В средата

Сезонът на Формула 1 стигна средата си и сякаш спря. Десет състезания отминаха, девет предстоят. Горещият месец август, обаче, бе по-студен и от декември в календара на великата надпревара. Липса на състезания, липса на емоции. А дали е така?
Средата на сезона във Формула 1 е важен момент за изясняване на позициите. Време за равносметка и преглед на отминалите състезания, но с поглед напред.

В средата на сезона тенденциите са ясни. Битката за шампионската титла е сведена до четирима пилоти: Световният шампион Себастиян Фетел, Кими Райконен с непретенциозния отбор на Лотус, Фернандо Алонсо – претендент за пета година с отбора на Ферари и „втория пилот” на Мерцедес – Люис Хамилтън. Някои от тях са само с теоретични шансове. Борбата при конструкторите също се води между четири отбора, но трите от тях - Лотус, Ферари и Мерцедес май по-скоро се борят за второто място. За да разберем какво следва, е хубаво да погледнем за кратко в миналото. Обикновено точно там се крие бъдещето, но не всички успяват да го видят. 

Шампионатът при пилотите за поредна година е под контрола на Себастиян Фетел. Пилотът на Ред Бул вече има четири победи от всичките 10 състезания. Това си е почти по средата. Както се случи и през сезон 2012 Фетел има множество съперници, които в стремежа си да му се противопоставят се ограбват един друг. Пилотите на Мерцедес – Люис Хамилтън и Нико Розберг, Фернандо Алонсо с Ферари и Кими Райконен с Лотус заедно имат повече победи и повече точки в шампионата от световния шампион, но никой от тях не е успял да го измести от челото на класирането от втората надпревара за сезона насам. 

Себастиян Фетел и отборът на Ред Бул печелят от своето постоянство. Фетел е вече трикратен световен шампион и е много вероятно през тази година отново да спечели световната титла. Постоянството на резултатите през този сезон при Ред Бул има своите основания от предните години. Сезон 2013 не се отличава особено по отношение на техническите регламенти от миналия. Техническите правила за болидите са идентични. Поради тази причина и много от отборите не създадоха нови шасита, а направиха еволюция на старите. При Ред Бул всички елементи са не просто изпитани, но и са много добре „изпипани”. Аеродинамичният гений Ейдриян Нюи продължава да плува в напълно свои води. В ерата на уеднаквените двигатели, аеродинамиката дава предимства. Отличните разработки на Ред Бул в използването на изгорелите газове за по-добро притискане на автомобила продължават да дават (вярно все по-малко, но все пак) предимство на отбора от Милтън Кийнс. Затова прогнозата, че Ред Бул и по-специално Себастиян Фетел ще доминират до края на сезона и вероятно ще спечелят световните титли е напълно закономерна. Погледът в бъдещето се базира на фактите от миналото - Фетел спечели състезанията в Малайзия, Бахрейн, Канада и Германия, и бе на път да спечели във Великобритания, където скоростната кутия го предаде. Вярно, имаше една открадната победа – именно тази, първата – в Малайзия, но вече само верните фенове на Формула 1 си спомнят грозните сцени след състезанието на пистата Сепанг и репликата Мулти 21 изпусната от Марк Уебър. След тази надпревара Себастиян Фетел се възползва от всички допустими методи, за да се укрепи на върха в таблицата с точките на пилотите, като дори стигна до първия си триумф пред родна публика. 

Къде обаче са съперниците? 
Странно, на фона на потрошените стотици милиони за развитие и за заплати на пилоти от отборите на Ферари, Мерцедес и Макларън, неочаквано изпъква тимът на Лотус. Наследникът на Бенетон и Рено почти успява да хване маймуна с трици. С ограничени разходи, компенсирани с правилни решения, отборът от Енстън е в борбата за титлата при конструкторите. Разбира се крушката си има опашка. Но не е Ромейн Грожан, който често е на опашката.
Кими Райконен е пилотът, който след завръщането си във Формула 1 се превърна в най-постоянният претендент за слава. Финландският непукист не е отпаднал в нито едно от проведените 30 състезания в сезони 2012 и 2013. Той вече взе рекорда за най-много последователни състезания завършени в точките, а след още три подобни надпревари може да изравни и рекорда на Ник Хайтфелд за най-много последователни завършени състезания в историята на Формула 1. Кими Райконен не е отпадал нито веднъж от момента на завръщането си във Формула 1, а освен това спечели едно състезание през миналия сезон и откриващото Гран при на Австралия през сезон 2013. В същото време „Леденият” има пет втори места през тази година. Е, не е чудно, след всички тези резултати, че в момента е най-търсеният пилот в падока. През сухото откъм новини лято Кими бе главна тема по страниците на специализираната преса. Още преди средата на сезона той  бе ухажван доста активно от отборите на Ред Бул и Ферари. Лотус също се опитват да направят всичко възможно да задържат своя нов победител. Това няма да е лесно, защото добрите пилоти обичат две неща – да карат най-бързата кола и да получават възможно най-голямата заплата. Единствено особеният характер на Кими може да го задържи в Лотус, но чак толкова нестандартен и аскетичен финландецът (поне по наше мнение) не е. Странното в ситуацията с Райконен е, че нито един отбор от претендентите за подписа му не е отрекъл напълно факта, че се стреми да го привлече. Защото сигурната индикация, че Кими е сключил договор е именно пламенното отричане на този факт. Въпреки, че Ред Бул почти бяха стигнали до фазата на отричането, в последните дни се появи информация, че мениджърът на пилота - Стив Робъртсън, (който пръв обяви края на преговорите с Ред Бул), може и да проведе среща с Кристиян Хорнер от Ред Бул на пистата Спа в Белгия. Кими и Фетел би била интересна комбинация – непукиста и глезеното момче… Всъщност подобна би била и комбинацията, ако Райконен се окаже във Ферари. J

След като стигнахме до Ферари, нека кажем и няколко думи за третия претендент за титлата – Фернандо Алонсо. Той винаги дава 100% от себе си и никога не е доволен. Защо ли този испанец започна да заприличва на един френски четирикратен световен шампион? След състезанието в Унгария – последното преди дългата и досадна пауза в календара, той се нахвърли на нищо неподозиращия и наказан при това Ромейн Грожан. Оказа се, че французинът бил най-виновен за лошото представяне на Алонсо на Хунгароринг. Ако наистина е така, явно на Алонсо са му скроили същия номер, с който той се възползва преди пет години в Гран при на Сингапур. Тогава пилотът на Рено Фернандо Алонсо спечели нощното състезание, защото съотборникът му Нелсиньо Пикет се удари умишлено в мантинелите. Е, сега ако не друго – то поне съдбата си го върна подобаващо в Унгария – Алонсо завърши пети в състезанието, а Кими Райконен спечели 18 точки от второто си място и се изкачи пред испанеца в класирането при пилотите…

Истината, обаче е, че в средата на сезона Ферари отново губят най-много от онзи италиански черен компонент, който се произвежда в Турция – гумите Пирели. След последната промяна в състава на гумите (втъкаването на кевларена плетка вместо на стоманена в пръстените под каучуковата смес) Ферари се оказаха най-неподготвени и резултатите им видимо се влошиха, за разлика например от тези на Мерцедес. Това не се понрави на шефа на отбора Стефано Доменикали, който мощно нахъса своите питомци с репликата: „Ние никога неприемаме, че сме победени”. Но, какво друго да очакваме в подхода към неделните състезания, от човек с фамилия „Неделчев”!? В неделя на Спа, Ферари ще имат възможност да докажат, че още са в играта.
И като споменахме Мерцедес – ето го и тяхното развитие - леко криволичещо, но доста възходящо. Така да се каже по наклонения път на успеха Мерцедес катерят стръмната пътека с резки изкачвания в събота и нередки хоризонтални отклонения в неделя. Мерцедес са много бързи в квалификациите, но понякога страдат в състезанията. И докато Люис Хамилтън е по-постоянен, то немският пилот в германския отбор страда. Въпреки, че има цели две победи в този труден сезон Нико Розберг изостава доста в класирането при пилотите. Пети е. 
Съотборникът му Люис Хамилтън с много постоянство и класирания в точките е все още в борбата за световната титла, макар, че за да я спечели трябва преките му съперници да се провалят напълно, което не е много вероятно.

Тази неделя състезанието е в Белгия на класическата писта Спа. То е любимо на много пилоти, но в последните 10 години само един от тях има цели четири победи на това трасе. Кими Райконен е побеждавал с два отбора в Гран при на Белгия, а сега има шанса да го направи и с трети. Ако постигне 5 победи на пистата, Райконен ще се изравни с легендарния Аертон Сена, който също е печелил победа на Спа с отбора на Лотус. Рекорда за най-много победи на трасето обаче ще си остане на Михаел Шумахер, който е побеждавал с Бенетон и с Ферари общо 6 пъти. 
И още една интересна гледна точка към сезона до момента и към състезанието на Спа. През тази година често победител в съответната Гран при ставаше пилот от националността на държавата, в която се провежда състезанието. В Гран при на Испания победи Фернандо Алонсо. В Гран при на Монако – Нико Розберг, който е израснал в Монте Карло и го чувства като роден град. В Германия първата си победа постигна Себастиян Фетел… и ако се чудите накъде бия, вероятно ще се изненадате, като ви кажа, че „най-правилният” победител в Гран при на Белгия е… Жул Биянки. Френското момче с италиански корени, всъщност е наследник на много интересна фамилия пилоти, състезавали се за Белгия – дядо му Мауро Биянки, който е двукратен световен шампион в GT-сериите и пра-чичо му Люсиен Биянки – пилот от Формула 1, загинал в състезанието 24-те часа на Льо Ман. Затова пилотът на Маруся през този сезон има най-голямо „национално-историческо право” да търси победата на Спа. Друг е въпросът, че вероятно няма да успее да се пребори именно с този англо-руски отбор.
Класиране при пилотите в средата на сезон 2013 г.

Текстът е публикуван в сайта http://bgtatko.bg/
-----------------------------------
Благодарности на FSB за вдъхновението.
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки safety-car.es, Wikipedia

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн