Състезанието на втория пилот

Вторият пилот. Много важна фигура във Формула 1. Най-важното за него е да си знае мястото. Само в този случай мястото му е сигурно. Не е лесно да си втори пилот. Много е трудно даже. Трябва и достоверно да се сърдиш. Трябва, разбира се да имаш конски нерви. Ако имаш и конска физиономия - много помага - можеш да си и втори пилот на Световния шампион. Но ти си просто Световният шампоан, с който си измиват мръсотиите, когато си оцапат задниците...

Гран при на Малайзия. Тъжно състезание. Тъжен подиум. Дори шегите на Мартин Брандъл бяха сериозно неуместни. Сипеха се тежки думи след надпреварата, сякаш гледахме предизборно студио по БНТ, а не пресконференция на хора осъществили мечтата си.
Въпреки всичко - това беше състезание на ВТОРИТЕ ПИЛОТИ.
"Първо - не съм ви "втори пилот" и второ - не ме търсете за интервюта през следващата седмица. Забранени са ми!"
Започваме ги по ред на номерата. Най-важният номер беше поверен на любимия ни австралиец (засега). Като гледам вторият пилот на Торо Росо може да го смени преди края на сезона и пак ще има австралиец за духане на супата в Ред Бул. И най-доброто състезание да направиш, след като си втори пилот - максимумът на финала е второто място. Може и първото - но само в изключителни случаи, или пък ако караш в правилния тим.
Мечтата на всеки втори пилот е Макларън. Първият иска да е във Ферари. Но за Ферари и Макларън - по нататък.
Ред Бул можеха да са велик тим. Себастиян Фетел можеше да е нещо повече от Михаел Шумахер. Но нито Ред Бул някога ще е нещо повече от лимонада, нито младият немец ще бъде приеман за истински спортсмен. Може би в бъдеще Себастиян ще подобри много рекорди във Формула 1, но никога няма да подобри отношението на нехаресващите го към себе си. Нито с глупави извинения, нито със смешни изявления. Когато това, което правиш и това, което говориш се разминават има няколко варианта. В единия хората те наричат лъжец. Във втория не разчитат на теб. В третия - отписват те завинаги от списъците на достойните хора. Въпрос на избор е, както това да запазиш достойнството си - така и това да зачеркнеш недостойния.
"...амииии,  то беше очевидно..." 
Много пъти съм обсъждал абсурдното поведение на Ред Бул и нелепата им неискреност, но от това нито на мен ми става по-добре, нито те стават по-достойни. Истината не е за всяка уста лъжица. Колкото и да лъжеш, че говориш истината, толкова повече се отдалечаваш от самата нея. В Ред Бул има патологично отношение към истината.
Хайде, Себ - лъжичка за чичо Хелмут, лъжичка
за батко Кристиян, лъжичка...
Клинично Чистичкият Кристиян Хорнер всеки път повтаря, че пилотите се състезавали помежду си. Имало еднакво отношение и нито единият нито другият не бил пренебрегван. Не е ясно кого лъже. Публиката? Себе си? Пилотите си? Но както се казва в приказката върви един лъжец от село на село и лъже, върви след него брат му Хелмут и маже. Този, който замазва лъжата, всъщност винаги е по-големият наглец.
Ситуацията е ясна от години. По-точно от 2010-та година, когато Себастиян спечели първата си световна титла. Младото пале тогава направи почти всичко възможно да опропасти както собствения си сезон, така и този на съотборника си. Толкова глупави отпадания, като тези на пилотите от Ред Бул през 2010 година едва ли някога повече ще има. Себастиян обаче стана любимец не само на пробуталите ни го Дитрих Матешиц и Хелмут Марко, но и на вездесъщия Бърни Екълстоун. Не е учудващо, че го предпочетоха пред застаряващия вече Марк Уебър, чийто единствен сериозен фен си остана низвергнатият Пол Стодарт. След сезон 2011 нещата придобиха кристална яснота. Уебър може да побеждава в няколко точно определени ситуации - извънредно положение, нова велика октомврийска революция, стъпване на човек на Марс, или ако Фетел вече е станал световен шампион (Монако не се брои, ако е повел от първата обиколка). Подкрепата през тези години за Уебър от отбора се изчерпваше с окуражителни думи от вида на -"Марк направи всичко необходимо; - благодарим ти за отборната работа; - постигнахме много заедно през годините;" Какво обаче постигна Марк Уебър? Три световни титли за Себастиян Фетел. Точно това е постижението му. Така и ще си остане. Най-много да постигне и четвърта световна титла за съотборника си.
...и какво от това, че вторият пилот получи най-бързия бокс в състезанието?!
Другата гледна точка - играта на Уебър. Щом е приел да е в това положение ("Не е зле за пилот номер две.") Да си наляга парцалите и да не се прави на примадона по подиумите и пресконференциите. Както са казали хората - да си знае гьола. Не е срамно да вземаш милиони, докато някой обира славата вместо теб. Поне не съм чул да е върнал парите, дето му ги плащат, заради световните титли на Ред Бул. Докато си наемник - ще ти плащат и ще те правят на маймуна. А ти ще подскачаш като такава и ще издаваш нечленоразделни звуци.
...А, да - и ще размахваш средни пръсти на себе си и на камерите (за да те видят ония, дето на тях всъщност искаш до ги покажеш), а не на съотборника си - първи пилот, в чийто договор вероятно е записано, че може да те изпреварва когато и както си иска, независимо какво сте се уговаряли преди, по време, или след състезанието. Защото в твоя договор пише - ПИЛОТ НОМЕР ДВЕ, или не пише - но ти си го знаеш много добре! А, ако не си го знаел - е време да го научиш...

Коренът на проблема - "ОТБОРЪТ" Ред Бул.
Много е лесно. Да кажеш истината винаги е много по-лесно, отколкото да лъжеш непрекъснато и да се измъчваш (не от угризения, а главно) от необходимостта непрекъснато за измисляш нови лъжи. Ред Бул така и не можаха са стигнат до тази проста истина.
Аз го възприемам примерно по този начин. Излиза Кристиян Хорнер и казва: "През тази година, както и през миналата нашите приоритети са два - да спечелим световната титла при конструкторите и Себастиян отново да стане световен шампион." След като точно това се случва в последните три поредни години, не разбирам защо е толкова трудно просто да го изрекат гласно!? В Ред Бул има приоритети, които остават неизменни, каквото и да се случи. Себастиян е предпочитаният пилот от шефовете на тима. Той е галеното момче, което има право да си прави каквото иска. Има право да не се съобразява с никого. И ако направи нещо в ущърб на съотборника си - ползваме старата максима - Победителите не ги съдят. А дали? Тактиката на Ред Бул да дърпат юздите само на единия си пилот се нарича отборна стратегия и всеки отбор има право да я ползва както намери за добре. Но е по-добре, ако това се заявява ясно и категорично, а не се замита под масата с объркани съобщения от бокса към пилота и обратно. Защото Себастиян Фетел бе изведен от отбора си на първо място в Малайзия, или ако не е трябвало да изглежда така, то поне на него му бе осигурена възможност да спечели за сметка на втория пилот.

Никой не може да ме убеди в противното. Колкото и активни да бяха представителите от най-ниско до най-високо ниво в Ред Бул, които се опитаха да стоварят "цялата вина" върху любимия си пилот. Себастиян Фетел прецакал всички. Не зачитал "отборните заповеди". Не бил спазил командата "Мулти 21". Бил взел самостоятелно решение да изпревари... Бла-бла. Изниква любопитният въпрос, защо, след като не са искали да осигуряват предимство на Себастиян в края на състезанието - германецът получи по-бързия тип гуми (медиум), заедно с това получи обиколка време да ги вкара в максимален работен режим, а за десерт получи съотборника си на разстояние 0,... секунди при излизането му от бокса. При това Марк Уебър трябваше да използва твърдите гуми, които дават сигурност за повече обиколки, но пък болидът с тях е малко по-бавен...
... и още едно "елементче" от бокса Уебър получи инструкции да намали режимите на работа на двигателя. "Беше очевидно!" Каза Фетел след финала на Ейдриян Нюи.

