Състезанието на отборните играчи


Гран при на Китай бе едно забележително състезание. Състезание, за което феновете мечтаеха от три - четири години. Неочаквани обрати, стратегически решения, изравнени сили на три отбора в челото на колоната. Бяхме позабравили какво е да има страхотна битка до финала. Вярно е, че и Гран при на Бахрейн предната седмица ни донесе доста интересни моменти и надпревара между лидерите до последния завой, но китайската Гран при надмина всички очаквания.

Нико Розберг сподели след състезанието, че е скачал и викал пред телевизора. Аз също! Вероятно и много от вас! :) 

Състезанието започна ударно. Ферари имаха два болида на първа линия. За втори път от началото на сезона. Коментаторите им предричаха "двойна победа". Те коментаторите затова се наричат "коментатори", а не врачки, и така и не се научиха на две неща - да не пророкуват всуе и да не ползват тъпи клишета като "двойна победа", защото победата се взема само от един пилот, а вторият пилот си е втори (понякога завинаги) - той не печели никаква победа. 


Ударното начало на Ферари обаче бе между пилотите. Не е много ясно защо Себастиан Фетел атакува именно съотборника си Кими Райконен на дългата старт-финална права. Вместо да покрие преследващите го съперници, Фетел насочи усилията си да затвори единствения пилот на пистата, който би му помогнал в трудна ситуация. Това предизвика едни мощни крясъци: ЗАЩО? След състезанието, Фетел даде обяснение за това, което направи веднага след угасването на червените светлини: “Мисля, че нямах най-добрия старт. Сцеплението ми не беше добро и гумите превъртяха. Видях, че Кими тръгна по-добре и аз направих така (което не беше много хубаво спрямо него), че той да не стои много добре в първи завой. Оставих му достатъчно място, за да остане пред останалите, но за съжаление после видях, че той изгуби позицията си. Това стана, защото когато двете коли са във вътрешната част на завоя, те освобождават пространство от външната страна, в случая за Валтери. Когато стартираш първи и втори, очакваш да финишираш първи и втори. Ние обаче се провалихме по различни причини, така че доста неща трябва да се преосмислят, но проблемът ни не беше скоростта."

Хубаво обяснение, Себ! Но и без да го анализирате задълбочено с отбора, можем и сега да ти го кажем така „във Ферари има един отборен играч и един четирикратен световен соло играч.“ 
Себастиан Фетел постигна големите си успехи във Формула 1 точно с този неотборен стил на състезаване. Явно никога няма да се излекува от това, но пък в Китай, за негово неудоволствие, справедливостта възтържествува и Кими финишира на подиума, за разлика от Фетел, който остана осми. 


За това класиране на Себастиан имаше три основни причини (като изключим възтържествуването на справедливостта).
На първо място, в бокса на Ферари може би не изчислиха добре момента на първия стоп. Валтери Ботас получи великолепен шанс да изпревари Фетел с доста бързия си стоп за смяна на гуми. Част от вината за изпреварването бе на Себастиан, който направи грешка в острия завой (14-ти) след обратната права. В анализите след състезанието се видя тази грешка, която бе последвана от изпреварващо натискане на бутона за ограничаване на скоростта в бокса, преди достигане на линията. Това коства на Фетел секунди. Като прибавим към това и предпазливия подход на механиците в бокса на Ферари, заради трагедията с Франческо в Бахрейн, Фетел получи точно толкова забавяне, колкото пресичащата стратегия на Валтери Ботас да се окаже успешна. 

На второ място бе фактът, че Чарли Уайтинг помогна колкото можа за създаване на допълнителна интрига на трасето. След контакта между съотборниците Пиер Гасли и Брендън Хартли, парчета от болидите на Торо Росо се разпиляха по трасето. Маршалите край пистата нямаше как да дебнат момента, в който няма болиди на трасето в този участък, за да почистят. Затова бе ясно, че трябва да се прибегне до „кола на сигурността“.

 Така колоната от болиди щеше да се събере и да има достатъчно време целият китайски народ да нахлуе на трасето и да го почисти до последната прашинка. Себастиан Фетел изказа доста ярко възмущението си от решението на Рейс-контрола да пусне на трасето SC точно в този момент, в който първите двама бяха преминали линията за влизане в бокса: "Колата на сигурността ни ощети доста сериозно, защото ние нямахме възможност да реагираме, за разлика от пилотите след нас."- каза пилота на Ферари. "Това не го разбирам - ако ти е предоставена отговорност да променяш състезанието... имаше парчета от болиди в продължение на две обиколки, а да натиснеш бутона за SC тридесет секунди по-рано, или 10 секунди по-рано, за да може пилотите да имат възможност за реакция. Но каквото - такова..." - добави с леко кисела физиономия четирикратният световен шампион. 

Не беше напълно честно Чарли да пусне SC точно по този начин, но е известно, че реакциите на този човек са доста далеч от адекватните, при това от години. Едва ли Уайтинг е преценявал кой къде се намира по трасето при натискането на въпросния бутон. 

Третата причина Фетел да се окаже назад в колоната се нарича Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул се е доказал като изключително агресивен. Доказал се е и като наперен и арогантен младеж, който не зачита авторитети. Това не винаги е лошо качество, но днес го докара до там, че да си признае вината. След състезанието Макс каза за инцидента между него и Фетел: "Опитах се да мина отвътре, гумите ми блокираха и го ударих. Разбира се вината е моя! И разбира се, му се извинявам." Явно влизаме в репликата от "Оркестър без име" - "Напредък има, има напредък..." Младостта не е порок, но да не се учиш от грешките си е сериозен недостатък. По-умно е да се учиш от грешките на другите. Наказанието за Верстапен бе напълно заслужено, въпреки че Фетел се опита да сподели част от вината му, като каза, че е оставил "малко по-малко място в завоя" за съперника си. Дано Макс наистина е получил така важния жизнен урок, че не всичко което лети, може да се ...кара!

Сега, една огромна част от вас ще настояват, че е имало и четвърта причина за осмото място на Себастиан в състезанието. И вероятно ще са прави, че "Фернандо Алонсо отново надхвърли възможностите на техниката". Този невероятен испанец се възползва от трудностите на Себастиан Фетел и го атакува в един доста неочакван за германеца момент. Това предизвика излизане на Фетел от трасето и мрънкане по радиото, но "дузпа" за падането не му бе присъдена, колкото и да се превиваше немощно в тревата. 

Но Алонсо не бе причината за немощта на Ферари да се справят по-добре в Гран при на Китай - те самите бяха. Защото можеше да не залагат само на един кон. Имаше реален шанс Кими Райконен да се бори за победата със стратегията на Ред Бул - които посетиха бокса в точния момент и смениха гумите. За разлика от Фетел, Кими бе на позиция да влезе в бокса и да спечели нови гуми и шанс за победа. Но историята не понася думичката "ако" и ние също няма да цапаме с нея... Впрочем и Мерцедес проспаха точно същата възможност, при това с „правилния“ според тяхната йерархия пилот.

Но… „победителите вземат всичко“, както пеят АББА!


Какво всъщност направиха Ред Бул в състезанието? Показаха няколко важни неща - че отборната игра печели пред предоставянето на индивидуално предимство; че могат да са изключително гъвкави когато е нужно; че могат да сменят гумите на двамата си пилоти в една обиколка - ДВА ПЪТИ, и че вярата в силата на отбора е много по-важна от това да имаш един пилот, който да толерираш. Дано и Макс Верстапен е разбрал тези важни елементи от днешната победа, която можеше да е доста по-изразителна с неговото ПРАВИЛНО участие.
За Дани Рикардо просто няма какво да кажем освен „Ооосъм!“ Очакваме, че Ферари няма да се бавят много с обявяването му за пилот. Въпреки, че в Ред Бул шансовете му изобщо не са лоши. 

Няколко думи и за останалите на трасето.

Люис Хамилтън го нямаше. Никъде. Нито в тренировките, нито в квалификацията, нито в състезанието. Имаше някаква бледа сянка. Докато Валтери Ботас се биеше със зъби, нокти и блокирани гуми за победата, Хамилтън се бореше с Макс Верстапен, при това (според някои запознати) не особено честно. Хамилтън изобщо не се представи на очакваното от него ниво в Китай. Пет победи на това трасе задължават... поне да се бориш докрай, а не да чакаш да накажат пилота пред теб, за да спечелиш четвърта позиция…
…О, сетих се! Люис Хамилтън се криеше по ъглите, за да раздава неочаквани подаръци на феновете си в Китай - това правеше! Както каза преди състезанието Чейз Кери - "Това е много важен пазар за нас." Пазарите са им важни на едни хора, а на нас са ни важни състезанията...

Нико Хюлкенберг, ако не постигне нещо повече от тия шести места, ще си мине и премине през Формула 1, като много други преди него. За Алонсо вече казахме една добра дума - стига му. Карлос Сайнц отново е в точките и заслужава повече от една добра дума – браво, браво Карлос! Кевин Магнусен затвори десетката и определено изостава от това, което свикнахме да очакваме от него. Кевин не е перфектният отборен играч. Ромейн Грожан обаче му приглася активно, когато се налага. 


Серхио Перес и Естебан Окон отдавна са заявили, че отношенията им са старозаветни - Перес за Перес, Око за Око... Там отборът днес се провали и не влезе в точките по тази причина. 

Уилямс! Да, имаше и такъв отбор. Пилотите Сироткин и Строл са налице, но останалият личен състав, като че ли изостава в отборната дейност.
Няма отбор в Торо Росо. Пиер Гасли от герой преди седмица се превърна в пълна нула днес. Жалко за Хонда, такива невероятни двигатели са разработили през този сезон! ;)
Много ме е яд, че отбора на Заубер - Алфа Ромео още е далеч от необходимото за името си поне, да не говорим за един от пилотите…
Състезанието донесе много емоции. Повечето от тях положителни за отборите победители и доста негативни за отборите, в които отборната игра не бе на ниво. Сезонът едва започна, а вече имаме пълна липса на надмощие от страна на Мерцедес. липсва ли ви? На мен не! 
 --------------------------
Д. Димитров






Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!