2:2 ...а сега накъде?

Гран при на Испания е петото състезание от началото на сезон 2017-та. В неделя болидите и пилотите отново ще се подредят на стартовата решетка и ще ни предложат зрелище от висока класа. Едва ли състезанието ще започне с инцидент между лидерите в шампионата, както стана миналата година, но пък за сметка на това лидерите в шампионата през тази година са от различни отбори. Ферари и Мерцедес са се вплели в епична борба. Формула 1 имаше нужда от точно такъв двубой.  

Недко Кръстев направи преглед на новостите при болидите от началото на 2017-та, които доведоха до баланса между Мерцедес и Ферари, както и най-новите идеи за състезанието на пистата край Барселона, по материали от Sky spotrs F1. 

"Четири кръга след старта на сезон 2017-та Ферари и Мерцедес си поделиха по две победи. 
Представянето на двата болида е много близко. И докато това на Мерцедес изглежда по-скоро като отделни проблясъци, то болида на Ферари успява да се движи по-бързо за по-дълго време, по адаптивен е към гумите и по-приспособим към различните писти.
Но как всъщност Ферари успяха толкова силно да притиснат Мерцедес на върха? Като за начало, трябва да отбележим, че двата болида следват коренно различни концепции – Мерцедес са с най-голямото разстояние между двете оси на стартовата решетка - 3 760 мм, а при Ферари това разстояние е с 166 мм. по-малко.

Концепцията на Мерцедес 

Промяната в правилника за 2017-та позволи на екипите да работят свободно върху страничните бордове, и това всъщност определи дългото междуосие при сребърните болиди. Мерцедес силно увеличиха разстоянието между предните гуми и радиаторите на болида с цел да внедрят в това пространство множество елементи, които да управляват въздушния поток около болида, и да го насочват в посоката, която искат. 

Това решение им донесе огромна и тежка каросерия. Както виждаме, това свръхтегло оказва влияние и за прецизното разпределение на теглото, защото ограничава възможността за използване на допълнителен баласт и прецизни настройки. Това води до, вече видимите проблеми, при работата с гумите в стартовете до момента.

Концепцията на Ферари 

Благодарение на иновативните си кутии на радиаторите, Ферари успяват да управляват ефективно въздушния поток, без да се нуждаят от удължаване на междуосието. Това бе причината да запазят болида си по-компактен и лек, което дава свобода за прецизно настройване за различните писти.
На пръв поглед Мерцедес изглеждат тотално прецакани, но решението им за по-дълъг болид има свои преимущества. То създава по-малък ъгъл на наклон на шасито, която се отразява на разпределението на теглото при спиране (заради ъгъла, болидите на Мерцедес могат да пренасят по-малко тегло на предната ос при спиране). Това влияе и на ъгъла на атака на задното крило, който е по-малък, като се освобождава възможност за постигане на по-високи скорости на повечето трасета.

В отговор Мерцедес планират да използват силно подобрена версия на своя болид за предстоящото състезание на пистата край Барселона в Испания.

В първите четири състезания "сребърните стрели" страдаха от "наднормено тегло“ не само заради дължината на болида си, но и заради промяната на скоростната кутия след пред-сезонните тестове. За предстоящия старт се очаква да имат на разположение олекотен вариант на скоростната кутия, както и множество промени в предното и задното окачване. Очаква се те да намалят драстично теглото на болида, което от своя страна ще позволи на отбора да използва баласт, за промяна на разпределението на тежестта според характеристиките на пистите.

Предвид въведената от ФИА регулация за разхода на смазочно масло, с която се лимитира изгарянето на не повече от 1,2 литра на 100 километра, в някое от следващите състезания би трябвало да видим допълнително подобрен двигател с вътрешно горене от Мерцедес.
Остава да разберем дали новостите на Мерцедес ще проработят, както и дали Ферари ще отговорят на новите предизвикателства."

------------------
Автор: Недко Кръстев по материали от
www.skysports.com/f1
Редактор: Д.Димитров
Снимки: Mercedes, Ferrari, Motorsport
Графики: Формула 1 е страст



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!