Защо Фетел не атакува третото място в Гран при на Малайзия

Себастиан Фетел проведе чудесно състезание в Малайзия. Пилотът на Ферари стартира последен и завърши четвърти. По време на състезанието извърши доста изпреварвания, но през цялото време бе концентриран и внимателен за да не попадне в ненужен инцидент, който отново да го лиши от възможните за спечелване точки, както се случи две седмици по-рано. 
Все пак Фетел се добра до заветните 12 точки в края на Гран при на Малайзия. Доста повече от 0 в Гран при на Сингапур, където стартира от първа позиция.

В края на състезанието Фетел бе изпреварил всички, които бяха пред него, с изключение на пилотите, които се бяха запътили към подиума. Дани Рикардо бе на 14 секунди, когато Фетел започна похода си към превземането на третата позиция. С помощта на колегите от Моторспорт се добрахме до причините за отказването на германския пилот да стъпи на почетната стълбичка.

След 21-та обиколка Себастиан вече беше пети. Тъкмо бе изпреварил Серхио Перес и изоставаше само от пилотите на Ред Бул и Мерцедес. След това дойде ред на първия от по-сериозните съперници - Валтери Ботас. Но на пистата изпреварване не се случи. Това стана по време на спирането в бокса за смяна на гуми – Фетел се озова на позиция пред Валтери Ботас. Финландеца сдаде позицията без битка. Е, някои твърдят, че Фетел нямал възможност да се пребори с него на трасето, но ние не им даваме много вяра.
Ето, че стигаме до тези 14 секунди, които Фетел трябваше да сгъне до нула и да ги прибере в джоба си, за да стъпи на подиума. Тогава започна и онова, за което в Мерцедес им трепереха гащите от петък до неделя – темпото на Ferrari SF70H. Себастиан Фетел с гумите „суперсофт“ записваше обиколки средно с 0,5 до 0,8 по-бързи от съперниците пред него. Цели 18 обиколки темпото на Фетел бе шампионско, изоставането от Рикардо стопено и много малко оставаше до заветното шампанско (което си беше газирана, подсладена вода, но на Себ не му пукаше от това). Рикардо бе само на крачка пред него и в един момент на един болид (този на Фернандо Алонсо). 
Ако игнорираме заигравката между световните шампиони, единият от които с обиколка изоставане, то седем обиколки преди края Фетел бе толкова близо до Ред Бул-а, че със собственият си разярен червен болид можеше да го прегази като бик - кутийка от газирана, безалкохолна напитка. Но не би. Всички мислехме, че гумите на Себастиан вече го напускат. Истинската причина се оказа малко по-различна. На практика от старта на състезанието до застигането на Дани Рикардо, Фетел е управлявал болида в квалификационен режим. Това е довело до сериозен преразход на гориво. Затова Фетел изведнъж „загуби темпо“ в края на състезанието. Той пестеше гориво за да стигне до финала. Защото, ако перифразираме старата максима: „За да финишираш в точките – първо трябва да финишираш.“ Затова Фетел нямаше дори и малък шанс да се бори за място на подиума. Не, че гумите му също нямаше да го предадат в определен момент…
Ферари всъщност разчитаха, че Фетел ще получи поне една възможност за атака. Но тази атака бе осуетена от Дани Рикардо, който успешно защити позицията си, а Фернандо Алонсо допълни картинката с неуважението си към пилотите изпреварващи го с обиколка (или по-скоро с единия от тях). Но това е част от играта и който не може да я играе, се сърди с думите: „Когато Алонсо напусна Ферари, той казваше че остава фен на отбора, а днес показа обратното.“
Така Фетел изпусна шанса, който му се бе отворил и трябваше да върне газта за да стигне до финала. Но той трябваше да я върне и ако бе изпреварил. Така, че вероятно Рикардо щеше отново да бъде пред него на финала.

В крайна сметка Фетел отново изгуби тези 14 секунди, които бе наваксал в квалификационно темпо догонвайки Рикардо. Точно толкова бе разликата между третия и четвъртия, в края на състезанието.

Както стана дума и в предния коментар, това е съвременната Формула 1 – стратегически пропускания, пестене на гориво, битка само там, където има смисъл…
…а дали има смисъл? 

--------------------
Димитър Димитров
по материали от Моторспорт

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!