Пилотите 2013 (последните)

Последните ще станат първи!
Ех, Христо, Христо... Това винаги е за сметка на първите. 
Но, дано (първи)те не се съобразят с проклятието на българския поет септемвриец. 
В тази трета - заключителна част, вероятно ще откриете най-много неизвестни факти, най-вече поради това, че пиша за една купчина пилоти, спечелили във Формула 1 всичко на всичко - едно състезание. И как да е по-различно, като петима от пилотите на решетката тази година са новобранци. 
Петимата новобранци.
("Всеки редник носи в раницата си маршалски жезъл!")
Отговорът на въпроса, кой трябва да строява новобранците, е много лесен. С него започваме, независимо дали е най-подходящо да се учат именно от него... 


Пастор Малдонадо
(Лейтенантът)

Един пол позишън, една победа, един подиум и много ликвидирани врагове (пилоти). 
Хм, даа. Сълзи в очите...
Вече е добре известен факт, че Пастор Малдонадо е "дипломиран военен". Завършил е военно училище в родната Венецуела. Клел се е за вярност на Уго Чавес, почти както наследникът на големия водач - Николас Мадуро се закле. Дали обаче Мадуро се е заклел да подкрепя чрез държавната петролна компания PDVSA националната гордост във Формула 1 - лейтенант Пастор Малдонадо!? Дано. Иначе кой ще отпада зрелищно и ще отстранява от пистата разни пилоти през този сезон? На Ромейн Грожан вече не може да се разчита. Както се видя в началото на сезона французинът е на сериозни транквиланти и не представлява потенциална опасност, за разлика от ПАСТОРА! 


Това, което може би не знаете е защо Пастор Малдонадо понякога има недоспала физиономия. Сега тази тайна вече е разкрита. Изнеженият лейтенант не може да спи, ако възглавницата му е некачествена. Ако възглавницата в хотела не му допадне - проблемът е сериозен. Заканил се е да си носи любимата възглавница като пътува, но все не му остава достатъчно място в ръчния багаж... 

А, и вероятно понякога катастрофите се получават поради факта, че някой не си е доспал... или е заспал на волана!?  

Валтери Ботас 
(блонди)



До скоро в тима на Уилямс имаше само една блондинка - Сузи Волф. И тъкмо си мислех да ви разкажа една две любопитни истории за нея... и в отбора се появи втора руса надежда. Финландецът Валтери Ботас. Името Валтери е всъщност е доста любопитен елемент в историята на този млад пилот. Валтери звучи твърде нежно, почти като френското Валери (с ударение на последното "и"), което си е женско име. Друг е въпросът, че пренесено от фински в другите западни езици, това чисто германско име звучи доста по-мъжествено - Валтер, или Уолтър. Името означава боец-предводител. Много точно име има Валтери, като за пилот от Формула 1. 


Успехите не падат от небето, милички... Друга е правилната посока! 

Жан Ерик Верн
(Емигрантът)

Франсетата обичат да показват, че мразят мъгливия албион. Англия е най-старият враг на изтънчения вкус. Превзетите континентални франкофони твърдят, че английският език бил вулгарен... Дълго може да се обобщава с клишета борбата на двете нации в завладяването на останалия свят. Но дойде краят на това противоборство. 

Французинът Жан Ерик Верн, роден в предградието на Париж - Понтоаз, само на 28 км. от centre du monde (центъра на света на френски) обича Великобритания поне колкото обича родината си. И не поради друга причина, а защото е пилот на едноместен болид. "Бих посъветвал всеки млад пилот да дойде в Англия за да живее в непосредствена близост до отбора си и да се състезава тук. Аз наистина мисля, че Англия е домът на моторните спортове. Усетих го най-добре докато бях в Британската Формула 3. Така че, ако Англия е домът на моторните спортове, то Силвърстоун е холът!" - абсурдно   е французин да говори подобни скверни слова. Не и днес. Не и в сегашният универсален свят, в който дори моите текстове се превеждат на македонски! "United for everyone!" твърди всеки френски фен на Юнайтед (не Нюкясъл Юнайтед) ;) 
Имаше един стар призив някъде в края на 80-те години на миналия век: "Направи нещо за Родината - емигрирай!" Колко актуално звучи. Дори и от устата на един французин (Не задължително Жерар Депардьо).

