"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта

В рубриката Гласът на експерта Ви представяме анализът на Бен Андерсън от списание Autosport. 


Текстът е достъпен в платеното издание на онлайн варианта на списанието, затова Ви представяме превод без съкращения. 

"В Гран при на Китай Себастиан Фетел не успя да повтори подвига от преди две седмици и да вдигне трофея отново. Но може би германецът щеше да празнува след финала, ако не бяха ... другите пилоти на Ferrari.


Люис Хамилтън спечели доста убедителна победа в Гран При на Китай, ако се съди по статистиката. По този начин той отмъсти за поражението от Себастиан Фетел, който победи в първия старт за сезона в Австралия. Така Хамилтън и Фетел се изравниха по точки в челото класирането при пилотите.
Въпреки това, трикратният световен шампион имаше късмет, за това че не му се наложи да се бори за победата в състезанието с Фетел.
На Хамилтън, много вероятно щеше да му е доста трудно да опази първата позиция до финала, ако трябваше да се пази от атаките, на Фетел, ако не бе получил неочаквано помощ от ... другите пилоти на Ferrari.

Но да започнем от началото. При пристигането на кервана в Китай никой не беше сигурен, че пилотите на Ferrari ще могат отново да влязат борба с предварително сочените за лидери от Mercedes на традиционната "тилке"-писта край Шанхай, за разлика от уличната - Албърт парк. Основният въпрос бе, дали Фетел ще остане сред основните претенденти за титлата, или шампионите от Мерцедес ще увеличат темпото, и както вече сме били свидетели в последните няколко сезона - ще отлетят далеч от съперниците още от старта на уикенда.

И двете предположения се оказаха верни, в края на краищата. Хамилтън отново не разкри потенциала на болида в тренировките. В същото време Ферари демонстрираха състезателно темпо, сравнимо с това на Мерцедес, което може да им позволи да се борят открито срещу настоящите шампиони. 

Както преди две седмици в Австралия, и в Китай Фетел записа най-бърза обиколка в третата свободна тренировка. Всъщност - единствената от трите, в която пилотите имаха възможност да завъртят обиколки при малко, или повече приемливи условия на пистата.  
Въпреки това, в квалификацията, Люис отново намери допълнителни резерви, за да спечели полпозишън. При това Себастиан изостана само на 0.2 секунди, което е с 0,123% по-добро постижението от изоставането му в Мелбърн. Наред с това, германецът призна, че най-бързата му обиколка не е била идеална, защото е допуснал грешка в последния завой.
Така, на трасе много различно от Албърт Парк, Скудерията отново бе близо до лидерите в квалификационно темпо, а в състезанието, ако всичко се бе подредило в тяхна полза, те щяха да имат всички шансове да окажат сериозен натиск върху "Сребърните стрели" и вероятно да ги принудят да се предадат.
Но състезанието не започна при перфектни условия. След сутрешния дъжд, трасето все още беше много мокро, особено на старт-финалната права и в първия сектор на пистата. Другите два сектора бяха доста по-сухи.
Всички пилоти, с изключение на "лудия" Карлос Сайнц и Джолиън Палмър, който влезе в бокса в края на загряващата обиколката, стартираха с "интермедия" гумите за мокро на Pirelli. 
Себастиан разположи ферарито си леко встрани от позицията начертана на стартовата решетка, заради което можеше да бъде наказан от стюардите, но това не му помогна твърде много срещу пилотите на Мерцедес. Когато червените светлини угаснаха, германецът бе принуден да защитава втората си позиция от атаките на Валтери Ботас, а не да се бори с Хамилтън за първата.

Фетел завърши първата обиколка на 1,4 сек. зад лидера, в следващия тур успя да намали наполовина интервала, а след това влезе в бокса за сликове, като се възползва от виртуалната кола на сигурността, заради контакта в десети завой между Ланс Строл и Серхио Перес, след който канадецът отпадна.
Това изглеждаше едно интересно стратегическо решение, особено като се има предвид факта, че определено идваше в момента, в който сликовете щяха да са правилният избор.
"Разбрах, че "интермедия" гумите ще са с много висока деградация при тези  метеорологични условия. - каза четирикратният световен шампион след състезанието - На някои места пистата бе напълно суха, така че определено бе правилно да се премине към сликове. Бях щастлив, че мога да спра в бокса в режим на виртуална кола за сигурност. Очевидно е, че това пести време в пит-стопа, но аз не бях късметлия - веднага след като усетих, че сликовете започват да се държат нормално, на пистата се появи реална кола за сигурност. В резултат на това загубих няколко позиции."
Фетел изпадна до шестото място, но вместо да си пробива път напред, му се наложи да се вози на влакчето на колата за сигурност.
За това Фетел, разбира се следваше да "благодари" на тест пилота на Ферари Антонио Джиовинаци, който размаза пилотирания от него Sauber C36 в стената на старт-финалната права в третата обиколка.
"Твърде рано поставих сликовете. - каза по-късно младият италианец, за когото това бе втори инцидент за уикенда - Когато излязох на старт-финалната права и колата поднесе. Разбрах, че това е аквапланинг и нищо повече не можех да направя. Искам да се извиня на момчетата, които през нощта работиха и съживиха колата, с която стартирах."
По ирония на съдбата, именно заради катастрофата на тест пилота на скудерията, ние никога няма да разберем дали в водещият пилот на отбора е имал шанс да изпревари Хамилтън с по-рано поставените сликове.
Единственият индикатор, който може да помогне за разбирането на това е Карлос Сайнц. Той стартира с гуми за суха писта на мокрото трасе и страдаше в наводнените участъци, но навксваше по сухите сектори, докато на пистата не се появи колата за сигурност и сликовете на испанеца изстинаха.
Всички надежди на Фетел бяха свързани с това, че интермедия гумите на Хамилтън скоро ще започнат да "сдават багажа". А това наистина можеше да се очаква, след като според специалистите, гумите интермедия на сухо издържат не повече от три обиколки.
На германеца му трябваше само трасето да изсъхва и да запази температурата на сликовете висока. Това бе възможно само в състезателно темпо, но не и с темпото на колата за сигурност, въпреки, че си оставаше и рискът от инциденти като този, на Джиовинаци в такива трудни условия.
Както и да е. Ако състезанието не бе прекъснато, Хамилтън, по неговите думи, можеше да изкара с интермедия гумите още една бърза обиколка. Но никога няма да разберем, дали обиколката му щеше да е достатъчно бърза, за да неутрализира предимството от по-ранният стоп на Фетел по време на виртуалната кола за сигурност, или германеца щеше да има проблеми с темпото на частично мократа писта.
Още преди рестарта на състезанието, в осмата обиколка, Себастиан спечели още една позиция, заради грешката Валтери Ботас, който се завъртя в опит да се загрее гумите на една от правите. За да стигне до "оригиналната си втора позиция", обаче германецът се нуждаеше от цели 20 обиколки, което позволи на лидера в състезанието да се чувства напълно спокоен до края на надпреварата.
При това, по-голямата част от времето, прекарано от Себастиан в трафик бе ...зад съотборника му Кими Райконен, който така и не успяваше да изпревари Даниел Рикардо, докато се оплакваше по радиото от шасито и недозавиването на шасито - SF70H.
Фетел бе много недоволен от ситуацията, защото знаеше, че Хамилтън се отдалечава и шансовете за победата му неумолимо се топят. В 20-та обиколка немският пилот все пак успя да изпревари съотборника си във вътрешната част на шести завой.
Две обиколки по-късно с видима лекота, (нещо което не бе възможно с Райконен) той изпревари Рикардо в групата високоскоростни завои след шестия завой.
Бившите съотборници в Red Bull Racing се "сблъскаха с лакти", карайки гума до гума, в опасна близост и отчаяна борба за по-предната позиция, но победител в тази битка бе пилотът с повече опит и титли.
След това Фетел направи пет обиколки, преди да получи възможност за атака срещу Макс Верстапен, стартирал в състезанието от далечното 16-то място. За щастие на германеца, не се наложи да прави огромни усилия, за да остави зад себе си младия холандец. Макс направи грешка преди острия 14-ти завой и блокира предните си доста износени гуми "супер софт".
"Аз успях да изпреваря Даниел в шести завой и да продължа напред - припомни след състезанието Верстапен - но след това почувствах, че балансът на колата е изместен рязко напред, поради което спирането и влизането в завоите беше особено трудно. Точно това ме провали, когато Себастиан беше зад мен - направих грешка при спирането, блокирах гумите и отворих завоя."
Така, малко преди средата на състезанието пътя пред Фетел към първото място бе открит, и публиката се надяваше да види борба за победата в състезанието. В този момент Хамилтън водеше на Фетел с 10.664 секунди при това в доста спокойно темпо, запазвайки ресурса на гумите си и с увереността, че няма как  бъде застигнат, от който и да е от пилотите на Ред Бул.
"Но когато Себастиан стигна до втората позиция, ние осъзнахме, че истинската битка предстои..."
След като Фетел и пилотите на Ред Бул посетиха бокса и поставиха свежи гуми, Люис Хамилтън също бе принуден да смени износените сликове, като в отбора бяха сигурни, че ще се върне на пистата пред Кими.
Последните 20 обиколки преминаха в отчаяна борба на трикратния световен шампион да опази времевата разлика с четирикратния, който пък правеше всичко по силите си да го догони.

Хамилтън срещу Фетел в последната част от състезанието

В оставащите обиколки Фетел се приближаваше до лидера средно с 0.170 секунди на обиколка. Това със сигурност не беше достатъчно за да се стигне до борба за победата. За целта бяха нужни повече от 0,5 сек. на обиколка.
"Продължих да атакувам до края, защото никога не знаеш какво може да се случи - каза след финала Фетел. - Люис можеше да направи грешка, или можеше да получи технически проблем, така че продължих да натискам до края". 
...и все пак, в началото на състезанието Себастиян се оказа твърде далеч, за да води борба с лидера. Но, да припомним, че причините за това бяха инцидента на тест-пилота на Ферари и продължилото повече от десет обиколки задържане зад болида на съотборника му.

Времето изгубено от Фетел зад Райконен

Статистиката сочи, че Себастиан загуби около 5.5 секунди, докато бе зад съотборника си. Предвид факта, че Райконен имаше проблеми с недозавиването, както и лекотата, с която Фетел изпревари пилотите на Ред Бул, би могло да се предположи, че за отбора щеше да е бъде по-добре, ако Кими бе оставил Себастиан да го изпревари с доста по-малко усилия.
Президентът на Ferrari - Серджио Маркионе каза след състезанието, че Кими е трябвало да действа по-агресивно в опит да изпревари Рикардо. Райконен от своя страна, заяви, че това би било възможно, ако не е имал прекомерно недозавиване, непозволяващо му да подготви атаката в шести завой.
Кой знае как можеше да свърши всичко това, ако Кими не бе задържал Себастиан в състезанието. От друга страна, никой не знае какво можеше да направи Хамилтън в средата на състезанието, ако бе усетил реален натиск.
Люис каза, че в края на състезанието е карал на предела, от което можем да заключим, че в Китай, Ferrari отново са били по-бързи в състезателно темпо, въпреки, че първоначално изглеждаше, че в по-хладното време в Китай предимството ще е на страната на Мерцедес.
С оглед на показаното, определено можехме да очакваме истинска битка за победата, ако Фетел не бе попаднал в трафик.

След първите две състезания от сезона, можем да заключим, че Хамилтън и Фетел са с класа над съотборниците си - съответно Ботас и Райконен. Обаче още не сме видели сериозна конкуренция за лидерството от пилотите на Red Bull.

В момента, изглежда, че сезон 2017 ще бъде битка на двама многократни шампиони, които имат общо седем световни титли. Люис вече призна, че ще трябва да извади всичко от колата и от своите умения за да се справи със Себастиан. Да можеше и съотборниците на германеца да не го дърпат назад..."
----------------------------------
Източник: http://www.autosport.com/premium/feature/7474/how-ferrari-other-drivers-cost-vettel-victory-shot
Страница на автора: https://www.autosport.com/profile/ben+anderson
Снимки: f1.com и http://www.autosport.com/premium/feature/7474/how-ferrari-other-drivers-cost-vettel-victory-shot
Превод: Димитър Димитров


Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн