Гладиаторски битки
Първите римски гладиаторски борби били проведени през 264 г.
пр. Хр. от Децим Юний Брут Сцева на Forum Boarium - Пазарът за добитък. Началото на кървавата традиция, с която
римляните са останали в паметта на поколенията след тях, е поставена в чест на
едно погребение. Децим Брут изпълнил дълга си (munus) да почете мъртвия си баща
като принесъл в дар смъртта на свои роби. Но, за да бъде смъртта им възвишена и
справедлива, робите се биели по двойки. По-късно религиозният смисъл постепенно
избледнял и игрите се превърнали в един от символите на римската култура за
около 7 века.
Историята на древен Рим помни много гладиаторски битки в
последвалите години, но те винаги са били по двойки. Спечелилият гладиатор бил
почитан като герой…
Днес, историята на Формула 1 прилича повече от всякога на
тези римски гладиаторски битки. Новите правила, въведени от началото на сезона,
новите болиди с хибридни турбо-системи, заместващи класическия атмосферен
двигател, който беше използван до 2013 година, доведоха до рязко разделяне в представянето на отборите.
На практика в първите 4 състезания битката между
отборите е неравноправна, докато истинската битка е вътре в отборите. Оказва се, че на пистата имаме 22 гладиатори,
които доказват силата си не срещу останалите, а главно срещу съотборниците си.
Четири състезания от дългия сезон 2014 година вече са
история. Победители, победени, дисквалифицирани, радостни и разочаровани,
пилотите вървят по своя гладиаторски път.
Началото на сезона, за пръв път от доста години насам
показа, че няма изявени пилот №1 и пилот №2 в почти никой от отборите. Люис
Хамилтън наистина е по-бърз от съотборника си Нико Розберг, но както се видя в
Бахрейн, двамата имат право да се борят („стига да докарат и двете коли в къщи“
по думите на Пади Лоу). Предимството на
Нико Розберг в шампионата до момента идва от победата му в Австралия –
състезанието, в което Хамилтън отпадна. Но пък с трите си поредни победи
британецът настига уверено германеца.
Логично започнахме с гладиаторската битка в отбора на
Мерцедес. „Те са в отделна лига.“ Това е
твърдение на съперниците им. Ред Бул, Ферари, Макларън и Уилямс смятат,
че тази година първо трябва първо да догонят Мерцедес. Тайната на немския тим
вече бе разкрита. И както винаги решението е било много близо до ума, но единствено
инженерите от Щутгарт са стигнали до него. Просто са разположили турбината на
двигателя в предната част, а не както останалите – при ауспуха, (което изглежда
логичното решение на пръв поглед). Това „обратно“ решение на Мерцедес направи
болидите им абсолютни лидери в състезанията на изток. Единствено повредата на
Люис Хамилтън в Австралия до момента им попречи да имат пълния актив от 172
точки в шампионата при конструкторите.
В момента точките са 154, само с 18
по-малко от максимума и ако тенденцията се запази, има опасност да спечелят
шампионата преди края на лятото - в Унгария или Белгия, за когато е предвидено,
че ще започнат сериозните проблеми на отборите с поставянето на допълнителни
агрегати в болидите (извън предвидените 5 за сезона). Надяваме се, съперниците
им да се раздвижат до тогава. Всъщност надеждите за по-добро представяне на
останалите отбори са свързани още с първото европейско състезание за Гран при
на Испания.
В шампионския отбор на Ред Бул ситуацията е далеч от
спокойствието и увереността, която цари в Мерцедес. Болидът е бавен на правите,
двигателят му е немощен, мястото за всички сложни задвижващи системи е тясно и
единствено изключителната аеродинамика компенсира в положителна посока
представянето на Ред Бул. В момента Ред Бул са втори в класирането при
конструкторите, но са на светлинни години от водача Мерцедес. Но как се развива
борбата в отбора. Новият австралийски гладиатор Даниел Рикардо взе сериозно
надмощие над шампиона Себастиан Фетел. Само факта, че Ред Бул си позволиха да
си играят с правилата на ФИА в първото състезание и неспособността им да
обезпечат един нормален бокс във второто, лишиха Даниел, от това да бъде пред
Фетел в класирането при пилотите. В Бахрейн и в Китай Даниел бе по-бърз от
съотборника си и това се чу дори по тим радиото на отбора.
Тази година няма да
е лесна за Себастиан и той си го признава. Младият четирикратен световен
шампион винаги е бил реалист, а реалностите тази година не са на негова страна
(поне засега). Даниел Рикардо определено не е Марк Уебър №2. В битката между
двамата гладиатори обаче започват да навлизат и нечисти прийоми. Гуруто на Ред
Бул – Хелмут Марко пусна тежката артилерия и заяви пред Аутобилд, че шасито на
Фетел страдало от странни пукнатини. В Барселона Световният шампион щял да
получи ново шаси, което ще му даде предимство във вътрешно-отборната битка…
Малко нагласена изглежда тази история, но да видим дали ще се окаже с
предизвестен край, или заповедите от бокса в полза на болид №3 ще продължат!?
В най-близкия до Рим отбор гладиаторството засега е на заден
план. Тази година се очакваше Кими Райконен да е заплаха за Фернандо Алонсо,
или поне конкуренция…, но засега тези очаквания не се оправдават. Кими не може
да се справи с тежката и мудна кола на Ферари. Още в началото на сезона се
разбра, че болидът на Ферари е по-тежък от този на съперниците. Това няма как
да е предимство и докато не влезе в желаната категория (освен на трасета с
дълги прави като в Китай) нито Алонсо, нито Райконен ще могат да покажат що за
гладиатори са. Пръстът на италианската публика засега сочи надолу.
Затова и първата жертва падна. Шефът на скудерията Стефано Доменикали, който пое отбора през 2008 година, след 5 безплодни години - без титла си подаде оставката, а Лука ди Монтеземоло не се поколеба да я приеме след лошия старт на сезона за Ферари. Твърди се, че назначеният Марко Матиачи е само временен директор на скудерията до завръщането на Рос Браун начело на отбора… но това е толкова сигурно, колкото и вероятността Браун да лови риба в Северна Англия и Шотландия още няколко години.
Затова и първата жертва падна. Шефът на скудерията Стефано Доменикали, който пое отбора през 2008 година, след 5 безплодни години - без титла си подаде оставката, а Лука ди Монтеземоло не се поколеба да я приеме след лошия старт на сезона за Ферари. Твърди се, че назначеният Марко Матиачи е само временен директор на скудерията до завръщането на Рос Браун начело на отбора… но това е толкова сигурно, колкото и вероятността Браун да лови риба в Северна Англия и Шотландия още няколко години.
Изненадващо сред най-добрите гладиатори се наредиха
наемниците на Индийския отбор – Сахара Форс Индия. Нико Хюлкенберг и Серхио
Перес най-рядко са замесени в двубои помежду си, но пък са най-стабилната
комбинация в досегашните надпревари. Това постоянство изкачи Форс Индия на
трето място при конструкторите, пред отборите на Ферари, Макларън и Уилямс. Интересна
особеност на противоборството между Хюлкенберг и Перес е фактът, че Нико е
много постоянен и е финиширал два пъти пети и два пъти шести, докато Серхио
стъпи на подиума в Бахрейн. Тук завръзката определено предстои.
Истинска гладиаторска битка обаче имаме в Уилямс. Отборът,
който през тази година е член на семейството на Мартини Рейсинг, си има двама
непримирими пилоти, които са и изключително равностойни като качества. „Вторият
пилот“ Фелипе Маса вече отказва да е такъв, а Валтери Ботас излезе от сянката на Пастор Малдонадо и също
настоява да има право да печели! Фелипе вече показа характер, като за пръв път
в живота си пренебрегна отборните заповеди. В Гран при на Малайзия, независимо от мрачните
напомняния от годините назад, Маса се държа непримиримо и отказа да пропусне
съотборника си, въпреки нарежданията от бокса. Тази битка щеше да е много
по-интересна, ако не бяха непрекъснатите проблеми на Маса в бокса и на пистата…
Пилотите на Макларън също са съсредоточени върху вътрешното
противоборство, но за съжаление при спадащи резултати. Стартът на сезона бе
магнетичен и обещаващ. Младата надежда на Макларън - Кевин Магнусен - спечели
не трето, а второ място в първото си състезание във Формула 1, докато Дженсън
Бътън остана зад него на третата позиция. Така младокът задължи най-опитния
пилот на пистата (с цели 250 надпревари) да се доказва отново. В Бахрейн Бътън
беше пред Магнусен, но след това резултатите и на двамата се занулиха…
Интересно е и противоборството в Скудерия Торо Росо. Жан Ерик Верн никога не е блестял, но пък за
сметка на това оцелява в отбор, в който Хелмут Марко има силно влияние – което
значи, че JEV е доста удобен пилот. Честно казано, ако бях пилот от Формула 1,
не бих искал да съм точно в тази позиция. JEV има 4 точки спечелени в първото
състезание. 4 точки има и съотборникът му Даниил Квят, който обаче е завършил
всичките си дебютни състезания, съответно на 9-то, на 10-то, на 11-то и на
10-то място. Солидно представяне за новобранец, който дори не е преминал през
GP2 нивото. Едно не може да му се оспори на Хелмут Марко – има набито око за
таланта!
В Заубер уж трябваше също да има двама гладиатори, но се оказва, че има само
един тежък агрегат от Ферари, който не работи в полза на доброто класиране на
Адриян Сутил и Естебан Гутиерес, а Малдонадо определено помогна в процеса с двуострият си меч...
Останалите
три отбора – Лотус, Катерам и Маруся нямат нито точка от началото на сезона, но
пък всички пилоти са абсолютни гладиатори. Като започнем от Ромейн Грожан,
преминем през Пастор Малдонадо, Камуи Кобаяши, Жул Биянки, Макс Чилтън и
стигнем до новата надежда в инцидентите – Маркус Ериксон. За гладиаторските
изпълнения на тези страхотни пилоти сигурно може да се напише самостоятелна
история, но още не им е дошло времето…
Класиране при пилотите след първите четири старта
---------------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet
Графика: dimitroffsblog.blogspot.com
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки: Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet
Графика: dimitroffsblog.blogspot.com
Коментари
Публикуване на коментар