Кой е Жил де Феран

Жил де Феран е бразилски пилот, роден в Париж, състезавал се най-силно в американските серии КАРТ. Де Феран е шампион в сериите за 2000 и 2001 година, а през 2003-та печели 500-те мили на Индианаполис, с отбора на Пенске и с двигател от Хонда. От днес и спортен директор на отбора на Макларън във Формула 1. 

Започва кариерата си в моторните спортове в началото на 90-те години на миналия век, като частичните успехи във Формула 3000 му осигуряват тест за отбора на Футуърк Ероуз през есента на 1993 г. В същия тест участват Йос Верстапен (бащата на Макс Верстапен) и Кристиан Фитипалди. Тестовете се провеждат на пистата Каталуня и Верстапен определено прави най-добро впечатление с уменията си на пистата, записвайки обиколка, която е само 0.07 сек. по-бавна от тази на титулярния пилот на тима - Дерек Уорик. В същото време де Феран си удря главата, докато обикаля моторхоума и не е особено добре разположен по време на тестовете. 

Ето какво си спомня де Феран за този период от кариерата си: "Бях шампион в бразилската Формула Форд и реших, че моторните спортове може би са моя живот. Учех в университета, но в крайна сметка родителите ми казаха: "Това е твоят живот и каквото решиш - това ще бъде, а ние ще те подкрепим". Успях да се запозная с Аертон Сена. Той беше като бог за мен, както и за всички в Бразилия. Сена ми каза: "За да успееш, трябва да се поставиш в ситуация, в която всичко лежи само на твоя гръб". Това, което мисля, че искаше ми да каже, е, че трябва да поема пълната отговорност за собственото си представяне, трябва сам да се поставя под напрежение, защото само аз знам колко добър съм наистина - не отборът, не колата, нищо друго... Всичко се решава от мен. Никога няма да забравя това! Дойдох в Европа, но нищо не стана така, както го очаквах. Първата година беше просто ужасна. В слънчевата Бразилия имах добър живот в университета, красива приятелка, приятен кръг от приятели. В Англия беше студено, валеше постоянно, живеех в едно село до Силвърстоун, нямах пари, нямах приятели, английският ми беше много лош. Бях много самотен..." 
В крайна сметка, европейската авантюра на бразилския пилот приключва през 1994-та година с трето място, в крайното класиране при пилотите във Формула 3000, с отбора на Пол Стюард и Жил де Феран заминава за Америка. 
През 1995-та година де Феран печели първата си победа в сериите КАРТ в края на сезона с отбора Hall/VDS Racing и още една през следващия сезон. През 1997-ма преминава при Walker Racing, а три сезона след това и в шампионския отбор на Пенске, с който постига двете си титли (2000 г. и 2001 г.), а по-късно и победата в Инди-500 (2003 г.). 
Любопитен факт от кариерата му на мениджър, е наемането му като спортен директор на БАР-Хонда през 2005-та година, но отборът е придобит напълно от конгломерата Хонда. Познанството му с хората от Хонда датира от ранните му периоди в КАРТ-сериите (1996) до 2003-та, когато с Пенске и двигател на Хонда печели 500-те мили на Индианаполис. В Хонда предполагат, че неговият интелигентен, аналитичен подход може да бъде полезен на екипа от Формула 1. Шеф на отбора на Хонда по това време е Ник Фрай. "Това беше много работа на пълен работен ден и се преместих със семейството си в Оксфорд." - спомня си де Феран. "Бях начело на отбор, пилоти, тест-пилоти, механици... 120 души. Основната ми задача беше да създам хармония и да извлека най-доброто от всички. През 2006 г. имахме труден сезон, но Дженсън Бътън спечели първа стартова позиция в Австралия, а в Унгария - от 14-то място на старта, спечели състезанието. Възхищавам се на Дженсън. Той не е господин "Его". Неговата прецизност е невероятна - гледайки неговите обиколки, вие се чудите как може да покаже такава постоянност. За съжаление в "Макларън" той може би не успя да покаже колко е бърз.“ – спомня си Де Феран за периода си на ръководител във Формула 1. 
През 2007 г. Honda се класира на четвъртото място в Шампионата при конструкторите, а през 2008-ма вече бяха осми. Де Феран напусна отбора и се върна в Америка. "Наистина бях разочарован." - споделя той. "Толкова много страхотни момчетата имаше в този отбор. Някои от тях останаха и дори днес можете да ги видите в Мерцедес. Но аз почувствах, че съм затънал във вътрешна политика. Honda е чудесна компания, управлявана от чудесни хора, но в състезанията човек на моята позиция има нужда от острота на фокус и обединяване на усилията на всички, а това и не винаги може да бъде постигнато." 
Сега Жил де Феран ще има доста сложната задача да влезе в обувките на Ерик Булие. От това дали ще му стискат и ще намери ли „нужния фокус, за да обедини усилията на хората около себе си“, в немалка степен зависят и бъдещите успехи на Макларън. 

Назначаването му има и друг, леко спекулативен аспект. Дали де Феран няма да се окаже в помощ на Фернандо Алонсо, който така жадува да спечели 500-те мили на Индианаполис? 
---------------
Автор: Д. Димитров
Редактор: Веселина Гайдарджиева
По материали от: Motorsportmagazine и Wikipedia. 
Снимки: Honda, Wikipedia 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!