Неделен коментар - Машината Мерцедес AMG F1

Гран при на Азербайджан винаги е трудно състезание за пилотите и напрегнато удоволствие за зрителите.  В тази надпревара печели най-търпеливият сред най-бързите. Често, заради прекъсванията на състезанието от кола на сигурността се стига до неочаквани обрати.  

Тази година обаче нищо не се обърка... за лидерите на колоната. Нямаше изненади, нямаше кола на сигурността на трасето, пилотирана от Бернд Майлендер (с Мерцедес)... Нямаше и кой да се противопостави на "машината Мерцедес".


Отборът от Бракли, Великобритания, който гордо носи трилъчата звезда на най-стария производител на автомобили в света - Мерцедес-Бенц, със сигурност е най-добре смазаната машина във Формула 1. От шест години те доказват, че развитието е най-сигурния път към победите. Стъпили на здравата основа, която им даде хибридната разработка от 2014-та, те нито за миг не загубиха посоката си - напред и нагоре. Много от феновете се съмняват в тяхната честност и приписват успехите им на разработки, прекрачващи границата на правилата, но до момента няма нито едно доказателство за подобна "стратегия" от страна на Мерцедес. 
На какво обаче се дължи успехът на тази немска/британска машина? 
На първо място на безпогрешната техника. Двигателните системи на Мерцедес са най-стабилните от началото на сезона (и не само на този). Прецизността, с която тези елементи работят, е забележителна. Забелязват я всички техни съперници, но никой от тях до момента не успява да я постигне. Нито италианците, нито французите, нито японците имат идея как да намерят отговор на въпроса - как работи толкова добре този двигател. 

Аеродинамиката на болида им също спомага за отличното представяне. Любопитна подробност, която остана зад кадър е факта, че за Гран при на Азербайджан Мерцедес имаха специално разработен аеро-пакет за по-малко челно съпротивление на крилата, който им осигуряваше повече скорост на дългите прави. 
Стратегията. Като, че ли през този сезон стратегията на Мерцедес е подчинена на отборната игра, а не на спечелването на титлата при пилотите. Всяко от състезанията до момента бе проведено отлично и безпогрешно, и дори рисковете (като двойния бокс в Китай) бяха напълно оправдани. Решимостта на тима да подкрепя безрезервно водача на колоната и да не го жертва в полза на "първия пилот", доведе до това, че Валтери Ботас и Люис Хамилтън имат по две победи и по две втори места в четирите състезания от началото на сезона. 
Използването на гумите. Мерцедес успяват да извлекат за пилотите си не идеалното, но най-доброто възможно от гумите на Пирели. Те винаги са наясно кои от смесите, в кой момент ще работят по-добре и кои - не. Това е плод на усилената работа по време на тестовете, както и на натрупания опит през годините. 
Пилотите. През този сезон в Мерцедес имат двама пилоти, които могат да печелят състезания.
Така стигаме до представянето на всички пилоти в Гран при на Азербайджан.

Валтери Ботас победи всички! Не, Валтери Ботас победи Люис Хамилтън и това му беше достатъчно. Ако трябва да го започнем отново - Валтери Ботас победи самия себе си в тези четири надпревари. През миналия сезон "вторият пилот" на Мерцедес откровено бе жертван в името на победите на Люис в борбата му за пета световна титла. През този сезон Валтери Ботас е нов човек, нов пилот и нов победител. Той е постоянен и категоричен. Не отстъпва в малките битки. Твърдо отстоява позиции до края. 
Точно това се случи и днес. Валтери не допусна да бъде изпреварен на старта от съотборника си, а в края на състезанието остана концентриран и не допусна грешка, за разлика от шампиона. 



"Въпреки, че в челото на колоната нямаше толкова много събития, състезанието бе трудно, защото Люис постоянно ме притискаше. Не можех да си позволя да направя грешка и трябваше да държа ситуацията под контрол през цялото време. Радвам се, че видях карирания флаг и завърших първи." - каза Ботас след победата.
Валтери Ботас е част от машината Мерцедес - важна част и вероятно представянето му до момента ще гарантира още една година за него в най-силния отбор.
Люис Хамилтън не бе в най-доброто си настроение след финала на състезанието. Заяви, че е "страдал" през доста голяма част от надпреварата и му е било трудно да се бори с болида за по-добро представяне. 
"За мен пистата в Баку винаги е била една от най-трудните, така че второто място не е лошо, особено като се има предвид, че се представихме страхотно като отбор. Валтери беше безупречен и заслужи победата, докато аз се представих под възможностите си." - неочаквано самокритично оцени представянето си Хамилтън. 
Дали не е дошъл моментът, в който шампиона започва да губи мотивация? Едва ли. Вероятно машината няма да му позволи да се превърне в свободно въртящо се зъбно колело...

Мерцедес - победителите не ги съдят. 

Ферари... Много е просто - там където Мерцедес успяват, Ферари се провалят. 

Техниката предаде Льоклер в Бахрейн. Аеродинамиката все още е на ниво под тази на Мерцедес и вероятно на две под тази на Ред Бул. Стратегията? Във Ферари вероятно нямат идея какво точно е това. Няма друг отбор с толкова много загубени точки заради погрешна стратегия, като Ферари...
Използването на гумите? В Азербайджан показаха, че не умеят да направят дори елементарна сметка кога и как трябва да сменят гумите на пилотите си. Три свободни тренировки - само перчене. Докато Мерцедес събираха данни за начините, по които да употребят правилните смеси в точните моменти Ферари показваха мускули и рекордни времена...
Себастиан Фетел вече не очарова дори и собствените си фенове. Представянето му винаги е съпътствано от неистовите напъни в бокса, съотборникът му да се окаже на позиция след него, при пресичане на финалната линия. Да си "пилот №1" в един отбор е привилегия, заради която трябва непрекъснато да се доказваш. До тук Фетел доказва само, че няма право да е привилегирования във Ферари, но въпреки това продължава да е. Дали това ще продължи до края на сезона и какво ще донесе на скудерията предстои да разберем. 
Шарл Льоклер прави това, което се очаква от него. Пилот, с един сезон зад гърба си във Формула 1, има право да греши. Това е част от обучението. Просто трябва да се учи от грешките си. Но пилот, с една година стаж, намерил място в отбора на Ферари, не просто има право, а трябва да води колоната уверено и да печели най-бързи обиколки, в края на надпреварата. И Шарл го прави, точно както се очаква от него. Ако имаше и някой в бокса, който да помисли малко повече за неговата стратегия (упс, какво беше това "стратегия"?), можеше и да се намери начин Ферари да се спечелят още няколко точки, в повече, от това състезание. 

От стратезите на Ферари, феновете на Льоклер сигурно ги болят главите...

Ферари - от зле към по-зле. 

Ред Бул. Всичко на МАКС! Само за Макс! Явно така и трябва. Пиер Гасли е опитно зайче. Той дори не е в позицията на Льоклер. Много по изоставен е в това, да му се случват нещастия, за сметка на любимеца. В събота този пилот получи 3 наказания, последното от което за нарушение, от страна на отбора на Ред Бул - напрявено "на пук". Мисленето бе в посока на: "Е, така и така ще стартира последен - дай да му увеличим дебита на горивото и да видим какво ще стане." Стана това, че Гасли получи поредното си наказание от ФИА и още едно от отбора - повреден карданов вал - 15 обиколки преди края. Хонда този път няма вина за отпадането на французина, но никога не е късно за това...
Не може да се спори обаче, че Макс Верстапен е напълно нов пилот през тази година. Изключително постоянен, със солидно представяне във всеки старт и почти никакви грешки. 

Ред Бул - отбор с един кон.


Тази седмица Рейсинг Пойнт влязоха на четвърто място в неделния ми коментар. Има защо. Страхотно представяне на розовите коли и техните пилоти. Стабилно и уверено Серхио Перес - пилотът с два подиума в Баку и днес показа качествата си на тази писта - пети на старта - шести на финала. "Най-добрият от останалите." Само Льоклер, поради много по-доброто си темпо успя да го изпревари. Ланс Строл започна да разбира (по трудния начин) какво е да имаш силен съотборник. Няма да му е лесно на синчето на собственика. Момчето обаче е борбено и успя да подобри постижението си от квалификацията и дори взе две точки. 

Рейсинг Пойнт - отново в битката, в средата на колоната. 

Карлос Сайнц успя да финишира! В точките! Пред съотборника си!
Не му е лесно на Сайнц във Формула 1. На никого не му е лесно. Но определено вече си е на мястото. В Макларън имат нужда от него и той има какво да даде на Макларън. Както се вижда, от отбора вече му предоставят нужното за да се чувства по-добре. Остава да го видим и да се усмихва.


Ландо Норис - точно зад гърба на Сайнц, след чудесна битка помежду им. Новобранеца не трябва да си забравя мястото, че май много бе вирнал носа след предходните успехи, при това с пълно право. Но пък и не трябва много да му се мачка самочувствието. Давай, Ландо! Така се печелят фенове и се жънат успехи - с битки и чисто сърце. 

Макларън - на правилния път (отново).

Кими Райконен продължава да се забавлява. Явно няма ситуация, която може да демотивира Кими. Той е готов и от бокса да стигне до точките. Прави го елегантно, с удоволствие и на пук на годините и недоброжелателите си. Алфа Ромео му донесли предни крила, които не отговарят на техническия регламент - много важно! ФИА го наказа да стартира от бокса заради това - много важно! Антонио Джовинаци изобщо не е на нивото му - много важно! 
След състезанието Кими каза нещо простичко и важно: "Малко съм недоволен, защото очаквах повече от състезанието, но имам чувството, че ще ни бъде по-лесно в Барселона."

Алфа Ромео - прегрешения, наказания и забавления. 

Алекс Албън не успя да стигне до точките. Озова се в подножието им. Пилотът каза след състезанието: "Да завърша точно на позиция извън точките не е това, което исках. Стартът ми беше добър, но боксовете не бяха в правилното време... В края на надпреварата успях да направя няколко изпреварвания и се забавлявах, а това е най-важното!"

Дани Квят обаче стигна... до под кривата круша. Има една такава в Баку - длъгнеста, с големи зъби и широка усмивка...


Торо Росо - две напред - една назад. 

Кевин Магнусен завърши 13-ти. И при него важи максимата - поне завърши. Защото Ромен Грожан отпадна. Някъде там бе духът на Ериксон! 
ХААС са напълно последователни в това, което правят в последните години - силно начало на сезона и после изгубени посоки. 
Ромен Грожан отново няма нито една точка след четири старта от началото на сезона. 

ХААС - надолу...

Нико Хюлкенберг - горкия, нищо не можа да направи.
Дани Рикардо - каквото направи, по добре да не беше го правил.
Сирил Абитебул - ръководител на Рено: “Още един лош уикенд. От първата тренировка не успяхме да намерим правилното темпо, въпреки че направихме много неща по колата. Успяхме да постигнем приемливо ниво на конкурентоспособност по време на състезанието с Даниел, но с Нико не успяхме да постигнем това. Като цяло, началото на сезона трябва да бъде признато като незадоволително, но когато успеем да съберем всичко, ние ще се представим още по-добре, което вече сме демонстрирали няколко пъти. Надявам се, че с началото на европейската част от сезона всичко ще се промени към по-добро."
Я се промени, я - не...

Рено - пълна трагедия.

Уилямс могат да са щастливи в Азербайджан отборът на Рено ги изпревари с провалите си. (въпреки, че и това не е много сигурно).

След Гран при на Азербайджан кервана се прибира в старата добра Европа. Предстои ни Гран при на Испания на пистата Каталуня, дали и там Ферари ще показват само мускули, или ще намерят начин са сложат прът в колелата на машината Мерцедес - зависи само от тях. 

––––––––––––––––––
Д.Димитров
Снимки: Mercedes, Ferarri, Red Bull, formula1.com





Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!