Защо Фетел не атакува третото място в Гран при на Малайзия
Себастиан Фетел проведе чудесно състезание в Малайзия.
Пилотът на Ферари стартира последен и завърши четвърти. По време на състезанието
извърши доста изпреварвания, но през цялото време бе концентриран и внимателен
за да не попадне в ненужен инцидент, който отново да го лиши от възможните за
спечелване точки, както се случи две седмици по-рано.
Все пак Фетел се добра до заветните 12 точки в края на Гран
при на Малайзия. Доста повече от 0 в Гран при на Сингапур, където стартира от
първа позиция.
В края на състезанието Фетел бе изпреварил всички, които
бяха пред него, с изключение на пилотите, които се бяха запътили към подиума.
Дани Рикардо бе на 14 секунди, когато Фетел започна похода си към превземането
на третата позиция. С помощта на колегите от Моторспорт се добрахме до
причините за отказването на германския пилот да стъпи на почетната стълбичка.
След 21-та обиколка Себастиан вече беше пети. Тъкмо бе изпреварил Серхио Перес и изоставаше
само от пилотите на Ред Бул и Мерцедес. След това дойде ред на първия от по-сериозните съперници - Валтери Ботас. Но на пистата изпреварване не се случи. Това стана по време на спирането в бокса за
смяна на гуми – Фетел се озова на позиция пред Валтери Ботас. Финландеца сдаде
позицията без битка. Е, някои твърдят, че Фетел нямал възможност да се пребори
с него на трасето, но ние не им даваме много вяра.
Ето, че стигаме до
тези 14 секунди, които Фетел трябваше да сгъне до нула и да ги прибере в джоба
си, за да стъпи на подиума. Тогава започна и онова, за което в Мерцедес им
трепереха гащите от петък до неделя – темпото на Ferrari SF70H. Себастиан Фетел с гумите
„суперсофт“ записваше обиколки средно с 0,5 до 0,8 по-бързи от съперниците пред
него. Цели 18 обиколки темпото на Фетел бе шампионско, изоставането от Рикардо
стопено и много малко оставаше до заветното шампанско (което си беше газирана,
подсладена вода, но на Себ не му пукаше от това). Рикардо бе само на крачка
пред него и в един момент на един болид (този на Фернандо Алонсо).
Ако
игнорираме заигравката между световните шампиони, единият от които с обиколка
изоставане, то седем обиколки преди края Фетел бе толкова близо до Ред Бул-а,
че със собственият си разярен червен болид можеше да го прегази като бик - кутийка от газирана, безалкохолна напитка. Но не би. Всички мислехме, че гумите
на Себастиан вече го напускат. Истинската причина се оказа малко по-различна.
На практика от старта на състезанието до застигането на Дани Рикардо, Фетел е
управлявал болида в квалификационен режим. Това е довело до сериозен преразход
на гориво. Затова Фетел изведнъж „загуби темпо“ в края на състезанието. Той пестеше
гориво за да стигне до финала. Защото, ако перифразираме старата максима: „За
да финишираш в точките – първо трябва да финишираш.“ Затова Фетел нямаше дори и
малък шанс да се бори за място на подиума. Не, че гумите му също нямаше да го
предадат в определен момент…
Ферари всъщност разчитаха, че Фетел ще получи поне една
възможност за атака. Но тази атака бе осуетена от Дани Рикардо, който успешно
защити позицията си, а Фернандо Алонсо допълни картинката с неуважението си към
пилотите изпреварващи го с обиколка (или по-скоро с единия от тях). Но това е
част от играта и който не може да я играе, се сърди с думите: „Когато Алонсо
напусна Ферари, той казваше че остава фен на отбора, а днес показа обратното.“
Така Фетел изпусна шанса, който му се бе отворил и трябваше
да върне газта за да стигне до финала. Но той трябваше да я върне и ако бе изпреварил. Така, че вероятно Рикардо щеше отново да бъде пред него на финала.
В крайна сметка Фетел отново изгуби тези 14 секунди, които
бе наваксал в квалификационно темпо догонвайки Рикардо. Точно толкова бе
разликата между третия и четвъртия, в края на състезанието.
Както стана дума и в предния коментар, това е съвременната
Формула 1 – стратегически пропускания, пестене на гориво, битка само там,
където има смисъл…
…а дали има смисъл?
--------------------
Димитър Димитров
по материали от Моторспорт
Коментари
Публикуване на коментар