Войната свърши, Бърни...

От началото на сезона се води една задкулисна битка за остатъците от достойнството на Чарлз Бърнард Екълстоун - милиардер и почетен председател на Formula One Group.
Приближените му журналисти, къде по негова молба, къде по собствено желание, се опитват да излъскат имиджа му. Донякъде успяват. Все още здравият разум не е напуснал Бърни, въпреки преклонната му възраст. Това му помага да бъде адекватен и да отговаря остроумно на въпросите, били те по сценарий, или провокиращи. 

Дали обаче има нужда един паднал гигант да се опитва да се надигне от земята и да се изправя, ако от тук до края на живота си това ще кара противниците му да го удрят все по-силно? Бърни не е птица, която да търси сама смъртта си в тръните. Той определено е животно, което ще се опитва да хапе до края. Негов израз е, че когато искаш да убиеш едно животно е по-добре да го направиш от раз, а да не го нараняваш...

Войната свърши, Бърни и ти я изгуби

На война, като на война.

Първо Бърни поиска Еди Джордан да направи интервю с него за новото издание на Top Gear. В интервюто старият ловец, в опита си да се изкара жертва се нарече: "Ловец с пушка, без патрони". Горкия, все още не бе разбрал, че са го отсреляли като едър рогат дивеч. 

Колкото и да се опитва да се представи за мрачен хищник, в душата си Бърни е по-скоро непоправим мечтател и романтик, въпреки множеството житейски уроци, през които премина. Първият му, бе преподаден от милата му Славица, която почти го разори при развода, защото той бе я направил управител и съсобственик в неговото дружество, че и името на фирмата бе с нейно предимство (SLEC Holdings).
Втори урок получи от дъщерите си, чиито сватбени тържества бяха толкова разхитителни, че легендите за това продължават да се носят и днес... 
В крайна сметка, Бърни си плати (твърде солено) за своята наивност към близките.
Добър урок следваше да научи и от делото, което се водеше в Германия срещу лица, които са вземали подкупи от него. И тази "застраховка" бе платена от него...
Животът е безкрайно училище и днес, далеч не в ученическа възраст, Бърнард Екълстоун следва да приеме, че в момента Чейз Кери и компания му преподават урок по материята, в която точно Бърни следва да е най-големият специалист, а именно: "Как се управлява успешно Формула 1".
Но Бърни иска последната дума. Той търси начини да отвърне на удара, като стар император в междузведна сага. Опитва се да създава интриги, да се домогва до медиите за да създава мнение - положително за себе си и негативно към новите ръководители. 

Ето за какво става дума: 
Емблематично на 9-ти май (денят в който свършва Втората световна война) в Аутоспорт се появи едно интервю на Дитер Ренкен с Бърни Екълстоун. В него двамата разговарят на дълго и широко за миналото и настоящето на спорта, като темата е зададена не от журналиста, а от интервюирания. За повече прецизност ще предадем голяма част от него, а после ще направим изводите, с оглед на последвалите събития и ще се опитаме да прогнозираме: има ли бъдеще Формула 1 без своя диктатор Бърни Екълстоун?
След смяната на собствеността във Formula One Group управлението бе поверено в ръцете на трима души - Чейз Кери - като изпълнителен директор, Шон Братчес – директор по маркетинга и Рос Браун като отговорен за спортната част.

Първият въпрос на журналиста е именно в тази посока: "Не е ли комплимент за него факта, че това което е вършил сам сега се разпределя на трима."
- "Не. Просто аз бях идиот." - отговаря Бърни. 

Въпрос: "Какво бе свършено и какво следва от тук нататък?"
Отговор: "Тук следва да се обърне внимание на това, което Чейз Кери има намерение да остави в миналото - в ерата Бърни Екълстоун и какво следва да направи след това, защото това е неговият път. Нямам идея къде искат да ходят, защото максимума на това, което са направили е, че примерно "са купили групата Starbucks", където по-късно им се е наложило да решават много сериозни проблеми, а именно "колко мляко следва да се добави в кафето..." И друго изобщо няма какво да решават.
Това, в което могат да имат страхотен успех и това, на което следва да обърнат внимание е работата с телевизионните компании - нещо, което е техен основен бизнес. Винаги сме имали проблеми с ТВ-правата в Америка и Китай... Надявам се, че те ще могат да привлекат повече спонсори за Гран при, защото това, с което в момента разполагат и за което сме се борили всеки ден, работи превъзходно." 

Въпрос: "А, не Ви ли е обидно?" 
Отговор: "Не." 

Въпрос: "Доста думи, изговорени от Вас, включително и това, че сте вземали твърде много пари от някои от организаторите на състезания, бе изтълкувано като проява на злорадство от Ваша страна. Очевидно, тези организатори сега ще искат новите собственици да им направят отстъпки..."
Отговор: "Честно казано, малко завиждам на Чейз Кери за това, че когато аз управлявах спорта трябваше да търся максимална печалба - всеки цент беше важен за печалбите в дългосрочна перспектива. Точно това беше моята задача - акционерите да бъдат доволни. Чейз е късметлия, защото няма този проблем на главата.

Въпрос: "Какво бихте направили на мястото на сега управляващите?"
Отговор: "Бих намалил сумите, които вземах преди. На първо място, следва да се има предвид, че аз събирах максимално възможните суми, защото главната ми задача бе печалбата на компанията. Но дали пък те да не получаваха, това за което са платили? А? Имаха страхотни конкурентни състезания...
А после?
Когато продавате билети за състезание, в което победителят е предварително известен - на какво разчитате. Всъщност те тогава са платили за сегашните състезания... 
Формула 1 премина през най-ниската си точка." 

Въпрос: "Означава ли това, че състезанията вече се възраждат?"
Отговор: "Не знам. Ако ме питат, какво бих направил, ако оглавявах спорта в момента, щях да кажа, че имаме нужда от нова сделка с организаторите на състезанията. Но преди това бих направил ново споразумение с отборите. Бих им казал: "Вече не можем да ви плащаме както преди. Забравете за равното разпределение на приходите. За всичко забравете. Ние ще намерим нов начин да се отплащаме за това, което правите."
Днес, те получават около 70% (68%, ако трябва да сме коректни) от приходите на компанията управляваща Формула 1. "Вие ще получавате още повече допълнителни възнаграждения за приноса си" - бих добавил, и нещо повече - на организаторите бих казал: "Да, ще намалим сумите, които ще плащате, но трябва да намалите цените на билетите. Ако смятате, че това ще е добре за феновете - направете го."

Въпрос: "Защо не го направихте преди 10 години, по времето на CVC?"
Отговор: "Е, Доналд (Маккензи - съосновател и председател на борда на CVC и практически началник на Бърни) искаше да продаде Формула 1 още преди 4 години. Така че, за 4 години аз трябваше да подготвя бизнеса и да го опаковам красиво, за да се стигне до тазгодишната успешна продажба. Ако не ми се бе наложило да правя това, тогава щях да прибегна до плана, който описах преди малко."

Въпрос: "Когато през 2005 година започна увеличаването на тарифите за организаторите, CVC още ги нямаше, така че тази тенденция започна по-рано, а в същото време тогава на отборите се плащаше по-малко."
Отговор: "Да, тогава беше различно. Ако погледнете внимателно сумите, които исках от организаторите, ще видите че те не са неприемливи, а в същото време отчисленията към отборите бяха по-малки. Сега се преразпределят 68% от приходите, а тогава получаваха само 47% от телевизионните права. Така се започна... (от всички приходи на FOM през този период отборите получават само 23%)

Въпрос: "Какво мислите за сегашното ръководство на Formula One Group?"
Отговор: "С Шон Братчес никога не съм се срещал. До скоро той изобщо не се беше стъпвал на състезание от Формула 1. Така, че да поставиш един човек, и да кажеш, че той ще се занимава с търговските въпроси на спорта...
А с Чейз се срещаме често. Малко ми е жалко за него, че го хвърлиха в дълбокото и вероятно никой няма да му подаде ръка, ако започне да се дави."

Въпрос: "А Браун?"
Отговор: "Очевидно е, че той е най-способен... Не, ще го кажа по друг начин: Той е заемал подобни позиции в отборите на Флавио Бриаторе и във Ферари, вероятно това е погледа на Чейз Кери към него. Но е ясно, че той никога не е вършил работата, която му възложиха сега."

Въпрос: "Но той създаде отбор, който спечели световната титла?"
Отговор: "Разбира се! Защото излъга всички!"

Въпрос: "Смятате, че е измамил всички? Това са доста тежки думи..."
Отговор: "Не аз. Другите смятат така."

Въпрос: "Brawn GP спечели световната титла през 2009 година и това, което наричате измама е използването на двойните дифузьори, които Вие и тогавашния президент на FIA Макс Мосли допуснахте като легални елементи..."
Отговор: "Да, ние често сме позволявали разни неща. Но въпросът не е в това..."

Въпрос: "Но те все пак бяха разрешени."
Отговор: "Разбира се, напълно!"

Въпрос: "Но след това Рос Браун продаде своя отбор на Мерцедес, а по-късно напусна отбора, в което Браун смята, че пръст имате и Вие?" 
Отговор: "Нищо подобно. Той си тръгна по финансови съображения, или с идеята да се занимава с нещо друго... не знам."

Въпрос: "Как така, смятахте, че още три години ще управлявате Формула 1, а след това доста внезапно ви отнеха изпълнителните функции? Да не би Браун...
Отговор: "...да е казал, че няма да приеме позицията докато аз съм начело? (довършва въпроса Бърни). Това е написано в неговия договор."

Въпрос: "Това така ли е, или вие просто сте чули нещо?
Отговор: "Казаха ми, че е така - хора, които пряко се занимаваха с договора му.
Струва ми се, че новите собственици можеха да постъпят например така: да кажат - "купихме компанията и бихме искали с Чейз да работите заедно". Имам предвид в един офис, с телефонни разговори и срещи... Още повече, че преди да купят, аз въведох Чейз и го представих на правилните хора, когато идваше по състезанията. След това можеха да кажат: "Благодарим, сега всичко работи нормално, ние сме доволни и т.н. А Вие доволен ли сте, Бърни? Сега, ако нямате нищо против можете да се оттеглите и да се наслаждавате на живота", или нещо подобно... Точно така мисля, че трябваше да постъпят. И съм сигурен, че много хора са недоволни, че поеха в друга посока.

Въпрос: "Смятате ли, че Liberty Corporation са идеалният собственик на Формула 1?"
Отговор: "Идеалният собственик на Формула 1... може би трябваше да приключим сделката с Qataris. На тях обаче не им трябваха партньори, включително и Маккензи. Никой не им трябваше. Те просто искат да купят всички акции."

Въпрос: "Да имаш всички акции е нещо, през което Вие вече преминахте със семейният холдинг SLEC?"
Отговор: "Да, именно. Те (Qataris) казаха: "Ние бихме желали Вие да останете още 3-4 години, ако нямате нищо против и да управлявате спорта, както намирате за добре. Ние ще сме доволни." За мен това щеше да е идеално. Можех да се оттегля когато пожелая. Казах им това и те се съгласиха. Честно заявих: "Когато ми стане ясно, че повече не мога да съм полезен, аз ще изчезна." И точно така трябваше да стане. 
Но сега вече не знам. Нямам идея какво ще предприемат новите ръководители на спорта. Чейз е много приятен човек, с него нямаме проблеми. Той никога не е навредил на нещо. Но можеше да постъпи малко по-различно с мен..."

Въпросите, поставени от Бърни Екълстоун (не от журналиста, който взема интервюто) започнаха да получават своите отговори. Но не на думи, а както може и да се очаква от хора, като Кери и Браун - с дела. Формула 1 се променя с всяко състезание. От началото на годината информацията, достъпна за феновете се увеличава. Официалният сайт на Формула 1 наистина прилича на такъв с навременната информация и много повече видео клипове. Със сигурност може да се желае и повече, като например live timing-а отново да бъде безплатен и да се вгради видео от съпровождащите събития (наясно сме, че от Формула 1 все още се печели през телевизионните права и безплатно излъчване в интернет едва ли ще има).

Вече сме свидетели, че състезанията и информацията за тях са много по-достъпни през социалните мрежи. Страницата във фейсбук има 3 326 988 последователи, а в туитър - 2,81 млн. (и се увеличават). Вече на пистата има репортер, който предава на живо във фейсбук. Там се споделят и клипове от по-важните събития на пистата с видео. Информацията и резултатите в туитър се публикуват и разпространяват секунди след като станат факт...

...и нищо от това не стана благодарение на Бърни, а въпреки него! 

Формула 1 слезе при хората. И хората слязоха във Формула 1. Най-живият и трогателен пример бе случилото се в Гран при на Испания миналата седмица. Главен герой в състезанието не беше победителят, въпреки че състезанието бе изключително интересно, динамично и непредвидимо, с борба между първите двама - до финала. Главното действащо лице бе малкия Тома Даниел от Франция, който се разплака на трибуните, след като Кими Райконен отпадна, а след това получи целувка и прегръдка от Айсмен, както и купчина сувенири от Ферари с подписа на шампиона от 2007 г. 

По този повод Чейс Кери каза, че постъпката на Кими Райконен и Ферари, които поканиха малкия Тома в бокса си, показва, че спортът влиза в нова ера. Според Кери това не би било възможно да се случи при предишните собственици и представлява ярко доказателство, че Формула 1 вече се движи в правилната посока, скъсявайки дистанцията между себе си и публиката.
"Всички медии показаха малкото момче, което бе поканено от публиката, и Ферари направиха това сами, защото усетиха, че имат свобода. Това е нещо, което липсваше преди година. Не съм им казвал да го правят. Те сами го решиха. Прецениха, че моментът ще е специален и бяха прави.” - каза Кери. 

Да, специалният момент винаги е дело на специални хора в точното време. Ако нещо в тази троица не сработи, тогава нещата вървят в познатото русло - ординерно. Миналото на Формула 1 бе подобно - труднодостъпно, със статут на недосегаема империя за избрани. Днес Формула 1 допуска всички, които искат да станат съпричастни на събитията, да бъдат част от Формула 1, всеки по своя специален начин. 

Войната за Формула 1 приключи. Днес победители са зрителите. Загубилият е падналият диктатор, който е готов на всичко за да спаси силно повехналия си лавров венец.

--------------
Автор: Димитър Димитров
Интервю: Дитер Ренкен -http://www.autosport.com/premium/feature/7490/why-ecclestone-canEURTMt-let-go-of-f1
Снимки: Аутоспорт, Formula1.com, Mercedes, Liberty media

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн