Бъг в софтуера?


Толкова е елементарно, че да се чуди човек какво толкова си измисляха в щаба на Мерцедес. Софтуерът им бил сбъркан, калкулациите не им излизали. Както каза Нико Розберг след състезанието: "Ако проблемът на софтуера на Мерцедес е грешка от 5 секунди, значи те имат доста сериозен проблем." И фактът е, че проблема не е в софтуера, на съвсем различно място. Проблемът е в самодоволството и самозабравянето. Да не пресмяташ елементарни неща, е право на „великия“, който унищожава останалите. Само самозабравилият се диктатор, който „печели избори“ със 70% преднина може да си позволи да забравя да пресмята секундите, защото е обезпечил години и години от живота си самозабрава занапред. 

Явно в Мерцедес са постигнали поне руския имперски модел. Иначе е необяснимо, защо трябваше Тото Волф да измисля разни несъществуващи „бъгове“ в софтуера, за нещо, което може да се пресметне дори без лист и химикал. 

Кое пък му е толкова простото да разбереш, че Фетел ще изпревари Хамилтън, ще попитате. И с основание. Не, не е просто. Ако си в играта, обаче – ще го разбереш и без сложни калкулации. Но пак ще е трудно да го признаеш. 

Да стигнем, обаче до същността. Как Мерцедес изгубиха състезанието за Гран при на Австралия. 

Обиколката е 25-та. Люис Хамилтън е посетил бокса и е „покрил“ стратегията на Кими Райконен. Вторият пилот на Ферари смени гумите "ултра софт" със "софт" в 18-та обиколка, движеше се на втора позиция и може би беше някаква заплаха за лидера на колоната – Хамилтън. Затова от мерцедес предприеха смяна на гумите (също "софт") в следващата 19-та обиколка. Боксът на Албърт парк е един от най-бързите. Преминаването през него в нормални условия отнема между 18 и 21 секунди. Разликата между Хамилтън (след посещението му в бокса) и новият лидер на колоната – Себастиан Фетел в 20-та обиколка бе 13 секунди, но започна да се топи. 
До тук стратегията на Мерцедес, която Тото Волф разкри след състезанието – да печелят предимство срещу двете коли на ферари преди Фетел да посети бокса, сработваше идеално. Кими Райконен започна бързо да изостава от болида на Мерцедес, а Фетел не успяваше да трупа преднина, макар и с по-бързите "ултра софт" гуми. 

Обиколката е 25-та. Разликата между Хамилтън и Фетел е стигнала до 11,3 секунди. В 24-тата Ромейн Грожан е посетил бокса и го е напуснал, с не добре закрепена предна лява гума. Няма да му е лесно да приеме факта, че трябва да спре на трасето. Пилотите пред него навлизат в 26-тата обиколка от състезанието си. Пръв от тях е Себастиан Фетел. Както вече споменахме на 11 секунди пред съперника си от Мерцедес. Малко след началото на тази решаваща 26-та обиколка (на лидера на колона) Чарли Уайтинг обявява обстановката за неприемлива и пуска сигнал за „виртуална кола за сигурност“ - VSC. В този момент всички пилоти трябва да намалят скоростта си, съобразно правилата предвидени в спортния правилник на ФИА. Това означава, че нито един пилот не следва да има предимство пред останалите. Така разликите между пилотите не следва да се променят НА ПИСТАТА. Но в бокса? 

Обиколката е 26-та. Себастиан Фетел и екипа му решават, че е дошъл идеалният момент, в който трябва да се влезе в бокса за смяна на гуми. Фетел сподели след състезанието, че се е молил за кола на сигурността малко преди това. Явно някой е чул молитвите му. Себастиан влиза в бокса и преминава в 27-та обиколка пресичайки старт-финалната линия в бокса. Сменя гумите си, съобразно стратегията на съперника си Хамилтън и съотборника си Райконен – "софт". Решението е лесно. С тях ще стигне до финала със сигурност и те ще имат леко предимство пред гумите на пилотите зад него, сменени 7-8 обиколки по-рано. 

В тази решителна 26-та обиколка времето за преминаване на пълната дистанция на трасето е около 2 минути. За сравнение – една нормална обиколка, с посещение в бокса, отнема около 1.45.000 -1.48.000 минути. Това означава, че колкото по-навлязъл е в обиколката един пилот, толкова по-голяма част от нея е преминал в бързия си режим и съответно толкова по-малко време ще трябва да кара с намалена скорост. Така на Себастиан Фетел в 26-тата обиколка му бяха нужни 2.05 минути заедно с влизането в бокса. Това значи, че пилота на болид №5 е изгубил максимум 20 секунди заради VSC, а времето на непълната му обиколка зад VSC би следвало да е около 1.45.000. Вторият след него – Хамилтън премина същата обиколка за 1.57.688 мин., а на Кими Райконен, който бе трети му трябваха 1.59.547 мин. 
Възползвайки се от факта, че съперниците му трябваше да карат в режим VSC в продължение на цели 11 секунди повече от него, Фетел влезе в бокса, където няма допълнителни ограничения и скоростта е такава, каквато е по време на самото състезание. Така 11-те изключително бавни и мъчителни секунди за Хамилтън, в най-бързата част на пистата се оказаха решителни за първото място. 

Не беше трудно да се пресметне, че сектор, който се преодолява за около 34 секунди, в тази обиколка костваше около 45 сек. Във времето, докато Хамилтън бързаше бавно по пистата, в бокса на Ферари Фетел премина със същата скорост, с каквато и съперниците му няколко обиколки по-рано. Така спестените секунди от факта, че Фетел бе по-кратко време от обиколката си в режим VSC, му дадоха преднина пред Хамилтън. Изобщо не беше трудно да се види и да се осмисли. Но в търсене на необяснима причина за провала си Мерцедес се поизложиха с обясненията. 

А можеше просто и ясно да се каже – Себастиан Фетел имаше невероятен късмет, както с момента на появата на VSC, така и с това, че не бе влязъл в бокса малко преди тази решителна за него 26-та обиколка.
Друг е въпроса, защо Люис Хамилтън не успя да изпревари болида с №5 на трасето, в оставащите до края на състезанието повече от 25 обиколки, но него можем да разискваме на страницата Формула 1 е страст във фейсбук. 

Коментари

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!