Гран При на Австралия*


Тази сутрин с първото състезание в Австралия, сезонът във Формула 1 започна. И как само започна. На традиционната писта Албърт парк, с обичайните заподозрени, но пък с неочаквани обрати. Състезанието спечели Дженсън Бътън с Макларън, който стартира от втора позиция, но още на старта изпревари съотборника си Люис Хамилтън и въпреки множеството размествания зад него, успя да остане начело до края на надпреварата.

Макларън показаха, че ще доминират в състезанието още в първата свободна тренировка в петък, когато пилотите им бяха почти със секунда по-бързи от съперниците. Най-близо до тях беше Михаел Шумахер с Мерцедес, а в петък всички си мислеха, че Ред Бул крият реалните си възможности. Това се оказа малко далеч от истината…

В съботната квалификация, обаче видяхме и първите реални резултати от зимната подготовка. Макларън наистина са най-бързия тим, а Люис Хамилтън с едно изумително време постигна пол-позишън. Пред отбора стоеше по-скоро въпроса ще имат ли двойна победа, или някой ще се вмъкне между двамата пилоти на Макларън. 
Но докато резултатите от квалификацията сочеха, че това ще е болид на Мерцедес или на Лотус, състезанието доведе до друг резултат. 


Мерцедес, наистина заслужаваха по-добра съдба в надпреварата, но пък може би именно изменчивата природа на Фортуна се намеси. За състезанието немския тим бе подготвил изненада за съперниците – революционна разработка на задното крило, която според специалистите води до по-ниско челно съпротивление и пестене на гориво. Тя бе показана и одобрена в Австралия, така, че само Мерцедес имаха възможност да я ползват и може би да спечелят от това в квалификациите. Но това, което спечелиха на стартовата решетка бе напълно загубено в състезанието. Михаел спря с повреда в скоростите, а Нико Розберг дотъркаля силно износените гуми на болида си до 12-та позиция. След състезанието шефовете на отбора признаха, че работа с гумите не е на нужното ниво. Всъщност това е закономерна последица от дългото криене на новия болид и проведените тестове на пистата „Херес” със стария автомобил.
Но в крайна сметка се случи така, че съдбата си го върна на отбора на Рос Браун за хитростите приложени в Австралия. Въпреки лошото представяне в тима на Мерцедес са повече обнадеждени отколкото разочаровани.


Ред Бул и особено Световния шампион Себастиян Фетел бяха от другата страна на медала Мерседес. Това, което не успяха да постигнат в квалификацията, пилотите на Ред Бул получиха в състезанието. Фетел стартира шести, но още на старта напредна и в 11-та обиколка бе трети. В критичния момент на състезанието, когато заради спрелия на пистата Катерам на Витали Петров, излезе кола на сигурността, Фетел се възползва максимално, влезе в бокса и смени гуми, с което изпревари движещият се на втора позиция до този момент Хамилтън. Същото направи и съотборника му Марк Уебър, като изпревари през бокса Фернандо Алонсо и го измести от четвъртата позиция. Анализът на времената показа, че в последната част от надпреварата Фетел можеше реално да се бори за второто място с Хамилтън и без помощта на сейфтикара, но всъщност шанса за тази възможност дойде още при първото посещение в бокса на по-задния от Макларъните.


Ферари бяха най-разочароващият и както се чете по отзивите от тима и най-разочарования отбор през този състезателен уикенд. Не стига, че по време на квалификациите и двамата пилоти не стигнаха до третата част, ами по време на състезанието се видя, че дори отбора на Уилямс, в определени моменти, има по-добра скорост от тях. Въпреки това, героичните усилия на Фернандо Алонсо от старта до финала, му осигуриха точки за петото място в първото състезание. Фелипе Маса обаче разочарова цяла Бразилия, като се сблъска със сънародника си Бруно Сена. Фелипе Маса е под силно напрежение. Това е повече от разбираемо, защото лично Маркиз де Монтедземоло му постави целите за сезона, а те са доста ултимативни. Колата на Ферари обаче едва ли ще остави шанс на Маса да ги покрие.
В края на надпреварата двете ферарита бяха доста силно притиснати от пилотите на Уилямс, като единствено Алонсо остана на трасето до финала след тази надпревара. Преследващият го Пастор Малдонадо се завъртя изключително неприятно в последната обиколка на състезанието и вместо да завърши 6-ти – приключи в загражденията на пистата. Сигурно имаше намеса на съдбата и в тази ситуация, защото Малдонадо бе в основата на един странен инцидент още в началото на състезанието…

…Да, става дума за един друг голям губещ на пистата Албърт парк - французинът Ромейн Грожан, който в събота успя да спечели трето място на стартовата решетка. В състезанието пилотът на Лотус стартира лошо, а после контакт с Уилямса на Пастор Малдонадо го прати в тревата, със счупено предно окачване. Грожан бе много щастлив в събота, а статистиците припомниха доброто представяне на отбора на Рено, чийто наследник е Лотус миналата година на Албът парк. Днес Грожан, за негово съжаление, не успя да стигне до подиума, като Петров миналата година, но за сметка на това Кими Райконен финишира 7-ми от стартовата си 17-та позиция.

Отборът на Заубер показа, че е доста стабилен в началото на сезона, като двамата пилоти Камуи Кобаяши и Серхио Перес завършиха в точките, съответно шести и осми.


Първото състезание за сезон 2012 година бе наистина впечатляващо. Очаква ни много дълъг сезон с още 19 надпревари. Макларън наистина спечелиха с красивата си кола една красива победа и още един подиум, но дали грозните патета Ред Бул, Мерцедес, Лотус, Уилямс и Ферари няма един ден да се събудят като прекрасни лебеди в различни цветове. Ще видим. Като начало – още през следващата седмица в Малайзия.



*Текстът е излъчен в предаването Автохоризонт по програма Хоризонт на Българското Национално Радио, на 18.03.2012 г.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта