Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

Гран при на Бахрейн бе доста интригуващо състезание. Битката между Мерцедес и Ферари бе на отлично ниво. Отличниците този път бяха Ферари. Мерцедес получиха много и най-различни оценки от анализаторите и феновете, но нито една от тя не бе най-високата.

Анализът на няколко важни елемента от състезанието може да отговори на доста въпроси.
Началото на проблемите за сребърните стрели бе още преди старта на състезанието. 
Мерцедес декларираха, че на стартовата решетка, преди болидите да потеглят са имали проблем генератора, с който се помпят гумите на болида на Валтери Ботас. "Генераторът ни се повреди на стартовата решетка и ние не успяхме да зададем точното налягане в гумите на Валтери. Болидът стартира с напълно погрешни нива на налягането в гумите." каза Тото Волф след състезанието. С това от Мерцедес се опитаха да обяснят слабото темпо на стартиралия чудесно от първа позиция Валтери Ботас, който поведе колоната. Некоректното налягане било причина Ботас да не успее да натрупа разлика пред ферарито на Себастиан Фетел и повлияло на цялостното му представяне. Хубава теория (макар, че отговорът на логичния въпрос, защо не ползваха един генератор за двете си коли - не бе даден), но какво всъщност се опитаха да скрият?

Отстрани версията на Мерцедес изглежда като съшита с бели конци. Дори налягането в гумите на болида с номер 77 в началото на състезанието да не е било коректно, поради което Ботас да не е бил по-бърз от Фетел на трасето, тогава защо след смяната на гуми (с вече коректно налягане) при колата на сигурността в 13-та обиколка Валтери Ботас не подобри темпото си, а постепенно започна да изостава от Фетел. Смените на гумите на болидите на Фетел и на Ботас дойдоха почти по едно и също време и те използваха еднакви смеси. Пресичащата стратегия на Ферари в 11-та обиколка за малко да не успее заради колата на сигурността, появила се две обиколки по-късно. Но пък за сметка на това "пресичащата" стратегия на Валтери бе безнадеждна. Валтери постави "супер меките" сликове при първия си бокс и изгуби не само шанса за първата, но и втората позиция. При това с абсолютно точно измерено налягане в гумите...

Явно - не проблема с налягането на гумите изяде главата на Валтери.
С първия си комплект гуми финландеца водеше колоната, макар и с крехка преднина. Изоставането му започна след като постави гуми с коректно налягане. Но защо?

На първо място темпото на Ботас не бе по-бързо от това на Фетел почти през цялото състезание. В началото то бе идентично, в средата бе по-слабо, а в края на състезанието бе отчайващо като разликата между тях надхвърли 20 секунди. Единствените по-бързи обиколки на Ботас срещу времената на Фетел бяха малко преди и по време на второто посещение на германеца в бокса. ...и това беше болид на същия отбор, с който Хамилтън след средата на дистанцията (след втората смяна) показваше времена с приблизително 1 - 1.5 секунди по-добри и от тези на Фетел и от тези на Ботас. Явно финландския пилот е пълен некадърник? Или бе нещо друго?

Опитът на Мерцедес да следват стратегията на неочакваният водач на колоната Себастиан Фетел при смените на гуми на Валтери не бе просто неправилна. Тя бе преднамерено грешна. 
Целта на сребърните стрели бе друга. Те искаха за победата в Бахрейн да се бори не №77, или по-точно пилот №2 в отбора. Целта им в Бахрейн беше Люис Хамилтън да получи шанс за победа, въпреки по-лошата стартова позиция. Стратегията с гумите на Мерцедес в състезанието на Хамилтън бе много по-правилната, разглеждано внимателно след финала. При първото си спиране британския пилот получи по-твърдата смес на Пирели, с която Мерцедеса бе по-бърз и по-конкурентен в дълга серия от обиколки.

Ботас бе конкурентен на Себастиан Фетел след посещението си в бокса с гумите "супер софт" точно 7 обиколки. Времената им бяха в рамките на 1.35 мин. за обиколка и под тази граница, но в 23-тата ресурса на червените гуми върху болида на Мерцедес започна да се изчерпва. Времената на Ботас след критичната седма обиколка с по-меката смес започнаха да спадат, докато в същото време Ферарито на Фетел се чувстваше отлично с тях. Представянето на червената кола в обиколките след посещението в бокса бе отлично. Цели 15 обиколки Фетел се целеше във времена под 1.35 сек. за обиколка и успя да го постигне в 6 от тях. През останалото време обаче, неговите постижения не превишаваха 1.35,5-8 сек. за обиколка. В същото време Ботас имаше времена над 1.36 (2 обиколки) и дори над 1.37 сек. за обиколка. Разбира се критичната точка при него бе 27-мата обиколка, в която Хамилтън го изпревари след заповед от бокса, която всички чухме.
На фона на това, представянето на Хамилтън с гумите "софт" бе изключително. Гумите осигуряваха по-висока скорост на пилота на Мерцедес в доста по-дълъг период от време. Не случайно за последния си стинт Люис получи, макар и употребявани, "жълти" гуми, а не привидно по-бързите "супер софт", нещо което учуди и самия пилот.

Всичко това ни показва, че Мерцедес заложиха бомбата, за размяна на пилотите си, още при първото спиране в бокса при колата на сигурността. Точно тогава, поставяйки "супер меките" гуми на болида на Ботас, Мерцедес са разчитали той да загуби предимството си скоро, а Хамилтън да намери възможност за изпреварване. В тази стратегия имаше една основна грешка, която бе причинена от пилота с №44. На влизане в бокса за да получи своето предимство, Хамилтън забави Дани Рикардо. Телеметрията от инцидента показва, че с Рикардо зад себе си Люис намалява до 57 км/ч, а след това ускорява отново до 75 км/ч. Комисарите не подминаха провокативното поведение на трикратния световен шампион и той получи наказание от 5 секунди добавено време. Това, заедно с така или иначе изгубената от Рикардо трета позиция, принуди Хамилтън да кара на предела и да прави и невъзможното да се добере до Фетел. Част от стратегията минаваше през изпреварване на съотборника му с другия болид на Мерцедес. И това следваше да изглежда нормално и естествено. Ботас вече бе "на различна стратегия" от Хамилтън и това бе достатъчно категорична позиция той да го пропусне без отбора да се чувства гузно пред втория си пилот и пред света. Заедно с това Валтери бе принуден да направи "пресичаща стратегия" срещу Ферари, като второто му влизане в бокса бе изтеглено доста по-рано от това на Фетел. С гумите "супер софт" пилота на Ферари записа 23 доста солидни обиколки, а Ботас започна да губи с тази смес след 7-8-та обиколка, като ги смени след едва 17 обиколки, като в последните от тях стабилно изоставаше от темпото на най-бързите. Това изпрати Валтери на седма позиция след ранната втора смяна на гуми. На фона на познанието, което имаха в Мерцедес от първия стинт и на Ботас и на Хамилтън, че Ферари, ако не по-бързи то поне са точно толкова бързи с гумите супер софт, колкото и техните пилоти - поставянето на тези гуми на болида на Ботас го лишиха от правото да се бори за победата. И не само - така те осигуриха възможност вторият им пилот да бъде достатъчно бавен в края на стинта и да бъде изпреварен от съотборника си. 

Мерцедес хвърлиха всичко за имагинерната победа на пилот №1 в тима - Люис Хамилтън. Но въпреки улесненията от бокса, бе повече от очевидно, че невъзможното ще си остане такова. Единственото, на което можеха да разчитат от Мерцедес най-добре го формулира Фетел, след Гран при на Китай, като каза, че е разчитал на технически проблем, или на грешка на съперника в края на състезанието. 
Вероятно стратегията на Мерцедес да заложат на Хамилтън бе правилната. 
Вероятно в договора на Валтери Ботас има клауза, според която статута му е гарантиран и е формулиран с две думи "зад Хамилтън". Така поне става ясно, защо финландецът пропусна да се зарадва на първата си стартова позиция в своята кариера. Отдавахме го на характера, но вероятно истината е била по-различна. Валтери, вместо да се радва на първия си пол, обмисляше това как да се представи достойно, докато предава позицията на Хамилтън и отказва да се бори за победата. Е, отбора солидно му помогна в това начинание. Въпреки това, срамът на пресконференцията бе само и единствено за Ботас.

Тъжната истина е, че Валтери, както и всички други втори пилоти в историята на Формула 1, ще получи шанс за победа, едва след като титулярният пилот си е гарантирал световната титла. Гледали сме го в миналото, ще го гледаме и в бъдещето. Няма нищо срамно в това да си пилот №2. Достойно е да се помага на по-слабите. Когато помощта е за по-силните не е чак толкова достойно, но обикновено е доста добре заплатено. 

Както каза световният шампион Деймън Хил след състезанието в Бахрейн: - "Напълно разбирам желанието на Хамилтън и на Мерцедес да има статут на пилотите в техния отбор. Те са принудени да се борят с отбор, в който винаги е имало пилот №1."
Настина - така силите се изравняват. Това, че половината от феновете са недоволни няма никакво значение, защото борбата за титлата е много по-важна. Фетел и Хамилтън ще бъде двойката пилоти, които ще се борят и в следващите състезания за победи. Кими Райконен и Валтери Ботас ще помагат. Това ще им е работата! А не да печелят победи.
Със сигурност и във Ферари са си направили заключенията от това състезание и едва ли ще видим отново Фетел в затруднено положение зад Кими.

Всичко това щеше да остане една добре пазена тайна, ако Люис Хамилтън бе потеглил по-добре и бе опазил втората си позиция. Така, планът на Мерцедес с "разваленият агрегат" и некоректното налягане на гумите щеше да е перфектното оправдание за това, че Хамилтън изпреварва Ботас още в първия стинт. Със сигурност една подобна стратегия би била обречена на успех, още повече, че Ботас би имал достатъчно основания да бави третия според предварителните планове - Фетел. 
Индикация за подобни задкулисни игри в Мерцедес е и настроението на пилотите. Люис Хамилтън изглежда изключително спокоен и доволен, дори когато Валтери Ботас показва по-добра скорост от него в квалификацията. Финландецът със студеното си излъчване доста лесно скрива радостта от малките "победи"... 
Сега става ясно и защо Мерцедес не привлякоха Фернандо Алонсо в отбора, въпреки, че според мнението на множество пилоти, анализатори, че и по собственото му нескромно мнение - той е най-добрият пилот във Формула 1 към настоящия момент.

Определено всичко това са бели кахъри на фона на случващото се на Фернандо Алонсо в Макларън-Хонда. Това обаче е друга голяма и доста болна тема...
------------------------------------------------------
Снимки: F1.com, Mercedes, Ferrari, Mclaren
Инфографики: f1fanatic.co.uk, Pirelli
Автор: Димитър Димитров


Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!