Надлъгването


Да караш с настройки за мокра писта - на суха. Гадна работа. Звучи като да ближеш сладолед през найлоново пликче (да не правя други сравнения). 
Формула 1 е не просто високо технологичен спорт. Днешната Формула 1 е едно безкрайно надлъгване. Отборите използват стигащи до абсурдност тактики и стратегии в борбата за точките. 

Развитието на техниката в други области също помага за това надлъгване. Прогнозите за времето вече са доста точни. Особено краткосрочните. В петък синоптиците вече бяха категорични, че в събота няма да вали по време на квалификацията, но неделята ще бъде напълно дъждовна. Затова последният състезателен уикенд започна да се превръща в голямото надлъгване.
Хорнер и Нюи са малко по-напред в надлъгването
Първото усещане за нещо неестествено ме сполетя още в петък. След свободните тренировки си зададох въпроса - защо изобщо го гледах това? Въпросът се роди някак естествено - битката за титлата е само една. Ред Бул вече са шампиони при конструкторите. Вярно отборите спорят за разпределението на останалите места, но интригата не е същата. Остана само Световната титла при пилотите. Но интересът се свежда само до двама пилоти. 
Да не подценяваме Доменикали. Той може да ви говори кротко обаче...
Та, петъка си беше загуба на време, от гледна точка на този двубой. Това, което трябва да се види е състезанието и кой от двамата, колко точки ще спечели. Другото е само тръпка на очакване. Съботата носеше в себе си само усилване на това усещане. Нетърпението започна да ни обхваща. Третата свободна тренировка прелетя без нищо да се промени. Отборите си работеха по програмата, а на нас ни се искаше да виждаме двубои между Себастиян Фетел и Фернандо Алонсо. Е, видяхме - Алонсо изпревари Фетел. Сигурно в Италия няколко души подскочиха и изкрещяха от удоволствие, като единственият ефект беше, че вероятно събориха и разляха някоя бира на земята...
През трите свободни тренировки не падна и капка дъжд. А някой от пилотите се мъчиха с настройки за мокро. 
Най-накрая край Сао Паоло заваля. Дойде време за квалификацията. Алонсо неодобрително погледна леко навлажнената писта, после вдигна поглед към облаците. "Ха дано завали, ама надали..."

Публиката захвърли дъждобраните, а Бърни Екълстоун отиде в бокса на Мерцедес при Михаел Шумахер да провери как върви подготовката за последния коктейл. В същото време ние потръпвахме от предстоящото удоволствие. 

В квалификацията обаче, ако имаше каквото и да било удоволствие, то не дойде от представянето на двамата претенденти. Фернандо Алонсо едва се добра до третата част на квалификацията, а Себастиян Фетел не показа обичайната си бързина в края на сесията. Нещо повече не стига, че Фелипе Маса отново бе по-бърз от Алонсо, ами и Марк Уебър се оказа пред Фетел на стартовата решетка. Подозренията веднага се насочиха към различните настройки на болидите на лидерите в отборите на Ферари и Ред Бул. Отново надлъгване. Ако съдим по думите на Себастиян Фетел от предварителната пресконференция - надлъгването този път е надребно. Припомням, че на въпрос относно настройките на болида за мокра писта, Фетел заяви, че промените не са нещо съществено. Твърдеше, че разликите в настройките за сухо и за мокро не са толкова големи, и че няма да има нужда от сериозни изменения. Фетел, като че ли искаше да омаловажи значението на промяната на времето, но забрави да спомене, че при толкова прецизната техника във Формула 1 дори минимална промяна в настройките води до значителни изменения на представянето. 

В тази част от надлъгването до момента и двамата претенденти за третата титла останаха леко излъгани. Имат един малък шанс наистина да са уцелили верните настройки за мокро. Не бива да се забравя факта, че никой от тях не изпита тези настройки на истинско мокро трасе. Това значи, че мокрите настройки са били направени на сляпо, или по-скоро по спомени на телеметрията от други мокри състезания. Ако изобщо това е била целта на надлъгването...

От надцакването на Ферари и Ред Бул до момента спечели само Макларън. Какво по-точно спечелиха - нека те сами да си кажат. Хамилтън и Бътън всъщност просто не участваха в надлъгването. То и нямаше за какво да го правят. Люис Хамилтън си свърши работата прекрасно. Дженсън Бътън се нареди до него. Утре ще стартират преди всички останали, а ако пистата е мокра, след първия видимостта на старта намалява прогресивно назад. Предимството е на пилотите отпред и нищо не може да им го отнеме.  Няма чиста и мръсна страна на пистата - просто цялата е мокра.

В надлъгването на Алонсо и Фетел важна роля утре ще играят техните съотборници. Номера със смяната на скоростната кутия в САЩ проработи за Ферари, но в Бразилия им трябва нова идея за постигане на предимство. Смятам, че Фелипе Маса ще бъде по-полезен на Фернандо Алонсо на мястото на което се намира. Особено след наказанието на Пастор Малдонадо. Маса е точно пред Алонсо в същата колона на нечетните. Фетел е пред Фелипе, но в реда на четните. Пистата също както и в САЩ е с ляв завой след старта и е с движение обратно на часовниковата стрелка. Предимството на нечетните номера, може и да е поизтрито от дъжда, но психологически си остава. 
СТАРТОВА РЕШЕТКА
Позиция
                    Пилот                                    
                    Отбор                                        
   Време  
1
Люис Хамилтън  
Vodafone McLaren Mercedes  
1:12.458
2
Дженсън Бътън
Vodafone McLaren Mercedes
1:12.513
3
Марк Уебър
Red Bull Racing
1:12.581
4
Себастиян Фетел
Red Bull Racing
1:12.760
5
Фелипе Маса
Scuderia Ferrari
1:12.987
6
Нико Хюлкенберг
Sahara Force India F1 Team
1:13.206
7
Фернандо Алонсо
Scuderia Ferrari
1:13.253
8
Кими Райконен
Lotus F1 Team
1:13.298
9
Нико Розберг
Mercedes AMG Petronas F1 Team
1:13.489
10
Пол ди Реста
Sahara Force India F1 Team
1:14.121
11
Бруно Сена
Williams F1 Team
1:14.219
12
Серхио Перес
Sauber F1 Team
1:14.234
13
Михаел Шумахер
Mercedes AMG Petronas F1 Team
1:14.334
14
Камуи Кобаяши
Sauber F1 Team
1:14.380
15
Даниел Рикардо
Scuderia Toro Rosso
1:14.574
16
Пастор Малдонадо
Williams F1 Team
1:13.174
17
Жан-Ерик Верн
Scuderia Toro Rosso
1:14.619
18
Ромейн Грожан
Lotus F1 Team
1:16.967
19
Витали Петров
Caterham F1 Team
1:17.073
20
Хейки Ковалайнен
Caterham F1 Team
1:17.086
21
Тимо Глок
Marussia F1 Team
1:17.508
22
Шарл Пик
Marussia F1 Team
1:18.104
23
Нараин Картикеян
HRT F1 Team
1:19.576
24
Педро де ла Роса
HRT F1 Team
1:19.699
Надлъгването вероятно не се изчерпва само с очакванията за времето. Вероятно Ферари разчитат на странични фактори, защото ако разчитат само на себе си - резултатът няма да е в тяхна полза. 
Двигателят Рено в болида на Себастиян е на доста километри. Подобен на този двигател вече приключи живота си днес - този в болида на Кими Райконен. Проблемът с електрическата система на тези двигатели също поставя сянка на съмнение. Може би това бе най-дефектиралия елемент във Формула 1 през тази година (след отпадането на Марк Уебър в САЩ) и най-честата причина за отпаданията, ако не броим фактора Грожан и помощника му Малдонадо. 
Така или иначе в очакване на пороя в неделя, съботното надлъгване приключи. Ние всъщност очакваме порой от изпреварвания и драми, без смешни надлъгвания на дребно и броене на точки до последната секунда. 
Дано получим това което искаме, така както и единият от претендентите ще получи това което иска - ТРЕТА СВЕТОВНА ТИТЛА! 
Hell`o! Мен кой ще ме излъже? :)
--------------
Снимки: F1Zoom
Таблица: FIA

Коментари

  1. Намерих точното сравнение за началото на тази публикация и то е - като да коментираш фантастичното състезание за Гран При на Бразилия на запис. :)

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!