Разместване на пластовете
Часът на истината дойде. Тази сутрин, българско време, в
късния австралийски следобед, получихме малко повече яснота за това, кой има
предимство във Формула 1 и кой изостава драматично.
Въпреки, че е малко рано за драматични оценки, все пак днес
в квалификацията проличаха основните тенденции за представянето на отборите
през сезон 2012.
Въпреки оценките на множество специалисти, че Ред Бул отново
ще имат предимство пред останалите, това не си пролича в квалификацията. Видя
се, че липсват качествата на болида от миналата година. Явно промяната в
правилата е довела до желания резултат. Всички отбори трябва да намерят нови
решения за подобряване на притискането в задната част на автомобила. Ред Бул
определено нямат готов отговор на този въпрос, въпреки спокойствието което
демонстрираха до днешната квалификация. Себастиян Фетел твърди, че причината за
слабата квалификация не е в болида на Ред Бул, а в неговото каране, но
позицията на съотборника му и разликата във времената с Макларън показват друго.
Очакваме, че Ред Бул вероятно доста бързо ще решат проблемите и отново ще бъдат
в челото.
Едно име изпъква сред останалите по моя преценка в началото
на този сезон - Рос Браун. Атомният физик от Манчестър успя отново да
предизвика съперниците си по мълчаливия си начин. Първо Мерцедес дълго криха
новия си болид. После и той се оказа със счупен нос и съперниците се успокоиха.
На свободните тренировки в Мелбърн, обаче Мерцедеса се появи с едно ново задно
крило, което веднага се превърна в предмет на спекулации. Според специалистите
става дума за система за намаляване на челното съпротивление при отваряне на
DRS системата. Задното крило е така конструирано, че да се повиши скоростта на
правите и да се намали разхода на гориво. Тази система бе одобрена от техническият
делегат на ФИА в Австралия Чарли Уайтинг. Вероятно системата е в рамките на
правилата, но показването й в последния момент няма да даде възможност на
съперниците да я изкопират толкова бързо. Малко или много геният на Рос Браун
се състои именно в това, да прилага новостите (които обикновено са на ръба на
правилата) в последния момент, за да се осигури предимството на използването
им.
Напредъкът на Мерседес определено бе по-сериозен от очакванията на съперниците
и то най-вече поради факта, че Ред Бул се представиха по-лошо от очакваното.
Дали Михаел Шумахер и Нико Розберг ще са реални претенденти за местата на
подиума ще разберем още утре сутрин. Местата на старта им дават всички
възможности за това.
И въпреки гения на Рос Браун, звездите на Албърт Парк бяха
Люис Хамилтън и Дженсън Бътън. Пилотите на Макларън имаха нужната техника, а
Люис Хамилтън и необходимата скорост, която да му даде първа позиция на старта.
Макларън не само не сбъркаха с развитието на красивата си кола, която е
по-ниска от тази на съперниците, а май дори спечелиха от това. Само, че трябва
да се имат предвид два важни фактора свързани с пистата в Австралия. Първо, че
трасето бе леко „зелено”. Улиците покрай парка в Мелбърн не са традиционна
писта, а на всичкото отгоре дъжда в петък окончателно изми и малкото каучук,
който се бе натрупал. Второ хлъзгавата писта изисква повече притискане, което
липсва почни на всички отбори. Не бяха случайни завъртанията в петък и събота на
пилоти като Алонсо и Фетел. Макларън обаче имат доста нисък център на тежестта,
който доста помага за по-бързото преодоляване на трасето. На други писти обаче
предимството може да се окаже недостатък.
И ако пак се върнем на личността на деня Рос Браун ще припомним думите му от
едно интервю, по време на тестовете в Барселона. На въпроса дали концепцията на
болида на Макларън не е сбъркана, след като няма стъпаловиден нос, Браун каза „–
Ако Макларън не побеждават – няма да е заради красивия нос”.
Редно е да кажем, че ако Макларън победят, вероятно причината няма да е красивия
болид, но пък със сигурност на привържениците на Ферари от това им става още по-тежко.
Затова за Ферари днес и дума няма да кажа. Много ми се иска да говорим и за
Кими Райконен и за Жан Ерик Верн, както и за отбора на Уйлямс, но всичко с
времето си.
Коментари
Публикуване на коментар