Неделен коментар: Пет поредни победи за Мерцедес - пет поредни разочарования от Ферари

Всичко в Гран при на Испания започна преди старта, продължи след първия завой и завърши на старт-финалната права. Всичко в Гран при на Испания бе в полза на Мерцедес и на Люис Хамилтън. Всичко е Мерцедес във Формула 1! Упс... дали това е добре за Формула 1?

Люис Хамилтън каза пред камерите по време на парада на пилотите "Ние сме професионалисти. Знаем какво правим и имаме споразумение." Беше очевидно от езика на тялото му че той е учуден, как изобщо може да му се задава въпрос, може ли да има проблеми между пилоти на Мерцедес в първия, втория и третия завой на Каталуня. Основанията за въпроса бяха в спомените от 2016-та, когато Люис Хамилтън и Нико Розберг направиха една "дружеска" катастрофа на старта, и подарявайки победата на Макс Верстапен отпаднаха след нечестната борба помежду си... Това, в очите на Хамилтън, дори не беше възможно минало. То беше напълно изтрито от паметта и съзнанието му. И правилно. Загубите от миналото могат само да тежат, ако не си си научил урока от тях.
Валтери Ботас изгуби старта. Никой не му беше виновен. Оказа се заклещен между съотборника си и ферарито на Себастиан Фетел и отстъпи. След това вече беше в ролята на догонващия, но така и никого не настигна. Валтери Ботас изгуби и финала. 

Мерцедес вече са толкова далеч пред съперниците си, че са на път да ме откажат да пиша текстове през този сезон. Просто не си струва всеки път да се повтаря едно и също. Така е и с феновете - писва им от доминацията на един отбор над останалите. А през този сезон не е просто доминация, а наказание и унижение за съперниците. 

5 от 5 - 1-2

Както и да го смятате това е унищожение...
Мерцедес е на път да унищожи не само съперниците си, но и интереса към Формула 1. 

Макс Верстапен - удивително постоянен. Много стабилен и сигурен. Неслучайно Макс вече е на трета позиция в класирането при пилотите. Вярно, преди състезанието се наложи да мине към следващата версия на двигателя на Хонда и това вероятно му помогна. Но колко ли ще да му е помогнало срещу новите двигатели в двете ферарита? Това, което му помогна повече бе аеродинамиката на болида на Ейдриън Нюи, която във втория и третия сектор осигуряваше нужното му предимство пред спънатите точно там ферарита. Така на правата нито една червена кола не успя да го достигне. 

Пиер Гасли се опита да се пребори за по-добро представяне от разписаното му още на старта шесто място, но не успя. Дали не намери сили в себе си, или в двигателния отсек на power of dreams не е ясно, но Гасли не успя да влезе в битка с тези пред него, обаче се пребори с тези зад него.

Ред Бул - мечти за още малко мощност.

Себастиан Фетел. Ако има някой, който трябва да понесе отговорността за провала на Ферари на пистата в Испания - това е четирикратния световен шампион. Защо така ли? Защото грешките на Фетел доведоха до грешки за отбора. Защото Фетел провали не само собственото си състезание, а и това на съотборника си. Разбира се "умните глави" с големите кръгли очила в бокса много му помогнаха. 
Какво всъщност се случи. 
На старта Себастиан знаеше, че има един единствен шанс. С огромна амбиция пилота на Ферари се втурна да го реализира. В края на старт-финалната права той бе пръв. Но пък беше забравил, че там има завой и трябва скоростта да бъде намалена. Спря рязко - съсипа предната си лява гума. Излезе извън границите на пистата. Върна се диагонално през трасето, което принуди съотборника му да натисне спирачките, за да не се ударят. Единствено великолепната реакция на Льоклер и мъдростта, с която се движи по пистата това момче, спаси скудерията от пълен провал. Всеки друг пилот на това място щеше да се опита да се промъкне напред пред изоставащия Фетел, а това щеше да е фатално и за двамата. Виждали сме и преди подобни отпадания и завъртания и отново ще ги виждаме и в бъдеще. Но със запазването на позицията си пред Льоклер и зад Ботас, Фетел изгуби третото място от Макс Верстапен, който не случайно бе награден от публиката на Ф1 със званието "пилот на деня". Фетел спечели званието "провал на века". След като спря безнадеждно късно в първия завой и съсипа гумата си, Фетел започна да губи темпо. Беше очевидно, че Шарл Льоклер бе по-бърз от него. Бе очевидно, че ако Ферари имат желание да водят отборна борба за третото място, веднага Фетел следваше да отстъпи мястото си на по-бързия Льоклер. Но както каза по-младият пилот на Ферари: "В началото бях по-бърз, но винаги е трудно (да отстъпиш позиция), когато пилотът зад теб ти казва, че е по-бърз."


Себастиан отказа да признае проблема в продължение на толкова обиколки, колкото да лиши Льоклер от шанса да покаже има ли сили да се пребори с Верстапен или не. 
След състезанието Себастиан сподели: „Предполагам, че доста дълго си говорихме по радиото с моя инженер за предната лява гума. Заради вибрациите имах проблеми с видимостта, трябваше да забавя и поради всичко това първият ми стинт не беше най-добрият." Да, Себастиан твърде дълго си говорихте с инженера за твоите проблеми, но пропуснахте да обсъдите дали това няма да доведе до проблеми и за отбора. 
Никой не обича отборните заповеди във Формула 1. Но когато е очевидно, че отборните заповеди не позволяват на единия от пилотите да изпревари, въпреки, че е по-бърз - те са направо наложителни.

Шарл Льоклер се представи отново на нивото, което се очаква от него. В събота направи грешка - в неделя бе готов да я поправи. За съжаление в бокса на Ферари още не са готови за неговото представяне. Нещо повече - Ферари не са на неговото ниво. Толкова зрял млад пилот Формула 1 не е виждала от много години. Липсват грешките на младостта в състезанията. Това, което липсва на Шарл обаче е увереността, че е по-добър от Фетел през този сезон с този болид. Може би грешките в последните две квалификации са това, което го задъ̀ржа, както и провала на двигателя му в Бахрейн...
Факт е, че бъдещето на Ферари е Льоклер, а Себастиан май не е дори и миналото му...

Докато течеше състезанието можеше да се чуе всичко от радио-комуникацията между пилотите и отборите. Тези, които ползват новата интерактивна телевизия на Формула 1, знаят как се слуша радиото на отборите. Пол ди Реста бе поставен в ролята на "подслушвач" на Ферари. След състезанието бившият пилот каза: "Инженерите на Ферари подаваха различна информация на двамата си пилоти и това обърка нещата при тях." 

Ферари се провалиха в отборните заповеди, Ферари се провалиха в стратегията (отново). Ферари се провалиха в боксовете при смяната на гуми и на двамата си пилоти. Ферари се провалиха в Гран при на Испания, макар и да финишираха 4-ти и 5-ти.

Ферари - още един провал. 5 от 5!  

Кевин Магнусен изпълни задачата поставена му от отбора на ХААС. Тя беше двамата пилоти да финишират седми и осми - както и стартираха. Кевин завърши седми. При рестартирането на надпреварата, след като колата на сигурността напусна трасето видя възможност и изпревари съотборника си. 


Ромейн Грожан не успя да се се справи със загубата и не само не си върна позицията, но и загуби още две. Сигурно сега ще се сърди на Кевин, но трябва да се сърди само на себе си. А на Гюнтер вече му се чудя, докога ще го търпи.

Карло Сайнц се почувства доста добре на родна земя. Ако състезанията се провеждаха само в Испания, подозирам, че след 5-6 ще може да се бори за място на подиума. Ландо Норис ще трябва да чака Гран при на Великобритания явно, защото в Испания един канадец му се изправи на пътя...

Дани Квят и Алекс Албон вече се справят доста добре с болида на Торо Росо. Вярно в средата на колоната, но то след Мерцедес, Ред Бул и Ферари има такава празна дупка, че ако не пускат регулярно кола на сигурността 15-тина обиколки преди финала всички останали са с обиколка назад.

Дани Рикардо май се понастрои към новия си отбор, но новият му отбор бавно се настройва към това как да бъде нещо повече от пълнеж. Заводски отбор - средняк! Това май го няма в другите моторни спортове. Явно престижа не е важна част от маркетинговата стратегия на Рено. 
Нико Хюлкенберг този път имаше "това нещастие да доживее чак до пенсия", както пееха едно време контрольорите от градския транспорт. Нико видя карирания флаг в обиколката на победителя и сигурно това е повод да се напие по немски с десетина бири и да си легне доволен пред телевизора...

Кими Райконен ще се забавлява. Това е сигурно. Не е сигурно защо отборът на наречен Алфа Ромео отново се върна към постиженията на Заубер от предните сезони. За Джовинаци вече няма да говоря - няма смисъл.

За Рейсинг Пойнт няма точки. Даже и за завършилия Перес. Те на Строл не му и трябват...

А Ръсел и Кубица, дами и господа! Те успяха да изостанат с обиколка от лидерите само за 15-те последни тура в Гран при на Испания! Не е лесно да си Уилямс тия дни. Особено, ако си от женски пол и не играеш професионален тенис...

Стига толкова за днес. Дано ми мине, че ще остане само: стига толкова.

_________________
Д.Димитров 



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!