Гран при на Белгия – стратегии, сметки, рекорди и факти

Състезанието
Себастиян Фетел спечели петата си победа за сезона във Формула 1. На пистата Спа в Гран при на Белгия пилотът на Ред Бул затвърди преднината си начело на класирането при пилотите в шампионата. Победата бе 31-ва за Фетел. С нея той изравни броя на победите на Найджъл Менсъл. Още една и ще изравни и броя на победите на Фернандо Алонсо, който е на четвърто място във вечната класация. Испанския пилот на Ферари се пребори за второто място на Спа.
За доброто представяне на първия и втория най-важен бе стартът. Фетел тръгна от втора позиция, но още в първата обиколка изпревари Мерцедеса на Люис Хамилтън. В същото време, стартирайки от 9-та позиция. Фернандо Алонсо успя да изпревари два Лотуса, Форс Индия-та на Пол ди Реста и стартиралият ужасно Марк Уебър с Ред Бул.
Състезанието бе доста напрегнато, въпреки че доминацията на Фетел ни лиши от интрига за победата. Алонсо положи много усилия за второто си място. Наложи му се многократно да изпреварва съперници, но двете ДРС-зони на пистата му помогнаха за това. Ферари определено имат сериозен напредък след състезанието в Унгария. Фелипе Маса също се придвижи три места напред и завърши седми.
Разбира се, успехите за едни са неуспех за други. Точно това се случи с Люис Хамилтън. Първия болид на стартовата решетка много бързо загуби правото да води колоната – още в първата обиколка. По-късно в състезанието Хамилтън загуби и втората позиция. Грешката бе по-скоро в бокса на Мерцедес, които решиха да направят първи от лидерите смяна на гуми. Съотборникът му Нико Розберг успя да опази с много труд четвъртата си позиция.

Другият губещ на пистата бе Пол ди Реста. Британският пилот на Форс Индия със сигурност ще запомни тази надпревара. В събота за доста дълго време изглеждаше, че ще стартира от първа позиция, но накрая се оказа пети на стартовата решетка. В състезанието не му стигаше лошия старт, ами и в 28-та обиколка Пастор Малдонадо го изхвърли от пистата. Обичайният заподозрян – Малдонадо си получи наказанието за инцидента. Със сигурност обаче грешка направи и Пол ди Реста. Той се опита да изпревари не друг, а именно Пастор Малдонадо на едно доста трудно за изпреварване място – в шикана на входа на боксовете.
Но най-големият губещ бе Кими Райконен, който отпадна за пръв път, откакто се завърна във Формула 1. Отпадането изглеждаше неочаквано, но се оказа, че причината е повреда в спирачната система, предизвикана от заседнала слюда от шлем.
Пистата Спа този път не донесе късмет на Кими Райконен. Може би някой му прокле късмета, след като цяла седмица бе в обективите и всички. Журналистите, а и самият той, говореха само за него и резултатите му през годините в Гран при на Белгия. Най-дългата серия в точките приключи. Приключи и най-дългата серия от завършени състезания от един пилот. 
Кими направи 27 поредни състезания в точките, и общо 30 без отпадане след завръщането си във Формула 1. Ако към тях прибавим и 8-те състезания от последния му сезон преди рали-приключението - той с доста изпреварва 33-те състезания на Ник Хайтфелд. След Спа обаче Райконен е леко изнервен - Ред Бул били прекъснали разговорите, не му се обаждали. Журналистите го тормозели с въпроси за Ферари и Макларън, пък той дори не бил ги чувал... Само Ерик Булие се напъва истински финландският пилот да бъде на пистата през 2014 година.
Малко неочаквано състезанието на Спа бе напълно сухо. Очакванията на синоптиците за дъжд бяха тотално погрешни. Затова момента за смяна на гумите бе важен елемент в надпреварата. Пилотите в челото следваха почти идентична стратегия. Това помогна доста на лидера Себастиян Фетел. Особено поради факта, че основните му съперници посетиха бокса преди него и не извлякоха от това никакво предимство. Ромейн Грожан бе единственият пилот завършил състезанието само с едно спиране в бокса. Това му донесе осмото място на финала.

Битката за световната титла след Гран при на Белгия
Гран при на Белгия 2013 година бе единадесето състезание за сезона. До финала на това състезание все още имаше борба за световната титла при пилотите. След 25 август – играта загрубя. Себастиян Фетел почти опустоши надеждите на съперниците си с безапелационната си победа на пистата Спа.

Какво показват простичките сметки 8 кръга преди края на шампионата.
От възможните за спечелване 275 точки Себастиян Фетел вече е спечелил 197. Германецът има 5 победи от 11 старта, завършил е 10 състезания в точките и отпадна само веднъж – във Великобритания, заради повреда в скоростната кутия. Най-лошият резултат на световния шампион (извън отпадането) е 4-то място. 
Вторият и в състезанието за Гран при на Белгия, и в шампионата – Фернандо Алонсо има две победи, три втори места и изключително сложно поведение на болида, който в квалификациите през тази година не му е осигурявал по-добра от трета стартова позиция. Трябва да се има предвид, че последната трета позиция от трите подобни бе в Бахрейн – четвъртото състезание в календара. Всеки път на Алонсо му се налага да се бори на старта и след него за добро класиране в състезанието. Следва да се отбележи и фактът, че само три пъти Алонсо не е напреднал – при отпадането си в Малайзия, в Бахрейн, където завършва осми (а е стартирал трети) и в Монако, където (и малките момченца знаят) е много трудно да се изпреварва – там пилотът на Ферари стартира шести, а завършва седми. На фона на тази посредственост на болида в квалификациите, Алонсо успя да спечели две победи и да се качи още четири пъти на подиума в 11-те състезания до тук. С един туит след финала Алонсо ни информира, че това бил 91-я му подиум. Явно се измерва с Михаел Шумахер!? (в кръга на шегата – Михаел има 91 победи в кариерата си.)
Резултатите на Алонсо от миналата година показват, че след злощастното си отпадане в Гран при на Белгия той не е спечелил нито една победа. Въпреки това е бил неизменно втори или трети, с изключение на отпадането си в Корея. Трябва да сме изключително наивни, за да смятаме, че „магьосникът” Джеймс Алисън ще преобрази болида на Ферари с вълшебна пръчка и то ще започне да мачка всички в квалификацията и състезанията. Такива неща във Формула 1 просто не се случват. Още повече, че Ферари по думите на шефа на отбора Стефано Доменикали през септември започват работа по болида за следващият сезон.

Третият в състезанието на Спа и в генералното класиране Люис Хамилтън е по-интересният претендент за титлата. Британският пилот се адаптира в немския тим. Хамилтън вече се превърна в един от компонентите на немската машина.

В началото на сезона британският пилот трябваше да свикне с особеностите на Мерцедеса. При немската кола се забелязва противоположният проблем на този на Ферари. В квалификациите болидът на Мерцедес е абсолютен победител. Хамилтън има цели пет първи стартови позиции – колкото победи има Фетел. Нико Розберг има още три. Така от 11 старта в 8 от тях пилот на Мерцедес е потеглял от първата позиция в решетката. Но после – в състезанието „сребърните стрели” много често са отстрелвани като объркан от гончиите дивеч. Трудната задача, в това да си пилот на Мерцедес в момента е да успееш да закараш болида от първото място на решетката до първото място на почетната стълбичка. Нико Розберг се опази в Гран при на Монако. След това на Силвърстоун победата му бе подарена от скоростната кутия на Фетел. Другата тясна писта – Хунгароринг бе късметлийска за Хамилтън. В Унгария тази година имаше „цели” 29 изпреварвания. Това е малко над половината от средната стойност на изпреварванията за този сезон на сухите трасета (58.80).
Това, което се натрапва е, че там където могат да бъдат изпреварени – Мерцедесите биват отнасяни като пране пред прерийна къща от торнадо. Малко или много, това се потвърждава и от факта, че Мерцедес няма нито едно второ място през сезона, въпреки 8-те си полпозишъна. Но Хамилтън въпреки всичко (и най-вече бавния в състезанията болид) има шанса да се бори за титлата – ако Себастиян Фетел отпада непрекъснато до края на сезона.  

Та, да се върнем там, откъдето започнахме – едноличното лидерство на Себастиян Фетел. Иронията в ситуацията е, че Мерцедес са много бързи в събота, но губят позиции в състезанието, а Ферари са много бързи в неделя, но какво от това, след като стартират от задни позиции…

И накрая няколко факта от състезанието в Белгия, които може и да сте пропуснали. (или някой друг пропусна, но трябваше да ги забележи)

Първи бяха хората от Лотус. Кими Райконен отпадна от надпреварата поради повреда в спирачките. Тази повреда се дължеше на заседнала слюда от шлем. Още преди Кими да посети бокса за смяна на гуми на доста места по пистата се виждаше ясно, че спирачките на предната му лява гума прегряват. Освен това в бокса разполагат с телеметрични данни, от които да установят, че нещо с тази кола не е наред. Нищо не пречеше да се опитат да отстранят проблема при спирането за смяна на гуми…
И понеже сме на вълната Лотус – да споменем и другия им пилот. Чу се, че Ромейн може да циври не по-лошо от Алонсо, когато някой го настъпи по опашката. Комисарите на ФИА бяха леко подведени от виковете на франсето, защото така нареченото „изхвърляне на пилот от трасето” извършено от Перес бе почти в рамките на спортните правила. Перес си получи наказанието, но не вярвам да е доволен от това като гледа повторенията.  Ромейн Грожан от началото на сезона „пази поведение” и ето че наказанията вече ги отнасят другите вместо него…
Така плавно от Ромейн Грожан преминаваме към Фелипе Маса. Защото на Маса именно Грожан му бил виновен на старта!? Не разбирам. Тези пилоти като не го гледат на живо състезанието, защо не вземат да си пуснат запис, преди да дават неточни изявления. По правилото за най-малкото общо кратно между Лотус и инцидент, Фелипе Маса набеди Ромейн Грожан, че в първия завой напуснал пистата и при връщането си му попречил. Вярно – трудно е да си помислиш, че Грожан ще изхвърли от пистата Кими Райконен, но какво да направим, след като точно това се случи… 
И след като Маса набеди Грожан в несъществуващо прегрешение, сам извърши такова. При излизането си от бокса в 10-та обиколка, улисан в борбата си с Естебан Гутиерес, бразилският пилот на Ферари настъпи линията, за влизане отново в трасето. Но както е казал шопът „Като съм я настъпИл, да не съм я повредИл!?”…
За разлика от съотборника си, Фернандо Алонсо обича да се гледа на повторение. Че и грешки си открива. В туитър Алонсо публикува снимка, на която се вижда негова грешка при излизането от завоя „Червената вода”. Похвално е да си кажеш кривиците, особено, когато има с какво да се похвалиш (че си стартирал девети, а си завършил втори в състезание, в което дори си допуснал ЕДНА грешка!) 
И накрая за края (дори и след края).
Церемонията по награждаването на пилотите в Гран при на Белгия не протече по традиционния начин. Докато пилотите слушаха химните на победителите пред тях мистериозно изскочиха два плаката на активисти на Грийнпийс. Малко по-късно, докато Дейвид Култард говореше с победителя, се чуха сериозни освирквания от публиката. И ако си мислите, че „ваканцуващите” британци са изказали мнението си за трикратния световен шампион – лъжете се. Но ако си мислите, че освиркваха активистите на Грийнпийс – пак сте в заблуждение. На покрива над трибуната се разигра типичната за нас българите протест-антипротестсценка. Протестиращите бяха атакувани от силите за сигурност и задържани и именно това предизвика освиркванията.
А дори Бърни Екълстоун не се възпротиви на акцията „Save the Arctic”, въпреки, че не му бе приятно да омаскаряват спонсора на тази така прекрасна писта – Спа!

-----------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки safety-car.es, Pitelli, Mercedes
Графики: Pirelli 

Коментари

  1. много думи, малко смисъл...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Четири думи, страхотен коментар...
      Хубаво е да имаш критици, които да ти стоплят сърцето, след като им подариш душата си... ;)

      Изтриване
    2. Хубаво е да те критикуват анонимно :-)

      Изтриване
  2. ...да знаеш, че имаш редовни читатели, които не критикуват, дори да не са съгласни винаги на 100% с коментара? ...И си чакат всеки следващ подарък с нетърпение и любопитство!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ценя ги! Но предпочитам, ако не са съгласни с нещо да споделят... да поспорим... Да има обмяна на мнения.
      А то - така "много думи, малко смисъл..." няма какво да кажеш. Само да трупаш думи върху думи. Бедни ми, Хамлет...
      "- Какво четете господарю?
      - Думи, думи, думи..."
      ;)

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта