РЕЙТИНГ НА ПИЛОТИТЕ - ИМОЛА 2021

Гран при на Емилия Романия, въпреки твърде претенциозното си име, което ще спестим, беше страхотно състезание от календара на Формула 1. Наситено с много обрати и неочаквани действащи лица, в неочаквани за тях позиции и действия на трасето. Ако сме искали мъжки битки по трасето и безкомпромисна борба в екстремални условия – получихме ги! Състезанието предложи неочаквани обрати, както на трасето така и след състезанието, в стаята на стюардите. Но нашата задача е да дадем оценка на пилотите и представянето им в събота и неделя. 

Ето какво видяхме ние – Радослав Радоев и Димитър Димитров

Макс Верстапен 

Когато искаш да си шампион, трябва да го показваш. На ежедневна база. И това да личи във всяка една секунда, когато си на пистата. Макс Верстапен направи абсолютно всичко, което се очакваше от него. Държеше състезанието под контрол, освен в онзи момент, в които при загряване на гуми, зад кола на сигурността изпусна управлението за секунда, но това не се оказа фатално. Разбира се имаше шанс за по-добро представяне и в събота… Заради това и оценката ни не е перфектна. Макс оцеля след завъртането и не излетя напълно от трасето, както направиха много други, но в случая имаше и малко късмет. Критиката щеше да е унищожителна, в случай, че не бе хванал болида в последния възможен момент. Да, но това не се случи. Случи се друго. Обиколка след обиколка трупаше аванс.

Макс Верстапен спечели категорична шампионска победа. Използва този шанс, който изпусна в Бахрейн. Изпрати ясен знак към Хамилтън, че сезона му ще е един от най-трудните от много време насам. Но късмета си е късмет – той спохожда силните и тези, които си го предизвикват. ОЦЕНКА 9

Люис Хамилтън

Няколко лайтмотива съпроводиха представянето на шампиона, в състезанието на пистата Имола:

- Късметът спохожда силните. Късметът на Люис Хамилтън в последните няколко години е пословичен. По един или друг начин, нещата почти винаги се обръщат в негова полза. И днес бе така. Когато пилотът, потеглил в началото на надпреварата от първа позиция се оказа изоставащ с обиколка, състезанието бе спряно заради инцидента на другите двама пилоти карали за Мерцедес през предходния сезон. Това даде шанс на Люис да получи чиста девета позиция при летящи старт 29 обиколки преди финала, а не изоставане от обиколка с поне минута и половина пасив. Напълно очаквано подаръкът от съдбата бе приет от шампиона. На изсъхващата писта той бързо намери перфектният път към подиума.

- Никога не се предавай! Хамилтън отказа да напусне състезанието след като направи грешка при изпреварването на изостаналия с обиколка Джордж Ръсел и изпускането на завоя. Връщането му на трасето, макар и на заден ход, не му обърна състезанието с краката нагоре, а тъкмо обратното. И ако си мислите, че пилотите нямат право да карат назад, при връщането си на трасето, значи не познавате правилата на спорта. Второто място за Хамилтън си беше манна небесна за Мерцедес и шампиона. И отбора и пилота стават по-силни след всяко подобно представяне. Никога не се предавай е кодирано не само в манталитета на Хамилтън, но и в умовете на всички, които му осигуряват тази перфектна машина за победи. 
Мерцедесът със сигурност е най-бързата кола в състезание и го доказва факта, че Хамилтън записа най-бърза обиколка малко преди финала. Но е страхотно, че Ред Бул, Макларън и Ферари вече не изостават прекалено много и на пистата има истински битки!
Миксирано представяне от Хамилтън. ОЦЕНКА 7 - заради първата стартова позиция и позитивния финал.

Ландо Норис

Абсолютно заслужено – пилот на денят! И не само! За нас, това е пилотът на целия уикенд. В събота той, малко или много бе ограбен! В този спорт трябва веднъж за винаги да се сложат сензори там, където трасето свършва, за да няма различни тълкувания. В една част на пистата може, в друга не... Това определено не подхожда на спорт от калибъра на Формула 1. Дали наистина се печели толкова много от тези 20 сантиметра? И все пак, това, което те  убива, те прави по-силен. Ландо се събра и направи невероятно състезание! На неговата сметка е записано едно от най-красивите изпреварвания. Подмина Сайнц и Гасли с една маневра! 

След рестарта на състезанието стигна до перфектната втора позиция. Много малко не му достигна и да я задържи, но все пак зад него имаше един мотивиран 7 кратен световен шампион, с по-правилните гуми и по-силен автомобил. Виждаме огромно развитие при Ландо като личност и пилот, а Макларън отново са там, където вярваме, че им е мястото – в борбата за победите и място на почетната стълбичка. С това представяне, за нас ще е по-скоро изненада, ако през 2021 г. Норис не запише победа. ОЦЕНКА 9 - защото сме сигурни, че можеше да постигне и повече през този уикенд.

Шарл Льоклер

Отлично състезание за Ферари – четвърти и пети. Шарл в личен план бе много доволен от представянето на колата си. Успя да се пребори в началото на състезанието на мокро и дори отправи за кратко предизвикателство към Хамилтън за втората позиция, но скоростта на мерцедеса бързо-бързо го отказа.
На сухо вече бе доста по-трудно да удържа устрема на налитащите зад него, но пък доста плътно се задържа на опашката на Макларъна, пилотиран от Ландо Норис. Малко не му достигна да се качи на стълбичката, което вероятно е добре, защото имаше опасност тифозите да изпадат с радостни подскоци от околните къщи. ОЦЕНКА 8 – за цялостно представяне. 

Карлос Сайнц

Карлос все още опознава новото си гадже. Все още не ѝ познава характера, все още не знае как да я провокира за да получи най-доброто от нея. Не, не говорим за жена. Говорим за колата му. Едно нещо обаче пролича много ясно. И то е, че Сайнц е крайно мотивиран да успее. Всъщност той винаги е бил такъв. Когато се завъртя беше крайно самокритичен. Испанският пилот знае, че може много повече. В края на денят обаче се гледат само точките. А те никак не са малко! На финала да си само на две секунди зад Льоклер, който е положил доста усилия да получи шанс тази кола да бъде изградена за него, не е никак малко.

ОЦЕНКА 7 - Вярваме, че и неговият момент ще настъпи, защото е повече от очевидно, че Ферари най-сетне са на прав път. 

Даниел Рикардо

Все още му е трудно да намери лимита на новата си кола. Макларън с двигател на Мерцедес определено звучи изключително качествено и както се вижда от представянето на Ландо Норис, дава шанс за отлично представяне през този сезон. За жалост адаптацията на Дани Рик върви по-бавно от очакваното. В състезанието на Имола му се наложи да си преглътне егото и да пропусне съотборника си в решителен момент. Интересното е, че с това заслужи повече аплодисменти, отколкото се очакваше. Ландо не закъсня с благодарностите, като отбеляза, че третото място се дължи на поведението на Даниел.

Позитивно, но все още не отлично представяне. ОЦЕНКА 6

Ланс Строл

Спомняте ли си как Ланс до сега винаги е бил леко в сянката на своите съотборници? Как едва ли не му слагахме етикет на платен пилот, макар да показваше на моменти и силни изяви. Е, вижте го сега! И погледнете къде е 4 кратния световен шампион – Себастиан Фетел. Ланс не попадна в обективите с нещо кой знае какво, но носи точки на отбора. В Астън Мартин още не могат да влязат в ритъм, това е видно. Сякаш са боледували през зимната почивка, но това бързо може да се промени. Странното е, че пилотът лидер в момента е Строл. За това:

ОЦЕНКА 6, а за Фетел ... потриваме ръчички за след малко...

Пиер Гасли

Представянето на пилота на Алфа Таури бе доста колебливо и в това състезание. Имаше отлична квалификация. В началото на надпреварата започна да изостава, заради грешното решение да потегли с гуми за екстремно мокро, а в резултат на това се оказа на последна позиция. Нарече състезанието си влакче на ужасите, но накрая се оказа 7-ми и беше щастлив заради положителната развръзка. 

Има потенциал и у Гасли и в колата, но за съжаление през този сезон още не е загатнат дори. ОЦЕНКА 6

Естебан Окон  - девети след наказанието на Кими Райконен 

Френския пилот даде всичко от себе си в тази надпревара. Изпревари Фернандо Алонсо и в квалификацията и в състезанието. Ако имаше по-добра машина в ръцете си вероятно щеше да се бори и за по-добро класиране, защото вече е показвал умения за пилотиране на мокро. 

За съжаление болида на Алпин бе най-нестабилния в дъжда, а после на сухото Окон вече нямаше шансове да гони пилотите пред себе си. Въпреки това още във второто си състезание победи именития си съотборник. ОЦЕНКА 7

Фернандо Алонсо - с точка след наказанието на Кими Райконен 

Със сигурност не е това идеята на двукратния световен шампион за да се върне във Формула 1. Да се радва на една точка, при това подарена заради наказанието на Кими Райконен. Още преди да започне сезона, Фернандо направи изказване, че очаква сезон 2022 с нетърпение. Е, добре, но все още е 2021 г. Факт е, че Алонсо не направи грешки на мокрото трасе, но също така е факт, че беше победен от своя съотборник. Не виждаме типичната активност и агресия с марка Фернандо Алонсо, а това е проблем. 

Знаем, какво правеше с по-слабото Ферари преди години. Помним какви чудеса правеше и с Макларън. В Алпин май нямат намерение да развиват настоящия болид кой знае колко. За това очакваме появата, на страхотно брандираните болиди, в точките да е епизодична. Това, което обаче се очаква е Фернадо да оправдае името си, а не да остава на финала зад съотборника си.
ОЦЕНКА 5, защото вярваме, че и при него има нужда от период на адаптация, колкото и опитен пилот да е.

Серхио Перес

Трудно състезание след страхотна квалификация. За пръв път от доста време насам пилот на Ред Бул бе по-бърз от Макс Верстапен в квалификация. Серхио Перес имаше шанс да участва в битката за победата на Имола, но първо имаше слаб старт, а след това направи серия от грешки.

Трудно удържаше колата на трасето и едно от напусканията му, при кола на сигурността доведе до промяна на позициите, зачетена като нелегална от стюардите. След това – наказание, нови проблеми по трасето и в крайна сметка извън точките с колата, която спечели Гран при на Емилия Романия. ОЦЕНКА 6 – най-вече заради доброто представяне в събота.

Юки Цунода

Нещо, което беше типично в представянето на Юки във Формула 2 - непостоянството. Имаше състезания, в които блестеше и други, в които бе незабележим. За съжаление, това се случва и сега във Формула 1. Той беше нашия герой от Гран при на Бахрейн, но тук се изложи.... и то няколко пъти. Да, той е млад, няма опит и тепърва ще прави грешки, но беше толкова хубаво да ни изненада така приятно. Очакванията към него се вдигнаха и сякаш той прегоря. В събота след квалификацията си призна, че е бил твърде превъзбуден.

ОЦЕНКА 3 - за това състезание, но вярваме, че добрите изяви тепърва престоят.

Кими Райконен

За съжаление и при Кими е видно, че най-добрите години отдавна са отминали. Не очаквахме от него да се върти така. Не очаквахме също така, че за пореден път в Алфа Ромео ще са толкова неориентирани, което ще стане причината спечелени точки, да отидат в полза на Алпин, които се очертават като основен съперник през този сезон. Въпреки всичко, Кими Райконен се справи по-добре от своя съотборник в тези условия. Финишира там, където беше максимума според ситуацията. 

Кими е старо куче, сигурни сме, че още не е изпял своята песен докрай и тепърва ще ни покаже по-добро представяне през сезона. ОЦЕНКА 6

Антонио Джовинаци

Пилота на Алфа Ромео имаше добър чист старт, но след това дойдоха проблемите. Самият той описва състезанието си като „добър късмет и лош късмет“. В крайна сметка се оказа извън точките, а зад него останаха само колите на ХААС и тоталния провал на уикенда Себастиан Фетел.

ОЦЕНКА – 6 насърчително, за това, че завърши въпреки трудностите.

Себастиан Фетел

Бледа сянка... Сякаш не гледаме 4 кратен световен шампион, а депресиран тийнейджър, който страда за момичето от 6-ти „а“ клас, която не му обръща внимание. Няма капчица настроение в това, което прави. През годините бяхме свикнали да го виждаме вечно усмихнат, дори и в дългите години във Ферари и десетките му завъртания. Изглежда сякаш е приключил със спорта, но понеже е подписал договор, е принуден да кара.

ОЦЕНКА 3, не защото е направил кой знае какво, а защото просто... не се завъртя.

Мик Шумахер

Трудно се управлява болида на ХААС. Това и двамата пилоти на американския тим, с руската окраска, го разбраха по трудния начин. Мик все пак успява да се пребори с техниката и да покаже, че името Шумахер има място на решетката. Но както и в сезоните прекарани във Ф2 при него началото е доста трудно. Може би щеше да заслужи по-висока оценка, ако не бе инцидента на изхода от питлейна, който доведе до кола на сигурността на трасето и затваряне на боксовете. 

Ироничното е, че точно Мик Шумахер най-сериозно пострада от забраната за влизане в алеята за обслужване на болидите и се влачи по трасето със счупен нос цели две обиколки. ОЦЕНКА - 5

Никита Мазепин

Трябва да признаем, че ни изненадва самия факт, че е сред завършилите. Изненада ни дори, че в онзи инцидент с Латифи, не беше виновен! Не ни изненадва обаче, че изоставаше с по няколко секунди дори спрямо своя съотборник през цялото състезание. Имаше късмет, че толкова пъти състезанието бе прекъсвано от кола за сигурност. Мик Шумахер счупи крило, кара 2 обиколки потрошен и пак финишира пред него. Ако състезанието беше чисто, нямаше да ни изненада, ако бе затворен с една-две обиколки от Мик.

ОЦЕНКА 2, защото все пак завърши, което си е истински напредък. Вече за това що за човек е.... не мислим, че има лечение.


Отпаднали

Валтери Ботас

В началото на миналия сезон, след първите две състезания Валтери имаше победа и второ място и бе водач в класирането при пилотите. Тази година има едва едно трето място, най-бърза обиколка, заради безплатен стоп в Бахрейн и 16 точки, които му отреждат едва пета позиция, докато съотборника му води класацията. При това едва ли вината е на отбора, който му дава, ако не най-добрата кола на грида, то поне равна на най-добрите. Странно нелепо бе поведението на Ботас на Имола. В събота изостана на около 0,5 секунди от Хамилтън, а в неделя от осма позиция на старта не успя да сътвори нищо градивно. Влачеше се в средата на колоната, като Фетел с миналогодишното Ферари. Но най-жалката картинка се получи в 31-та обиколка, когато Джордж Ръсел с Уилямс се опита да го изпревари. И няма никакво значение това, дали Валтери има вина за инцидента или не. Факта, че Ръсел с Уилямс (който с тази кола никога не е печелил нито една точка) се опитва да изпревари вицешампиона от последните два сезона в битка между равни е меко казано обиден за финландеца. Специалистите оправдаха лошото му представяне с това, че не му били добре загрети гумите и в квалификацията и в състезанието. Все едно, че вината е на Пирели... Хайде де! Този, който трябва да вкара колата работен режим, да не би да са специалистите на компанията на гуми? 
Няма оправдание! ОЦЕНКА 3 

Джордж Ръсел

Ръсел има сърце на боец. Това е ясно за всички. Бори се за всеки сантиметър на пистата и за съжаление, все още му личи колко млад и неопитен е. Дали можеше да си спести този инцидент? Определено! Тук не коментираме дали е виновен или не. Станалото, станало. Ние апелираме към по-атрактивен спорт с повече изпреварвания, но има и тънка граница, която превръща Формула 1 от спорт в лудост. При тези условия на пистата всеки пилот трябва да има повече от едно и две на ум. Видя се, че и от най-малката грешка последствията са фатални (Слава Богу, вече не летални). В интервю Джордж сподели, че за него девета позиция означава страшно много. Тогава защо я поставяш под огромен риск? Нещо, което направи впечатление също така е изказването му „Ако беше друг пилот, а не аз, може би той (Ботас) нямаше да направи така“. 

Тук вече се вижда ясно, че Джордж мисли за догодина. Индиректно Ръсел обвини Ботас, че е бил по-агресивен към него, защото се очаква точно той да го измести от Мерцедес. А самия факт, че кара Уилямс и е видимо по-бърз от Ботас в Мерцедес не е ли достатъчен? Защо трябваше да си вкарва автогол с подобно изказване, което е далеч от джентълменското поведение, за което така агресивно напомни в интервютата след финала? Какво всъщност спечели Ръсел? Хората го харесват достатъчно, а сега... просто им пусна бучка сол в кафето. Ех тази днешната младеж... ОЦЕНКА 3 – и даже му е много.

Николас Латифи

Определено канадеца да изплува от анонимността. Но за съжаление го направи само за да ни разочарова. Тежко отпадане на мокрото трасе. Дали от неумение, или от прекалена амбиция да се докаже – едва ли е от значение.

Съотборника му се бори с вицешампиона (доста неуспешно, но се сбори), а той с нарочения за черната овца на Формула 1 – Никита Мазепин. А руският пилот дори не бе виновен за провала на Латифи. ОЦЕНКА 2  


------------------------------

Автори: Р. Радоев, Д. Димитров
Снимки: twitter

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!