ОбиколкаСебастиян ФетелМарк УебърРазликаИзоставанеФетелУебър
1Ин (1) 2:01.790
Ин (3) 2:05.298-3.508-3.5081
2(1) 1:57.127(2) 1:56.963+0.164-3.3441
3(1) 1:56.672(2) 1:57.131-0.459-3.8032
4(1) 1:57.267(2) 1:57.049+0.218-3.5852
5Бокс (2) 2:00.467(1) 1:56.588+3.8790.2943
6Мн (7) 2:18.058(1) 1:55.795+22.26322.5574
7(6) 1:55.376Бокс (1) 1:58.563-3.18719.3703
8(3) 1:50.138Хн (2) 2:07.937-17.7991.5714
9(2) 1:48.582(1) 1:47.195+1.3872.9585
10(2) 1:46.491(1) 1:46.291+0.2003.1586
11(2) 1:45.544(1) 1:45.760-0.2162.9425
12(2) 1:44.990(1) 1:45.524-0.5342.4086
13(2) 1:44.658(1) 1:44.785-0.1272.2817
14(2) 1:44.082(1) 1:44.182-0.1002.1818
15(2) 1:43.616(1) 1:43.535+0.0812.2627
16(2) 1:43.350(1) 1:43.195+0.1552.4178
17(2) 1:43.248(1) 1:43.123+0.1252.5429
18(2) 1:43.440(1) 1:43.808-0.3682.1749
19(1) 1:43.476Бокс (2) 1:46.652-3.176-1.00210
20(1) 1:43.074Мн (5) 1:59.220-16.146-17.14811
21(1) 1:43.483(4) 1:42.919+0.564-16.58410
22Бокс (1) 1:46.823(3) 1:43.191+3.632-12.95211
23Хн (2) 1:58.799(1) 1:43.204+15.5952.64312
24(2) 1:42.054(1) 1:43.411-1.3571.28612
25(2) 1:41.741(1) 1:42.515-0.7740.51213
26(2) 1:42.080(1) 1:42.093-0.0130.49914
27(2) 1:42.851(1) 1:42.575+0.2760.77513
28(2) 1:42.291(1) 1:41.757+0.5341.30914
29(2) 1:42.496(1) 1:42.139+0.3571.66615
30(2) 1:42.528(1) 1:42.302+0.2261.89216
31(1) 1:42.676Бокс (2) 1:45.048-2.372-0.48015
32Бокс (1) 1:45.500Хн (3) 1:57.632-12.132-12.61216
33Хн (4) 1:57.796(2) 1:41.412+16.3843.77217
34(4) 1:41.249(2) 1:41.536-0.2873.48517
35(3) 1:41.353(1) 1:42.149-0.7962.68918
36(3) 1:42.029(1) 1:41.013+1.0163.70518
37(3) 1:41.561(1) 1:40.889+0.6724.37719
38(3) 1:41.679(1) 1:41.047+0.6325.00920
39(2) 1:41.134(1) 1:41.928-0.7944.21519
40(2) 1:41.803(1) 1:41.416+0.3874.60221
41(2) 1:41.247(1) 1:41.597-0.3504.25220
42Бокс (2) 1:43.839(1) 1:42.365+1.4745.72622
43Мн (2) 1:55.174Бокс (1) 1:44.754+10.42016.14623
44(2) 1:41.763Хн (1) 1:57.352-15.5890.55721
45(2) 1:40.446(1) 1:40.685-0.2390.31822
46(1) 1:41.998(2) 1:42.757-0.759-0.44123
47(1) 1:40.748(2) 1:41.680-0.932-1.37324
48(1) 1:40.851(2) 1:42.195-1.344-2.71725
49(1) 1:41.074(2) 1:42.066-0.992-3.70926
50(1) 1:41.144(2) 1:41.168-0.024-3.73327
51(1) 1:41.329(2) 1:41.694-0.365-4.09828
52(1) 1:41.919(2) 1:41.613+0.306-3.79224
53(1) 1:41.746(2) 1:42.581-0.835-4.62729
54(1) 1:41.770(2) 1:42.898-1.128-5.75530
55(1) 1:42.741(2) 1:43.445-0.704-6.45931
56(1) 1:45.520(2) 1:43.359+2.161-4.29825

Правилно беше го разчел Себастиян - очевидно беше. Но от Нюи, та до последния официален представител на лимонадения отбор всички започнаха да отричат ОЧЕВИДНОТО. Това, че Ред Бул осигури победата на Фетел, но никой не желае да поеме отговорността. Отговорността, че вторият пилот е прецакан - не от съотборника си, а от машината, от "отбора"!
Винаги има прецакани в тази игра. Въпросът е кой ги прецаква. Защото измиването на ръцете на Кристиян Хорнер ("Това е глупаво, Себ! Хайде!") и последвалите извинения не дават основание да смятаме, че без помощта на отбора щеше да се стигне до тази жалка пародия на "състезание" между пилот №1 и пилот №2. Себастиян бил пренебрегнал заповед от бокса, която Уебър бил спазил. Тези да ги разправят на някой друг. И в крайна сметка защо Уебър  се прави на нещастен и прецакан точно в Малайзия, след като той е в тази нелицеприятна позиция от три години... 

Ясно е защо - заради цирка на Бърни. Заради необходимостта винаги да има една нещастна маймуна, която водят по панаирите - да показват задника й и да твърдят, че се усмихвала, докато тя нещастно гледа в обратната посока, и не иска не само да ги вижда тия маймуноводи, но не иска и да ги чува.
И не е да не сме ги гледали тези номера и преди години. Грозните изпълнения от 2002 година в Австрия с нищо не отстъпваха на това което стана в Малайзия през 2013 година. Но тогава беше ясно заявено. Рос Браун винаги е бил много по-конкретен в определянето на приоритетите на отбора и артикулирането на тези приоритети пред медиите и публиката. Това разбира се не го прави много по-добър от кликата на Ред Бул - но го прави доста по-честен.

Така и така сме стигнали логически до Рос Браун. Нека погледнем и към неговата роля в гран при на Малайзия.
Нико - ти си... (пилот номер 2)!
В Мерцедес Люис Хамилтън кара болида с по-задния номер. Формално погледнато той би трябвало да е пилот номер две, но на практика е обратното. Ако имаше нещо, което стана ясно в Малайзия - това е, че Люис Хамилтън официално получи за пръв път в кариерата си във  Формула 1 статут на пилот номер едно - поне в това състезание. За него това е едно ново, непознато чувство. То го обърква. Но както с всичко хубаво Люис скоро ще свикне с него и ще му се отдаде, ако статутът му бъде потвърден. Така де - в Мерцедес има само един световен шампион понастоящем. Ако не си го отглеждат, поглеж - забегнал там откъдето се появи...
Имаше много упреци към Рос Браун след състезанието в Малайзия. И е редно да е така. Все пак - лиши ни от една интересна битка и възможно отпадане и на двамата си пилоти. Искаше ни се на всички да погледаме наживо двама много бързи пилоти в битка за третото място. Вероятно щяхме да наблюдаваме безкомпромисно отношение, каквото винаги ни е предоставял Люис Хамилтън. Искахме и Нико Розберг да покаже характер, а не да мрънка по радиото "Ама, Люис е по-бавен от мен, нека да го изпреваря, ако може..." Не може! Рос Браун не дава. Вероятно и Люис Хамилтън нямаше да даде, но това няма как да твърдим със сигурност. Потвърди го Браун. Той каза, че Люис може да е много по-бърз...
И така: Who (tha hack) is the second driver!? Кой, по дяволите, е вторият пилот от тези двамата!? 
И аз като Люис Хамилтън съм объркан - чие беше "състезанието на втория пилот" в Малайзия от гледна точка на Мерцедес. Люис Хамилтън каза, че било на Нико Розберг. Значи, той е вторият пилот, но пък Люис каза, че Нико трябвало да бъде на неговото място на подиума. Ха, сега де!?
Всъщност изобщо няма значение...
Важното е, че Люис Хамилтън в края на сезона вероятно ще има повече точки от Нико Розберг и през следващия сезон ще кара болида с по-малкия номер...

На фона на всичко това представянето на втория пилот във Ферари направо бе забравено, натикано в нищото, несъществуващо и неосъществено...
Фелипе-бейби вече има повече точки от пилот №1. Вероятно щеше да има и много повече, ако не се налагаше да му пази гърба и да му предоставя спечелени позиции. Тази година Фелипе е по-бърз. Но ако има година, в която той ще да е решил проблема си с това, че е по-бърз, но е отзад - това е тази година. Маса е уверен в себе си, в автомобила си, в съотборника си, в приоритетите на отбора и нищо не може да го разколебае в правото и задължението му да бъде втори пилот. Какво по-добро от това - да искаш от живота точно толкова, колкото ти се дава. Освен факта, че всеки седнал в едноместен болид иска да е номер едно - световен номер едно
Да си пилот номер едно обаче също не е лесно. Трябва всеки път да доказваш, че си над съотборника си (поне). Всяко състезание за теб е нещо повече от надпревара - то е борба за оцеляване. Защото, ако не си номер едно - кой, по дяволите, си ти тогава?! 

Алонсо чукна 200 в задницата на Фетел...
Фернандо Алонсо има представа кой е! Както казваше едно детенце, когато го питаха -"Президента - как си го представяш?" - "Много добре си го представям."
Много добре си се представя Алонсо. И се оценява също много добре. Само, че малко си подцени повредата на носа в Малайзия. Но той, всъщност нямаше право на оценка. Тези в бокса трябваше да наблюдават носа на болида и да мислят! Второто определено не го направиха по най-добрия начин.
Факт е, че Ферари се представиха като отбор в този случай. Шефът Доменикали пое вината за отпадането на Алонсо, като разпредели отговорността на всички нива в отбора. Показа се като достоен ръководител. Никой обаче не може да ме убеди, че Фернандо Алонсо не е участвал във вземането на това решение!
Пилотът не вижда носа си, но от бокса го виждат много добре... лошо си го представят, обаче!
Във Ферари обаче никой (с изключение на Алонсо) не спомена, че вината за удара в задницата на Ред Бул-а бе единствено и само на пилота. На първия пилот. 
През този сезон Ферари имат, ако не най-добрата кола - то поне една от най-добрите на грида. Затова за Фернандо Алонсо през тази година няма да има извинения, освен ако не направи закономерното - да печели повече от втория пилот! :) 
Двама втори пилоти на фокус - Маса и Грожан
Лотус и Кими Райконен също разбраха, че имат втори пилот в отбора. При това, не защото вторият отново бе торпилирал съперниците на пистата, а защото бе по-бързият от двамата. От старта до финала Грожан успя да спечели цели пет места. Не е лошо за пилот, който бе зачеркнат напълно през предния сезон. Имам усещането, че присъствието на Михаел Шумахер на пистата миналата година много влияеше на постъпките на Грожан. Тази година прогресът е внушителен - две състезания - две класирания в точките. 
"К`во ста`а тука, бе?!"
Кими Райконен също се класира в точките. Вярно много се бори за това - със зъби и нокти. Абсолютно неразбираемо финландецът показа забележителни емоции. Напълно неприемливо Кими се оплакваше от съперник. Напълно абсурдно Райконен бе поставен в ситуация, в която обикновено той поставя съперниците си - на мястото им. Вероятно за целият си престой във Формула 1 Кими не е показвал толкова емоции, колкото го чухме да изразява в Малайзия в двубоя му с Нико Хюлкенберг. Фантастика!
Вероятно първият пилот на Заубер е казал по радиото - "Оставете ме сам (с него) - аз знам как да го оправя!" Това радио обаче не го чухме.
Именно Хюлкенберг  беше най-добре представилият се първи пилот на пистата (ако не броим Фетел). Той победи безапелационно съотборника си Гутиерес, но на него всъщност не му се брои, защото той пропусна първото състезание и караше като за последно! 
За пръв, и вероятно не за последен път Серхио Перес победи съотборника си Дженсън Бътън. Няма начин - все пак това е отборът на Макларън. Друг е въпросът, брои ли се това за победа - да завършиш на девето място, а съотборникът ти да отпадне заради "убийствената отборна работа"... ъъ... "самоубийствената"(?!). Не се научиха да сменят гуми в Макларън. По принцип са най-бързи в тази работа, но понякога "бързата кучка... без гайки ги пуска". 
За Сахара Форс Индия няма какво да говорим - там манталитета на пустинята ги е завладял напълно. إن شاء الله‎‎ (Иншаллах). Демек, "ако е рекъл Господ ще я сменим тая пуста гума..."
"Ш я опрайм, бе момче! Ако е рекъл Господ, ш я опрайм..."
Иначе Адриан Сутил (втори пилот) си мачкаше съотборника Пол ди Реста по всички правила, преди и двамата да спрат в бокса. 
За Пастор Малдонадо или хубаво, или нищо. Две от две! Майстор на отпадането - пилот номер едно. Валтери Ботас поне може да завършва, ако не и повече. Имам чувството, че Уилямс се върнаха точно там, където бяха преди сезон 2012 - на опашката, където карат само втори пилоти, като Рубенс Баричело.
За малко Даниел Рикардо да победи Жан Ерик Верн, но като се прави на офф-роуд мастър - така става - първият пилот те побеждава. 
Красавицата...

...и краставицата (те) 
Другият най-добре представил се първи пилот беше... Жул Биянки! Браво на момчето от Ница. Фантастично представяне. Пълна липса на уважение към състезанието на вторите пилоти демонстрира Жул Биянки. Той победи съотборника си Макс Чилтън с цяла обиколка и не само това. Жул се саморазправи и с конкуренцията - грозните крокодили в зелено. Напълно удовлетворително от гледна точка на естетиката. 
Шарл Пик също победи съотборника си Гиедо ван дер Гарде, но това няма никакво значение, защото Катерамите са толкова нелепи, че никой не желае да ги гледа. Нито пък вкиснатата физиономия на Пик.

-----------------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Част от текста е излъчен в предаването Автохоризонт на БНР (всяка неделя от 18.20 часа)
Снимки: safety-car.es
Графики: http://f1.f-e-n.net/ ; и Pirelli



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта