига за победата. Алонсо положи много усилия за второто си място. Наложи му се многократно да изпреварва съперници, но двете

В средата

Изображение
Сезонът на Формула 1 стигна средата си и сякаш спря. Десет състезания отминаха, девет предстоят. Горещият месец август, обаче, бе по-студен и от декември в календара на великата надпревара. Липса на състезания, липса на емоции. А дали е така? Средата на сезона във Формула 1 е важен момент за изясняване на позициите. Време за равносметка и преглед на отминалите състезания, но с поглед напред. В средата на сезона тенденциите са ясни. Битката за шампионската титла е сведена до четирима пилоти: Световният шампион Себастиян Фетел, Кими Райконен с непретенциозния отбор на Лотус, Фернандо Алонсо – претендент за пета година с отбора на Ферари и „втория пилот” на Мерцедес – Люис Хамилтън. Някои от тях са само с теоретични шансове. Борбата при конструкторите също се води между четири отбора, но трите от тях - Лотус, Ферари и Мерцедес май по-скоро се борят за второто място. За да разберем какво следва, е хубаво да погледнем за кратко в миналото. Обикновено точно там се крие бъдещето, н

Гран при на Монако - Going to Extremes

Изображение
Гран при на Монако 2013 година. Едно запомнящо се състезание. Една интересна надпревара - най-вече на пилотите сами със себе си. Както винаги, състезанието бе съпътствано от много блясък, яхти, интересни зрители, катастрофи, емоционални реплики и СКАНДАЛИ.   Много фенове не обичат Гран при на Монако, много от тях намират състезанието за скучно, за досадно, някои - за опасно. Много от журналистите и специалистите също споделят тази гледна точка. Има дори и пилоти, които смятат, че това състезание няма място в календара. Моето мнение е обратното. Философията на това състезание, за която ще напишем нещичко по-долу, го прави неизменна част от календара на Формула 1 - цели 61 години в 64 годишната история на Формула 1 (само през 1951,1953 и 1954 година състезанието не е било провеждано). Гран при на Монако е уникално. Поне с това всички са съгласни. Уникално е поради факта, че се провежда като пистово състезание по улиците на един средиземноморски град. Разбира се, в календара с