Публикации

Последното състезание на Сена

Изображение
Винаги ми е било трудно да се връщам към фаталния инцидент на Имола, превърнал 1 май в най-черния ден в историята на Формула 1 за мен.  Може да изглежда странно и претенциозно, но преживяването на смъртта на Сена за мен бе нещо толкова лично - колкото смъртта на близък. Може би не съм единствения, най-малко защото цяла Бразилия потъна в скръб по същия начин. Хората плачеха, както не са плакали на погребенията на своите. Бяха неутешими в скръбта си, въпреки, че смъртта на Сена бе като нарисувана - на картата на живота му.  Затова е много трудно, не само на мен, а и на много други хора по света, за които Формула 1 се измерваше с личността на бразилският пилот, да се връщат към деня на трагедията. Колкото и години да минат усещането за загуба остава същото.  Все пак днес е денят в годината, в който отбелязваме с емоция смъртта на човека оставил светла диря в историята на моторните спортове и оставил живота си на трасето.  Ще си спомним отново последното му състезание, не за д

Гума до гума

Изображение
Няма начин. Така ще е вероятно цял сезон. Само за гуми ще говорим, когато стане въпрос за Формула 1. Гумите са и вероятно ще си останат главният фактор в борбата на пилотите и отборите на пистата в неделята на състезанието. На състезанието в Бахрейн обаче ще погледнем под малко по-различен ъгъл. Или по-скоро от няколко различни гледни точки. Едната разбира се ще е стратегията при използване на гумите и тяхната смяна, другата ще е за развитието на шампионата, третата за борбата на съотборниците… но да започваме! Гран при на Бахрейн – четвърто състезание за сезон 2013 година. Второ състезание преминало под доминацията на световния шампион Себастиян Фетел за сезона. Младият германец този път нямаше нужда от изкуствени стимуланти/ транквиланти на пистата, както в Малайзия, за да спечели нови 25 точки в шампионата при пилотите и да продължи уверено да върви по стъпките към четвърта световна титла. Състезанието в островната държава Бахрейн, може да се определи, като едно

Бахрейн - формула на нестабилността

Изображение
Бахрейн - едно доста противоречиво състезание в календара на Формула 1.  От няколко години то влиза в обективите не само на спортните медии. Причина за това са протестите и конфликтите, които съпътстват надпреварата. Няколко са елементите на това противопоставяне, което коментаторите и феновете на "Гран при" рядко разглеждат в дълбочина, а политическите анализатори от своя страна рядко поставят Формула 1 в обективите си. Ще се опитаме накратко да обясним същината на случващото се. Бахрейн е малка островна държава. Територията й е приблизително 765 кв. километра. Това дори на фона на територията на България е незначителна площ. Населението също не е голямо - приблизително един милион и двеста хиляди души. Ще попитате (и съвсем резонно) как толкова малка не европейска държава си позволява да провежда кръг от шампионата на Формула 1. Разбира се, преди да попитате - вече ще сте си отговорили с цитат от песен от мюзикъл на Боб Фос, изпълнена от Лайза Минели.  Бахр

Гран при на Китай - гуми на парчета

Изображение
Гран при на Китай – трето състезание – трети различен победител. Като че ли миналогодишната тенденция във Формула 1 се запазва. Това вероятно е заради различните условия на пистите, на които стартира шампионатът, но и заради гумите на Пирели. Те все така създават проблеми на отборите и пилотите – особено в Китай. Чист старт ... мръсно състезание (от гледна точка на атмосферните условия и гумата по трасето) ;) В Австралия на Албърт парк условията бяха есенни. На пистата бе сравнително хладно през цялото състезание. Температурата на въздуха бе около 18 градуса, а на трасето 24 градуса, като спадаше през цялото време. Това създаде условия, някои от болидите да използват стратегия само с две влизания в бокса за смяна на гуми, именно тази стратегия осигури предимство и победа за Кими Райконен. В Малайзия както всяка година времето бе много променливо, и само влажността на въздуха постоянно висока. Болидите стартираха с гуми за мокър асфалт (интермедия), но условията на трасето се