Победа от засада

Марк Уебър победи в Гран при на Монако. Напук на моята прогноза. Напук на прогнозата за времето, защото в Монте Карло така и не заваля сериозен дъжд. Напук на Михаел Шумахер, който преди състезанието пръскаше оптимизъм пред репортерите на телевизиите, че е дошъл, видял е вчера как може да го направи, и днес ще победи!

Марк Уебър победи в Монако и напук на Ред Бул и изравни по точки пилот №1 в отбора в класирането при пилотите. Уебър победи и напук на статистиката, която разби на пух и прах. Шесто състезание шести различен победител. Това не се е случвало до сега в цялата история на Формула 1. 
И какво от това?
Вече ни омръзна да четем и да пишем, че най-важно за победата в Монако е да бъдеш най-бърз в събота в квалификацията. Е, Марк не бе най-бърз в квалификацията, но това не го лиши от първата позиция на старта. Лишенията трябваше да ги търпи Михаел Шумахер. 43 годишният пилот на Мерцедес бе най-бърз в събота. Направи великолепна обиколка, с абсолютно спокойствие и увереност. Това обаче бе достатъчно за ... 6-та стартова позиция. Точно зад Ромейн Грожан и както се оказа, твърде фатално за състезанието на Михаел.

Но първо първите неща. 
Победата на Уебър бе напълно заслужена. Позицията на австралиеца, обаче много напомня на футболното положение "в засада". Нападателят на Ред Бул получи неочаквано предимство от Михаел Шумахер. Казано на футболен език той получи топката (първата позиция), а пред него нямаше нито един защитник от противниковия отбор. Какво друго му оставаше на Марк освен да отбележи гол.
Разбира се, като добър гол-майстор, Уебър запази самообладание и показа, че заслужава съдбата си - такава каквато е дошла. Не е зле за пилот №2 (ако се вгледаме в номера върху болида на Марк).
Всъщност Уебър си свърши работата точно както трябва и за нищо не е виновен. На старта, за разлика от предните състезания Марк просто излетя и не остави шанс на съперниците си да го изпреварят. Макар и подарена - първата позиция бе решително опазена в първата обиколка, което бе изключително важно при развитието на събитията по-нататък в състезанието.

Не подарената първа позиция на старта компрометира победата на Уебър. В Монако обаче отново станахме свидетели на една странна стратегическа игра от страна на Ред Бул, която осигури предимство на болида с №1, не напълно, но все пак за сметка на пилот №2. Идеята за конспирация се зароди, когато пилотите в челото - Уебър, Розберг, Алонсо, Хамилтън и Маса преминаха през единствената си смяна на гуми в надпреварата. След излизането им на трасето с гумите Soft, с каквито бе и Фетел, който остана начело в тази част от надпреварата, изведнъж всички те, начело с болида на Уебър, започнаха да показват времена с почти секунда по-слаби от това на Себастиян Фетел. 

Любителите на конспиративните теории в този миг заподозряха заговор от страна на Ред Бул, че отново се опитват да осигурят победата в състезанието за своя пилот №1. Уебър злополучно не показваше добри времена и бавеше колоната зад себе си. След състезанието Марк оправда това си поведение с невъзможност да загрее добре гумите Soft. Но на пистата в това време Фетел натрупа разлика, от 9 секунди, при излизането на Уебър от бокса, до 17 секунди преди влизането на Фетел, за смяна на първия чифт гуми. Следва да се обърне внимание, на това, че до влизането на Фетел в бокса все още не бе ясна стратегията на останалите водещи отбори. Дали щяха да рискуват да останат на пистата до края на състезанието, въпреки, че влязоха в бокса между 28 и 31 обиколка и до края на надпреварата оставаха над 47 за завъртане? В момента на смяната на Уебър, вероятно и в Ред Бул не са били 100% сигурни, че той ще изкара с един чифт Soft - гуми в оставащите за него 49 обиколки. Но когато Фетел спря за смяна на гумите в 46-тата обиколка, стана ясно, че е много вероятно гумите Soft да докарат Уебър до финала. Още повече, че в края на живата си тези гуми на Фетел показваха отлични времена. 
Дългото оставане на пистата за Фетел даде нужния резултат и след смяната на гумите, немеца се оказа на 4-та позиция, само на секунда и половина от Фернандо Алонсо. След състезанието разгневени фенове задаваха на шефа на Пирели за Формула 1 Пол Хембъри въпроса, как може Себастиян Фетел да покаже най-добро време в 45-та обиколка, точно преди влизането си в бокса. Отговорът, въпреки недоволствата срещу гумите, обаче е повече от очевиден. С гумите "Supersoft" Фетел определено бе по-бърз от Алонсо, но в Монако това няма много голямо значение, ако съперника пред теб е опитен и не допуска грешки.

Малко или много, Уебър помогна на Фетел. Вероятно стратегическия план бе, немеца да се окаже на позиция пред Алонсо (ако не и пред Уебър) и така да оглави класирането при пилотите, но това за съжаление на Кристиян Хорнер, Хелмут Марко и Дитрих Матешиц не се реализира. За сметка на това пък, Фернандо Алонсо отпразнува третото си място като победа след като излезе начело в шампионата.

Всъщност победата на Уебър бе напълно изкована в този миг. Когато Фетел остана след Уебър в 46-тата обиколка всичко бе решено и единствено реализацията на прогнозата за дъжд можеше да промени това. Дъждът обаче бе толкова лек и кратък, че осигури повече предимство на Уебър отколкото проблеми. Съперниците му Розберг, Алонсо, Фетел, Хамилтън и Маса бяха се наредили зад скоростната кутия на водещия Ред Бул, но никой от тях не искаше да рискува с излизане извън идеалната линия на трасето. Дори и при изпреварване на изостанали с обиколка болиди водещите пилоти бяха повече пресметливи, отколкото смели и агресивни.

Победата на Ред Бул, бе компрометирана и от един малък разрез в задната част на болида, точно пред задните гуми. Техническото нововъведение бе сериозно дискутирано преди надпреварата, но след победата на Ред Бул, вероятно някои от отборите ще атакуват пред техническите делегати на ФИА нововъведението на съперниците.
Според експерти по техниката този разрез на пода не е в противоречие с правилата. Какво обаче ще се случи, ако има контестация сигурно скоро ще научим. 
Да! Там накъде е и Люис...
На 5-то място.
Дали ще обжалват победата на Ред Бул или не, си е работа на отговорните хора в отборите, но какво направиха те за да не се реализира тази победа. Почти нищо. В края на надпреварата пазеха гумите. Без изключения. Мерцедес, колкото и да твърдят, че са най-бързи в Монако, трябваше да осигурят възможност на Нико Розберг да се бори за победата. Ранното му влизане в бокса, обаче не го придвижи напред, нито му попречи да остане втори. Ферари извлякоха максимума на който бяха способни и класираха пилотите си трети и шести, от пета и седма стартова позиция. Макларън загубиха състезанието в бокса, но не при спирането на Хамилтън, а поради гъвкавите стратегии на Ферари и Ред Бул. Вместо да се бори за победата, Люис първо стартира слабо, а в последствие стратегически загуби две места, а след състезанието каза, че болида на Макларън е нямал необходимата скорост, с която той да се бори за първото място. А Бътън? За него няма какво да се каже освен, че води битка с едно зелено чудовище, което остана непобедено от сребристия болид. Къде и кога се е случило това, обаче може да ни каже само светския хроникьор на Негово Височество Принца на Монако... 

Но да се върнем там където бе интересно. Там където надпреварата започна и за съжаление там където тя бе напълно решена - на старта. Още вчера, като на картинка бе нарисувана катастрофата на Ромейн Грожан с Михаел Шумахер. Съдбата определено си направи поредната шега поставяйки младия французин пред най-възрастния пилот на трасето. Но нито младостта, нито старостта са порок в тази надпревара. Често в тези ситуации коментара е, че има можещи и неможещи, а не млади и стари. 

Кой обаче бе крив и кой прав на старта. Версиите са няколко. Феновете на Михаел винят Грожан. Феновете на Лотус упрекват Алонсо. Феновете на Макларън (които по природа мразят Ферари) обвиняват главно Алонсо. Феновете на Ферари са склонни да обвинят французина, но всъщност усмихнато обясняват, че случилото се е състезателен инцидент, от който фераритата се измъкнаха невредими и с няколко позиции (общо за двамата им пилоти) по-напред.

Едва ли феновете на Ред Бул ще пропуснат да споменат, че виновен е Алонсо, но че вина има и Грожан, който за малко да провали състезанието на Фетел. А самият Михаел Шумахер може да обвинява единствено себе си, че в Испания се заби в задницата на Уилямса на Бруно Сена, но едва ли ще го направи. Защото според Шумахер, идиота на пистата Каталуня не бе той, а някой друг... 

Истината е, че трасето е много тясно и обича да взема жертви. И най-опитния и най-неопитния могат да пострадат, ако не се съобразяват с факта, че стартират в Монако.

Не само Ред Бул дава крила...

Жертва на трасето и обстоятелствата около първия завой стана и Пастор Малдонадо, но при него вината може да бъде поета от нетърпеливия му характер. Искаше ми се в този текст да споменем и Кими Райконен, но май, няма съществена причина да го правим*.
Въпреки всички изречени думи, победата на Марк Уебър и на Ред Бул си е победа и сигурно е сладка като напитката Ред Бул. Нищо не може да я обезцени и да я ликвидира, освен ако техническите делегати на ФИА не решат нещо друго...

Наградата от Гран при на Монако 2012 ще се нареди до тази от 2010 година, а Уебър ще влезе в златните страници на най-престижната и най-скучна надпревара в календара, с цели две победи. И всичко това заради едно къпане в басейна с кутия енергийна напитка!? Сигурно си заслужава!

Сезонът във Формула 1 продължава да ни удивлява и по нищо не личи кой смята да го спечели. Алонсо води в класирането при пилотите с "цели" 3 точки преднина. Неговите 76 за Ферари обаче изглеждат незначителни на фона на 73 за Фетел и 73 за Уебър спечелени за Ред Бул. Двата болида с червения бик събират най-много точки в шампионата при конструкторите, където Ферари са едва трети.  


-----------------
*Причините за не особено добрите резултати на Кими Райконен в Гран при на Монако можете да откриете ето тук: Raikkonen trying Lotus' patience

Коментари

  1. Можеше да го напишеш само с две думи - (Мразя Шумахер ) вместо да " разтягаш локуми "

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта