Гласът на експерта: Макларън търси топ-пилоти за 2015 година

В духа на гладиаторските битки на живот и смърт, е поредният текст в рубриката Гласът на експерта. Антраник Титизян ни е подготвил анализ на списание F1 Racing за конкуренцията, противоборството, лидерството и оцеляването на пилотите в отбора на Макларън, в най-новата ера, през която ръководната роля отново е в ръцете на вездесъщия Рон Денис. Неслучайно текстът започва със спомена за великият Аертон Сена – най-обичаният пилот в отбора Макларън Хонда. 2015 година чука на вратата, а от смъртта на Сена изминаха 20 години. Ситуацията е интересна, но ви оставям в ръцете на колегите от F1 Racing

Макларън търси топ-пилоти за 2015 година

След като Рон Денис отново ефективно пое властта в Макларън и след като Хонда официално  е партньор на отбора и доставчик на двигатели за 2015 г., отборът от Уокинг има нужда от топ пилоти за следващия сезон.
Рон Денис е решен да върне отбора си на върха във Формула 1 и затова в момента се оглежда за най-добрата възможна двойка пилоти.  Без съмнение това означава, че една от основните му цели ще бъде Себастиан Фетел, към когото той отправи не малко комплименти този сезон.
След конференцията посветена на 20-годишнината от смъртта на Аертон Сена, Денис направи връзка между младият германски четирикратен световен шампион и великият бразилски пилот.
 „Сена беше най-добрият пилот за всички времена, без никакво съмнение,“ каза Денис.  „Не може да не си зададем въпроса: Какво би било ако Фетел и Сена се състезаваха сега с еднакви болиди? Всичко е субективно.“
„Себастиан, според мен, показа какво означават истинската дисциплина и саможертва. Просто се вижда. Абсолютно отдаден. Разбира се може да чуете историите за приятелката му, която стои на трибуните и всякакви такива неща, но какво значат те? Според мен това е истинска саможертва: "Искам да дам 100 процента."“
Трудно може да се оспори твърдението на Денис, че Фетел е най-добрия пилот в момента, логично е той да го иска в Макларън. В крайна сметка е ясно, че Денис  е в преследване на това, което в Макларън винаги са искали: „Най-добрите пилоти на света в нашия болид.“
В тази категория попадат общо трима – Себастиян Фетел, Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо. Но стои въпроса кой от тях е на разположение.  Хамилтън е обвързан с Мерцедес до края на 2015. Алонсо има договор с Ферари до края на 2016. Фернандо обаче е възможен вариант, заради крехките му отношения с Ферари, най-вече заради неспособността им да му предоставят конкурентна кола. Връзката им прилича на разклатен брак, но съпрузите са принудени да живеят под един покрив поради специалните обстоятелства.

Алонсо бе открито ухажван от Уитмарш, непосредствено преди освобождаването му от Макларън. Денис намекна, че разпадането на отношенията му с испанеца през 2007, не е пречка за евентуално завръщане на Алонсо в тима, като сподели: „Каквито и препятствия да има пред един отбор - инженерни, финансови или човешки, те се решават в името на победата. Никога не казвай никога.“
Според вътрешни източници, обаче Денис не би подкрепил евентуално завръщане на Алонсо. При тези обстоятелства единствен остава Фетел.
Проблема при 26 годишния германец е, че той е обвързан с Ред Бул до 2015, а Хелмут Марко твърди дори, че договорът на шампиона е удължен до 2017. Шефът на тима - Кристиян Хорнер не потвърждава тезата на Марко, но твърди, че „Фетел ще бъде отдаден на отбора поне в следващите няколко години.“






Ако отношенията между Себастиан Фетел и Ред Бул се запазят в сегашният си вид, дори четирикратният шампион да е склонен да отиде в Макларън, Денис ще трябва да почака. Това поражда въпроси относно пилотският състава на отбора от Уокинг за 2015 година. Със сигурност тя ще е изключително важна за отбора, поради завръщането на Хонда, като техен партньор. Хонда се завръщат, за да печелят. Те искат да възобновят химията, която доведе до доминацията на Макларън между 1988-1991 г. Няма съмнение, че те също искат да разполагат с най-добрите пилоти.




Договорът на Бътън изтича в края на този сезон. Въпреки неоспоримите му качества във и извън болида, от Макларън не считат, че Световният шампион за 2009-та година е пилот от калибъра на Алонсо, Хамилтън, или Фетел. Той е много уважаван от Хонда, с които имаше добри отношения в периода, когато караше за техният отбор през 2006-2008. Оставането му в Макларън, обаче зависи от това, как ще се представи срещу Кевин Магнусен този сезон. Инженерите на Макларън оценяват много високо Магнусен, както и резервния пилот на тима – белгиеца Щофел Вандоорн, който изпусна титлата във Формула Рено 3.5 именно от Магнусен и в момента се състезава в GP2. Вандоорн записа отлична победа в началото на сезона в GP2 на пистата в Бахрейн и от Макларън не крият, че според тях той е една от бъдещите звезди във Формула 1.
На този ранен етап от сезона, една двойка от Магнусен и Вандоорн не би изглеждала привлекателно за Хонда, но ако Магнусен успее да покаже постоянство и доминира над Бътън, това ще докаже не само високата стойност на датчанина, но и умението на Макларън да си осигурява талантливи  млади пилоти. Това доверие в оценката на тима от Уокинг, може да увеличи шансовете на Вандоорн за място зад волана.

Кариерата на Бътън ще зависи от умението му да доминира над Магнусен през този сезон. Това е в сила и за съперника-съотборник. Магнусен ще натиска, ако иска да запази мястото си в отбора. Датчанина направи изключителен дебют в Австралия, след което малко затихна в Малайзия и Бахрейн. Под натиска на Рон Денис конкуренцията  в отбора ще бъде безмилостна. Благодарение на това, че Вандоорн все още не е в играта, Магнусен изглежда в безопасност… за сега.

Ако се обърнем назад във времето и си припомним как Майкъл Андрети беше освободен в средата на сезон 1993-та, то на практика е ясно, че никой в Макларън не е в безопасност и Магнусен може да загуби позицията, ако не впечатлява с резултатите си в бъдеще. 

-------------------
      Източник: F1 Racing
      Превод: Антраник Титизян
      Снимки: Safety-car.es, McLaren, Internet

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн