Гран при на Китай - гуми на парчета

Гран при на Китай – трето състезание – трети различен победител. Като че ли миналогодишната тенденция във Формула 1 се запазва. Това вероятно е заради различните условия на пистите, на които стартира шампионатът, но и заради гумите на Пирели. Те все така създават проблеми на отборите и пилотите – особено в Китай.
Чист старт ... мръсно състезание (от гледна точка на атмосферните условия и гумата по трасето) ;)
В Австралия на Албърт парк условията бяха есенни. На пистата бе сравнително хладно през цялото състезание. Температурата на въздуха бе около 18 градуса, а на трасето 24 градуса, като спадаше през цялото време. Това създаде условия, някои от болидите да използват стратегия само с две влизания в бокса за смяна на гуми, именно тази стратегия осигури предимство и победа за Кими Райконен.
В Малайзия както всяка година времето бе много променливо, и само влажността на въздуха постоянно висока. Болидите стартираха с гуми за мокър асфалт (интермедия), но условията на трасето се подобряваха постоянно в течение на състезанието. Температурата на пистата в самото начало бе 27 градуса (мокра). След изсъхването температурата се покачи над 30 градуса. Болидите на Ред Бул посетиха бокса цели четири пъти, но това им донесе успех. Трите стопа на Лотус трудно можеха да компенсират старта им от по-задни позиции, затова стратегията с четири стопа на която залошиха Ред Бул, Мерцедес и Ферари (в лицето само на Маса) се оказа по-успешната.
В Китай условията отново бяха различни. Пролет - напълно сухо трасе, не много високи, но за сметка на това постоянни температури - 24-25 на пистата и 17-18 на въздуха. Отлични условия за състезание, в което пилотите можеха да проверят реалната скорост на болидите си. Тъкмо него ще разгледаме в подробности малко по-надолу в текста.
Хамилтън успя да води  колоната само 4 обиколки. 
Вероятно има и други причини за доброто представяне на различни отбори и различни пилоти в началото на сезона, но това е което се набива на очи. И миналата година също имахме коренно различни условия на трасетата в началото на сезона и затова имахме седем различни победителя в първите 7 старта от сезона от шест различни отбора. Не, че не ми се иска това да се повтори отново, но здравият разум казва, че е много малко вероятно. Особено ако си спомним доминацията на Себастиян Фетел миналата година в Бахрейн....
КИТАЙ
Хубави награди дават китайците


Както вече е добре известно Фернандо Алонсо спечели 31-та си победа във Формула 1 от трета позиция на старта. С тази победа той се изравни с Найджъл Менсъл на четвърто място във класацията за най-много победи във Формула 1. Пред него са само Михаел Шумахер с 91 победи, Ален Прост с 51 и Аертон Сена с 41. Алонсо обаче не бива да се чувства спокоен от този факт, защото Себастиян Фетел вече има 27 победи и вероятно много състезания пред себе си. С тези 27 първи места Себастин Фетел също е с равен брой победи с един велик пилот от миналото и трикратен световен шампион - Сър Джеки Стюарт.  


Но стига статистика.

Стартът на състезанието предвещаваше донякъде добро развитие за отбора на Ферари, защото Кими Райконен не успя да започне надпреварата по най-добрия начин и остави двата червени болида да прелетят пред него. Четири обиколки по-късно двете червени коли се саморазправиха и с мерцедеса пилотиран от Люис Хамилтън. Малко по-късно и Кими Райконен се оказа пред Хамилтън, чиито гуми го предадоха само след 5 обиколки и той влезе в бокса за смяна.