Даниел Рикиардо 
(Лудият шапкар)


Дай му шапка и му гледай... усмивката! Даниел Рикиардо има най-заразителната усмивка в падока. Няма съмнение в това.


Австралиец!? Да - такъв е наистина от плът и кръв, също като всяко кенгуру и Даниел е роден в Австралия. Баща му Джо Рикиардо обаче е роден в Сицилия. Не знам дали това го прави италианец. По-скоро не, доколкото Сицилия е един цял отделен свят, в който си гледат "тяхната работа" (cosa nostra). 

Майка му Грейс си е чиста австралийка. Родена е "там долу" (Down Under), но родители те й са ...познайте - от Калабрия. То - на ходилото на Италианския ботуш само дето не му казват Сицилия... 

Та така де - търкулнало се гърнето - намерило си похлупак - там долу, а под похлупака се подава ухилената физиономия на Даниел. 


Това, че е вечно ухилен обаче е подозрително. Особено на мрачните по природа чиновници от Световната анти допинг агенция. Подозрително е така да се усмихваш на всички. Затова още в първия му сезон във Формула 1 - 2011 година подозрителният австралиец е подложен на допинг тест - веднага след квалификацията в Гран при на Индия. Какво ли е било учудването на допинг ченгетата, когато установили, че пилота на HRT е чист. Той обаче продължи да се усмихва и след като премина в тима на Торо Росо. Още по-съмнително! Ченгетата обаче не спят! Те наблюдават! И дори сън не ги лови. За да го изненадат по бели гащи, агентите на Световната анти допинг агенция станали рано-рано сутринта в една мрачна англиска утрин в края на Февруари. Почукали на вратата на къщата му в Милтън Кийнс в 6 часа сутринта! След което го натикали в тоалетната и го гледали как пълни чашката с жълтеникава течност... 

Пикантна история щеше да излезе, ако не беше чистата истина - разказана от пилота на Торо Росо пред световните медии. 


„Беше 6 часа сутринта. Спях и някой почука на вратата. Никога преди това не са идвали в къщата ми. Трябваше да попълвам документи в продължение на 40 мин и да дам урина, докато един пич ми гледаше през рамото” - шантава работа! 

Гиедо ван дер Гарде 
(Зетят)

Добре е да ти помагат роднините. Когато обаче ти помага тъстът - трябва да си много благодарен.
Мнооого благодарен! 
Малко хора знаят кой е Марсел Букхорн. А той е милиардер. Е, не е мулти милиардер, но ако е баща на гаджето ти и има едни милиард - милиард и половина Евро, все ще даде някой милион за да те направи пилот от Формула 1. Някак си по-лесно му е да ги отдели. Господин Букхорн явно е имал голяма вяра в Гиедо, защото още през 2007 година извадил едни 3 милиона долара и ги дал на Спайкър, че да може момчето да покара няколко хиляди километра с тяхната кола. (Не знам защо, но точно в този миг си представих как Христо Стоичков вади едни пет-шестстотин хиляди долара за да може Дани Клос да покара във Формула 1). Гиедо обаче не само е благодарен. Той го показва на целия свят. През август миналата година благодарният младеж участва в City Racing Rotterdam, като кара по улиците на града болид от Формула 1, но главно за да събере повече публика за ... да предложи брак на така скъпата му Денис Букхорн. После - коленичене, пръстени, прегръдки, сълзи, шампанско... боза! И всичко това се разиграва между холандци - това здравомислещо племе, което първо не пожела милата ни родина да се набута в "шенген"...

