Кралят на дъжда в Унгария 2011
Гран при на Унгария 2012. Състезанието ни очаква тази събота и неделя. Въпреки традиционното за Унгария сухо и горещо време в края на Юли, през тази седмица синоптиците отново предвиждат дъжд. Кога, как и колко ще вали, обаче, никой не може да каже. А може и да не вали... Божа работа.
Без да се месим в бъдещето, нека припомним миналото. От него много може да се научи. Миналата година в Унгария бе дъждовно, също както и през 2006-та. Но главното действащо лице през тези два сезона бе едно и също - Дженсън Александър Лайънс Бътън, благородникът на съвременната Формула 1.
Без съкращения и без допълнителна пудра ви представям миналогодишният си текст за състезанието за Гран при на Унгария.
Без съкращения и без допълнителна пудра ви представям миналогодишният си текст за състезанието за Гран при на Унгария.
Горещо
е унгарското лято. Но не винаги...
Обикновено
пилотите във Формула 1 излизат в почивка след надпреварата в Будапеща.
Обикновено имат нужда от време за разпускане и охлаждане след доста тежкото и
обичайно много горещо състезание за Гран При на Унгария.

Въпреки
че Ник със сигурност ще помни дълго тази надпревара*, друг бе в центъра на
вниманието и на върха на стълбичката.
Хладното
и леко дъждовно (типично английско) време в Унгария не помогна на немеца
Хайдфелд, а на англичанина Бътън.
Дженсън
Бътън спечели първата си победа във Формула 1 на същата писта, пет години преди
миналата неделя да повтори успеха си. Тогава също валеше дъжд, макар и доста
по-силно. Бътън прояви невероятен характер в хазарта на тогавашната надпревара
и стигна до първата си победа. Много е вероятно, ако тогава Дженсън не бе
победил, никога да не успееше да стане световен шампион, но това е в сферата на
възможностите, които не са се осъществили. Интересен е друг въпрос. Защо именно
Бътън победи миналата неделя в Унгария.
Със
сигурност, един сред основните фактори е неговият типичен британски характер.
Спокойствието, с което Бътън натиска, напредва и отстоява позиции на пистата, е
нещо толкова типично, че никой не му отдава необходимото значение. Бътън е
невероятно последователен и търпелив. Само пилот като него може да е толкова
талантлив, очакванията около него да са толкова големи и въпреки това да не
може да победи в продължение на години, но да не се разколебава и да чака своя
миг.
Днес,
когато Бътън е вече световен шампион и пилотира за втория по титли отбор в
историята на надпреварата, очакванията отново са големи, но британският пилот
отново дебне своя миг и напредва незабележимо за някои, но доста настойчиво.
В
Унгария не бе трудно да се прецени, че болидите на Макларън вече са доста
напред, в сравнение с началото на сезона. Ред Бул вече не са недостижими и
могат да бъдат изпреварвани, дори не само от Макларън, но и от Ферари. Затова
последните две надпревари се превърнаха в сблъсък по-скоро характери, а не
толкова на техника. И докато в Германия късмета бе на страната на Хамилтън, а
Бътън страдаше заради грешките на отбора, нещата в Унгария се обърнаха. Бътън
получи своя шанс, а повече не му трябваше. Точно като лъв в собствения си прайд
Бътън захапа пръв жертвата, която дори не бе убил. В Унгария Бътън стартира
трети – след съотборника си Люйс Хамилтън и след водача в класирането при
пилотите Себастиян Фетел. Но въпреки, че никой не го изпращаше на първа позиция
в средата на надпреварата, в края триумфира именно той.
Именно
спокойствието в тактиката при смяна на гуми и липсата на грешки на пистата го
класираха на първото място.
Разбира
се много помогнаха грешките на съперниците му.

Да
се завъртиш в шикана на Хунгароринг при мокра писта е нормално. Може да се
случи на всеки пилот. Но да не изчакаш прелитащите покрай теб болиди, а да
започнеш да маневрираш напречно на пистата, докато друг пилот минава точно от
там и после да твърдиш, че не си го видял – това по нищо не напомня поведението
на Сена. По-скоро прилича на онази случка между Шумахер и Монтоя, през 2004 на
пистата Имола, в която колумбиецът иронично заяви – „Да, той не ме видя!? –
Никакъв шанс!?”
Но
за Хамилтън и неговите прегрешения е редно да се даде съвет на комисарите в
състезанията занапред – Не го наказвайте! Не помага…
Грешките
на останалите водещи пилоти не бяха чак толкова укорими, но също помогнаха на
Дженсън Бътън да победи. Сигурно и юбилеят – състезание номер 200 също е му подействало
вдъхновяващо.
И
накрая всички възкликнаха изненадано, въпреки, че изненадата просто липсваше –
стана закономерното - Кралят на дъжда в Унгария просто се качи на трона
си.
----------------------
*Ето какво съм споделил месец след състезанието:
Какво ли не открива човек, като си препрочете текстовете: "...Ник (Хайтфелд) със сигурност ще помни дълго тази
надпревара..." Е, как не, след като му бе последната! ;)
Крале на дъжда - Аертон Сена и Михаел Шумахер
ОтговорИзтриване