Бахрейн - формула на нестабилността


Бахрейн - едно доста противоречиво състезание в календара на Формула 1. 
От няколко години то влиза в обективите не само на спортните медии. Причина за това са протестите и конфликтите, които съпътстват надпреварата.

Няколко са елементите на това противопоставяне, което коментаторите и феновете на "Гран при" рядко разглеждат в дълбочина, а политическите анализатори от своя страна рядко поставят Формула 1 в обективите си. Ще се опитаме накратко да обясним същината на случващото се.

Бахрейн е малка островна държава. Територията й е приблизително 765 кв. километра. Това дори на фона на територията на България е незначителна площ. Населението също не е голямо - приблизително един милион и двеста хиляди души. Ще попитате (и съвсем резонно) как толкова малка не европейска държава си позволява да провежда кръг от шампионата на Формула 1. Разбира се, преди да попитате - вече ще сте си отговорили с цитат от песен от мюзикъл на Боб Фос, изпълнена от Лайза Минели. 
Бахрейн е независима държава от 1971 година. Като всяка малка държава в района на персийският залив, Бахрейн е била обект на интереси от страна на множество Велики сили. През 16 век островът е бил португалско владение, след кратък период на независимост, Иран или по-скоро Персия е обхващала района в териториите си. След нов кратък нов период на независимост през 1871 година англичаните завладяват Бахрейн. Точно след 100 години, (сякаш британците са си купили острова от китайците) следва ново обявяване на независимост. Като всяка бивша британска колония и Бахрейн получава сериозен тласък в икономическо отношение, след получаване на независимостта. Разбира се, пряко участие в забогатяването на управляващите в Бахрейн има петролът, изваден от дълбините на персийския залив. Бахрейн е първата от териториите в района, където се разработва добива на нефт. Точно по тази причина залежите на страната вече са почти изчерпани. Но Бахрейн не страда от намаляването на петрола. Държавата постепенно престава да бъде зависима само от добивната промишленост, като в момента продажбите на нефт осигуряват едва 30% от националното богатство. 
Както може да се предположи, населението на Бахрейн е мюсюлманско. До тук нищо не предполага конфликти. Но мюсюлманите (както и християните в Ирландия например) имат различни течения, които враждуват. В Бахрейн управляващите са сунити, а протестиращите - шиити. За не мюсюлманите това едва ли има особено значение, но нека обясним разликата между двата клона на религията. Шиитите са политическо движение подкрепящо Али - братовчеда на пророка Мохамед. Те смятат, че Мохамед е определил Али за свой наследник, който има монопол над разпространението на исляма. Шиитите наричат Али първия Имам. За разлика от тях Сунитите не приемат Али като свой духовен водач, а възприемат идеята, че само Мохамед е пророк и няма друг посредник между Аллах и хората. 
Това за едни широко скроени хора едва ли би представлявало сериозно основание за омраза, но и в двата лагера има фанатици, които са непримирими към чуждите идеи. Затова двата клона на мюсюлманството враждуват. 


Враждата между сунити и шиити в Бахрейн се свежда по-скоро до икономически права и свободи, отколкото до верски. Просто управляващите страната сунити, които са и малцинство, не дават възможност на по-многобройните шиити да се възползват от благата на тази толкова богата малка държава. Шиите са ограничавани не само политически, като не им се дава възможност да управляват страната, но и икономически - като са лишавани от работа, отбягвани при назначаване и разбира се подтискани във възможността за издигане до ръководни постове. 
Накратко - това е причината едни подтиснати от управлението хора да търсят правата си. 
Така стигаме и до Формула 1. Преди години Бърни Екълстоун реши да разшири пазарите на своята дейност започвайки мащабна инвазия на изток. 
Годината бе 1999. Настъплението започна от Малайзия - най-голямата мюсюлманска страна в света. Следващата стъпка бе в близкия и далечния изток - Бахрейн и Китай през 2004 година. После разширението обхвана и нови територии - Турция през 2005-та, Сингапур през 2008, Абу Даби - 2009, Корея през 2010-та и Индия 2011-та. Нито едно ново състезание в Европа, и в същото време постепенно отпадане на Гран при на Франция, на Сан Марино и за малко, и на Белгия. Отпадането на легендарната писта Спа от календара бе осуетено, но ако богатия изток продължи да бъде желан от администрацията на Формула 1 повече, отколкото стара Европа, нищо чудно и това състезание да отиде в историята. 
Желанието на Бърни Екълстоун да има дългосрочни и най-вече предплатени, за години напред, договори за провеждане на състезания, доведе Формула 1 в Бахрейн. Министър-председателят Халифа ибн Иса ал Халифа с лека ръка разписа документа, с който на ФОМ бяха преведени сумите за несъстоялото се състезание през 2011 година. В страната разбира се не се шири мизерия, както в другите арабски страни - избухнали в своята арабска пролет и осъществили жасминови революции. Малко или много, малобройното население на Бахрейн е задоволено (Брутният вътрешен продукт на човек от населението за година е около 25-27 хиляди долара, което ги поставя на 29-то място в света), но има и недоволни. Затова всяка година, когато Бахрейн влезе в обективите на камерите, шиитите отново напомнят за себе си, а Кралят - Шейх Хамад бен Иса ал Халифа и неговият министър-председател влизат в обяснителен режим. 
Бърни Екълстоун наскоро дори нарече правителството "stupd", защото поддържа писта и провежда състезание от Формула 1, само за да излъска имиджа си пред света. В същото време шиитите в страната използват Формула 1 да покажат, че правата им са потъпкани. Но въпреки откровената си позиция, засега Екълстоун не планира да се раздели с парите на островната държава, колкото и да твърди, че причината да бъдат спрени състезанията в Южна Африка през 1986 година е бил апартейда.


Така или иначе, Формула 1 вече се превърна във формула на нестабилността за Кралство Бахрейн, защото ако нямаше кръг от надпреварата на острова шиитите трябваше да си търсят друг повод да излязат по улиците и да викат на висок глас, че са подтиснати.  


------------------ 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта