Публикации

Аертон Сена е жив

Изображение
1 май 1994.  Спомням си добре късния следобед и вечерта.  Състезанието за Гран при на Сан Марино бе приключило. Михаел Шумахер отново бе пръв - за трети пореден път през сезона. Аертон Сена бе катастрофирал. Катастрофата бе ужасяваща, но там бе Сена.  "Той е невредим. Сигурно е загубил съзнание и ще стартира още в следващата надпревара. В Гран При на Монако, след две седмици той непременно ще да победи. Това е неговото състезание. Там никой не може да му се противопостави. През 1992 и Менсъл, с почти същия този Уилямс, не можа да го изпревари. Няма начин Михаел да се промъкне напред, ако Сена вземе първата позиция на старта. А това непременно ще  се случи, защото Сена е най-бърз. Сезонът едва е започнал. Какво са 30 точки преднина. Няма начин Аертон да остане извън борбата за титлата. Това изобщо не е възможно бъдеще..."  Такива мисли ми се въртяха в главата. "Сена е добре. Нищо не може да му се случи..."  Но се случи. Случи се на всички останали. Съ

Кой е следващият?

Изображение
Сезонът във Формула 1 стартира уникално. Четири състезания - четирима различни победители от четири различни отбора. Интригата е налице. Сезонът е непредвидим, обратите - неочаквани. Какво повече можем да желаем? Още повече изненади и още различни победители в следващите стартове. Защо не!? Но дали наистина сезонът започна уникално и неповторимо, или подобни постижения историята на Формула 1 вече познава. Можем да проверим.  Джак Брабам печели Гран при на Монако през 1959 г. Започваме с далечната 1959 година, сезона е десети пореден във Формула 1. През тази година стартовете са едва девет. Първият старт за сезона е на пистата „Монте Крало” в Монако. Състезанието е спечелено от Джак Брабам, каращ за Купър по това време. Второто състезание за сезона се провежда на пистата „Индианаполис”, която се намира в САЩ. По традиция от ранните години на Формула 1 в състезанието за Гран при на САЩ участват множество американски пилоти и отбори, които  не участват в другите кръгове на шам

Нещо като прогноза

Изображение
Шампионът се завърна на първа стартова позиция Този сезон е мечтата на всички фенове. Три старта - трима различни победители, а в четвъртото състезание първите трима не са печелили до сега през сезона. Имаме основания да очакваме и четвърти различен победител, а защо не и от четвърти различен отбор.  Още преди началото му споделях, че ни чака нещо уникално. Още след завръщането на Кими. Единственото, в което сбърках бе представянето на Ред Бул. Мислех, че ще са силни още от самото начало. Но пък, така стана още по-интересно. Ред Бул изостанаха достатъчно за да се хвърлят здраво в битка на този етап, а не да доминират още от началото на сезона, както през миналата година. Мерцедес показаха слабости в Бахрейн В Бахрейн имаме стартова решетка, като от края на предния сезон - Ред Бул - Макларън, Ред Бул - Макларън. Разликата е, че следва Мерцедес, а не Ферари. Както написах и в последния анализ, смятам, че в Китай Мерцедес победиха поради уникалното стечение на обстоятел

Парчета гума

Изображение
В края на състезанието за Голямата награда на Китай по пистата Шанг се стелеха парчета гума, "изхвърлени" от колите извън състезателната траектория. Отделените топчета затрудняваха изпреварванията по време на състезанието. На няколко пъти пилоти напускаха трасето след контакт с черните остатъци. Гумите на Пирели буквално се разпадаха при по-дълго използване и се превърнаха в основния фактор, който реши състезанието на много пилоти. Разбирането за използването и работата на двата вида гуми от отборите, правилно проведената стратегия за смяната им и оптималното им съхраняване, бяха факторите които разпределиха точките в Китай. Ще се опитаме да анализираме представянето на водещите пилоти, тяхната стратегия при смените на гуми и по-този начин ще потърсим причините за постигнатите резултати. Стратегията на Нико Розберг  отворете графиката като изображение за да се уголеми Нико Розберг финишира пръв. Затова много внимателно трябва да погледнем към неговата стратег

Гран При на Китай*

Изображение
Вече не достигат суперлативите за описване на събитията от сезон 2012 във Формула 1. Трето състезание – трети различен победител. Нико Розберг с Мерцедес постигна своята първа победа във Формула 1 след цели 111 старта. Дългото му чакане свърши, но веднага след надпреварата Нико беше попитан, кога ще дойде втората победа. Пилотът на Мерцедес отговори с думите на Ники Лауда, че всяка следваща победа ще идва по-лесно. В ъв видео блога си  Нико сподели, че наистина вярва в подобна възможност.   Вероятно Нико ще има още възможности през този сезон да се качи на най-високото стъпало на подиума. Нико Розберг спечели първото си състезание след 111 опита На пистата Шанг в Китай, Мерцедес показаха, че така нареченият супер-ДРС е разработка, която ще им носи предимство пред останалите тимове през сезона при определени условия. На трасета с дълги прави системата работи безотказно в квалификацията. Точно така супер-ДРС-а осигури първата позиция на старта на Нико Розберг с уникална преднина

Мравките от Маранело

Изображение
След първите две състезания Ферари са точно там където искат - начело в класирането при пилотите. Без да имат най-добрата кола в решетката. Мравките от Маранело Пат Фрай На Пат Фрай му се наложи през седмицата да обяснява причините, за това как е възможно единият от пилотите на скудерията да е начело на класирането, а другият в дъното му. "Фернандо направи две прекрасни състезания" - каза Фрай, но това е напълно очаквана реплика от човека във Ферари, който твърди, че Алонсо е пилотът, който надхвърля възможностите на техниката. Добре известно е, че Фрай намира Фернандо за най-добрия пилот в съвременната Формула 1. В началото на сезон 2012, испанецът напълно оправдава очакванията на техническия директор на Ферари. Интересно е да си спомним една реплика на Алонсо от миналата година. В края на сезона Фернандо каза, че Люис Хамилтън бил единственият пилот, който може да победи във Формула 1 без да има най-добрия болид. С днешна дата, това звучи като лоша