Трудният сезон на Мерцедес

Гран при на Австрия бе уникално състезание. Започнаха да се случват събития, които в миналото бяха част от играта, но в последните години леко ги бяхме позабравили. 

И двата болида на Мерцедес отпаднаха от състезанието!


Това не се бе случвало от Гран при на Испания 2016-та, когато Люис Хамилтън и Нико Розберг се удариха малко след старта на състезанието и отпаднаха в първата обиколка. 

Забавното е, че тогава надпреварата също бе спечелена от Макс Верстапен.

Но през 2016-та отпадането бе причинено от грешка на пилотите (не изследваме чия е вината), а в Австрия и двата болида отпаднаха поради повреда в хибридния двигател на Мерцедес, от недостатък на удивителното чудо на техниката с дългото име "Mercedes-AMG F1 M09 EQ Power+, 1.6 L, V6 turbocharged engine"! Никой нямаше дори идея, че този двигател може да откаже да осигурява хидравлично налягане, или да има проблем с горивната помпа, като се има предвид контрола при изработката му. Тото Волф беше в шок от случилото се:  "За мен и за отбора това е най-болезненият ден от последните шест години - да загубим възможна победа и второ място и да завършим по този начин, заради собствените си грешки и липса на надеждност е толкова болезнено..."
"Нямаме извинения за това, което стана днес", заяви Андрю Шовин - директор на двигателния департамент на Мерцедес. "Имаме много неща, които трябва да подобрим за Силвърстоун и трябва да насочим цялото си внимание към отстраняването на нашите слабости от Австрия. Това бе един от най-тежките дни, но ние знаем как да решим проблемите. Ще се върнем  по-силни от преди." 
Но сякаш отпадането на двата болида не бе достатъчно за драмата в най-силния отбор от последните 6 години, та се наложи да се лекуват  и проблеми в стратегията и тактиката на отбора, които май стават хронични. 
Джеймс Алисън - техническият директор на Мерцедес трябваше да се извинява публично за грешката, която бе допусната при първата виртуална кола на сигурността, когато Люис пропусна да влезе в бокса, както направиха съперниците му от Ферари и Ред Бул. След смяната на гуми  в бокса на Мерцедес, малко по-късно в състезанието, изнервения шампион попита: "Защо сме четвърти?", а Алисън трябваше да дава обяснения за случилото се...
Видео на всичко, по-важно, което се случи в Гран при на Австрия.
(Но нищо от това, което стана на пистата Ред Бул Ринг не бе в полза на Мерцедес.) 

И ако в Австралия грешката в стратегията на Мерцедес бе обяснена с "Бъг в софтуера", то в Австрия грешката бе в нерешителността на инженерите в бокса. Дали решението да се изчака с влизането в бокса от първа позиция, за да се види поведението на останалите отбори е на Джеймс Алисън, или на Питър Бонингтън е все тая, защото грешката в стратегията бе на Мерцедес! 

Според мен, обаче най-важното заключение, което се натрапва във всички състезания от началото на сезона, е че проблемите на Мерцедес се коренят в трудността на болида да се движи на втора или по-задна позиция. Годините на лидерство в челото на колоната привикнаха екипа да разработва болиди, за които няма значение потокът от мръсен въздух оставян от колата отпред. Години наред Мерцедес заемаха първа линия на стартовата решетка и лидера на колоната получаваше предимството да кара "на чисто". Неслучайно бе разработен така наречения "парти режим" на двигателя, който осигуряваше повече мощност в квалификациите. Така Мерцедес получаваха възможност да спечелят в събота и да натрупат предимство в неделя с първата си кола. По този начин Люис Хамилтън спечели 3 световни титли, а Нико Розберг една. Разбира се, към това прибавяме и съвършената техника, с която разполагаха двамата пилоти. 


Днес ситуацията е по-различна. Мерцедес не винаги получават лидерската позиция, а изгубят ли я, се оказва че страдат точно както се случва и на останалите. В състезанието за Гран при на Австрия, Люис Хамилтън успя да доближи ферарито на Себастиан Фетел и дори влезе в DRS-зоната му, но така и не успя да го изпревари, при това на писта като Ред Бул Ринг! Възможно е причините за тази ниска потентност на болида на Хамилтън да са и в износените гуми, режима да двигателя и какво ли още не, но това са само оправдания. 

Факт е, че ситуацията във Формула 1 се променя. Бавно, но се случва. И понеже Мерцедес бяха безапелационни лидери до момента, на нас ни се струва, че Формула 1 се променя за сметка именно на отбора от Бракли. Те вече не са лидери в класирането нито при пилотите, нито при конструкторите, а това за отбор с тяхното самочувствие, натрупано през последните години, вероятно е доста тежко за преживяване. 

Дали е трудностите за Мерцедес през този сезон са в миналото, или тепърва предстоят, със сигурност ще разберем. При това съвсем скоро - в неделя на Силвърстоун. 
--------------------
Д.Димитров
Снимки и видео: mercedesamgf1.com и f1.com

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!