Мерцедес срещу Ферари


Формула 1 отново се завърна по пистите. Сезон 2017 започна в Австралия и продължи в Китай. С удоволствие ставахме рано сутрин в събота и неделя. Заслужаваше ли си? Дали новият сезон ще бъде битка, или отново ще наблюдаваме скучна доминация на един отбор? Изпреварванията възможни ли са? Дали това ще е проблем за интереса ни към Формула 1?
Отговорите идват!


Гран при на Австралия за едни бе страхотно състезание, в което Мерцедес бяха разбити от чудесната стратегия на Ферари. За други бе скучна надпревара без достатъчно изпреварвания и без интрига. Винаги ще има недоволни. 

Анализаторите казаха своята дума за Гран при на Австралия. Състезанието бе разделено на две части - надпреварата на Мерцедес и Ферари и борбата на останалите. Ясно се видя, че на Албърт парк има два отбора, които имат силите да се борят един с друг за победата. Третият - Ред Бул, се приближава до тях, но поне на уличното трасе в Мелбърн бе далеч от първите цигулки в оркестъра. Останалите - Уилямс, Форс Индия, Торо Росо, Рено Заубер и Хаас определено бяха от друг оркестър, а Макларън за съжаление се оказа деветата дупка на кавала...

В Гран при на Китай "палачинката се обърна". 
Стратегията на Ферари се провали след малко по-ранното влизане на Себастиан Фетел в бокса. Той направи всичко, което можеше за да се добере до битка за първото място, но както вече писахме "...пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай".
На пистата край Шанхай стана ясно, че Ред Бул наистина ще са фактор през сезона, но само при специфични условия. Двигателят на Рено, въпреки аеродинамиката на Ейдриън Нюи, все още не дава на отбора от Милтън Кийнс нужната мощност, за да се борят наравно с Мерцедес и Ферари. 
Изпреварванията са трудни, но не невъзможни. 
Това се изясни от първите две състезания. Въвеждането на помощни средства за по-лесно изпреварване през последните 5-6 години беше нож с две остриета. От едната страна бе радостта от повечето на брой изпреварвания в едно състезание, но пък от друга - лесното изпреварване по един и същ начин, в края на дългата права след 3-4 секундно преследване с отворено задно крило не доставяше никакво удоволствие на заклетите фенове. През този сезон изпреварванията ще стават по друг начин. И това е нещо страхотно за Формула 1. Само така ще може да изпъкне таланта на пилотите, които умеят да изпреварват по старомодния начин - с късно спиране и бързо ускоряване след завоя.
Това е борбата на характери, която чакахме. Ако сезонът продължи по начина, по който започна - с битка между Мерцедес и Ферари, може да се превърне в една съвременна класика. Такива битки са нужни на Формула 1. Нека си припомним точно как се противопоставяха тези два отбора в миналото. Така, през прозореца на историята ще можем да надникнем в това, което предстои...

Битката между Мерседес и Ферари е класическо противопоставяне, което води началото си от зората на Формула 1. 

Алберто Аскари с Ферари и Хуан Мануел Фанджо с Мерцедес - две легенди

През 1950-51 година новосъздаденият шампионат Формула 1 е доминиран от колите на Алфа Ромео. Нино Фарина и Хуан Мануел Фанджо печелят два последователни шампионата с моделите Alfa Romeo 158 и Alfa Romeo Type 159. В края на сезон 1951-ва Алфа Ромео напуска Формула 1. 
Следващите два шампионата са доминирани от Скудерия Ферари. 
Алберто Аскари с разработеният за Формула 2 - модел 500 печели два последователни шампионата - 1952 и 1953. След оттеглянето на Алфа Ромео, ФИА променя правилата и налага 2,0 литрови двигатели, като Ферари се оказват единствените подготвени, с колата си за Формула 2. Практически болидът на Ферари модел 500 е победен само веднъж на трасето за 2 години (ако изключим състезанието за 500-те мили на Индианаполис, което е част от Ф1, но в него участват множество американски болиди и пилоти). Ферари и Аскари доминират през двата последователни сезона толкова категорично, както по-късно успяват да го направят само Макларън-Хонда през 1988 година... Ред Бул и Мерцедес през последните седем сезона. Рекордът на Алберто Аскари от 7 последователни победи е изпреварен едва през 2013 г. от Себастиан Фетел
Алберто Аскари и Луиджи Вилорези с двете ферарита начело на колоната в Гран при на Холандия - 1953 г.


Историята на Мерцедес във Формула 1 започва през 1954 година. 
При това не от първия старт за сезона, а едва от четвъртия - Гран при на Франция. Въпреки това, с преминалия от Мазерати - Хуан Мануел Фанджо в болида, Мерцедес печели първата си победа още в първата надпревара. До края на сезона отбора постига още три победи и общо четири в шампионата. Конструкторски шампионат още няма, но осемте пилота на Ферари печелят сумарно повече точки от четиримата в отбора на Daimler Benz AG, както се нарича официално Мерцедес по това време. 
Хуан Мануел Фанджо с Mercedes-Benz W196 пред Алберто Аскари с Ferrari 625 -Гран при на Италия 1954 

През 1955 година Мерцедес отново доминира и този път шампионът Фанджо и Стърлинг Мос печелят първите две места в класирането при пилотите след проведените 7 кръга. 
През същата година, обаче, на състезанието 24-те часа на Льо Ман, в което участват всички звезди от Формула 1 се разиграва най-голямата трагедия в моторните спортове. При инцидент на старт-финалната права загиват 84 души, а над 120 са ранени. Този инцидент води до незабавна забрана на моторните спортове в няколко страни - Франция, Германия, Испания и Швейцария, както и до оттеглянето на Daimler Benz AG от шампионата във Формула 1, след два доста успешни сезона. Хуан Мануел Фанджо никога повече не участва в 24-те часа на Льо Ман. 
След напускането на Мерцедес, Ферари привличат Фанджо, който заема мястото на загиналия през 1955 година Алберто Аскари. Великият аржентинец освен уникални пилотски способности, притежава и непогрешим усет за това, кой е отборът с болид-победител. През сезон 1956-та Фанджо печели три състезания за Скудерия Ферари и титлата. Отношенията му с Енцо Ферари обаче никога не са били цветущи и в края на сезона напуска в посока Мазерати, отбор с който ще спечели петата си титла...

Така приключва първата част от историята на съперничеството между Ферари и Мерцедес - Фанджо печели две титли с болид на Мерцедес и една с Ферари. 

Втората закачка между двата отбора е през 90-те, но е с изместен център. Германците участват в битката задочно. 

През 1993 година Мерцедес започват да опипват почвата за завръщане във Формула 1. Германският концерн подкрепя проекта на независимия доставчик на двигатели Ilmor Engineering. Компанията на Марио Илиен, под надзора на Мерцедес, произвежда агрегати за отбора на Заубер върху чиито капаци е написано: "Concept by Mercedes-Benz". След 12 точки и седмо място в класирането при конструкторите за Заубер, Мерседес решават, че подкрепата им може да стане по-категорична. Mercedes-Benz купува 25% от компанията на Марио Илиен и върху капака на двигателя на Заубер вече е изписано "Powered by Mercedes-Benz", а отборът се нарича Sauber-Mercedes



През 1995 година Мерседес-Илмор сключва договор за доставка на двигатели за отбора на Макларън. Договорът е ексклузивен - Мерцедес-Илмор се съгласяват, че ще доставят двигатели само и единствено на Макларън. Заубер преминават на двигатели от Форд. А Ферари през 1996 година привличат двукратният световен шампион Михаел Шумахер. 
Периода 1980 - 1999 година е доста труден за Скудерия Ферари. След титлата на Джоди Шектър през 1979-та, последвана от смъртта на Жил Вилньов през 1982-та, когато е спечелена конструкторската титла, година отборът се лута в търсене на успеха. 1983 година е последната в която отбора печели шампионата при конструкторите преди Дрийм тима - Михаел Шумахер, Жан Тод, Рос Браун и Рори Бърни да започне да жъне нови успехи.
През 1988 година на 90 години умира Енцо Ферари - ил Комендаторе. Успехите в този период са спорадични. Така в липса на противоборство минават още 10 години.
Макларън-Мерцедес срещу Ферари на старта на Гран при на Австралия 1997 г.
1998-ма се явява преломна и за Ферари и за Макларън-Мерцедес.
Скудерията е готова още от 1997-ма да атакува върховете. Михаел Шумахер печели пет победи в доста трудна битка с Жак Вилньов и неговият Уиламс, като в края на сезона титлата се крепи на една точка разлика. Шумахер обаче си позволява да удари Вилньов в състезанието за Гран при на Европа на Херес в Испания. Въпреки контакта - Жак Вилньов успява да завърши състезанието и да спечели необходимите му точки за да стане световен шампион, а Михаел Шумахер е дисквалифициран, като са му отнети всички точки от сезон 1997-ма. През същата година Дейвид Култард и Мика Хакинен печелят три победи за Макларън, като последната (и единствена за Хакинен) е именно на пистата Херес. 
Хакинен срещу Шумахер - двубоят от края на 20 век.
Големият сблъсък между Хакинен и Шумахер / Макларън-Мерцедес и Ферари е през 1998 и 1999 г. Хакинен повежда в шампионата, но в средата на сезона Шумахер го догонва. Три кръга преди края двамата са с изравнени точки след като в Гран при на Италия - в едно драматично състезание, Шумахер побеждава заради пилотска грешка на Хакинен. Титлата се решава в последните две състезания. И двата отбора имат потенциала на шампиони. В Гран при на Люксембург, обаче Мика Хакинен е безпогрешен. Въпреки, че стартира зад двете ферарита, пилотът на Макларън-Мерцедес успява да ги изпревари и да направи сериозна заявка за титлата, преди последното състезание в Япония. Спукана гума за ферарито на Шумахер в 31-та обиколка в Гран при на Япония решава титлата в полза на Макларън-Мерцедес през 1998 година.  
През 1999-та Хакинен отново печели шампионата при пилотите, след като първо плака в храстите на Монца, после отпадна в няколко надпревари, но в крайна сметка, след като Михаел Шумахер си счупи крака на Силвърстоун, стана шампион. Еди Ървайн трябваше да се пребори с Хакинен за титлата при пилотите, но въпреки че претърпя неуспех в личен план, все пак титлата при конструкторите бе за Ферари. 
След 2000 година започна тоталната доминация на Михаел Шумахер и Ферари, които спечелиха по 5 световни титли за 5 сезона. 
След сезон 2000 Макларън-Мерцедес изостанаха доста от доминиращият тим и успяха да станат конкурентни чак през 2007 година. През това време през отбора преминаха пилоти като Райконен и Монтоя, но не успяха да се преборят с конкуренцията. След 2004-та година и Ферари изгуби предимствата си, а Шумахер се отказа от спорта в края на 2006-та, като именно пилотът на Макларън-Мерцедес - Кими Райконен бе представен като негов заместник.

Сезон 2007-ма бе един от най-противоречивите в историята на спорта. 
Отборът на Макларън-Мерцедес имаше всички предпоставки да спечели и двата шампионата. Болидът бе фантастичен, имаха и двукратният шампион Фернандо Алонсо, но дебютантът и любимец (по това време) на Рон Денис - Люис Хамилтън не искаше да се примири с ролята на втори пилот. Това доведе до разнобой в борбата за пилотския приз. В края на сезона и двамата им пилоти имаха равен брой точки, но с една по-малко от пилота на Ферари - Кими Райконен. Вече бе ясно, че титлата при конструкторите няма да е за Макларън-Мерцедес, защото още през септември бе решено, че заради шпионският скандал (в който главно действащо лице бе инженерът на скудерията Наджъл Степни) всички точки за конструкторския шампионат ще им бъдат отнети. Така отново в пряка битка с Макларън-Мерцедес Ферари спечелиха двете титли. След края на сезона Фернандо Алонсо напусна обиден в посока Рено. Люис Хамилтън остана движещата сила за Макларън-Мерцедес и успя да спечели шампионата при пилотите, въпреки че я губеше до предпоследния завой на последната надпревара в Бразилия. Пилотите на Ферари - Райконен и Маса пък донесоха с общи усилия титлата при конструкторите, като това едва ли бе утешение за разбитото сърце на Фелипе Маса и бразилската публика. 
Но, точно след сезон 2007-ма връзката между Макларън и Мерцедес започна да се пропуква. Сезон 2008-ма е последният, в който Мерцедес доставят двигатели само на Макларън. През 2009-та германският концерн сключва договори с още два отбора - бъдещият шампион Браун-Мерцедес и Форс Индия-Мерцедес. А в края на годината е съобщено, че Мерцедес изкупува контролния пакет от акции на Браун и ще участва като самостоятелен отбор в шампионата. Тези намерения в началото определени от Рон Денис като win-win situation, постепенно се обръщат срещу отбора от Съри. Мерцедес започнаха да насочват усилията си главно към развитие на собствения тим, а останалите отбори бяха третирани като "клиентски". В тази ситуация развитието на двигатели за друг отбор, който да побеждава заводския се превърна в химера. Това, заедно с вълната наречена Ред Бул смаза амбициите на Рон Денис отново да печели титли с помощта на Мерцедес и той пое в друга посока...
Това обаче ни върна в зората на Формула 1, когато един срещу друг на пистата се изправяха германските сребърни стрели, срещу черните кончета на Ферари. 
От 2010-та до 2017-та отборите преминаха през различни фази на нечия доминация. Първо от 2010-та до 2013-та никой от тях не успя да "хване ръка" от набързо изстрелялият се във висините отбор на Ред Бул и гения на аеродинамиката Ейдриан Нюи, предоставили в ръцете на хлапето Себастиан Фетел изключителен болид. С идването на новата турбо-ера обаче Мерцедес се адаптираха най-бързо и спечелиха три титли при пълна доминация. 2014, 2015 и 2016-та бяха едни от най-доминантните в историята на спорта. Мерцедес просто нямаха конкуренция - нито от Ферари, нито от Ред Бул, нито в лицето на "клиентските" си отбори. Това малко или много доведе до отлив на интерес към Формула 1...
Така вече сме в наши дни. 
Стигаме до новата надежда, която ни докараха от Ферари с новият болид. След дълги години на лутане и незадоволителни резултати, Ферари се върна поне за малко в битката за титлите. Дали ферарито наистина е по-бързо от мерцедеса предстои да разберем. Важното обаче е, че има голяма доза шанс доминацията да приключи и да гледаме истинска надпревара между отлични пилоти в различни отбори.*
СЕЗОН 2017 - ФЕРАРИ - МАКЛАРЪН 1:1

ОТБОР

ТИТЛИ ПРИ ПИЛОТИТЕ

ТИТЛИ ПРИ КОНСТРУКТОРИТЕ

ФЕРАРИ

16

(1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008)

15

(1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007)

МЕРЦЕДЕС

5

(1954, 1955, 2014, 2015, 2016)

3

(2014, 2015, 2016)

* В преките им двубои (като заводски отбори) Ферари, въпреки огромното си надмощие през годините, все още няма няма спечелена титла.  
----------------------------------------------------
Автор: Димитър Димитров
Снимки: F1.com; Wikipedia; Mercedes, Ferrari. Pirelli


  

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!