Елементът на изненадата


Световният шампион се завърна в челото на класирането при пилотите.
Себастиян Фетел успя за две състезания не само да стопи преднината на Фернандо Алонсо, но и да го изпревари. Пилотът на Ред Бул спечели три състезания по ред. Сингапур, Япония, Корея. Допреди три състезания никой не доминираше отчетливо. През по-голямата част от сезона доброто представяне се свеждаше до постоянството и качването на подиума всеки уикенд, като за грешките се плащаше скъпо – особено от пилотите на Макларън.

На източния фронт за Ред Бул всичко е спокойно. Толкова спокойно, че на останалите сериозно им запари под краката.
Елементът на изненадата винаги е бил важен във Формула 1. Да измислиш нещо ново, да го приложиш в болида и то да даде необходимия резултат. Толкова лесно звучи, а е толкова трудно да го направиш. Цяло лято Лотус разработваха някаква странна система, наричана двоен ДРС. Няколко пъти на свободните тренировки в петък пробваха системата, но тя все не даваше нужните резултати.
На фона на гръмките очаквания за огромен скок на Лотус в аеродинамиката, съвсем тихо и без излишни медийни изяви Ред Бул внедриха подобна система в своя болид. Без много емоции, поредната гениална разработка на Ейдриън Нюи влезе в употреба и даде своите резултати. Сингапур, Япония, Корея. Три състезания, доминирани от Ред Бул. Едва ли причината е само една. За да работи добре подобна система, тя трябва да е във синхрон с останалите елементи в болида. Промените са малки, но много на брой.  Ако трябва да потърсим някоя голяма, това е предното крило, което е причината въздушният поток над целия болид да работи по съвсем друг начин. Но геният на аеродинамиката е първото стъпало. Върху него отборът от Милтън Кийнс надгражда с достатъчно качествени елементи, които правят победата възможна. Така се случи миналата година, по същия път вървят и в момента. Себастиян Фетел определено знае как да печели състезания… от първа редица.
В Япония световният шампион стартира пръв и не остави въпроси по трасето.
В Корея ситуацията бе сходна, само че на Фетел му се наложи да изпревари съотборника си Марк Уебър на старта. В хода на състезанието Уебър не се опита нито за миг да застраши съотборника си. Напротив, като че ли му пазеше гърба… Да не се бъркаме в работите на Кристиян Хорнер. Той знае как да подреди печелившата комбинация. Днес в Корея тя бе – едно-две. Двойна победа и отлична преднина в края на сезона в надпреварата при конструкторите.
Може би и в Япония щяхме да видим подобно развитие, ако Ромейн Грожан не се бе намесил драматично – ликвидирайки двойната австрийска заплаха още на старта.
Едно стъпало по-назад от Ред Бул в класирането вече са Ферари. Още в Япония се видя, че скудерията търпи сериозно развитие. Фелипе Маса показа, че болидът има скорост и може да се бори в челото на колоната. Вероятно точно това беше задачата на Фернандо Алонсо, но той се завъртя на старта след съприкосновение с Кими Райконен и отпадна в първия завой. Колкото и да му се иска да хвърли вината на някой от съперниците си, Алонсо имаше своя принос за инцидента. В Корея Ферари показаха, че вече твърдо са най-добре развиващият се отбор след Ред Бул. Затова и успяха да изпреварят Макларън в класирането при конструкторите. Фераритата завъртяха втора и трета най-бързи обиколки по време на състезанието, като Маса  май беше по-бърз от Алонсо. Но през месец май Маса не беше. Затова трябваше да си наляга парцалите (в последните обиколки и парцалите по гумите) зад Фернандо. Според анализите на времената за обиколка през целия сезон, Алонсо е бил с около 0.6 секунди по-бърз от Маса. Но или Алонсо пазеше гуми за последните обиколки, или на ферарито просто му липсва малко ГеНюи. Носи се слух за голям ъпгрейд, който Ферари ще представят скоро. И това е добре, тъй като освен оптимизирането на крилото за различните трасета на пистите, болидът като цяло си остава един и същ за доста дълъг период от време, а състезанията са на привършване. Само да не се получи след лимонаден дъжд от титли - качулка…
Макларън пък страдат от болестта на разделението. Отборът очевидно се отказа да подкрепя Люис Хамилтън в борбата за световната титла при пилотите. В Япония Дженсън Бътън получи предимството да е пред Хамилтън и на старта, и на финала. В Корея Бътън обаче не успя да се класира сред първите десет, за разлика от Хамилтън, който стартира трети. Но вдъхновението и скоростта, с която Хамилтън побеждаваше през сезона, се бяха изпарили. Нямаше и помен от върховата форма на болида и пилота. Мартин Уитмарш призна, че това е най-лошото състезание на отбора, за което може да се сети. Причините са ясни. Хамилтън пое към Мерцедес. Но нужно ли е да се захвърля всичко постигнато от него в сезона до момента?
В интервю за ББС след състезанието Люис сподели, че борбата за титлата за него е приключила. За съжаление – сигурно е прав.

До края на сезона остават само четири състезания. И докато в Корея никой не бе способен да се намеси в борбата между Ред Бул и Ферари, то Макларън са длъжни да се напънат максимално през оставащите Гран при уикенди. Ако на Ферари все пак им се иска да спечелят някоя титла (то не че има много повече от две) трябва да направят нещо по въпроса, при това бързо.
Ред Бул са единствените, които в момента имат увереността и скоростта да постигнат нови победи. Но както и Алонсо и Фетел казаха след надпреварата в Корея – всеки има своите върхове и падения през сезона – така че още нищо не е ясно...
Ясното е, че Фетел вече води на Алонсо с 6 точки в шампионата на пилотите. Кой от тях ще стане трикратен световен шампион?
Ако питате Кими Райконен – вероятно ще ви отговори, че не го интересуват другите. Но с него трябва да се внимава – без нито една победа финландецът е трети в шампионата. Ако е толкова добър будист, колкото е непукист, в Индия може да получи помощ свише.


----------------
Със специалното участие на Веселина Гайдарджиева

Снимки: F1zoom

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта