Гран при на Унгария*

Люис Хамилтън с Макларън Мерцедес спечели Гран при на Унгария. И като казвам спечели имам предвид, че световният шампион от 2008 година просто не остави никакъв шанс на съперниците си. 
Хамилтън победи в съботната квалификация, при това доста убедително. Показа, че болида на Макларън в неговите ръце е изключително бърз на горещата унгарска писта. В състезанието стартира отлично, въпреки че старта бе отложен с една обиколка заради Михаел Шумахер (но за него малко по-късно). Не остави шанс на никой да го застраши, въпреки, че болидите на Лотус бяха застрашително бързи. 
Няколко бяха причините за победата на Люис Хамилтън в Унгария. На първо и на последно място едновременно бе факторът "първа стартова позиция". Хамилтън имаше най-бързата кола в квалификацията за място. Той убедително победи съперниците си в събота и значително улесни задачата си за неделя. На тясната и прашна писта в Унгария, ако не вали дъжд състезанието е в ръцете на водача. Ако той знае какво да направи и ако механиците му не сбъркат, първото му място е почти гарантирано. Изпреварванията стават много трудно, въпреки КЕРС, ДРС, промяната на пистата и уменията на пилотите. Но ако на пистата вали, или е мокро, то нещата драматично се променят. Е, тази година на Хунгароринг не валя. Затова и Хамилтън удържа първата позиция от старта до финала (с малко изключение след втория си бокс). 
Следващата причина бе великолепната концентрация на пилота в състезанието. Както вече съм отбелязвал в публикациите си, през тази година Люис Хамилтън е различен пилот от този, който се забъркваше в неприятности на пистата и извън нея през 2011-та. В представянето му има не просто прогрес, а дори и грешките на отбора не успяват да го пречупят и да му навредят. Хамилтън определено намери през 2012 година онзи баланс, който е нужен за постигането на добри резултати. Напълно липсват странични фактори, които да му влияят на представянето. Дори катастрофата с Малдонадо в Гран При на Европа не можа да го изкара от равновесието. Да не говорим за онези странни моменти, в които му се налагаше след посещение в бокса да пита "Какво стана момчета?".

Хамилтън има морала да се противопоставя на тези отрицателни емоции, което говори за много вътрешна сила. Явно периодът на страдание (сезон 2011) е дал своите резултати и днес имаме един много по-силен и устойчив психически пилот. А това е пътят на успеха. 

На следващо място бе правилната стратегия. През този сезон тя се изразява главно в два елемента - да спечелиш първа стартова позиция и да направиш правилните смени на гуми в точния момент. 
През този сезон водачът на колоната в напълно сухите уикенди определено има предимство в състезанието. Там където пилотите настройваха болидите си в петък на суха писта, после провеждаха квалификацията на сухо, и в състезанието времето не се променяше гумите Пирели определено работеха в полза на водача на колоната. Погледнете в статистиките за състезанията в Китай (Нико Розберг), Бахрейн (Себастиян Фетел), Испания (Пастор Малдонадо), Германия (Фернандо Алонсо), Унгария (Люис Хамилтън), че защо не и Монако, където заваля съвсем леко чак накрая (Марк Уебър) и ще видите, че с добра настройка за сухо предимството на първия на стартовата решетка е решаващо за победата. Всъщност така щяхме да говорим и за Гран при на Европа, ако не бе прегрял алтернатора на Ред Була, управляван от Себастиян Фетел. Така се получиха и изненадващите първи победи на някои от изредените пилоти. И както казах по-горе за Унгария, завали ли, цялата тази теория става на пух и прах (или по-скоро на кал).
Много е възможно, ако Кими Райконен или Ромейн Грожан бяха постигнали най-бързо време в квалификацията, то именно някой от тях (водача на колоната) можеше да донесе първата победа на Лотус през сезона. 
Втория елемент в правилната постановка за постигане на победата е добрата стратегия за смяна на гуми. Видяхме до какво води грешка в този елемент. Най-фрапиращо бе представянето на Кими Райконен в Китай, но грешката на Ферари в Канада, показа, че скудерията не се учи от грешките на другите, а само от собствените си...
В Унгария стратегията на Хамилтън бе изградена в хода на състезанието. Така наречения план "Б", беше успешната стратегия с две смени на гумите, за разлика от грешния план "Б" на Бътън, който пък се оказа с три спирания. Двете спирания донесоха успех и на Хамилтън и на двамата му преследвачи. Трите спирания пък донесоха разочарование на Дженсън Бътън и Себастиян Фетел. 

Но да се върнем на старта.
Какво се случи с Михаел Шумахер. След като във Валенсия си забрави родния език, в Унгария, дали поради спомени от минали години, когато е побеждавал на тази писта (1994, 1998, 2001 и 2004) или поради разсеяност Шумахер не застана на мястото си на стартовата решетка, след което угаси двигателя си съобразно правилата във Формула 1 отпреди повече от 6 години. 

Седемкратният световен шампион така се разстрои от това, че после превиши скоростта в алеята пред боксовете. След състезанието заяви, че причината за превишаване на скоростта била в системата за лимитиране на скоростта. Системата на Мерцедес била виновна, а не пръста, който натиска бутона!? Добре, приемаме, че това бе типичния Михаел от средата на 90-те. В крайна сметка пилота на Мерцедес отпадна 9 обиколки преди края на състезанието, като извинението за отпадането бе прехвърлено на спукана гума, която се била спукала от само себе си...
Пилотите в състезанието, които оставиха по-ярка следа не караха в немски тим. Не бяха и от австрийския доминиращ отбор. Бяха пилотите на Лотус. За които от доста време повтарям все едно и също нещо, което се е превърнало в лоша мантра – „Все нещо не им достига на Лотус за да спечелят състезание". В Унгария то бе толкова малко, че ако бяха го преодолели, победата им можеше да бъде и двойна. Със сигурност за Грожан това "малко" са онези 413 хилядни, които го оставиха на втора позиция.  

Ромейн Грожан стартира от първа линия, и ако приемем, че на старта нямаше как да има предимство, заради по-неизгодната прашна страна на пистата, то в началните обиколки имаше шанса да настигне водача Хамилтън и да го притесни. За свое съжаление Грожан също бе доста притеснен от тази възможност и в решителните моменти допусна грешки, които го върнаха на изходната позиция преди първото влизане в бокса. Французинът получи първият си прякор – „Mr. Wide”, заради начина му на излизане от завоите. Именно широките обиколки върху бордюрите и тревата го забавиха в решителния момент. Наистина това е първата Гран при на Унгария за Грожан с болид от формула 1, но през 2008, 2009 и 2011 година френският пилот е участвал в GP2-сериите с по две състезания на уикенд на същото трасе. А през миналата година има и победа в Унгария. Така, че пистата е позната на Ромейн, но болида на Лотус в неговите ръце търсеше повече ширина по завоите на тясната Хунгароринг. Видя се и друго, че французинът не е от любимите на режисьорите в Унгария...
...И след смяната на гумите стана ясно, че Грожан няма моралните сили да се справи с Хамилтън, колкото и близо да бе до него. А след втората си смяна и излизането зад ферарито на Фернандо Алонсо стана ясно, че победата няма да е за него.
Много по-добре се развиха събитията за Кими Райконен, който след втората смяна на гуми се върна на пистата пред съотборника си и подгони Макларъна на Хамилтън. Но на тясната и прашна писта в Унгария да изпревариш е едно от най-трудните неща. Така и не се наложи Хамилтън да се защитава сериозно до края на състезанието.
Двамата пилоти на Ред Бул също имаха трудни задачи, с които така и не успяха да се справят по най-добрия начин, заради стратегията с повече влизания в бокса. Себастиян Фетел стартира трети, но на финала беше четвърти. Марк Уебър изпревари много пилоти на пистата стартирайки от 11-та позиция, но в крайна сметка третият бокс го върна на не доста предното 8-мо място. Трите стопа на Бътън доведоха до същия негативен резултат – четвърти на старта – шести на финала.
Фернандо Алонсо, който в същия ден имаше рожден ден, така не влизаше обективите на камерите толкова често, колкото му се искаше. Въпреки липсата на скорост на червената кола, обаче Алонсо успя да спечели едно място и финишира пети. Това му донесе 10 точки за генералното класиране, което увеличи преднината му пред втория – Марк Уебър на цели 40 точки.

Сезонът премина средата си. През месец Август светът е Олимпиада и дори Формула 1 ще бъде в почивка. Така, че на есен ще броим пилците. До тогава можем да смятаме Фернандо Алонсо за шампион на полу-сезона във Формула 1. Дали наистина ще спечели трета световна титла за себе си, или пилотите на Ред Бул и Макларън ще го откажат от тази идея, предстои да разберем.

_________________


*Този текст е чернова и вероятно винаги ще си остане твърде черен за мен. Малко преди края на последната му редакция запазването не се осъществи и дописването отново на къдравите ми мисли не можа да се осъществи. Заедно с това, психични състояния като фрустрация и депресия препълниха черепната кутия на къдравите мисли. Затова текста отече в канала в оригиналния си вид. Днес пред вас е онова недоносче, което остана на листа. Все пак е нещо, пред нищото за Унгария. 

Снимки: F1zoom
Графики: Vivaf1.com

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн