РЕЙТИНГ НА ПИЛОТИТЕ - ПОРТУГАЛИЯ 2021

Гран при на Португалия разкри възможностите на техниката и пилотските умения в доста добра светлина. Видя се, че Мерцедес са отново с ръка пред останалите и единствено Верстапен е близо до нивото им. Да, не Ред Бул, а Верстапен като соло играч!

Въпреки, че състезанието бе интересна битка на първите трима, които си размениха стартовите места по доста интересен, но пък за сметка на това досадно логичен начин, то не предложи много интриги.

Два бяха спорните моменти, които породиха дискусии. Първият от тях бе свързан с изпреварването на Хамилтън срещу Ботас. Начинът, по който бе извършена маневрата наведе феновете на мисълта, че има нещо задкулисно, нещо провокирано по радиото… (вероятно защото вече се е случвало). Но този път не беше така.

Обиколка преди Хамилтън да изпревари Ботас, втория пилот на Мерцедес получаваше следните указания от бокса:

Три обиколки преди изпреварването:

·       РМ (Рикардо Мускони - рейс инженер) към Ботас: „Разлика 1.0“

Две обиколки преди изпреварването – на правата пред бокса:

·       РМ към Ботас: „Разлика 0.9, шаси / зареди позиция 6“;

Една обиколка преди изпреварването:

·    РМ към Ботас: "Ситуацията в състезанието – Верстапен е на 1,5 сек. изоставане от Люис, Перес 8 сек назад."

В обиколката на изпреварването, преди старт- финалната права:

·       РМ към Ботас: „Разлика 0.7“

И после идва правата в 20-та обиколка и Хамилтън изпреварва в първи завой.

·       РМ към Ботас: „Верстапен е отзад с отворен ДРС.“

Към Хамилтън две обиколки преди изпреварването нямаше инструкции.

Втората спорна тема бе отнемането на най-бързата обиколка от Макс Верстапен заради напускане на границите на трасето в завой №14.
Със сигурност Макс излезе от пистата. Дали точно това му е помогнало да спечели тези 16 хилядни от секундата, с които подобри времето на Валтери Ботас, не е сигурно, но стюардите приеха, че е точно така.
Следва да обърнем внимание, че имаше спорове относно това, че и други пилоти (особено от водещата тройка) са преминавали широко и нелегално през този завой. Дългото взиране в екрана и преглеждането на онборд кадрите от колите на Ботас и Хамилтън показа, че нито един от Мерцедесите нямаше интерес да се катери по бордюрите и да ги напуска, за да печели от това хилядни и стотни. Хамилтън и Ботас пилотираха доста консервативно по забранените завои. В същото време Верстапен доста често танцуваше върху зелената зона, в повечето случаи коректно.

Но нека се насочим към представянето на пилотите в състезанието на Алгарве Интернешънъл съркит. Оценките поставени консенсусно от Радослав Радоев и Димитър Димитров:

Люис Хамилтън

Изгуби 100-та си първа стартова позиция само със 0.007 сек. от Валтери Ботас. На старта не успя да изпревари съотборника си и трябваше доста обиколки да гледа в надписа ИНЕОС пред него. След рестарта изгуби и втората позиция, при това от съперника си през този сезон – Макс Верстапен, но благодарение на великолепната си кола, ДРС системата и отличната си концентрация си върна не само позицията, а и спечели състезанието. Чисто каране на Хамилтън с много прецизно водене на колата по роло-колстъра в Портимао му осигури перфектна победа. Чудесно завоювана и честно спечелена.   

Макс Верстапен

Това, което е видимо за всички е, че Макс е крайно мотивиран да стане шампион. В най-важните моменти обаче прави едни мънички грешчици, които му костват много. Изтриха му обиколката в квалификацията за пол, изтриха и финалната обиколка, която му костваше 1 точка. Всичко е въпрос на сантиметри. И в Бахрейн, и в Портимао нещата се повтарят. Може би е крайно време, тези мънички излизания да са му обица на ухото, за да не дава на никого повод това да е предмет на спорове и обсъждания. Иначе направи перфектен старт, след това още по-добър рестарт и отлична първа половина на състезанието! Оплакванията за стабилността на колата обаче не спряха. Очевидно не му беше лесно да се опази от набезите на Хамилтън. А когато Люис види възможност, той я оползотворява. Все пак резултата накрая е причина за това Макс да получи от нас ОЦЕНКА 8.

Валтери Ботас

Няма такъв пилот… Ако беше политик и водеше предизборна кампания щеше да я загуби… даже и от Кими Райконен.
Това, което направи в събота – да победи Хамилтън на прага на 100-я му пол бе забележително и всъщност само това го спасява от отрицателна оценка (под 5). В състезанието показа, че е способен (донякъде) само да пази гърба на шампиона. Но и това не му се получи както трябва.  ОЦЕНКА 6

Серхио Перес

Серхио Перес за пореден път показа две неща. Първо - все още свиква с колата и второ – той е абсолютен бог на гумите! Издържа цели 55 обиколки с гуми медиум! И то с доста прилично темпо, с все още новата за него кола. Има още какво да се изчиства и да търси като скорост и представяне. Но Макс вероятно може да бъде спокоен, че след някой друг старт, ще има подкрепа в състезанията. Даваме една много добра ОЦЕНКА 7, но това е абсолютния максимум с оглед на цялостното му представяне.

Ландо Норис

Най-добрият от останалите. Отново има такава „титла“ във Формула 1, след като се видя, че диктатурата през този сезон ще е двувластие на Мерцедес и Ред Бул. Направи великолепен рестарт и изпревари конкуренцията. Победи фераритата, победи алпините, победи алфа-таурите и най-вече победи съотборника си – горкия Дани Рикардо. Според нас напълно заслужена ОЦЕНКА 9

Шарл Льоклер

Шарл много явно поема палката на лидер в Скудерията. В колите на Ферари се завръща стабилността в представянето. Постоянно са в точките, все пак. Разбира се, за отбор като Ферари това не топли много сърцето. Там очакването винаги е свързано с победите. Но няма спор, дори и феновете на Ферари го виждат: израстването е огромно! ОЦЕНКА 8

Естебан Окон

Алпин дават заявка за редовно участие в разпределението на точките. Естебан Окон взе две на Имола и цели 5 край Портимао. Показа стабилност от началото до края на надпреварата. В събота се пребори за седма позиция на старта, обеща, че ще бори за да я запази и успя. Направи това, което му предостави техниката. Разбира се, никой не може да надскача техниката, дори и съотборника му…  ОЦЕНКА 8 за Окон, защото пак е пред Фернандо.

Фернандо Алонсо

Фернандо отново е в точките. И то след едно перфектно състезание, в което двукратния шампион използва целия си опит. Възползва се от грешките на противниците си и от тринадесети на финала се озова осми. Когато обаче младият ти съотборник отново те е победил, няма как да ти дадем и равна с неговата оценка. Сорри Фернандо, не успя да надскочиш този, който следва да ти е сянка. Затова ОЦЕНКА 7

Даниел Рикардо

За съжаление още му е твърд педала на газта в Макларъна. Не успява да го натисне както трябва, особено в събота. После в неделя изпреварва, изпреварва… и това би било забележително, ако не се налагаше да изпреварва пилоти с коли на Уилямс, Алфа Ромео, Алфа Таури, и …едно Ферари с цвят червен. Това, обаче беше повече заслуга на решението в бокса на Сайнц, където бяха поставени твърде рано, твърде меки гуми на червената кола с #55. ОЦЕНКА 7

Пиер Гасли

Честно казано ние вярваме, че потенциала на тази кола е по-голям. Пиер го загатна няколко пъти на предните трасета, уви – в Португалия не се получи. Да, ама когато печелиш точка в последната обиколка, няма как и да не получиш хубави думи. Гасли вече попада в категория опитни пилоти и това си личи. Докато Юки прави грешки, той остава стабилен... Поне тук. ОЦЕНКА 7

Карлос Сайнц

Карлос Сайнц стана жертва на стратезите във Ферари, които се довериха на стратегията предложена от Пирели, като едва ли не най-бърза за състезанието. Типично по италиански и производителите на гуми, както и тези на шасита и мотори, се провалиха. Германците, австрийците и британците им показаха, че прехода медиум-хард бе печелившата стратегия за всички, а шестото място на Шарл Льоклер го потвърди и в червено. Накрая испанския пилот на скудерията беше безпомощен като кокер шпаниьол сред булдози и ротвайлери… ОЦЕНКА 6

Антонио Джовинаци

"Мамма миа... Каква голяма грееешка..." се казваше в един любим сериал „Ало Ало“. Ама грешката не беше на италианчето, а дойде най-неочаквано от финландеца (за него после). Санта Мария, майко Божия тази грешка не му се отрази на представянето. Антонио имаше поредното трудно състезание. Кими го блъсна, бори се с кой ли не, но остана там! Мъжко състезание, макар и без точка. В Алфа Ромео има някаква прокоба с тези точки. Видимо е, че имат скорост да се борят поне с Астън Мартин и Алпин, но това все още не се случва. Вярваме, че за Джио този момент е близо. ОЦЕНКА 7

Себастиан Фетел

Себастиан Фетел имаше шанс за добро представяне в Портимао. Проведе отлична квалификация. Успя да се добере до топ 10. И до там. В неделя всичко при него бе на обичайното ниво – грешки на пистата, грешки в бокса и накрая герой на новия португалски сериал „Нещастник 13“. ОЦЕНКА 6

Ланс Строл

Невидим.... Дали изобщо влезе в обективите на камерите по време на това състезание? Не е сигурно, поне ние не си спомняме. Феновете му могат да си гледат онборда, но едва ли ще е много интересно. На пистата Алгарве, Ланс бе победен за първи път от своя съотборник. То не, че е кой знае каква победа де, но някак очаквахме повече от него на фона на това, което показа досега в сезон 2021. ОЦЕНКА 5

Юки Цунода

Юки Цунода бе един от малкото пилоти, които се опитваха да спечелят нелегално предимство от напускането на пистата в забранените завои. Успя ли да го спечели? Не. Предупредиха ли го? Да. 15-та позиция при толкова много напъване с кола, която през този сезон вече доказа, че дава шанс на пилота в нея да печели точки редовно! Юки, стегни се! Насърчително – ОЦЕНКА 4

Джордж Ръсел

Джордж премина през истинска буря на пистата Имола. Малкият опит и вероятно остатъците от юношеството му проличаха. Изпусна нервите си, а след това последствията го застигнаха с пълна сила. Въпреки негативите, които събра за седмица-две момчето се концентрира и отново (напук на Тото и всички останали) направи една страхотна квалификация. Мистър Събота! За съжаление в състезанието нещата не премината по неговия вкус. Въпреки това даваме една добра оценка. ОЦЕНКА 7

Мик Шумахер

Мик Шумахер печели аплодисменти със скоростта, с която съотборника му Никита Мазепин печели подигравки и гняв от феновете. Във филма добрият, лошият и злият Мик определено е доброто момче. Стреля точно и изпревари, наведе се в правилния момент когато му развяха синьото знаме. Много зряло изпълнение. Аплодисменти и от нас. ОЦЕНКА 8

Николас Латифи

От бокса се обръщат към него с Ники, но той определено има друга фамилия, а не Лауда. Всъщност Латифи показа някакви проблясъци в Италия, но искрите от тях загаснаха. В Португалия той отново бе почти незабележим. И по-лошо... когато дебютант „в каруца“ те изпревари безапелационно, какво можем да кажем за пилотирането ти? ОЦЕНКА 3

Никита Мазепин

Гюнтер Щайнер каза, че медиите и феновете били нарочили момчето му за лошо момче. Те му били създали лош имидж, те го тласкали към мрачни мисли и му пречели на развитието… и така още отпреди началото на сезона. Може и да има подобно влияние, но със сигурност нито феновете, нито медиите са първопричината. Някой трябва да се замисли. Гюнтер може по-добре да го прави – нека да е той, а Никита само да изпълнява…, но наистина да изпълнява това което му казват и му показват, а не да се прави на Еди Ървайн и после да се чуди защо го удрят в лицето. ОЦЕНКА 2

Отпаднали

Кими Райконен

Кими все още е може би най-обичания пилот в този спорт от актуалните пилоти. Това обаче не е толкова заради успехите му на пистата, колкото заради характера и същността му като човек. В неделя признаваме, че останахме абсолютно разочаровани. Да направиш такава идиотска грешка, а си световен шампион с 20 години опит! Боли ни да го кажем, но координацията му явно не е на нужното ниво. Може би, вече е време да освободи място за някой по-нахъсан като Калъм Айлът, например? През това време Кими може да подготви добре Робин – може би бъдещ световен шампион. 



Ще ни се да видим още нещо магично от Айсмен… За представянето му в Португалия обаче, кръгла нула. И понеже не може 0, то да е ОЦЕНКА 1. 

-----------------------

Автори: Р. Радоев, Д. Димитров
Снимки: Twitter

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!