Гума до гума

Няма начин. Така ще е вероятно цял сезон. Само за гуми ще говорим, когато стане въпрос за Формула 1. Гумите са и вероятно ще си останат главният фактор в борбата на пилотите и отборите на пистата в неделята на състезанието.
На състезанието в Бахрейн обаче ще погледнем под малко по-различен ъгъл. Или по-скоро от няколко различни гледни точки. Едната разбира се ще е стратегията при използване на гумите и тяхната смяна, другата ще е за развитието на шампионата, третата за борбата на съотборниците… но да започваме!
Гран при на Бахрейн – четвърто състезание за сезон 2013 година. Второ състезание преминало под доминацията на световния шампион Себастиян Фетел за сезона. Младият германец този път нямаше нужда от изкуствени стимуланти/ транквиланти на пистата, както в Малайзия, за да спечели нови 25 точки в шампионата при пилотите и да продължи уверено да върви по стъпките към четвърта световна титла.

Състезанието в островната държава Бахрейн, може да се определи, като едно от най-подходящите за болида на Ред Бул и на трикратния световен шампион. Още през 2010-та година Фетел даде заявка, че ще доминира в тази надпревара, но тогава технически проблем не му позволи да спечели, въпреки убедителното му представяне в квалификацията и състезанието – до 33-та обиколка. През 2011 година състезанието бе отменено поради протести в страната, а през 2012 Фетел постигна първата си победа в сезона именно на пистата Сахир.
След показаните вече добри резултати в Ред Бул начало на този сезон, успехът в Бахрейн на Себастиян Фетел бе до известна степен закономерен. Разбира се – една от причините за лесната победа на германеца бе повредата в ДРС-системата на болида на Фернандо Алонсо, която практически извади испанецът от борбата за местата на подиума. Друга причина бе бързото износване на гумите на болидите на Мерцедес, поради което Нико Розберг – стартирал от първа позиция не успя да задържи лидерството си.
Рос Браун каза след надпреварата „Честно казано не очаквахме да имаме подобни проблеми с гумите.“ Износването – особено на задните гуми при Мерцедес е причината отборът да изостава толкова рязко от съперниците в челото. Въпреки лошото отношение на Мерцедес към задните гуми Люис Хамилтън бе изключително доволен от петото си място. 
Причината бе главно във факта, че преди състезанието Хамилтън бе преследван от толкова много проблеми, че класирането в точките дори изглеждаше като постижение, а пето място направо си бе в космоса. 
Въпреки четвъртата позиция на Финала за Пол ди Реста с Форс Индия, нито отборът нито пилотът бяха щастливи дори наполовината колкото Хамилтън - най-вече защото по-малкото стопове в бокса, отличната стратегия и невероятното каране на ди Реста не бяха достатъчни за да запишат първия си подиум. Нищо. Празникът при тях може би само се отлага, но пък става все по-вероятен.  
Лотус имаха напълно противоположен проблем на този на Мерцедес и Форс Индия - при тях имаше доста по-слабо износване на гумите, но дори различната стратегия с един бокс по-малко, не даде шанс на Кими Райконен да се доближи до победителя. 
_______________________________________________________________________________________________
Сравнение на времената и на спиранията в бокса на Себастиян Фетел и Кими Райконен 

Общо време:
Време СФ
1:36:00.498
Време КР
1:36:09.609
изоставане
-9.111
СФ*
38
КР*
19
Средно време:1:41.0611:41.221-0.160
Обиколки без боксове:5153-2
Общо време от обиколките без боксове:1:24:57.3961:28:48.129-3:50.733
Средно време от обиколките без боксове:1:39.9491:40.531-0.582
Най-бърза обиколка:1:36.9611:38.164-1.203
Най-бавна обиколка:1:58.4921:59.362-0.870
Обиколки начело:51150
Брой боксове:32+1
Общо време от боксовете:11:03.1027:21.480+3:41.622
Време в бокса:1:04.85644.438+20.418

*СФ - Себастиян Фетел, КР - Кими Райконен - числата обозначават обиколките в които единият е бил по-бърз от другия
________________________________________________________________________________________________
Финландецът завърши втори, но все пак следва да се има предвид фактът, че стартира от незавидната осма позиция. Съотборникът му Ромейн Грожан се нареди трети на финала за да бъде пълно повторението на случилото се на подиума през 2012 година. През този сезон отборът на Лотус се превърна в сериозен конкурент на мастодонтите Ред Бул и Ферари. Новият болид на Макларън просто ги извади от борбата в началото на сезона, а проблемите с гумите на Мерцедес още нямат своето решение. В шампионата при конструкторите Лотус вече изпревари дори Ферари, заради доброто представяне и на двамата си пилоти. Не само Кими Райконен, но вече и Ромейн Грожан няма пропуск от началото на сезона. Във всяко състезание и двамата пилоти на Лотус вземат точки. В стартовата решетка няма друг отбор с подобно постижение. 

Но да се върнем на състезанието.
Още в началото на надпреварата тримата водачи на колоната - Розберг, Фетел и Алонсо загатнаха, че има място за много битки по пистата. Широкото трасе, различните траектории за преминаване през завоите и изравнените до известна степен болиди (най-вече поради различното състояние на гумите им) донесоха много интересни двубои. Тримата на няколко пъти бяха гума до гума в рамките на първите две обиколки. В крайна сметка победител в чистото състезание (първите две обиколки) - без ДРС  и с относително еднакво износени гуми стана Себастиян Фетел. Това предреши до голяма степен развитието на състезанието по-нататък. С излизането си начело още във втората обиколка Фетел получи възможността да увеличава преднината си на чиста писта без затруднения в борба със съперници и изостанали болиди. Това му спести и допълнителни трудности в управлението на най-важния ресурс - гумите. 
Без особена разлика от предния сезон и в началото на този най-важна роля в състезанията играят не пилотите или болидите, а гумите на Пирели. Цялото напрежение и особената трудност да се класираш по-напред идват от начина на използването на двата комплекта за суха писта, предоставени за състезанието. В случая с Бахрейн гумите на Пирели бяха твърди и медиум.
Пилотите в челото разчитаха повече на по-твърдата смес. Това им даваше предимството да останат на пистата по-дълго време. Странното е, че при някои отбори по-твърдите гуми даваха и повече бързина. Най-бързата обиколка в състезанието бе постигната от Себастиян Фетел именно с по-твърдите гуми - 1.36,961 в 55 обиколка. Да вярно, той караше с олекналия от гориво болид в края на състезанието с твърдите гуми. Най-доброто време на Адриан Сутил с медиум гумите в 41 обиколка - 1.37,070, обаче, бе по-бързо от това на Фернандо Алонсо в 44-тата с твърдите (1.37,204) само с една десета и половина от секундата. Това означава, че по-меката смес не е давала кой знае какво предимство на пилотите, които са я ползвали. 
От друга страна Ромейн Грожан успя да спечели мястото си на подиума именно поради правилното използване на медиум гумите след средата на състезанието. Французинът успя да изпревари борещия се за пръв подиум Пол Ди Реста със Сахара Форс Индия. Шотландецът направи само две спирания в бокса за смяна на гуми, също като Кими Райконен. Но в 51-та обиколка на състезанието Грожан с по-меката смес гуми в доста по-добро състояние успя лесно да се справи с пилота на Форс Индия.
Pirelli - гума до гума
Състезанието ще бъде запомнено с представянето на още два от отборите, извън тези класирали се на подиума. Ферари, въпреки че разполагат с една от най-бързите коли през този сезон, не бяха в състояние да извлекат максимума. 
Фернандо Алонсо получи повреда в ДРС-системата и направи непредвидени спирания в бокса в самото начало на състезанието. При липсата на подобна повреда, вероятно би бил единственият опонент на Фетел за първото място. Това обаче е в сферата на неслучилото се и е безсмислено да се търсят сравнения, хипотези и извинения. Повредата на ДРС системата бе факт, който Ферари трябваше да избегнат, или поне да минимизират последствията от него. Също както и в Малайзия Ферари взеха грешно решение. На Сепанг стратезите на тима рискуваха като оставиха Алонсо на пистата със счупено предно крило, а на Сахир - като му позволиха да опита отново да използва очевидно повредената система ДРС. Смешно бе дори да си мислят, че са поправили системата на затваряне на задното крило с два удара с юмрук. Това доведе до повторно влизане в бокса и излишна загуба на време. Може би, именно излишният втори бокс попречи на Алонсо най-много, защото колата бе способна да изпреварва и без помощната система. Решенията на Ферари обаче не подлежат на обсъждане, защото са си техни и само те могат да ги отчетат за грешни, а не ние - грешните...
Фелипе Маса – не стига, че има сериозен проблем с износване на гумите от началото на сезона, ами в състезанието пострада и от две спукани гуми. Във Ферари явно лошият късмет те спохожда по два пъти (също както при ДРС-а на Алонсо). Много е вероятно при липса на спуканите гуми Фелипе Маса отново да се бе оказал по-бърз от Алонсо, но не би. Разочарованието бе пълно, но рано или късно Ферари ще излекуват детските си болести и вероятно тогава съперниците ще разберат колко бърз е всъщност червеният болид. 
На другия полюс бяха Макларън, които очевидно сгрешиха с идеята да направят изцяло нов болид за този сезон. Очевидно е, че колата не е на нивото на останалите и има нужда да се настройва - буквално - ежедневно, за сметка на това и двата болида на отбора влязоха в точките в Гран при на Бахрейн. Освен това Дженсън Бътън и Серхио Перес показаха на практика какво е състезание между съотборници – карайки гума до гума в няколко обиколки. 
Реакциите след състезанието бяха интересни. Дженсън Бътън се пошегува, че за всичко е виновен Мартин Уитмарш, заради думите му, че Серхио Перес не бил достатъчно агресивен. Всъщност шегата на Бътън и усмивката му бе леко "през зъби", защото не е приятно да те побеждава съотборникът ти новобранец. А точно това се случи - Перес завърши състезанието на 6-та позиция, а Бътън едва влезе в десятката. Двубоят между двамата бе сравняван с битки от миналото между легендарни съотборници като Сена и Прост, но настоящата ситуация с комичността си малко повече напомняше на инцидента между Кристиян Фитипалди и Пиерлуиджи Мартини от 1993 на Монца

Причините за агресивността на Перес обаче е редно да се търсят отвъд думите на Мартин Уитмарш. В бокса на Макларън за състезанието в Бахрейн бе истинско стълпотворение. Гостите бяха доста и все важни. Разбира се Кърк Хамит и съпругата на Робърт Трухильо от Металика бяха важни за тези, които могат да ги разпознаят, но по-важно бе посещението на мецената на Серхио Перес - най-богатият (според някои източници) човек на планетата - Карлос Слим. Много е вероятно шефовете на Макларън да са обсъждали с него не само евентуалното бъдещо сътрудничество/спонсорство, а и позицията и развитието на Серхио Перес в отбора. Мексиканецът със сигурност е почувствал това присъствие като допълнителен стимул... Едва ли, обаче, се е надъхвал с парчета като Battery и Fight fire with fire ! Някак си не мога да си го представя. :)
След триседмична пауза на 12-ти май кервана на Формула 1 се прибира в Европа – с Гран При на Испания на пистата Каталуния край Барселона. Колкото и да се говори, че сезонът започва именно в Европа, никой не може да отнеме на Себастиян Фетел спечелените 77 точки в шампионата. Втори с 67 е Кими Райконен, трети вече е Люис Хамилтън с Мерцедес с 50 точки. Алонсо, вече е извън тройката. Той тепърва трябва да се доказва - за него сезона може би наистина започва в Испания.


---------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Част от текста е излъчен в предаването Автохоризонт на БНР (всяка неделя от 18.20 часа)
Снимки: safety-car.es
Графики: http://f1.f-e-n.net/ ; и Pirelli

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта