Ще се промени ли историята


От доста време се води спор има ли място Гран при на Европа на уличното трасе във Валенсия. Привържениците на идеята надпреварата да бъде пренесена на друга писта са много повече, от тези които искат да гледат състезанието от средиземноморският испански град. Днес е възможно привържениците на трасето да станат повече. За целта обаче, след много странната квалификация за място вчера, е нужно днес да получим и едно наистина интересно състезание. 


Себастиян Фетел успя да класира своя Ред Бул на първа редица, като постигна 33 пол-позишъна. Така той се нареди до двама велики състезатели - Джим Кларк и Ален Прост. Фетел постигна този резултат след 89 участия в Гран при. Резултата е малко по-слаб от този на Кларк, защото летящият шотландец е поставил своя рекорд само за 73 състезания. Исторически погледнато рекорда принадлежи на Джим Кларк от 1968 до 1989 година, когато в Гран при на САЩ Аертон Сена печели 34-ят си пол-позишън. Сега пред Себастиян Фетел в тази класация са само великият Сена и седемкратния световен шампион Михаел Шумахер, който е притежател на почти всички важни рекорди във Формула 1.

Ще съумее ли Фетел обаче да победи във Валенсия, както го направи миналата година. На стартовата решетка до него от първа редица отново, както и в Канада ще потегли Люис Хамилтън. Това не е гаранция, че пилота на Макларън отново ще победи, но все пак може по изключение за пръв път през сезона нещо да се повтори. Всъщност, първите трима на стартовата решетка вече са побеждавали през сезона, защото и Пастор Малдонадо опита вкуса на шампанското на победителите. 

Една от малкото възможни изненади (която, малко по малко се превръща в трескаво очакване) е евентуална победа на един от пилотите на Лотус, които ще стартират от четвърта и пета стартова позиция.  Ако това се случи ще имаме 8 от 8. Но Ромейн Грожан и Кими Райконен трябва да извадят скритото си оръжие, което така добре крият, засега. 
Случилото се на тренировката вчера не предполага на пистата днес да е скучно. Марк Уебър отпадна в първата част на квалификацията заради повреда на DRS-системата, а двете Ферарита във втората, заради неправилна стратегия (което се превръща в лоша тенденция за тях). Да се надяваме, че сме оставили така наречената "Скука!?" в миналия сезон. 

И за да изясним нещата напълно ви предлагам текста от Гран при на Европа от 2011 година:

F1: Скука!?

Странна дискусия породи състезанието за Гран При на Европа. Относно това, че било скучно.
Какво толкова не се случи във Валенсия, че феновете и коментаторите останаха недоволни? В състезанието имаше достатъчно изпреварвания, борба за позиции, включително и в челото на колоната.
- Себастиян Фетел направи всичко, което се изисква от него и заслужено победи.
- Фернандо Алонсо направи всичко, което е по силите му и завърши втори.
- Марк Уебър направи нужното да не изостава драматично и завърши трети.
- Люйс Хамилтън и Дженсън Бътън направиха каквото можаха и завършиха четвърти и шести.
- Филипе Маса? Какво направи Маса – не си спомням, сигурно и той...но все пак взе точки, за да е като калинката.
Нищо драматично нямаше на пистата, но състезанието беше интересно. Болидите прехвърляха скоростта от 300 км/ч. Това е, което се очаква от Формула 1.
Е, не може всяко състезание да е като предното в Канада. Аз лично не помня състезание от Формула 1 да е продължавало 4 часа 4 минути и 39 секунди. Едва ли скоро ще наблюдаваме подобно. И едва ли скоро ще видим на първото място да се класира пилот, който е бил в последна позиция по време на състезанието. Това което направи Бътън в Канада дълго ще се помни и ще въодушевява британските фенове и коментатори.
- So what?!
- Не е скучно – ето това е!
Но състезанието във Валенсия също бе уникално, защото финалната линия пресякоха всичките 24 болида, които стартираха. Много рядко се случва в едно състезание да няма нито един инцидент, причиняващ отпадане на болиди. За мен това е интересно, за вас не знам.
Скуката не е част от състезанията от сезона на Формула 1. Дори да заспиш в неделния следобед пред екрана, най-много да пропуснеш интересното, а ако си на пистата шанса да заспиш е равен на нула. Но да му мислят задрямалите – те сигурно страдат от хронична скука.
Въпросът за скуката в днешната формула 1 не е относно конкретните състезания, а относно цялостната доминация на Себастиян Фетел над всички останали. Младият немец е толкова солиден, че нищо не е в състояние да го отклони от голямата цел, поне засега. Фетел се бори единствено с най-добрите на пистата, в годините преди него. А най-добрият, според статистиката, който все още е на пистата, не е лесен за изпреварване, въпреки, че в последните две години младите момчета го изпреварват и от ляво и от дясно. Фетел се е устремил да подобри всички рекорди на Михаел Шумахер. Дали ще успее – ще покаже бъдещето. Лично на мен ми се нравят победите на Фетел и състезанията днес не са ми толкова скучни, като тези от „ерата Шумахер”.

Сезонът до момента е много интересен и сигурно ще продължи да предизвиква много емоции. Какво ли ни чака в по-далечното бъдеще, обаче?
Световният съвет за моторни спортове към ФИА взе решение, което вероятно ще доведе до сериозна скука. От 2014 година двигателите във Формула 1 ще бъдат шестцилиндрови, V-образни, с обем от 1,6 литра, с турбо и системи за възстановяване на енергията от спирането. Може да ви изглежда странно, но това е двигател, като за спортен модел на Мазда 323, Фолксваген Голф или Хонда Сивик. Добрата страна на това решение е, че влиза в сила не от 2013, а от следващата 2014 година.
Така, че скуката се отлага. Поне засега. Надяваме се, че състезанието на пистата Силвърстоун в края на седмица няма да създава емоции близки до съдържанието на понятието „скука”. Въпреки, че съобразно прогнозите, отново ще победи Себастиян Фетел, или някой от пилотите на Макларън, ако безгрешният сгреши.*
---------------
*Тази прогноза се оказа грешна, защото напук на всички в Гран при на Великобритания победи Фернандо Алонсо с Ферари



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!