Голям романтик бил Гиедо ван дер Гарде. Както казва българина - да му имам тъста - и аз ставам романтик, братче! 

Шарл Пик
(Mr. Overtaken)

Още ли се чудите, защо му е толкова кисела физиономията
Да те изпреварят 83 пъти в един сезон. Това се е случвало само на един пилот от Формула 1. Това е неговият пик - шарен пик, при-пик-ано мушкато, или... както ви оттърва го наречете, но рекордът си е рекорд. Затова, защото остава в историята!


Вярно - Шарл Пик през миналия сезон участва в състезанието за Маруся. Тях постоянно ги изненадваха отзад разни бързаци - с обиколка, с две, с три, както дойде. И ако се чудите защо именно Пик, а не Нараин Картикеян например - отговорът е лесен. Защото индиецът се скатаваше и отпадаше по-често, а Пик стискаше зъби и мачкаше рекордите. Картикеян все пак държи един рекорд  в срамния двубой - този за най-често изпреварван в едно състезание. 15 пилота са го изпреварили, а той е завършил 18-ти в Бразилия миналата година. Ще каже човек, че е стартирал трети!
Моля ви, не ме питайте колко точки е спечелил Шарл Пик във Формула 1. Питайте Нараин Картикеян .


Жул Биянки
(Чичовото)


Винаги помага, когато имаш аристократичен произход. Някак си по-различно те забелязват. По рождение си белязан я с титла, я със звание, я с червена точка на челото. Дядото на Жул Биянки - Мауро Биянки по произход е италианец - от Милано. Но кариерата му на пилот във Формула 2 и Формула 3 е под белгийски флаг. 
По-големият брат на Мауро - Люсиен Бянки е голямата сияйна звезда на небето на фамилията. Роден като Лучано, но впоследствие приел белгийската транскрипция на името си - прачичото на Жул, прави нелоша кариера във Формула 1 и дори през 1968 година стъпва на подиума в Гран при на Монако. Люсиен Бянки печели третото място с болида на Купър, зад Лотуса на Греъм Хил и БРМ-а на Ричард Атууд. Люсиен Бянки загива в състезанието за 24-те часа на Льо Ман през 1969 година, заради което и дядото на Биянки - Мауро се отказва от автомобилните надпревари. Днес е времето на внука да походи в обувките на великите си дядо и чичо. Жул, обаче е роден в Ница и се състезава под френския флаг. Миналата година името му бе спрягано дори за заместник на Фелипе Маса във Ферари, но от скудерията заявиха, че искат опитен пилот, който да помага на Фернандо Алонсо и дори пренебрегнаха Серхио Перес, но това е друга история. Така бъдещето на Жул Биянки може един ден да бъде свързано с това на Ферари, но засега ще му се наложи да трупа опит в Маруся.


Макс Чилтън 
(Синчето)

Не съм им виновен аз. Тези пилоти от малките отбори рядко произхождат от "бедно работническо семейство". Повечето са мамини синчета, племенници на влиятелни чичовци, внуци на легендарни дядовци, зетьове на милиардери... 
Има и таткови синчета. Също като Владо Арабаджиев. Но едно е баща ти да е собственик на верига от хотели в България, а съвсем различно - да е председател на борда на директорите на AON - една от най-големите застрахователни и презастрахователни компании в света, листвана на Ню Йоркската фондова борса с пазарна капитализация от почти 19 милиарда долара. 

Макс Чилтън освен добра застраховка, определено е презастрахован през този сезон да кара най-красивия болид на грида (е, и вероятно най-бавният, но това няма значение). Греъм Чилтън се е постарал нищо да не липсва на момчето. А откакто и Марусия се сдоби с КЕРС, може да се каже, че нищо не му липсва. Като гледам снимките - най-вече не му липсва самочувствие. Не му липсва и красива приятелка. Така, че момчето си е пилот от Формула 1 от най-висока класа.



Чичовото и на тати синчето... докога? :)

-----------------
Снимки: safety-car.es
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева


Коментари

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн