Как трите минути на Чарли станаха... Час и половина

Не веднъж сме дискутирали поведението и най-вече реакциите на рейс-контрола във Формула 1 през последните години. На Чарли Уайтинг отново му се наложи да дава обяснения за закъснялата реакция на стюардите в Гран при на Германия. Причината бе наказанието за опита на Люис Хамилтън да влезе в бокса веднага след катастрофата на Себастиан Фетел, който бе предотвратен след последния възможен момент. 
Хамилтън навлизаше в алеята, когато от бокса му разрешиха да остане на пистата и той се върна на трасето през тревните площи, пресичайки линията, която по правилник е забранено да се пресича. 


За случилото се победителят в Гран при на Германия получи "порицание" - най-малкото наказание за провинения на пистата.
Обяснението на стюардите за това наказание бяха, че първо пилота и Мерцедес "искрено са признали грешката си", която е в резултат на неясноти в радиокомуникацията в слона обстановка, второ че нарушението се е случило по време на кола за сигурност и трето че от поведението на пилота не е възникнала опасност за никого.

Съгласявам се напълно с наложеното наказание, като по-надолу ще прочетете защо. 

Но първо да дадем думата на главния виновник. 


Чарли Уйтинг обясни пред питащите го журналисти, че инцидентът не е подобен на този от Азербайджан през 2016 г., когато Кими Райконен бе наказан с пет добавени секунди, по следния начин: 
Чарли Уайтинг: "Не мисля, че има конкретен прецедент."
Въпрос: "Кими преди няколко години в Баку получи пет секундно наказание, може би си спомняте." 
Чарли Уайтинг: "Но това беше съвсем различно, от това което се случи сега. Не мога да се сетя за друг прецедент - пряк прецедент, така или иначе. Мисля, че (тогава в Баку) имаше две коли, една до друга, движещи се с изключително висока скорост и това е разликата между нарушението тогава и това сега." 
Въпрос: "Има ясни правила, но няма ясни наказания?"
Чарли Уайтинг: "Правилата, за които се говори, са отбелязани в инструкциите за всяко състезание. В този случай те казваха, че когато пилота влезе в алеята на питлейна, трябва да остане вдясно от разделителната линия. Когато Люис навлезе в алеята, той остана отдясно, но след това промени решението си. Има и друго правило - на спортния кодекс, който гласи, че разделителната линия на входа на алеята към боксовете, не може да се пресича в произволна посока. Тези правила съществуват, за да не може пилотите да влизат и да излизат в бокса по опасен начин. Не е необходимо пилотите да влитат в алеята преди боксовете в последния момент: за това има ограничители. Но е много по-малко очевидно дали е опасно да промениш решението си и да се върнеш на пистата, след като си се отклонил към бокса, след като си преминал точката от която няма връщане. И тук спортния кодекс казва, че не може да се пресича линията. Това правило беше леко изменено, защото обикновено разчитаме на инструкциите преди състезанието, особено за случаите на влизане в бокса."
Въпрос: "Защо съдиите чакаха толкова дълго, преди да започнат разследването? Защото валеше?"
Чарли Уайтинг: "Отне ни известно време, за да се уверим, че имаме основателна причина да извикаме отбора. Искахме да изчакаме до края на състезанието, за да проучим всичко, защото всичко се случи много близо до финала. След състезанието започна да вали дъжд, имаше гръмотевична буря и когато всичко се успокои, трябваше да проучим детайлите, след което съдиите решиха да обсъдят какво се е случило с отбора на Мерцедес.
Въпрос: "Проучването не започна ли след протест на Ферари?"
Чарли Уайтинг: "Не"

Какви заключения можем да направим от случилото се в Германия. 
На първо място е изключително бавната реакция и абсолютната неадекватност на рейс-контрола и стюардите на състезанието. Ако в предходни случаи им отнемаше "само" три минути за да видят, че на пистата има отломки, то в Германия им отне час и половина за да прочетат текста на чл.4 от глава IV от Приложение L към спортния кодекс, за да извикат Люис Хамилтън и Мерцедес и да наложат наказание. 
Час и половина, защото инцидента бил на финала на състезанието - смехотворно! Инцидентът се случи в 53-та обиколка от общо 67. На пистата имаше кола на сигурността от 52-та до 57-та. За 5-те обиколки зад кола на сигурността стюардите биха могли да прочетат цялото Приложение L към спортния кодекс не само чл. 4 от глава IV. 
Нарушението е напълно формално - минаваш линията и вече си нарушител. Няма обстоятелства, които да принудят стюардите да не обявят веднага, че това поведение следва да се разследва. Независимо от каквито и да било обстоятелства, нарушението на правилника винаги се разследва, а разследването се обявява минути след като пилота е прегрешил... Поне това следваше да направят през тези 20-на минути до края на Гран при на Германия. А извиненията, че след състезание завалял проливен дъжд, просто не подлежат на коментар...
Чарли Уайтинг не може да продължава да управлява състезанията по този начин, защото това е фарс. За съжаление преди 4 години в Япония фарсът се превърна в трагедия, но това е друга тема. 

И понеже очаквате да разберете какво е мнението ми по отношение на наказанието на Хамилтън - "предупреждение" ще обърна внимание и на още два елемента произхождащи от случилото се. 
Първо за наказанието. То е такова, каквото стюардите са го определили. Има безспорно нарушение на правилата. Има и прецеденти при които е налагано същото наказание. Можете да видите от графиката, че има само трима пилоти (Сайнц, Райконен и Верлайн), с наказание от по 5 добавени секунди и един пилот, който е наказан с преминаване през бокса (Маса), за последните 5 години. 
Няма спор и че наказанието на Кими Райконен в Баку през 2016 година бе меко казано пресилено, но стюардите са решили, че следването на въздушната диря на предния автомобил не може да продължава през линията, която отделя входа на алеята към боксовете от пистата... ок.

Тези 5 секунди обаче ме навеждат на една друга мисъл, относно по-интересния аспект от случилото се в края на състезанието за Гран при на Германия. 
Колата за сигурност напусна пистата 10 обиколки преди края на надпреварата. Валтери Ботас от втората си позиция атакува лидера на колоната Люис Хамилтън, но не успя да го изпревари. Разтревожени от възможността едната, или двете коли на Мерцедес да отпаднат, заради инцидент помежду им (по думите на Тото Волф), от бокса към Валтери Ботас бе подадено указание да "запази позициите", след което втория пилот на Мерцедес получи извинение. 
От тук до края обаче стана интересно. Валтери Ботас не само, че не опита да изпревари съотборника си, но и започна да изостава от неговото темпо. След като потвърди, че е разбрал указанията от бокса, Валтери получи инструкции за промяна на режима на двигателя и започна да изостава умерено. В същото време указания за режимите на двигателя получаваше и Люис Хамилтън, който заедно с това постоянно бе информиран за разликата до Валтери. Едва когато Кими Райконен влезе в ДРС обхвата на Ботас, той получи информация и указания за повишаване на режимите. В същото време - пет обиколки преди финала, Люис бе инструктиран да увеличи разликата между себе си и втория. Вероятно в Мерцедес доста по-бързо от стюардите са стигнали до заключението, че пресичането на линията на алеята към входа на боксовете, може да донесе наказание и то може да е най-много 5 секунди. Затова в края на състезанието Хамилтън трябваше да преследва поне такава разлика от втория. Според мен неслучайно Питър Бонингтън четири обиколки преди финала даде инструкции за промяна на режима на двигателя в болида на лидера и каза: "Keep building that gap. Currently is 4 seconds / Продължавай да увеличаваш разликата, към този момент тя е 4 сек." Две обиколки преди финала същото указание за увеличаване на разликата бе повторено и потретено, плюс финалното: "Натискай здраво до финала!". Веднага след като видя карирания флаг Хамилтън попита: "Имам ли наказание?" и едва след отговора "не", започнаха поздравленията към пилота от бокса и обратно...
Дали това е бил сценария няма как да потвърдим със сто процентова сигурност, но той почти успя. 
Дори Хамилтън да бе наказан с 5 секунди победата оставаше при Мерцедес, защото Валтери Ботас бе на 4,5 сек. разлика на финала на състезанието, а Кими Райконен на 6,5. 
Вероятно заради неуспеха в стратегията да се постигнат тези 5 секунди, Мерцедес и Хамилтън бяха по-ниски от тревата, когато бяха привикани при стюардите... както и да е. 

За да не остана недоразбран в в края нека кажа и следното: Победата на Люис Хамилтън в Гран при на Германия бе напълно заслужена. Не само това! Люис Хамилтън показа, че е голям шампион! На пистата това момче може толкова много. Той не се поддаде на напрежението, заради старта си от четиринайста позиция. Бе изключително внимателен при изпреварванията в началото на състезанието. Показа, че умее да се справя с променливите условия на трасето. Реагира изключително правилно с решението си да остане на пистата, когато основният му съперник (Райконен) влезе за смяна на гуми. Справи се с атаките на съотборника си след рестарта на състезанието (но трябва да отбележим, че Валтери беше много внимателен да не се стигне до колизия). Всички тези действия безспорно го определиха като пилот на деня! А с тази победа и нещастното отпадане на Себастиан Фетел, Люис Хамилтън направи огромна крачка напред в борбата за титлата. За поведението му извън пистата, обаче и дума няма да обеля, защото там, нещата са... различни. 
Състезанието в Германия бе страхотно. Точно това са състезанията заради които Формула 1 е страст. Но спортът не се ръководи правилно. Безкрайно бавните реакции на стюардите в последните години, при тази изключително сериозна техническа обезпеченост, която имат в залата за разследване на инциденти, не говори добре за спорта. Решенията във Формула 1 трябва да се вземат бързо и категорично и именно Хамилтън показа в Германия как се прави това.

________________________
Автор: Димитър Димитров
Снимки и видео: Formula 1

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Награда!