Трудно се пие шампанско, но като
няма друго... 
На Райконен, обаче му се наложи в хода на състезанието да пилотира болид с повреден нос и предно крило заради сблъсък с макларъна на Серхио Перес, но това не му попречи да финишира втори. Инцидентът между Райконен и Перес бе от типа - класическо избутване извън трасето. Перес бе в по-предна позиция, Райконен се опита да го изпревари, заемайки външната линия на пистата. Перес не остави достатъчно място (един болид - съобразно правилата) и колата на Кими излезе извън трасето. При връщането си на пистата пилотът на Лотус удари предното крило и носа си в болида на Серхио Перес... 
За подобно поведение миналата година пилотите получаваха наказание. Тази година Серхио Перес бе пощаден от комисарите подпомагани от бившия пилот Марк Блъндел. Като си спомним многобройните инциденти на Блъднел, можем да разберем донякъде склонността на комисарите да бъдат снизходителни към напълно заслужаващия си наказанието Серхио Перес. Наложи се след състезанието учтивите шефове на Макларън сами да се справят с мексиканския си пилот. Мартин Уитмарш заяви в прав текст, че Перес трябва да се стегне. Серхио наистина трябва да преосмисли положението, в което се намира. Той седна в колата на Люис Хамилтън, но не се намести в неговите обувки. Задачата се оказа доста по-трудна от това, което вероятно си е представял младежът подкрепян от най-богатия човек в света. Моето мнение е, че Перес е по-подходящ за пилот в отбора на Ферари, отколкото на Макларън, но проблемът си е негов - да се стяга и да се оправя, защото нищо чудно да се озове в Катерам или Маруся.

Състезанието предложи този и множество други обрати. Те можеха да запратят развитито на борбата в съвсем друга посока и финалната тройка да бъде съвсем различна. Всичко разбира се опираше до начина на използване на гумите и тяхната навременна смяна. От графиките на Пирели се вижда, че меката смес изобщо не бе желана от никой от отборите. Бързото износване на гумите с жълта маркировка доведе до там, че те да бъдат използвани само в 10% от състезанието. Това имаше много важно значение за водачите на колоната на пистата край Шанхай. 
Себастиян Фетел записа няколко най-добри резултата в състезанието, но ... това му стигна само да завърши 4-ти 
По време на състезанието лидерите на колоната се сменяха съобразно избраната стратегия за смяна на гуми. Хамилтън водеше до 4 обиколка, когато му се износиха гумите, Алонсо водеше в петата обиколка преди в шестата да посети бокса, после водач бе Нико Хюлкенберг, който стартира от 10-та позиция, изпревари Себастиян Фетел и Нико Розберг на трасето и остана пръв при смяната на гуми от останалите пред него. В 15-та обиколка и Хюлкенберг реши да смени гумите си, като остави лидерството на най-дълго останалия на пистата с първия си комплект "медиум" гуми - Дженсън Бътън. Пилотът на Макларън обаче очевидно губеше време с износените гуми след 17-18-та обиколка и затова логично Алонсо в 20-та обиколка го изпревари. В края на 23-тата  Дженсън Бътън вече не само бе отстъпил лидерската позиция, но бе на цели 4 секунди след водача на колоната. Беше ясно, че крайното време за смяна на този комплект е отминало, но по-добре късно отколкото нико-га. (или казано шеговито на фона на случилото се в Китай - по-добре късно отколкото като Нико). Алонсо не чакаше гумите му  с бяла маркировка да започнат да го предават и затова ги предаде на механиците си навреме - в 25-та обиколка, а лидерството остави на Себастиян Фетел, който унищожаваше методично втория си комплект "медиум". Завръщането на Алонсо бе триумфално за Ферари. Не само, че имаха да правят един бокс по-малко от Фетел, но и Алонсо го изпревари на пистата... два пъти. 


Петима водачи в Китай - един победител накрая
Проблемът на Ред Бул дойде от това, че в събота заложиха на стратегията, вместо на бързината си в една обиколка. Себастиян Фетел излезе на пистата в последната част от квалификацията с по-твърдите гуми – „медиум“. Така на стартовата решетка Фетел остана 9-ти. Това за съжаление на „отговорните фактори“ в Ред Бул, му даде възможност да се бори едва за третото място в края на състезанието, но дори и то остана на няколко стотни пред него. След състезанието Кристиян Хорнер, в типичния напоследък оправдателен стил обясняваше, как не му било ясно защо на тази точно писта предните гуми се износват толкова много. Е, щом Хорнер не знае защо деградират предните гуми на Ред Бул-а, нали не очаквате да получите смислен отговор на този въпрос от някой друг!?
Никой не искаше да кара с меките гуми - но на всички им се наложи
Може би, подобно на Ред Бул, но леко подобрена стратегия използваха от Макларън за състезанието на Дженсън Бътън. Между 15-тата и 20-та обиколка това предвещаваше успех и от 8-мо място британецът можеше да се класира по-напред, но не би.  Дженсън остана пети в края на състезанието, въпреки, че направи само две спирания в бокса за смяна на гуми, докато останалите в челото бях с по три стопа. Съотборникът му Серхио Перес също направи само две спирания в бокса, но въпреки това се придвижи от 12 на 11 позиция и остана извън точките. Очевидно стратегията да се кара бързо в събота бе най-правилната, а и най-честната спрямо феновете, които леко започнаха да намразват квалификациите напоследък заради тънките сметки на отборите.
Гумата напуска болида...
Състезанието ще бъде запомнено от пилота на Ред Бул – Марк Уебър, въпреки, че той вероятно би желал да го забрави максимално бързо. Австралиецът трябваше да стартира от питлейна, защото бе наказан да бъде последен след съботната квалификация, в която болидът му остана без достатъчно гориво в резервоара, а отборът реши да смени и скоростната му кутия. След началото на надпреварата Ред Була му се вряза в Торо Росото на Жан Ерик Верн, а при последвалото посещение в бокса – Уебър излезе на пистата само за да изгуби задната си дясна гума на един от завоите. Така пилотът и отборът се оказаха наказани – Уебър с това да стартира с три места по-назад в Бахрейн, а Ред Бул – да плати 5 000 евро глоба. Нищо чудно скоро да се потвърдят слуховете за раздяла между Уебър и тима от Милтън Кийнс.
...Марк Уебър напуска болида ... кога ли ще напусне и отбора?
Наказание получи и Естебан Гутиерес от тима на Заубер, който направи типична за новобранец грешка – врязвайки се в задницата на болида на Адриан Сутил.
Престъпление и наказание - пет места назад в Бахрейн
Алонсо лети и без крила
Победата на Ферари на пистата край Шанхай изглеждаше логична на фона на представянето на отбора до момента. Болидът е много по-бърз от миналогодишния, а Алонсо получава пълната подкрепа на съотборника си и отбора. За разлика от Ред Бул, които са раздирани от драми след гран при на Малайзия, червеният отбор изглежда солиден като скала. Разбира се, както и в Ред бул това е за сметка на втория пилот. Фелипе Маса тази година също се настрои много бързо към болида и вероятно е готов да побеждава. Стратегията му за влизане в бокса във всяко състезание, обаче е подчинена на тази на Алонсо. Фелипе изостава не защото е по-бавен, а защото се съобразява напълно с общата цел. Не съм сигурен, че това е честно спрямо него, но той е честен в отношението си да не се сърди за положението си, за разлика от Марк Уебър. Всъщност, посочената причина за по-лошото представане в Китай бе прекомерно износване на предните гуми от Маса, но кой нямаше подобен проблем на трасето в Китай? Вероятно само Алонсо...


Алонсо и Даша, Фелипе и бейби! ;)
В класирането при пилотите след третата надпревара продължава да води Себастиян Фетел с 52 точки. Втори е Райконен с 49, а Фернандо Алонсо ги настигна бързо след победата си в Китай и вече е трети с 43 точки.
Даша, победа наша! :)
Някои побързаха да припишат победата на чара на приятелката на Алонсо - рускинята Даша Капустина... Не знам, но вероятно има нещо доста по-истинско в твърдението "Любовта дава крила", отколкото в слогана "Ред Бул дава крила". 

-------------

Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Част от текста е излъчен в предаването Автохоризонт на БНР (всяка неделя от 18.20 часа)
Снимки: safety-car.es
Графики: http://f1.f-e-n.net/ ; и Pirelli

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта