Знам какво направи миналото лято

Седмица преди Гран при на Канада 2012, преглеждам историята на надпреварата и попадам на миналогодишният си текст от предаването Автохоризонт. Този текст до момента не е публикуван никъде. Но поражда интересни мисли в контекста на настоящият сезон. Затова си позволявам да припомня, какво се случи миналото лято в Канада. Любителите на точността ще кажат, че е било през миналата късна пролет, но какво от това...
Миналата година Люис Хамилтън получи много критики, къде заслужено, къде не чак толкова. Поведението му на пистата и извън нея бе широко дискутирано. Признавам си, че се присъединих към критиците на пилота на Макларън. Днес продължавам да смятам, че той напълно си е заслужавал критиките и упреците. Друг е въпроса, че през този сезон Люис отново е един великолепен пилот, с много желание да побеждава (въпреки, че до сега не му се отдава в сезон 2012), но и един малко по-мъдър в действията си човек. 
По тази причина, както и заради препратките в текста за Гран при на Канада публикувам и текста "Безгрешни и грешници в Гран при на Монако". Просто като един лош спомен за проваления сезон на Хамилтън, който не бива да се повтаря. 

Гран при на Канада (2011)

Имаше една много символична реплика в Гран При на Канада: „Какво прави той!?”* Автор бе победителят в състезанието Дженсън Бътън, но всъщност и ние можем да попитаме: - Какво прави той?!

Джеснън Бътън направи това, което много малко пилоти са правили – озова се на последното място след поредния карамбол на мокрото трасе в Канада, след което си проби път до върха на стълбичката. Не беше лесно, но той го направи.

Но да се върнем на репликата. Дженсън заяви след състезанието, че не е разбрал какво прави зад него Люйс Хамилтън. А Хамилтън всъщност се опитваше да изпреварва. Но се стигна до инцидент, при който двата Макларъна се удариха и по-задният от тях отпадна. Дженсън Бътън каза, че не бил видял Хамилтън зад себе си, но и да го е видял какво грешно е направил. Нищо. Според правилата на надпреварата пилота, който се защитава има право да направи една маневра, с която да блокира атаката на застигащият го пилот. И точно това направи Дженсън – защити позицията си, пък било и неволно, както той твърди. Друг е въпроса след като Хамилтън се оказа в невъзможна за изпреварване позиция толкова близо до стената, защо не натисна спирачките. Но това мисля, че вече го обсъдихме в предишният коментар.
Дженсън нямаше за какво да се оправдава след края на надпреварата. Победителите не ги съдят. Още повече победилите по точно този начин.
Тези, които трябва да дават обяснение, са онези другите, които са "пострадали" от победата на Бътън.

Пръв сред тях трябва да дава обяснения Себастиян Фетел. Защото той загуби най-ценното в това състезание. Но и това коментирахме наскоро – време беше безгрешният да сгреши. И той го стори. Не че беше нужно, но грешките рядко са по наше желание. Себастиян обаче не просто сгреши. Той го направи в последната обиколка. Така най-много боли. Нищо – все пак доказа че е човек, а не машина.
От борбата с Бътън пострада и Фернандо Алонсо. Той също имаше право на оправдание и тежки думи, но комисарите на пистата се произнесоха – състезателен инцидент. Склонен съм да се съглася с тях. Битката си беше чиста, но завърши в мръсната част на трасето за Алонсо.
Хубаво е, че в Гран При на Канада спечели друг, а не Ред Бул. Сега е време Фетел да спре и да се класира на второ място и всичко ще си дойде на мястото.

Следващата седмица надпреварата е в Испания. Гран При на Европа. Там ще се разбере ясно кой какво прави. 
----------------------
*Репликата на Бътън може да бъде чута най-добре в официалното видео на страницата  formula1.com   Официално видео на FIA от Гран при на Канада

Безгрешни и грешници в Гран при на Монако (2011)

Гран При на Монако донесе пета победа за безгрешния Себастиян Фетел през сезона. Тъкмо когато вече бяхме решили, че нищо ново не може да се случи в света на Формула 1, един неочакван скандал избухна в големия керван.
Грешникът бе Люйс Хамилтън. Неочаквано, вероятно и дори за самия себе си, Хамилтън повдигна расистки скандал във Формула 1. Това до скоро изобщо не можеше да се случи, защото Гран при не познаваше различните раси.

Сигурно е имало повод за закачки, когато на пистата са се появявали жени, но последната от тях, е седнала в болид през 1992 година и то само за да завърти няколко обиколки в квалификациите.
В Монте Карло обаче, едно момче с черен цвят на кожата се пошегува неуместно. След всичките опити на пистата да изпревари съперниците си, за които анализът показва, че са твърде оптимистични, Хамилтън логично бе наказан. Два пъти. Наказанията в Монте Карло наистина не бяха първите в кариерата му, нито първите през сезона. Това обаче едва ли бе повод да стигне до там, че да заяви, че го наказват, защото е черен.
Но да се спрем на въпроса защо беше наказан Хамилтън. Първото му прегрешение бе срещу Филипе Маса и неговото Ферари. Мястото – познато на всеки фен на формула 1 – завоят с емблематичното наименование „Фибата”. Едно от най-бавните места във Формула 1 изобщо. Завой, в който се влиза на първа скорост, с не повече от 50 км/ч. Не бива да се забравя, че преди това болидите са преминали през завоя „Мирабо” пак на първа скорост, с около 80 км/ч. Не е ясно, колко самонадеян трябва да си за да решиш, че това е най-подходящото място да изпревариш съперник. Още повече, да се опиташ да изпревариш състезател, който не си успял да изпревариш на нито едно друго място по улиците на Монте Карло. Не казваме, че е невъзможно, но рискът да се получи сблъсък, е по-голям от възможността за изпреварване.
Дотук обаче нищо нямаше да се е случило, ако с отпадането на Маса и прекъсване на състезанието, инцидентите на Хамилтън бяха приключили.
В 69 обиколка се получи нещо, което повече от очевидно щеше да предизвика инцидент. Тримата лидери застигнаха групичката от пилоти борещи се за позициите от четвърта до девета. В групата борбата беше сериозна, а пилотите бяха в следния ред Кобаяши, Уебър, Сутил, Петров, Малдонадо и Хамилтън. Доста трудна група за преодоляване. Едва ли някой от тях е очаквал да бъде затворен с обиколка точно в момента, в който те се борят за точки. Всичко започна с изпреварването на Сутил от Малдонадо. Венецуелецът притисна Заубера и Адриан Сутил остана извън идеалната линия. На изхода от завоя „Табак” се удари в мантинелата и спука задна дясна гума. В следващия завой болида бе неуправляем, и не можа нито да влезе, нито да излезе от него. Люйс Хамилтън, който междувременно бе изпреварил Петров и изостаналия с обиколка Алгерсуари, видя летящата неуправляема кола на Сутил и скочи върху спирачките. Е, пилотите зад него нямаха тази реакция. Те си образуваха една красива верижна катастрофа като на "Цариградско шосе". 

Не казваме, че Луйс имаше основна вина за инцидента, но определено не направи всичко по силите си за да го предотврати. И ако приемем, че главен виновник за сблъсъка бе Пастор Малдонадо, заради който Сутил спука гума, то Хамилтън се нае лично да го накаже веднага след рестарта на състезанието. Още в „Сен дево” Хамилтън опита да се гмурне пред Малдонадо, но атаката му отново, както и при инцидента с Маса бе твърде рискована. Хамилтън просто нямаше откъде да мине, без да предизвика сблъсък с Уйлямса на Малдонадо. И за двата инцидента, по думите на Хамилтън, виновни са били съперниците му. Виждате ли, не му оставили достатъчно място за да ги задмине…

Къде се корени проблема.

Луйс Хамилтън стана най-младият световен шампион през 2008 година. За да достигне подобно ниво още във втория си сезон, пилотът трябва да е сериозно трениран. А как тренира Хамилтън – на симулатор. В идеалните условия на симулатора всеки сблъсък е просто разочарование. Няма счупени шасита, няма повредени двигатели, няма спукани гуми или повредени скоростни кутии. Има само идеална обиколка, в която никой не ти се пречка на идеалната линия. Няма безумци, които да ти затварят пътя.

Поуката е ясна: Това, за което наказаха Хамилтън и това, за което ще го наказват отново няма нищо общо с цвета на кожата. Наказанието е защото той сбърка, защото не прецени правилно реалната ситуация.
Няма безгрешни хора на земята, нито бели, нито черни нито жълти, дори и червените грешат.
Само Себастиян Фетел още не е сгрешил през този сезон, но сигурно и това ще стане.
И добре, че е поговорката „Признат грях – половин грях”, че след извиненията, на Хамилтън да му броим само един за Монако.

Гран при на Монако 2011

Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!