Последната Битка

Остин, Тексас. 2012 година. Формула 1. Двама мъже в битка за титлата. Един от тях ще бъде трикратен световен шампион. Единият от тях е германец, другият испанец.
...но тези факти са известни. Всички знаем кои са двамата двукратни световни шампиони, които се борят за третия си триумф. Фернандо Алонсо и Себастиян Фетел.

Днес те са на мястото на Последната Битка. Сигурно си мислите, че съм избързал със заключенията? Не. Факторът време ще си каже думата по-късно. В Бразилия времето винаги е важен фактор. Но в северната част на Америка важно e мястото!
Гран При на САЩ. Армиите са строени!
Последната битка неслучайно ще се проведе в Остин, Тексас. Тази битка ще е решителна. Крилете на въображението могат да ни отведат на нечувани и невиждани места, да ни пренесат в далечни времена...
Звездите върху знамето на САЩ ми говорят странни неща. Дали да се вслушам в тях? 

Две са причините да смятам, че е настъпил часът на Последната Битка. 
Първата е спортно-техническа. В свободните тренировки и в квалификацията за място Себастиян Фетел не остави съмнения, че е най-бърз на това трасе. Ако Формула 1 беше индиански роман, германецът щеше да има прозвището "Поразяващата кола". Толкова отчетливо предимство не бе нещо често срещано през сезон 2012. Себастиян бе средно, с малко повече от половин секунда (635 хилядни) на обиколка по-бърз от втория в петък и събота, ако се гледат най-добрите времена. Ето ги красноречивите цифри. 
Първа свободна тренировка 
1
Себастиян ФетелРед Бул1:38.1250
2
Люис ХамилтънМакЛарън1:39.5431.418

Втора свободна тренировка:

1
Себастиян ФетелРед Бул1:37.7180
2
Марк УебърРед Бул1:38.4750.757

Трета свободна тренировка:

1
Себастиян ФетелРед Бул1:36.4900
2
Люис ХамилтънМакЛарън1:36.7480.258

Квалификация:
1
Себастиян ФетелРед Бул1:36.5581:35.796 1:35.657             
2
Люис ХамилтънМакЛарън1:37.0581:36.795 1:35.766    0.109 

Очевидните изводи от таблиците са няколко. Първо, че Фетел е пилотът, който най-бързо се е адаптирал към новото трасе. Като слушах пресконференцията на пилотите в четвъртък ме споходиха определени мисли, които ще споделя.
Изучаването на новата писта е нелека задача за повечето от пилотите. Някои от тях имат стария манталитет на пилоти от 90-те години и назад във времето. Той се изразява в необходимостта да се хвърлиш в реалните условия на трасето и да водиш истинския си болид в истинска битка със завоите и правите. Това са пилоти като Алонсо, Райконен, и разбира се, Шумахер. За тях опитът в тренажора е нещо като детска игра. Те нямат доверие на симулатора и искат да изпробват маневрите и скоростта си на трасето. Тези тримата имат и отлична физическа подготовка, което им помага в състезанията. Към тях можем да причислим и Марк Уебър. Новият тип пилоти - тези от 21 век са много различни. Те за пръв път са "се качили" в болид от Формула 1 в конзолата на PlayStation. За тях подготовката в симулатор е първата и много важна част от изграждане на стила на пилотиране. Фетел е абсолютният продукт на това поколение. А то е доминиращо в завъртането на идеалната квалификационна обиколка, поради факта, че истинските тренировки във Формула 1 са забранени. Подобен пилот е Люис Хамилтън. Затова не е случайно, че именно "момченцата от игрите" бяха най-бързите на новото трасе в петък и събота. Адаптацията им към Пистата на Америките трая само няколко обиколки за загряване на гуми. Останалото бе предварително научено и приложено по учебник (пардон - по игра). 

Но както се вижда от цифрите (графиките и таблиците можете да разгледате подробно в сайта http://f1.f-e-n.net) огромната разлика от началото на уикенда постепенно намалява. Останалите пилоти успяха да натрупат необходимия опит и познание и да постигнат - кой каквото му позволява техниката. 
Не бива да се подценява и фактът, че Фетел безспорно разполага с най-добрата квалификационна кола. Инженерите на Ред Бул се трудят като пчелички, за да оберат нектара от телеметрията и да подготвят поредния шедьовър на Нюи за победата. 

Какво остава за Алонсо? - Да се бори в състезанието. Да разчита на физическата мощ и на отличната си психическа подготовка. Да бъде уверен до самият край, че нещастията ще сполетят съперника му. Да води битката извън пистата - пръскайки оптимизъм и зареждайки хората около себе си с него. Да остане напълно концентриран... Той тъкмо това и прави. Изказването му след квалификацията чак събуди присмех у феновете на Ред Бул и Себастиян Фетел. Но така се води битка - като за последно! Много е вероятно Фернандо да разчита и на провал на техниката на Рено. Като се има предвид, че двигателят в болида на Ферари е по-нов с едно състезание от този на съперника му, както и факта, че Фетел вече е отпадал поради технически причини, Алонсо има на какво да се надява. Само да не се обърнат тези надежди срещу него. Както не е дефектирало до момента ферарито, да не се окаже, че има власи в отбора...

Надявам се битката поне да бъде честна. Не ми се разсъждава върху конспиративни теории, как този или онзи пилот можел да извърши услуга на друг пилот, като се блъсне в трети... 

Втората причина да смятам, че е настъпил часът на Последната Битка е психологическо-историческа. 

В психологически план Себастиян Фетел вече е Световен шампион, а Фернандо Алонсо - загубилият титлата. Поведението на двамата в четвъртък на пресконференцията на ФИА беше доста показателно. Фетел се забавляваше, шегуваше се с Райконен, отговаряше на всички въпроси с много удоволствие и без напрежение. 
На този фон Алонсо седеше крайно съсредоточен и дистанциран. Любопитно бе поведението им при отговора на въпроса относно първото им състезание. Фетел разказа надълго и нашироко спомени, сподели и емоциите си, а Алонсо каза, че нищо не си спомня, дори не помнел къде се е провело първото състезание, в което е участвал. На езика на психологията това се нарича "защитен механизъм". Той представлява психологическа стратегия за редуциране (намаляване) на напрежението в ситуация на стрес. Алонсо безспорно е в стресова ситуация. Той отказва да мисли за друго освен за предстоящото състезание. Споменът на всеки един пилот от първото му състезание във Формула 1 би следвало да е неизличим. Но Алонсо отказа да си спомни тази първа огромна емоция. Той подтиска спомена несъзнателно, поради необходимостта да насочи енергията си само в предстоящата задача. - What a mind job! - както казваше един крайно нелюбим характер от един много любим филм. Не му е лесно на Алонсо. Нито вчера, нито днес. Но лесно шампион не се става. За съжаление не е лесно и да загубиш последната битка.

В историческия пласт на това откровение, следва да споделя малкото си историческо откритие. Една доста далечна алюзия за Последната Битка.
Град Остин в Тексас е основан през 19 век. Някъде след 1830 година, на бреговете на река Колорадо бели заселници изградили основите на селище. През 1838 година, тогавашният вицепрезидент на свободната Тексаска Република - Мирабо Бонапарт Ламар, предложил столицата на републиката да бъде преместена от Хюстън, в новото селище, намиращо се на брега на река Колорадо. През 1839 година това градче било обявено за столица, а името му било Ватерло! Символично нали? Скоро след провъзгласяването му за столица Ватерло е преименувано на "Бащата  на Тексас" Стивън Ф. Остин, но това е друга история. Тук нашата история се пренася в Европа - родният дом на Формула 1.
Край белгийското селище Ватерло, близо до Брюксел се е провела една от най-цитираните битки в историята на човечеството - Последната битка на Наполеон Бонапарт. Битката при Ватерло...
Днес в Америка отново ще има битка при Ватерло. Дали победители в битката на нациите отново ще бъдат обединените международни войски водени от германски и английски генерали. Дали Кристиан Хорнер и Ейдриян Нюи няма да се превърнат в съвременно олицетворение на сър Артър Уесли, а Себастиян Фетел на генерал Гебхард фон Блюхер?


Тази битка още не е започнала. За любителите на Формула 1 тя все още предстои. Всеки има своя генерал-защитник на титлата. Всеки има и своя Наполеон. Да им отдадем почит в последната битка - довечера в 21 часа българско време. Нека по-добрият победи!

_______
Снимки: F1zoom
Графики и таблици: http://f1.f-e-n.net/

Коментари

  1. DivX®

    Много добро попадение. Поздравления за аргументацията и безпристрастността! Хареса ми.

    ОтговорИзтриване
  2. Благодарение на тази статия, гугъл разпознава езика на целия блог като македонски и ми предлага превод :D

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта