Гран при на Австрия се завръща

Гран при на Австрия. Имаше такова състезание. Някога преди години. Дали ни липсваше? При 20 състезания в календара за година… хм, ДА! Винаги има място за още Формула 1. Особено в Европа!
След уникалното състезание за Гран при на Канада, в което имаше драма, съспенс, емоции и неочакван (а дали?) победител, Формула 1 отново е при нас на „стария континент“.
Състезанието в Австрия ще бъде проведено на пистата, собственост на концерна Ред Бул, на която не е имало състезание цели 11 години. Пистата, наричана тогава А1 Ринг днес гордо носи името на червения бик символ на просперитета на страната - Ред Бул Ринг. Трасето се намира в централна Австрия, близо до градчето Шпилберг, наброяващо едва 5 000 жители. За сметка на това се очаква през уикенда общо 225 000 души да присъстват на събитието. Почти всички билети са разпродадени и успехът за Ред Бул ще е сериозен, но дали болидите на Ред Бул Рейсинг ще успеят отново да финишират на подиума, както се случи в Канада, и на домашната си писта? И дали Даниел Рикардо ще е отново пред четирикратния световен шампион? Отговорите идват! 
За по-младите фенове Гран При на Австрия може да изглежда, като нещо съвсем ново, но известната А1 Ринг беше домакин на много състезания през годините. Нека си припомним...
Първото Гран При на Австрия, не е било включено в шампионата на Формула 1. Проведено е през 1963-та година на летището в Целтвег и е спечелено от Джак Брабъм. През следващата година – 1964, състезанието влиза в шампионата, но пистата, която представлява четири дълги прави с две фиби и два 90-градусови завоя, веднага е обявена за прекалено опасна и е извадена от календара. През 1969-та е построена Йостерайхринг. 
Първото състезание там е проведено през 1970-та. Гран при на Австрия е неизменно в календара до 1987-ма. След десетилетие отсъствие и последваща реконструкция, пистата отново става част от шампионата през 1997-ма. Името й е сменено на А1 Ринг. Старото трасе, което е доста опасно, заради много бързи и дълги завои, е коригирано. Херман Тилке прави тези завои по-къси и бавни и допълнително подобрява безопасността. 
Пистата е скъсена от 5.911 км до 4.326 км. 
След емоционално-злополучното състезание през 2002 година, когато шампионът на Ферари Михаел Шумахер получи наготово победата от съотборника си Рубенс Баричело, Гран при на Австрия придоби доста негативен образ. През 2003-та за последно на трасето А1 Ринг бе проведено състезание и отново победител бе Шумахер. Пистата в Австрия отпадна от календара, а в шампионата започнаха да се появяват екзотични дестинации…
Концернът Ред Бул купи А1 Ринг през 2011 и я преименува на Ред Бул Ринг. До тази година трасето се използваше за състезания от сериите DTM. Но през 2014-та отново е в календара на Формула 1! Пилотите завъртат 71 обиколки, или общо 307 км. На пистата има 9 завоя, 6 десни и 3 леви, което я прави сравнително семпла. Четири от тези девет завоя са потенциални точки за изпреварване. Има и четири дълги прави, които ще тестват тубро-двигателите до предела. Пистата предлага две ДРС зони, които ще бъдат разположени на две от дългите прави. Рекордът за една обиколка е най-бързия от всички в календара и е 1:08:337 мин. А пистата предлагаше условия за страхотни битки като тази от 1998 година:
video


Гледката около трасето е фантастична. Хълмове и гори обграждат пистата. Денивелацията от от най-ниската до най-високата точка е 60 метра, като основната причина за това е, че пистата се намира на покрайнините на Австрийските Алпи.
Пистата започва с голямо изкачване към първия завой. Това прави старта изключително важен. На този завой през годините е имало много инциденти. Точката на спиране е много важна и лесна за пропускане. После следва дълга права и отново  труден завой, който е почти обратен. Завои 1, 2 и 3 са много удобни точки за изпреварване, тъй като биват предшествани от дълги прави. Завой 3 е много дълъг и открит. Докато пистата прелива в права отсечка, отново идва точка за спиране за следващия завой. После следва дълъг и плавен ляв, къса права и още един бърз и плавен завой. Пилотите трябва да внимават да не използват прекалено много бордюрите в тази част на трасето, защото могат да се озоват в тревата на отсрещната страна. Следва битка с недозавиването, спускайки се от хълма, към много бърз десен завой. Тук е важно да се използва бордюра, за да се постигне възможно най-добро излизане към страт-финалната права. Изхода към нея е много сходен с този на пистата в Бахрейн, където има лека крива преди правата.
Пистата е доста тясна и това предполага, че пилотите ще трябва да положат допълнителни усилия и умения при изпреварване. Нужно е голямо притискане към пистата, но не и най-голямото в календара, което може да е предимство за Ред Бул. Износването на гумите е на средно ниво, при оптимални условия на пистата. Това може да е предимство за отборите, чийто болиди се справят добре с износването на гумите. Дали ще видим Форс Индия само със един бокс? Като говорим за стратегии, Пирели са приготвили меки и супер-меки гуми. Като имаме предвид дължината на една обиколка, не би трябвало да очакваме по-голяма разлика от 0.5 секунди между двата типа. Със сигурност важен елемент в състезанието ще играят стратегиите на отборите. Тази писта е особено агресивна към предна лява гума, но и задните ще изпитват голямо натоварване, заради ускорението при излизането от бавните завои.
Въпреки, че писта е била в календара, само най-опитните пилоти знаят, какво е усещането да карат по нея. Кими Райконен, Фернандо Алонсо, Дженсън Бътън и Фелипе Маса са пилотирали с болид от Формула 1, а Нико Розберг и Пастор Малдонадо познават трасето от участието си в други серии. Ще видим дали опита ще им помогне. Единствено Себастиан Фетел и Герхард Бергер са карали стари болиди на новото трасе:
Със сигурност Мерцедес ще бъдат главно дестващо лице в Гран при на Австрия, но пък РедБул Рейсинг със сигурност ще искат да покажат зъби на Ред Бул Ринг. 
Вероятно в битката ще се намесят и Уилямс, но Фелипе Маса и Валтери Ботас  ще трябва да докажат, че наистина са топ-пилоти в топ-отбор.
------------------------
Автори: Антраник Титизян и Димитър Димитров
Снимки: Wikipedia, Red Bull, Safety-car.es, Internet
По източници от интернет.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн